حزب کمونیست ایران

اطلاعیه کمیته خارج از کشور حزب کمونیست ایران در مورد مرگ رفیق رحیم ملکی

با کمال تاسف به اطلاع می رسانیم کە رفیق رحیم ملکی، معروف به «رحیم بنگی»، عضو کمیتە تشکیلات خارج از کشور حزب کمونیست ایران و یکی از کادرها و پیشمرگان قدیمی کومەلە، به دلیل ایست قلبی در کشور نروژ دیدە از جهان فرو بست.

رفیق رحیم در یک خانوده زحمتکش و کارگری در شهر بوکان به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسط خود را در همان شهر به اتمام رساند. به دلیل فقر اقتصادی خانوادە رفیق رحیم دورە تحصیلات خود را در کنار کارگری برای کمک به تامین نیازمندی های خانوادە سپری کرد. به همین دلیل رفیق رحیم تضاد طبقاتی را در همان اوایل کودکی و نوجوانی تجربە کرد و حس و انگیزە مبارزە با آن در وجودش گسترش یافت.  با شروع قیام ١٣٥٧، رفیق رحیم به اعتراضات مردمی پیوست و به شکل طبیعی جذب آن گرایش سیاسی شد که در متن جنبش سراسری علیه رژیم شاه به حمایت از مردم کارگر و زحمتکش می پرداخت.  به همین دلیل رفیق رحیم به «جمعیت حمایت از مبارزات مردم» پیوست، که تشکیلاتی مردمی با انگیزە چپ در شهرهای کردستان بودند.

با حمله رژیم اسلامی به کردستان، رفیق رحیم به صفوف پیشمرگان کومەلە پیوست و در مقاومت مردم کردستان و نیروی پیشمرگ کومەلە شرکت کرد. در سال ١٣٦٢زخمی شد و مدتی تحت مراقبت پزشکی قرار گرفت و دست چپش برای همیشە کارایی¬اش کاهش یافت. با وجود دشواری ها و سختی های مبارزاتی در آن دورە، رفیق رحیم مصمم و پیگیر به فعالیت های خود ادامه داد و در ارگانهای مختلف کومەلە مسئولیت پذیرفت. همین امر ایشان را به رفیقی محبوب و قابل اتکا در آن شرایط سخت مبارزاتی تبدیل کرد.

در اوایل دهه ١٩٩٠ میلادی رفیق رحیم عازم اروپا شد و نهایتا در کشور نروژ اقامت جست. در خارج از کشور هم رفیق رحیم با همان روحیه و شور مبارزاتی به فعالیت های خود ادامه داد. به عنوان عضو کمیتە خارج از کشور حزب کمونیست ایران رفیق رحیم نقش رهبری کنندە داشت و توانست با اتکا به تجربیات بیش از چهار دهه مبارزاتی نقش برجستەای در پیشبرد فعالیت های تشکیلات خارج از کشور حزب ایفا کند.

با کمال تاسف مرگ نابهنگام این فرصت را از رفیق رحیم گرفت تا نتیجە بیش از چهار دهه مبارزه پیگیر و زحمات خود و همرزمانش را در فردای سرنگونی رژیم سرمایەداری جمهوری اسلامی ببیند.

اگر چه حزب کمونیست ایران و کومەلە یک کادر برجستە را از دست داد، اما تجربیات مبارزات رفیق رحیم در کنار سایر تجربیات کسب شدە، رهنمایی قابل اتکا و سرمایە گران بهایی برای رسیدن به پیروزی خواهد بود.

از همین طریق به اعضای خانوادە رفیق رحیم، بخصوص فرزندان دلبند ایشان بیان، بهار و سوران، و همە همرزمانش تسلیت گفتە و خود را در غم آنها شریک می دانیم.

یاد عزیز رفیق رحیم ملکی گرامی باد!

کمیته خارج از کشور حزب کمونیست ایران

١٦ جولای ٢٠٢٤