حزب کمونیست ایران

ارزیاب مشترک سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر) حزب کمونیست ایران سال نو میلادی، مبارزه برای دنیایی بهتری

اول ـ سال ۲۰۲۳ میلادی به پایان رسیده است. سالی که سایه شوم جنگ، گسترش شتابان فقر درسطح جهانی، تعمیق تاثیرات ویرانگر بحران زیست محیطی، آوارگی در مقیاسی بی سابقه و رشد نئوفاشیسم را در جهان گستراند. جنگ ویرانگر روسیه در اوکراین، برای اشغال بخشی از سرزمین های این کشور، باعث آوارگی و بی خانمان شدن و کشته شدن چند صد هزار نفر شده است. هنوز این جنگ پایان نیافته، شاهد پاکسازی قومی در قره باغ توسط ارتش آذربایجان با کمک های نوعثمانی گرائی ترکیه و حمایت های اسرائیل بوده ایم، در کنار آن بمباران های شدید کانتون های خودمختار شمال سوریه توسط ارتش ترکیه با هدف نابود ساختن زیرساختهای اقتصادی و پاکسازی قومی در این مناطق همچنان با شدت تمام در جریان است. دهشتناکترین این جنگها، پاکسازی قومی، نسل کشی بیرحمانه، ویرانی تمام و کمال شهرها در نوار غزه، این زندان بزرگ رو باز جهان  است. جنایاتی که ارتش نژادپرست اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام می دهد، شانه به شانه جنایات ارتش نازی هیتلری می زند. این جنایات سازمانیافته علیه بشریت، حالا افکار عمومی جهان را علیه دولت نژادپرست اسرائیل شورانده و به انزوای جهانی این رژیم اشغالگر منجر شده است.

این جنگ های ویرانگر از یک سو، حاکمیت طالبان بر افغانستان، رشد گسترش یابنده فقر در آفریقا و بخش هایی از آمریکای لاتین و بحران فلج کننده زیست محیطی، موج های گسترده ای از آوارگی را در جهان دامن زده است. موج پناهجویان افغانستانی در ایران و پاکستان که با واکنش ددمنشانه دولت های جمهوری اسلامی ایران و پاکستان روبرو شده، جمعیت عظیم پناهجویان در پشت مرزهای آمریکا و جمعیت عظیم پناهجویان آفریقایی که تعداد زیادی از آنها در آب های دریای مدیترانه غرق می شوند، از بحرانی بسیار جدی در جهان خبر می دهد. بر متن بحران رشد یابنده سرمایه داری و رشد نارضایتی های توده ای علیه ساختارهای سیاسی نئولیبرالیسم که بیعدالتی در جهان را بیش از پیش آشکار ساخته است، و بر موج گسترده پناهجویان که به سوی کشورهای صنعتی روی آورده اند و در فضای غیاب قدرتمند چپ در سطح جهانی پس از شکست حزب ـ دولت ها و نظامهای سرمایه داری دولتی تحت نام سوسیالیسم ، جهان شاهد عروج نئوفاشیسم است. رشد نفوذ احزاب و جریانات نئوفاشیستی در ایتالیا، سوئد، هلند، اسپانیا، آلمان، فرانسه، آمریکا و آرژانتین زنگ خطری جدی برای آینده جهان است. رشد و گسترش اعتراضات جهانی علیه جنایات ارتش اسرائیل در غزه، گسترش اعتراضات جهانی برای دفاع از محیط زیست، مبارزه احزاب چپ، دمکرات و مترقی برای جلوگیری از رشد فاشیسم، نشاندهنده مقاومت جهانی علیه این روند بسیار خطرناک است. با امید به رشد این جریانات ترقی خواه و گسترش مبارزات جهانی برا ی دنیائی بهتر، فرارسیدن سال نو میلادی را به همه هموطنان مسیحی و تمامی آنهایی که این مناسبت را جشن می گیرند، تبریک می گوئیم و سالی  سرشار از امید برای همگان آرزو می کنیم.

