حزب کمونیست ایران

ایران خبرسازترین و بحرانی‌ترین کشور جهان است!

بهرام رحمانی

امروز از همه کسانی که چه ایرانی و چه خارجی که اخبار و گزارشات و وقایع ایران را دنبال می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که ایران یکی از خبرسازترین کشورهای جهان است. جنبش‌های اجتماعی ایران و در پیشاپیش همه جنبش کارگری، به‌خصوص بخش کارگران فرهنگی آن، یعنی «معلمان»، به‌مناسبت‌های مختلف در خیابان‌ها هستند. معترضین همواره رادیکال‌ترین شعارهای ضدحکومتی را با قدرت و صدای بلند و رسا فریاد می‌زنند. فریادی که به گوش افکار عمومی جهان نیز رسیده است.

اما با این وجود، به‌نظر می‌رسد که سران و مقامات و ارگان‌های حکومت اسلامی ایران، همگی چشم و گوش خود را محکم به مسایل ایران و جهان بسته‌اند و حاضر نیستند کم‌ترین مسئولیتی را در رابطه با بحران‌های فزاینده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دیپلماسی و امنیتی کشور را به‌عهده بگیرند. در نتیجه، آن‌ها بی‌شرمانه و وقیحانه از یک سو به سرکوب‌های هولناک دست می‌زنند و از سوی دیگر روز روشن به همه مردم ایران و جهان، دروغ می‌گویند. که خواست‌های مردم را بپذیرد در غیر این‌صورت خونریزی‌های بی‌سابقه‌ای در راه خواهد بود که خواست‌های مردم را بپذیرد در غیر این‌صورت خونریزی‌های بی‌سابقه‌ای در راه خواهد بود.

البته تاریخ نشان داده است که این نوع نگاه و عملکرد حکومت‌‌های دیکتاتوری، حتی برای بقای حاکمیت‌شان نیز بسیار خطرناک است چرا که آن‌ها ناگهان خود را در محاصره مردم جان به لب‌رسیده می‌بینند؛ مردمی که دیگر ترسی از سرکوب ندارند و ارگان‌های سرکوب حکومت نیز مانند سابق توان سرکوب اعتراض‌های سراسری و پیگیر مردم را ندارند.

برای مثال با وجود این که «لئو تولستوی»، این نویسنده معروف روسی بارها در نامه‌ها و عریضه‌هایی که به نیکلای دوم تزار روسیه می‌نوشت، هشدار می‌داد اگر تن به اصلاحات اجتماعی اساسی ندهد، تاریخ خونینی در پیش خواهد بود.  تولستوی از او می‌خواست به حکومت استبدادی خود پایان بدهد. نیکلای آخر تزار روسیه، در سال 1904 گفته بود: «من هرگز با شکل انتخابی حکومت موافق نبوده‌ام. چون آن را به‌حال مردمی که خدا مراقبت از آن‌ها را به من سپرده، زیان‌آور می‌دانم

لئو تولستوی که برای نوشتن رمان‌های آنا کارنینا و جنگ و صلح به شهرت بسیاری رسید، در دهه پنجم زندگی‌اش دچار یک بحران دینی شد. پس از آن او خود را وقف تبلیغ برای دگرگونی اجتماعی نمود و در این راه اقدام به نگارش مقالات، داستان‌ها و کتاب‌هایی کرد که هدف آن‌ها، دنبال کردن یک انقلاب اخلاقی درونی بود.

تولستوی در دیباچه اثر معروف خود به نام «قانون عشق و قانون خشونت» اظهار می‌دارد که تنها دلیل نگارش این کتاب این است که با وجود آگاهی به‌معنای رستگاری در جامعه مسیحیت و با مشاهده فساد مادی و اخلاقی که در آن غرق شده، او که در یک قدمی مرگ قرار دارد، نمی‌تواند سکوت کند.

تولستوی در قانون عشق و قانون خشونت که بخشی از آخرین آرا و نظرات و نوشته‌های او را تشکیل می‌دهد. موضوع محبت ورزیدن به همه که تولستوی بر آن تاکید می‌کرد، متضمن دوست داشتن همه‌ ملت‌ها و نژادها بود. تولستوی خشونت را با عشق ناسازگار می‌دانست. این موضوع نتایج پر دامنه‌ای داشت. مثلا کاربست این عقیده در حوزه‌ حکومت و دولت مستلزم این نظریه بود که دولت بنابر طبیعت خود عامل تعدی و اعمال فشار است. به همین دلیل تولستوی آن را محکوم می‌کرد و به محو آن تمایل داشت. مقصود تولستوی در این مورد بیش‌تر آن بود که انسان‌ها به اصل وجود خود بازگردند و به ندای قلب‌شان گوش بسپارند و اخلاق را بنیان رفتار خود قرار دهند

