حزب کمونیست ایران

افشای جزئیات همکاری نظامی تهران و مسکو

وال‌استریت ژورنال با افشای جزئیاتی از برنامه راه‌اندازی کارخانه جدید ساخت پهپادهای ایرانی در خاک روسیه، این برنامه را بخشی از «اتحاد نظامی نوظهور میان تهران و مسکو» خواند.

وال  استریت ژورنال در این خصوص نوشته است که این کارخانه با ظرفیت تولید شش هزار پهپاد، چالش‌های جدیدی برای اوکراین و دیگر کشورهایی ایجاد می‌کند که ممکن است هدف حمله این پهپادها قرار گیرند. به گفته مقام‌های آمریکایی، اوایل ژانویه، حدود یک ماه قبل، یک هیات بلندپایه ایرانی در چارچوب بخشی از این اتحاد نظامی نوظهور میان تهران و مسکو، به روسیه سفر کرد تا ضمن بازدید از محل تعیین‌شده برای این کارخانه پهپادسازی، جزئیات راه‌اندازی آن را بررسی کند.

بنا به این گزارش، دو کشور قصد دارند با راه‌اندازی این کارخانه، پهپادهای سریع‌تری بسازند که قادر خواهند بود چالش‌های تازه‌ای برای پدافند هوایی اوکراین ایجاد کنند. وال‌استریت ژورنال در گزارش خود می‌افزاید که در حال حاضر ایران و روسیه روی توسعه و انجام تغییراتی در ساختار پهپاد شاهد-۱۳۶ کار می‌کنند و از جمله پیش‌بینی می‌شود که این تغییرات شامل موتور جدیدی باشد که این پهپاد را چابک‌تر می‌کند و برد آن را افزایش می‌دهد، و کارخانه جدید نیز قرار است این پهپادهای توسعه‌یافته را تولید کند.