دوم ـ نزدیک به نود روز از تهاجم ارتش اسرائیل به غزه می گذرد. دولت اسرائیل تصور می کرد که می تواند ظرف چند هفته این منطقه را اشغال کرده و به موجودیت حماس پایان دهد. اما اکنون با تلفات زیاد از این توهم خارج شده است. حجم بالای بمباران ها و کشتار بیش از بیست و دو هزار نفر که یک سوم آنها کودک هستند، نیز نتوانسته پیشرفت های مورد نظر رهبران نئوفاشیست اسرائیل را در پی داشته باشد. این شکست خفت بار، باعث شده تا سران اسرائیل تلاش کنند به هر قیمت که شده پای جمهوری اسلامی را به این جنگ ویرانگر بکشانند. ترور سیدرضی موسوی مسئول لجستیک سپاه قدس در سوریه در خانه اش، تلاشی در این راستا بوده است. اما این واقعیت که روسیه اجازه می دهد، اسرائیل بدون ترس ازپیشرفته ترین موشک های ضدهوائی روسی مستقر در سوریه، هواپیماهای اسرائیلی مواضع سپاه در سوریه را بمباران کنند  و سرداران سپاه را به قتل برسانند، نشان از همدستی عملی روسیه با اسرائیل علیه جمهوری اسلامی دارد. انزوای بین المللی جمهوری اسلامی به حدی است که اکنون برای دومین بار، وزیر خارجه روسیه در کنار همتاهای عرب خود در  حاشیه جنوبی خلیج فارس، در حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه، سایه تردید افکنده و خواهان طرح این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل شده است. این بار نیز در برابر موضع رسوائی آور این به اصطلاح “متحد استراتژیک” حکومت اسلامی، خامنه ای و یارانش سکوت پیشه کرده اند. گسترش همکاری های اقتصادی و سیاسی روسیه و چین با عربستان سعودی و شیخ نشین های حاشیه جنوبی خلیج فارس، بیش از پیش انزوای جهانی جمهوری اسلامی را برجسته ساخته است.

سوم ـ رشد جنبش مطالباتی در چند هفته اخیر بسیار چشم گیر بوده است. جدا از گردهم آئی های منظم و هفتگی گروه های گوناگون بازنشستگان، به دنبال تصویب لایحه بودجه و امکان رشد مالیات ها، شاهد اعتراضات گسترده تر بخش های گوناگون کارگران و زحمتکشان هستیم. نحوه تنظیم لایحه بودجه به گونه ای است که نه تنها مالیات بر ارزش افزوده از رشد چشمگیری برخوردار شده، بلکه مالیات بر مزد و حقوق کارگران و کارمندان نیز سی درصد افزایش یافته است. این افزایش شدید مالیات مزید بر تورم لجام گسیخته بالای چهل درصدی است که اکنون مدت هاست به مصیبتی ویرانگر برای غارت اکثریت مردم ایران مبدل شده است. بر متن این غارتگری حاکمیت، اعتصابات و اعتراضات کارگران نفت و پتروشیمی، کارگران فولاد اهواز، کارگران شهرداری تهران، اعتصاب گسترده بازار ها در شهرهای گوناگون و اعتراض درخشان مردم اردکان یزد برای حفظ محیط زیست، از رشد و پویایی جنبش مطالباتی و انسجام و همگرائی آن خبر می دهد. جنبش مطالباتی که  در واقع تداوم خیزش انقلابی زن زندگی آزادی، در عرصه زندگی است در پائین جامعه با قدرت رو به گسترش است. این جنبش می رود که  ضمن سازمان یافتگی در محیط های کار به همگرائی در سطح منطقه ای و شهری و احتمالا کشوری فراروید. در کنار رشد و گسترش جنبش مطالباتی، مقاومت مدنی و گسترده زنان برای آزادپوشی علیرغم قوانین غیرانسانی و اقدامات به شدت سرکوبگرانه وزارت کشور و دستورالعمل های رسوای فاشیستی، از پتانسیل بالای جامعه برای حرکت در مسیر تغییر خبر می دهد. این پتانسیل بالا و هم پوشانی این دو سطح از جنبش، ترس بر حاکمیت را مستولی ساخته است. به ویژه که حاکمیت اسلامی در ضعیف ترین وضعیت اقتصادی خود قرار دارد و کفگیر به ته دیگ خورده است. وضع آن چنان خراب است که نه توان ماجراجویی های خارجی را دارد و نه توان تامین حداقل های زندگی مردم در حد بخور و نمیر. دولت یک دست شده رهبر رژیم، بیانگر ورشکستگی کاملی رژیمی است که تصور می کرد با یک دست شدن و با سپردن کار به “جوانان حزب اللهی” می تواند مانع حرکت جامعه به سمت تغییر شود.