اکنون سرنوشت حکومت اسلامی ایران با سرنوشت تزار روسیه و هیتلر و پولپوت و غیره تفاوتی چندانی ندارد و تنها زمانش فرق می کند. یعنی حکومت اسلامی ایران محکوم به شکست است و رو به فروپاشی می‌رود. البته سناریوهای مختلفی نیز در کمین جامعه ایران نشسته‌اند. اما آن مسیری جامعه ایران را به آزادی و برابری و عدالت اجتماعی واقعی خواهد رساند همان مسیری‌ست که جنبش‌های اجتماعی و مردم آگاه پیش گرفته‌اند در غیر این‌صورت آینده ایران می‌تواند نگران‌کننده باشد.

با این مقدمه، در ادامه به چند خبر مهم در رابطه با اوضاع نابسامان و وخیم ایران اشاره می‌کنم.

هشدار سوئد به اتباعش: از سفر به ایران خودداری کنید

وزارت خارجه سوئد امروز پنج‌شنبه 2 تیر 1401 – 23 یونی 2022، بار دیگر در بیانیه‌ای از شهروندانش خواست از سفر به ایران خودداری کنند.

این بیانیه در شرایطی صادر شده که تنش‌ها در روابط حکومت اسلامی و سوئد به‌دلیل دستگیری و محاکمه «حمید نوری» شدت گرفته است.

در بیانیه اخیر وزارت خارجه سوئد، آمده است: «به‌دلیل وضعیت امنیتی، وزارت امور خارجه انجام هر سفری به ایران را توصیه نمی‌کند

اقتصاددان آمریکايی: ریال اکنون یک ارز اسقاطی است

استو هنکی استاد اقتصاد در دانشگاه جانز هاپکینز، طی پیام توئیتری ۲ تیر 1401، نوشت: رژیم ایران در جلوگیری از سقوط ارزش ریال کاملا عاجز است. از اول ژانویه 2020، ریال تا 59 درصد سقوط کرده است. ریال اکنون یک ارز اسقاطی است.

مجلس شورای اسلامی؛ هشدارها به رئیسی نسبت به ورشکستگی نظام

اکنون آش آن‌قدر شور شده است که مجلس ارتجاع هم متوجه صدای پای مردم و فروپاشی حکومت‌‌شان شده است.

یک عضو مجلس ولایت در جلسه علنی امروز چهارشنبه 1 تیر خطاب به رئیسی گفت گرانی بیداد می‌کند مردم هر روز شرایط سخت‌تری را تجربه می‌کنند.

عنابستانی در ادامه گفت نظام بوروکراسی دارد کشور را خفه می‌کند و اگر به‌فوریت اراده نکنید که این نظام را دگرگون کنید تمام منابع کشور را خواهد بلعید و نظام را به‌ورشکستگی کامل خواهید رساند.

وی خاطرنشان کرد: نظام بوروکراسی لَخت، خسته، فربه و پیچیده و پر از فساد و رانت را دگرگون کنید تا کشور نجات پیدا کند.

همچنین احمد مرادی در نشست علنی امروز(چهارشنبه اول تیرماه) مجلس خطاب به رئیسی گفت: امروز کشور در شرایط حساسی قرار دارد. چون دیگر فرصتی برای آزمون و خطای استفاده از نیروهای بی‌تجربه و بی‌انگیزه باقی نمانده است.

تهران یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است

شهرهای ابوظبی و دبی برای پنج‌مین سال متوالی، به‌عنوان قابل زندگی‌ترین شهرها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شده‌اند و از میان 172 شهری بررسی شده، تهران در رتبه 163 است و وین، پایتخت اتریش، بار دیگر در صدر فهرست قرار گرفت.

تهران اما در گزارش سال 2022 اکونومیست با رتبه 163 از میان 172 شهر حاضر در این رتبه‌‌‌بندی، در میان 10 شهر پایین این رتبه‌‌‌بندی قرار گرفته است. شهرهای دوالا، هراره، داکا، پورت مورسبی، کراچی، الجزیره، طرابلس، لاگوس و دمشق نیز بعد از تهران به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌‌‌اند.

نتایج یک بررسی تازه از رتبه‌بندی بهترین و بدترین شهرها جهان نشان می‌دهد تهران، پایتخت ایران، باوجود گرانی سرسام‌آور مسکن و هزینه‌های بالای زندگی، کماکان یکی از بدترین شهرهای جهان برای زندگی است و در قعر جدول در کنار دمشق، پایتخت سوریه، هراره، پایتخت زیمبابوه، دوآلا، پایتخت کامرون و طرابلس در لیبی قرار دارد.

