حزب کمونیست ایران

آغاز قدرتمند اعتصابات کارگری نوید بخش پیروزی

خیزش شکوهمند اخیر که دارد پا به مرحله انقلاب میگذارد هر روز تحول تازه ای را تجربه می کند. به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز دوشنبه هیجدهم مهر ماه کارگران پروژه ای در پتروشیمی های هنگام و بوشهر ( سایت یک ) برابر فراخوان قبلی و در حمایت از اعتراضات گسترده کنونی آکسیون های اعتراضی خود را آغاز کردند. در این روز تصاویر و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که اعتراضات کارگران را نشان می‌دهد. در یکی از این ویدئوها گروهی از کارگران پتروشیمی بوشهر (سایت یک) دیده می‌شوند که با صورت‌هایی پوشانده شده در مقابل ساختمان محل کارشان تجمع کرده‌اند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. 
شورای سازماندهی در ضمن گزارش داد که در همان روز دوشنبه کارگران فاز 2 و 14 عسلویه به حمایت از انقلاب اخیر دست به اعتصاب زدند. در یک ویدئو، شماری از کارگرها، دیده می شوند که ضمن دست کشیدن از کار، اتوبانی واقع در سه‌راه عسلویه را مسدود کرده‌اند. این کارگران با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «همه با هم هستیم» در محوطه کارگاه‌‌ها راهپیمایی کردند. به گزارش سندیکای هفت تپه چند تن از کارگران اعتصابی در عسلویه بازداشت شده اند.
تا زمان تنظیم این نوشته بیش از چهار هزار کارگر پیمانی صنعت نفت در سایت‌های پتروشیمی‌ بوشهر، بُرزویه، دماوند و هنگام در عسلویه، پتروپالایش کنگان، فاز دوم پالایشگاه آبادان و کارگران چند شرکت دیگر، از جمله مخازن سبز در نزدیکی بوشهر از صبح روز دوشنبه اعتصاب و تجمع کرده‌اند.
شورای اعتراضات به همه همکاران خود اعم از حجمی، پیمانی، قراردادی و رسمی در تمامی پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی، در همه پالایشگاهها و پتروشیمی ها ؛ در سکوهای نفتی و همینطور همکاران حفاری، یادآوری کرده که اکنون زمان آن رسیده تا بطور گسترده ای دست به اعتراض زده و خود را آماده اعتصابات سراسری و کمرشکن نمایند. شورای سازماندهی در پایان نوشته:
“این آغاز راه است و ما همقدم و همراه با مردم سراسر کشور هر روز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.”
سندیکای هفت تپه نیز روز دوشنبه هیجدهم مهر بیانیه ای منتشر کرد و در آن آخرین مواضع و پیشنهادات خود در مورد اعتراضات توده ای اخیر را بیان کرد. در بخشی از بیانیه آمده:
“در شرایطی که خون فرزندان ما سنگ فرش خیابان ها را رنگین کرده است، آغاز اعتصاب کارگران در بخش های مختلف نفت و پتروشیمی، امید و جان تازه ای به کالبد این مبارزه دمیده است.”
در فراز دیگری از بیانیه نوشته شده:
“سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه به سهم خود از اعتصاب کارگران دربخش های مختلف نفت و پتروشیمی در حمایت از اعتراضات در خیابان را، تبریک می گوید.
فرزندان، خواهران و برادران ما این انتطار را دارند که دیگر بخش های کار و تولید به اعتصاب سراسری بپیوندند چرا که رهایی از ستم و استثمار، از تبعیص و نابرابری ها با اتحاد و همبستگی امکان پذیر است.”|
گذشته از کارگران شاغل در قسمت های کلیدی صنعت یعنی نفت و پتروشیمی بخش هایی از ساکنین محلات کارگر نشین و جنوبی تهران نیز با پیوستن به مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه کنونی تحولی دیگر در جنبش را رقم زدند. نازی آباد، قلعه حسن خان، پامنار، بازار، سه راه فلاح، خاک سفید، هاشمی، کوچه برلن، مجیدیه، نظام‌آباد، یافت‌آباد، شهرک ولیعصر و امام‌زاده حسن جز مناطق مهمی هستند که به جنبش پیوسته اند.
در نتیجه این تحولات، تداوم مبارزات قهرمانانه در خیابان ها، گسترش آکسیون ها و تحرکات معترضین ایرانی در خارج کشور و بخش هایی از شهروندان پیشرو در کشورهای جهان تناسب قوا بین مردم مبارز و دشمن غدار به نفع مبارزین و معترضین تغییرات مهمی به خود دیده است. همین روند، این امید را تقویت میکند که خیزش اخیر در پروسه تکامل خود، جمهوری اسلامی را به زباله دان تاریخ انداخته و راه را برای به قدرت رسیدن مردم و شوراهایشان هموار می کند.