حزب کمونیست ایران

آزادی سه زندانی سیاسی از زندان اوین

 

کیوان مهتدی، حسن سعیدی و رضا شهابی، سه زندانی سیاسی روز ۱۱شهریور یکشنبه از زندان اوین آزاد شدند.
بر اساس گزارشات دریافتی، چندی پیش دیوان عالی رژیم محکومیت هر یک از این افراد را به سه سال حبس تعزیری کاهش داده بود. کیوان مهتدی، فعال کارگری در تاریخ ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و پس از مدتی از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.
نامبرده در دی ماه ۱۴۰۱، توسط دادگاه رژیم در تهران از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” به تحمل پنج سال حبس و از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام” به یک سال حبس محکوم شده بود. این حکم نهایتا در اسفندماه همان سال، توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. رضا شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران نیز در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی توسط دادگاه بدوی، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” مجموعا به شش سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت ۲ سال محکوم شد. این حکم اواخر دی ماه سال ۱۴۰۱، در دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.
حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هم در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا توسط دادگاه بدوی، از بابت اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” مجموعا به شش سال حبس تعزیری و از بابت مجازات تکمیلی به ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و منع اقامت در تهران و استان‌های مجاور به مدت دو سال محکوم شده بود. نهایتا این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. اردیبهشت امسال این حکم، پس از رسیدگی مجدد توسط شعبه هم عرض به چهار سال و یک ماه و یک روز حبس کاهش یافت.
لازم به ذکر است، این افراد خردادماه ۱۴۰۲، در پی گشایش پرونده جدید در دوران حبس به دادسرای اوین احضار شده بودند. اما به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند در زمان انتقال، از حضور در این جلسه امتناع کردند.