تهران در حالی یکی از پایین‌ترین کیفیت‌های زندگی در جهان را دارد که بسیاری از شهرهای منطقه از جمله دبی، ابوظبی و استانبول در رتبه‌های خوبی قرار دارند.

برای مثال، از میان 172 شهری که بررسی شده است، تهران در رتبه 163 است. در حالی که شهرهای ابوظبی و دبی در امارات متحده، به‌ترتیب در جایگاه 77 و 79 قرار دارند. شهرهای ابوظبی و دبی برای پنجمین سال متوالی، به‌عنوان قابل زندگی‌ترین شهرها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا معرفی شده‌اند.

معیارهای انتخاب و سنجش چیست؟

ده‌ها معیار برای سنجش و ارزیابی بهترین و بدترین شهرهای جهان برای زندگی وجود دارد. از دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و آموزش رایگان، تا کیفیت هوا، آب سالم و شرایط اقلیمی، زیرساخت‌های شهری، شرایط زندگی کودکان، سالمندان، افراد توان‌خواه، امکان استفاده از دوچرخه ونشریه اکونومیست 30 عامل را در رتبه‌بندی سالانه بهترین و بدترین شهرهای جهان در نظر می‌گیرد.

رتبه باورنکردنی قدرت خرید مردم ایران در جهان

طبق جدول زیر که 251 شهر بزرگ جهان براساس قدرت خرید مردم رده‌بندی شده‌اند، اهالی شهر سانفرانسیسکو در آمریکا بیش‌ترین و اهالی لاگوس نیجریه کم‌ترین قدرت خرید را دارند.

حدس بزنید تهران کجاست؟ با کسب رتبه 250 یکی مانده به آخر! یا همان از آخر دوم!

فرونشست زمین؛ ایران یکی از سه کشور اول دنیا است

علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران گفته که وضعیت سفره‌های آبی زیرزمینی در ایران به گونه‌ای است که این کشور «به لحاظ نرخ فرونشست زمین، جزو سه کشور اول دنیا محسوب می‌شود

او 4 تیر ماه به خبرگزاری ایلنا گفته که این فرونشست به صورت مستقیم «با کاهش سطح آب زیرزمینی در دشت‌های کشور ارتباط دارد

به‌نظر او مصرف و استحصال آب زیرزمینی از تغذیه آن‌ها بیش‌تر است و برای جلوگیری از فرونشست باید میزان مصرف آب زیرزمینی را کاهش داد.

بیت‌اللهی توضیح داده که در 300 سایت مختلف این کشور سالیانه حدود ۱۰ سانتیمتر فرونشست وجود داشته و تنها در استان گیلان فرونشست نبوده است. اما در برخی از مناطق مانند جنوب غرب تهران میزان فرونشست تا مرز 25 سانتیمتر در سال است.

به گفته او از سال 1355سطح آب‌های زیرزمینی کاهش یافته و از سال 1375 تا امروز در کل ایران به طور متوسط حدود 105 متر نشست مشاهد شده است.

او توضیح داده که پدیده فرونشست در بسیاری از کشورهای جهان که در کمربند میانی کره زمین هستند، مشاهده شده و ایران جزء سه کشور اول دنیا محسوب می‌شود.

بیانیه تند رییس سازمان نظام پرستاری خطاب به ابراهیم رئیسی

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است!

رییس کل سازمان نظام پرستاری در بیانه‌ای با عنوان «جناب آقای رییس جمهور؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان غلط زیادی کرده است»؛ به سخنان حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی واکنش نشان داد.

ابراهیم رئیسی، این رییس جمهوری قاتل حکومت اسالامی، به نقل از رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و‌ رشت گفته است: «رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به من گفت چهره‌های بسیجی و جهادی و انقلابی(در ایام‌ کرونا) به بیمارستان‌ها رفته‌اند و به پزشکان و پرستاران یاد می‌دهند چگونه باید برای مردم کار کردادعایی که حتی هیچ آدم نادانی نیز آن را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایلنا چهارشنبه، 1 تیر ماه 1401 – 22 یونی 2022 از رشت، متن بیانیه محمد میرزابیگی در ادامه آمده است:

«در روزگاری که کرونای منحوس همه کشور را تیره و تار کرده بود. همه مشاغل وادارات وبازار وکسبه و مدارس؛ دانشگاه‌ها، حوزه های علمیه وتعطیل و همه نیروهای انسانی کشور را دورکار کرده بود؛ اما این مدافعین سلامت یعنی پرستاران؛ پزشکان و پیراپزشکان بودند که با ترک خودخوسته خانه وکاشانه خود واستقرار دربیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی با تقدیم بالغ بر سیصد شهید‌(159 شهید پرستار) که ازجمله بیش‌ترین شهدای مدافع سلامت از استان گیلان می‌باشدو با تقدیم ده‌ها هزار جانباز کرونایی؛ بعد از دوسال و صد روز جهاد شبانه‌روزی، که اکثر ایام را بدون دارو؛ واکسن و ایمنی مناسب بودند؛