چهارم ـ بر متن رشد و گسترش نافرمانی مدنی و اعتراضات مطالباتی و انزوای بین المللی رژیم، دو ماه دیگر انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. حاکمیت یک دست شده، با حذف تمامی کاندیداهای جناح های اپوزیسیون درونی خود، برای تقسیم کرسی ها میان خودی های خیلی خودی، به جنگی درون حکومتی روی آورده است. بر متن این شرایط علی خامنه ای رهبر رژیم در نطقی از برگزاری انتخاباتی رقابتی برای مشارکت گسترده مردم سخن رانده است. خامنه ای که به دستور شخص او سیاست های نئوفاشیستی با کنترل شدید پلیسی اعمال می شود، در سخنرانی علنی، یک چهره میانه رو و باز از خود نشان می دهد. در واقع سه دهه حاکمیت علی خامنه ای، بیان دورویی آشکار سیاسی اوست. پیشبرد سیاست نئوفاشیستی اسلامی در واقعیت و بیان علنی بیطرفی و یا افق باز در میان طیف طرفداران حاکمیت اسلامی، از ریاکاری وقیحانه او خبر می دهد . اما حالا دیگر حتی اپوزیسیون درونی رژیم نیز این دورویی را دریافته است و اینجا و آنجا علیه آن مطالبی را می نویسند. بایکوت و عدم حضور طیف های گوناگون اصلاح طلبان در انتخابات و احتمال تحریم گسترده از سوی مردم، در مجموع حاکمیت را نگران کرده است. نامه های جمعی و یا فردی به شخص خامنه ای، از این نگرانی شدید خبر می دهد. همه نیروهای طرفدار جمهوری اسلامی دریافته اند که زمین زیر پای حاکمیت لرزان شده و هر آن احتمال زمین لرزه های سیاسی وجود دارد. آنچه همه این نیروها را بیش از پیش نگران می کند، شعارهای جنبش مطالباتی است که آشکارآ خواست های فرودستان و چپ جامعه را بیان می کند. جنبش از پائین یک گردش به چپ آشکار را نشان میدهد و این بر نگرانی نیروهای حاکم، اپوزیسیون درون حاکمیت، اپوزیسیون راست بیرون از حاکمیت و قدرت های منطقه ای و جهانی سلطه جو بسیار افزوده است. این وضعیت، وظیفه نیروهای چپ هوادار سوسیالیسم ومدافع دمکراسی را بیش از پیش برجسته تر می سازد. این گردش به چپ در شعارها و خواست های توده ای فرودستان اگر با یک قطب سیاسی چپ همراه نشود، خطر قدرت گیری نیروهای راست و فاشیستی را بیش از پیش برجسته می سازد. روشن است که این قطب چپ که بتواند از آزادی های بی قید و شرط سیاسی قاطعانه دفاع کند، برای برابر حقوقی زنان و مردان در همه عرصه ها بجنگد، برای آموزش و بهداشت رایگان، مسکن اجتماعی و تامین اجتماعی فراگیر و همگانی و در یک کلام گسترش دمکراسی به عرصه اقتصاد تلاش کند ، حق مردم برای تاسیس نظام آینده با آرای مستقیم، مخفی و همگانی را به رسمیت بشناسد و برای حق تعیین سرنوشت ملت های تحت ستم و اتحاد داوطلبانه آنها در ایرانی متحد مبارزه کند، قادر خواهد بود تا به خواست های پائین جامعه برای پایان دادن به حاکمیت جمهوری اسلامی و گام برداشتن به سوی سوسیالیسم،  پاسخی در خور بدهد.

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

پیروز باد انقلاب مردم ایران

زنده باد آزادی، دمکراسی و  سوسیالیسم

حزب کمونیست ایران

سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ برابر با  ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