منتظر دل‌جویی هستیم تمامی مدافعین سلامت اعم از پرستاران ؛ پزشکان و پیرا پزشکان ؛ متعهدترین نیروهای نظام ؛ انقلاب و کشورند. و تحمل با تمام مشکلات و کمبودهای موجود هنوز کم نگذاشته‌اند و منتظر عکس‌العمل حضرتعالی هستند

میرزابیگیرییس کل نظام پرستاری 

ابراهیم رئیسی برای قدردانی از بسیج، پرستاران را تحقیر کرد!

دبیرکل خانه پرستار گفت: حالا که کرونا فروکش کرده تمام این هزینه‌ها را به حساب دولت‌های مختلف و گروه‌های مختلف می‌گذارند، در حالی‌که نقش هیچ گروهی قابل مقایسه با نقش جامعه بهداشت و درمان و خصوصا پرستاران نیست.

او با اشاره به سخنان رییس‌جمهور اظهار می‌کند: آقای رئیسی برای این‌که از عده‌ای قدردانی و آن‌ها را برجسته کند، گروه دیگری را تخریب و تحقیر کردند و خدمات و زحمات آنان را زیر سئوال بردند که این رفتار شوکی بود به جامعه پزشکی و به‌ویژه پرستاری کشور و بازتاب منفی گسترده‌ای را در جامعه پرستاری کشور داشته است، آن‌هم در شرایطی که دولت دین خود را در خصوص حداقل‌ها هم برای پرستاران ادا نکرد.

این رفتار نشان از بی‌تدبیری ایشان و عدم اشراف نسبت به مسائل بهداشت و درمان دارد. به این شکل صحبت کردن نهایت قدرنشناسی ایشان است به علاوه این‌که وقتی می‌خواهند صحبتی کنند باید از صاحب‌نظران و کارشناسان مطلع کمک بگیرد و به این شکل انگیزه را از کادر بهداشت و درمان نگیرد.

شریفی مقدم خاطرنشان می‌کند: در روز‌های کرونا مهاجرت پرستاران ما از کشور افزایش یافت، زیرا حقوق پرستار ما 200 دلار در ماه است. در کشور‌های دیگر دستمزدشان 3 تا ۵ هزار دلار است، به علاوه آن‌که شان حرفه‌ای دارند. سال 2020 سازمان جهانی بهداشت با توجه به نقش مهم پرستاران در مبارزه با کرونا آن سال را به نام پرستاری نام‌گذاری کرد.

وی اضافه می‌کند: بدون شک جامعه پزشکی و به‌ویژه جامعه پرستاران در صف اول مبارزه بودند و نه هیچ فرد یا گروه دیگری که اتفاقا مسئولان در حمایت از آن‌ها کوتاهی کردند. آثار روحی و روانی ناشی از استرس‌هایی که پرستاران در این دوران متحمل شدند غیرقابل توصیف بود. برخی از پرستاران به صورت کامل از خانواده دور شدند، مبادا آن‌ها را مبتلا کنند. ما پرستاری داشتیم که باردار بود و در نهایت هم جانش را از دست داد. همه این موارد دلایل مستندی است که نشان می‌دهد جامعه پرستاری بیش‌ترین هزینه‌ها را در دوران کرونا داده است و این نباید به نام دیگری تمام شود.

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه خواستار توقف اجرای حکم قطع انگشتان برای هشت زندانی در ایران شد

سخن‌گوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به نگرانی عمیق سازمان ملل از اجرای قریب‌الوقوع این احکام، از ایران خواست هر چه زودتر در قوانین کیفری خود بازنگری کرده و از اجرای احکامی چون قطع عضو، شلاق و سنگسار خودداری کند.

به گزارش وب‌سایت سازمان ملل متحد، راوینا شامداسانی با استناد به گزارش نهادهای جامعه مدنی ایران گفته است بین سال‌های 2000 تا 2020، دست‌کم 237 نفر در ایران، عمدتاً از اقشار فقیرتر جامعه، به قطع انگشت محکوم شدند که کم‌تر از نیمی از این احکام اجرا شده است.

سخن‌گوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز چهارشنبه یکم تیر گفت که «ما عمیقا نگران قطع قریب‌الوقوع انگشتان هشت مردی هستیم که به جرم سرقت در ایران محکوم شده‌اند و از مقامات ایرانی می‌خواهیم که قطع عضوهای برنامه‌ریزی شده را لغو کنند

احکام اخیر قرار بود در روز 22 خرداد در زندان اوین اجرا شود، اما به‌دلیل درگیری شماری از زندانیان با ماموران یگان زندان به تعویق افتاد.

به نوشته سازمان ملل، این هشت نفر که هفت نفر از آن‌ها به نام‌های هادی رستمی، مهدی شرفیان، مهدی شاهیوند، امیر شیرمرد، مرتضی جلیلی، ابراهیم رفیعی، یعقوب فاضلی کوشکی شناسایی شده‌اند به «قطع چهار انگشت دست راست به‌طوری‌که فقط کف دست و شستشان باقی بماند» محکوم شده‌اند.

هفت تن از این افراد در حال حاضر در زندان مرکزی تهران بزرگ به‌سر می‌برند و محل نگه‌داری یکی از آن‌ها به نام هادی رستمی پس از انتقال از زندان در 12 خردادماه مشخص نیست.

گزارش سازمان ملل می‌نویسد که احتمالا همه آن‌ها به زندان اوین تهران منتقل می‌شوند، جایی که گزارش‌ها نشان می‌دهد اخیراً یک گیوتین بریدن انگشت نصب شده و بنا به گزارش‌ها در 31 مه برای قطع انگشتان یک زندانی دیگر از آن استفاده شده است.

پیش‌تر نیز چندین نهاد مدافع حقوق بشر و هم‌چنین رییس جامعه جراحان ایران، خواستار توقف اجرای حکم قطع انگشتان شدند.

اعدام ۱۰ زندانی در زندان رجایی شهر کرج در یک روز

خبرگزاری هراناسحرگاه روز چهارشنبه 8 تیر 1401، خبر داد که حکم اعدام 10 زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اجرا درآمد. 8 تن از این زندانیان پیش‌تر از بابت اتهام قتل، یک تن از بابت اتهام «لواط به عنف» و یک زندانی دیگر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. هم‌چنین 8 زندانی اعدام شده دیگر نیز همگی از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شده‌اند.

هرانا اخیرا در گزارشی با عنوان «موج اعدام در ایران؛ نگاهی به آمارها از افزایش اعدام زندانیان در خرداد ماه 1401» به مقایسه تطبیقی اجرای احکام اعدام در ایران در خردادماه سال جاری در مقابل آمارهای اجرای حکم اعدام در اردیبهشت و نیز مدت مشابه در سال قبل پرداخت.

بر اساس گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (اول ژانویه 2021 تا 20 دسامبر 2021) دست‌کم 299 شهروند اعدام شدند و 85 تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام‌شدگان باید به اعدام 4 کودکمجرم اشاره کرد. بنا بر همین گزارش بیش از 88 درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع‌رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام «مخفیانه» می‌خوانند.

گفته می‌شود از زمانی که ابراهیم رئیسی رییس جمهور ایران شده آمار اعدام‌ها در ایران دو برابر شده است.

در شش ماه اخیر 20 کولبر کشته و 127 نفر از آنان زخمی شدند 

وب‌سایت کولبر نیوز که خبرها و گزارش‌های مربوط به کولبران را در ایران انعکاس می‌دهد، در گزارشی اعلام کرد در شش ماه نخست سال 2022 در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه، 20 کولبر کشته و 127 نفر دیگر از آنان زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز جمعه 10 تیرماه منتشر شد، تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر و زخمی شدن کولبران بود. پس از آن، عوامل دیگری مثل سقوط از ارتفاع، سرمازدگی، بهمن، غرق شدن در آب و انفجار مین نیز کشته و زخمی شدن کولبران را در پی داشت.

آمار منتشرشده نشان می‌دهد در شش ماه گذشته، از مجموع 147 کولبر کشته و زخمی‌شده‌، 7 نفر از جان‌باختگان و 90 نفر از مصدومان، قربانیان تیراندازی مستقیم نیروهای مرزی بودند.

در این گزارش، با تاکید بر اینکه «تنوع و گستردگی کولبران» عمق بحران بی‌کاری در کردستان را نشان می‌دهد، آمده است: «تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی که امکان استخدام ندارند، زنان نان‌آور خانواده، دختران و پسران خانواده‌های فقیر و سالمندانی که حقوق بازنشستگی ندارند، از سر ناچاری به کولبری روی آورده‌اند

کولبری شغلی سخت و طاقت‌فرسا است که ساکنان مناطق مرزی غرب ایران در پی مشکلات اقتصادی و بحران اشتغال به ناچار به آن روی می‌آورند. حکومت ایران نیز به‌جای حل مشکلات اقتصادی و بحران بی‌کاری مردم مناطق مرزی، به کشتار کولبران ادامه می‌دهد و به این رویه وجهه قانونی نیز داده است.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده ناجا، در نخستین روزهای سال 1401 به استان کردستان رفت و در جمع خبرنگاران، کولبران را «متجاوزان مرزی» خواند و گفت که با آنان مبارزه می‌شود. او به کولبران هشدار داد از «کارهای غیرقانونی» و «ترددهای غیرمجاز» دست بردارند؛ در غیر این صورت با آنان مقابله خواهد شد.

تایید موارد متعدد رها کردن نوزادان در خیابان‌های ایران

چند روز پس از رسانه‌ای شدن خبر پیدا شدن یک نوزاد در سطل زباله‌ای در تهران، سازمان بهزیستی خبر رها شدن یک نوزاد چندروزه دیگر در مقابل شیرخوارگاه آمنه منطقه ونک تهران را تایید کرد.

در روزهای گذشته ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن یک نوزاد در کیسه پلاستیکی قابل مشاهده است که توسط شهروندان از سطل زباله‌ای بیرون آورده می‌شود.

هم‌زمان با انتشار اخباری مبنی بر عفونت داخلی این نوزاد و تقاضای شماری از شهروندان برای گرفتن سرپرستی او، سازمان بهزیستی کشور، خبر رها شدن یک نوزاد دختر را هم در مقابل شیرخوارگاه آمنه در روز پنج‌شنبه پنجم خرداد، تایید کرد.

رها کردن نوزادان در فضای عمومی پیش از این نیز سابقه داشته است، اما به‌نظر می‌رسد این آمار در سال‌های گذشته افزایش قابل‌توجهی یافته است.

در پی انتشار این اخبار محمدرضا محبوب‌فر، پژوهش‌گر آسیب‌های اجتماعی روز جمعه، ششم خرداد در گفت‌وگو با پایگاه خبری «رویداد 24» از رها شدن «حدود ۵ هزار نوزاد تنها طی 10 روز» اخیر خبر داد. این پژوهش‌گر با استناد به آمار مراکز درمانی و مددکاران اجتماعی‌ اعلام کرد که روزانه بین دو هزار تا دو هزار و 500 جنین و نوزاد سقط یا پس از تولد در خیابان رها می‌شوند.

محبوب‌فر «تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و «سونامی قیمت‌ها» را از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار سقط جنین و رها کردن نوزادان در کشور در سال‌های اخیر اعلام کرد.

محبوب‌فر این قانون را مسبب «افزایش ازدواج‌های صوری و ازدواج برای کسب وام ازدواج و طلاق بعد از آن»، هم‌چنین «افزایش محدودیت‌ها در حوزه حقوق سلامت جنسی و باروری» عنوان کرد.

نازی‌آباد تهران نوزاد تازه متولد شده را در سطل زباله انداخته شده بود.

1000 بچه شیعه توسط پدر و مادر خود به قتل رسیدند!

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه نوشت: آمارهای رسمی در کشور طی سال‌های اخیر نشان از افزایش سقط جنین دارند؛ طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت در سال 96، روزانه بیش از 1000 مورد سقط جنین در کشور اتفاق می‌افتد که آماری بسیار تکان‌دهنده است!

از 1000 جنینی که توسط والدین کشته می‌شوند تنها حدود 10 مورد آن قانونی است! در یک کشور اسلامی که اعتقاد دارد کشتن یک فرد بی‌گناه در پیشگاه الهی جرم و «قتل نفس» محسوب می‌شود، سقط جنین به‌راحتی توسط برخی از پزشکان تجویز می‌شود یا توسط خود والدین انجام می‌شود!

حجت‌الاسلام والمسلمین «رسول ساکی» دبیر مجمع ملی فعالان جمعیت در همین رابطه با مخاطب قرار دادن فعالان فرهنگی گفت: آیا می‌دانید که از سر صبح تا شب، 1000 بچه شیعه توسط پدر و مادر خود به قتل رسیدند! چراکه 350 هزار قتل جنین در سال اتفاق می‌افتد!

بر اساس ماده 61 قانون حمایت از خانواده و جوانی، اگر سقط جنین در مقیاس وسیع انجام شود، «افساد فی‌الارض» است و می‌تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد.

علی خامنه‌ای بهمن سال 99 در سخنانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تاکید کرده بود.

پس از این سخنان بود که مخالفت با سقط جنین در ایران از سوی حکومت به مسئله جدی‌تری تبدیل شد.

در قانون «جوانی جمعیت»، امکان پیش‌گیری از بارداری و سقط جنین محدود و ممنوع و هرگونه توزیع رایگان و ارائه اقلام مرتبط، کار گذاشتن اقلام پیش‌گیری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی کشور به‌طور کامل ممنوع شده است.‎

جالب است که این خبرگزاری حکومتی فقط با بچه‌های شیعه کار دارد و بچه‌های غیرشیعه‌ها برایش اهمیتی ندارد!

مرگ سالانه 4000 نفر و خسارت 167 هزار میلیاردی ناشی از اعتیاد به اقتصاد ایران!

روز یک‌شنبه پنجم تیرماه 1401 برابر با 27 ژوئن 2022، روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام‌گذاری شده است. روزنامه پزشکی «سپید» در گزارش خود از وضعیت اعتیاد در ایران نوشت که سالانه 4 هزار ایرانی بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر سازمان ملل متحد، حدود 275 میلیون نفر از جمعیت جهان در سال 2021 حداقل یکبار موادمخدر مصرف کرده‌اند و بیش از 36 میلیون نفر دچار اختلالات روانی ناشی از سوء مصرف مواد شده‌اند.

حمیدرضا صرامی مدیرکل سابق دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گزارش داد، «چهار میلیون و 4000 هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر در کشور وجود دارد که با بُعد خانوار آنان، حدود 15 میلیون نفر از جمعیت کشور به صورت روزمره دغدغه و نگرانی در عرصه مواد مخدر دارند

به گفته این پژوهشگر حوزه مواد مخدر، عواملی هم‌چون تفریح، جلب توجه، اختلال افسردگی و اضطراب، اختلال خواب، اختلالات جنسی از جمله عوامل مصرف مواد در جمعیت عمومی کشور است که در عرصه پیش‌گیری باید برای هر کدام از این عوامل برنامه‌ریزی هوشمندانه کرد.

طبق توضیحات این کارشناس، مصرف مواد مخدر در نوجوانان دهه 90 به نسبت دهه 80 رشد داشته و از نیم درصد به ۲/۱ درصد رسیده است. دلایل سطح بالاتر مصرف مواد مخدر نوجوانان در دهه نود عواملی همچون «لذت‌طلبی افراطی، تفریح، اباحه‌گری در خانواده، عدم نظارت والدین، ضعف مهارت‌های خودکنترلی، عدم تاب‌آوری و ضعف دانش در مورد عوارض و تبعات مصرف مواد» از سوی این کارشناس برشمرده شده است.

شیوع مصرف مواد مخدر در جوانان در دهه 80 «یک درصد» بوده که در دهه 90 به 4/7 درصد رسیده و «دلایل آن در نگرش مثبت به مواد، اضطراب، پرخاشگری، عزت نفس پایین و ضعف اطلاعات نسبت به عوارض مصرف مواد بوده است

به گفته‌ این کارشناس مواد مخدر، نرخ شیوع مصرف مواد در جمعیت کارگری ایران «22 درصد» که از «کار سنگین، سختی شغل، مشکلات خانوادگی، تفریح و مشکلات اختلالات خواب» ناشی می‌شود.

صرامی هشدار داد پیش‌گیری نکردن از اعتیاد و بی‌توجهی به آن، موجب همسرآزاری، طلاق، کودک‌آزاری، قتل عمد، نزاع و خشونت، جرائم «منکراتی»، جرائم مالی، اخراج از کار و هزینه‌های سرسام‌آور مستقیم و غیرمستقیم شده است.

هزینه‌ی اعتیاد برای اقتصاد کشور آنگونه که این پژوهش‌گر می‌گوید، سالانه 167 هزار میلیارد تومان است که پیشگیری از آن، به‌معنای جلوگیری از یک بحران اجتماعی و اقتصادی است.

در ایران تریاک همچنان صدرنشین بیشترین مواد مخدر مصرفی است که شامل بیش از ۵۰ درصد مصرف مواد  می‌شود. همچنین دومین ماده پرمصرف به ویژه میان نسل جوان در حال حاضر گُل است و سپس شیشه سومین ماده مصرفی در کشور است، اما در مورد مصرف تریاک باید به این نکته مهم نیز اشاره کرد که این ماده چون به‌صورت سنتی و از زمان‌های دور مصرف آن رایج بوده، می‌توان گفت بیش‌تر افرادی که در رده سنی 40 تا 60 سال هستند، تریاک مصرف می‌کنند.

افزایش آمار مصرف در حالیست که مجازات فروش مواد مخدر در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام است. در ماه‌های گذشته روند اعدام‌ها برای قاچاقچیان مواد مخدر رشد تصاعدی داشته است. از روز 27 اردیبهشت تا روز ششم خرداد، دست‌کم 12 نفر به اتهام جرائم مرتبط با مواد مخدر به دار آویخته شده‌اند.

بر اساس اعلام سازمان ملل، 75 درصد کشفیات تریاک جهان، 61 درصد مرفین جهان و 17 درصد هروئین جهان مربوط به ایران است.

مقامات مسئول مبارزه با مواد مخدر همواره مدعی اجرای طرح‌های ساماندهی معتادان متجاهر و درمان و بازگرداندن‌شان به جامعه هستند. امری که به‌نظر می‌رسد نتایج مطلوب و بازدارنده‌ای نداشته است.

شهرام شمس عضو کانون درمان‌گران مواد مخدر در این‌باره گفته است: «این برنامه‌هایی که شهرداری و نیروی انتظامی برگزار می‌کنند و هر از گاهی تعدادی را جمع‌آوری می‌کنند و به کمپ‌ها اعزام می‌کنند به‌دلیل این‌که به لحاظ ذهنی و روحی کاری انجام نمی‌‌گیرد پس از پاک شدن بدن، افراد دوباره به سمت این مواد جذب می‌شوند

شمس تاکید کرد: «درمان سوء‌مصرف مواد مخدر کار یک روز و دو روز و حتی یک سال نیست، علاوه بر دارو، نیاز به مصاحبه و مشاوره‌های روانپزشکی وجود دارد. وقتی می‌‌خواهیم هزینه‌ای انجام دهیم باید با محوریت بهزیستی و وزارت بهداشت راه علمی طی شود

این درمانگر مواد مخدر با بیان این‌که «اگر قرار بود یک‌شبه چهره اعتیاد را پوشاند بسیاری از جاهای دیگر از ما بسیار جلوتر بودند»، گفت: «اعتیاد یک بیماری تک‌بعدی نیست، تورم، بهروه‌وری و شغل افراد و برنامه‌ریزی‌های دولت و سیاست‌های کشور نیز در آن دخیل است. لذا این برنامه‌ها فقط به هدر دادن بودجه‌های بیت‌المال است و از این افراد باید پرسید چند مشاوره پزشک دارند آیا دستورالعمل‌های آن را وزارت بهداشت تایید کرده است یا خیر؟ اگر سوء‌استفاده شود باید به چه مرجعی مراجعه کرد؟»

افزایش خودکشی نوجوانان به دلیل فقر و کودک‌ همسری

هفته گذشته دو دختر نوجوان در شهر سقز زندگی خود را به پایان رساندند. اولین دختر در سن 16 سالگی پای سفره عقد نشست. او شدیدا با این ازدواج مخالف بود و می‌گفت آمادگی ازدواج ندارد و می‌خواهد برای زندگی‌اش تصمیم بگیرد، تحصیل کند، در جامعه رشد کند و هر وقت که خودش خواست با فردی که صلاح می‌دانست ازدواج کند. او هم می‌خواست مثل هر انسانی از حق خود برای انتخاب مسیر زندگی استفاده کند او حتی تهدید کرده بود که در صورت ازدواج با این فرد دست به خودکشی می‌زند.

دو روز بعد از این دختر سقزی، دختر دیگری زندگی‌اش را به پایان می‌رساند، هیچکس از او نمی‌گوید. مرگ خودخواسته در سکوت نوجوان 17 ساله را راهی خانه ابدی‌اش می‌کند.

ماجرای خودکشی نوجوانان البته به خودکشی دختربچه‌ها ختم نمی‌شود و تعداد خودکشی پسران نوجوان نیز تامل‌برانگیز است. یک منبع آگاه که از فعالان اجتماعی سقز است، می‌گوید: تعداد خودکشی پسران در سال جاری بیشتر بوده است. او مهم‌ترین علت خودکشی پسران نوجوان را فقر و بیکاری و البته الگوبرداری آنان از یکدیگر عنوان می‌کند.این فعال اجتماعی با اشاره به آمار بالای کودکان کار در کردستان می‌گوید: در این مناطق بیکاری بیداد می‌کند، مردم هم شرایط مالی خوبی ندارند و بچه‌ها از 15 و 16 سالگی ناچار به کار می‌شوند و از تحصیل باز می‌مانند. البته اعتیاد درخانواده و بی‌توجهی والدین ناآگاه به فرزندان هم از دیگر عواملی است که باعث شده نوجوانان ما دست به خودکشی بزنند.

در سال تحصیلی 1400-1399 پژوهشی با موضوع «بررسی رابطه سبک‌های تصمیم‌گیری و شیوه‌های مقابله با استرس، با نقش میانجی تنوع گفتار درونی، با ایده‌پردازی و اقدام به خودکشی در بین دانش‌آموزان دبیرستانی دور دوم شهرستان سقز» توسط ابراهیم حسینی روانشناس بالینی اهل سقز انجام گرفت.

نتایج این تحقیق نشان داد که از ۴۲۳ دانش‌آموز شرکت کنده در این تحقیق، 34 نفر معادل 8/3 درصد یک بار و 11 نفر معادل 6/2 درصد از مشارکت‌کنندگان بیش از یک بار تجربه اقدام به خودکشی داشته‌اند، یعنی در کل، 46 نفر از دانش‌آموزان مشارکت کننده در این تحقیق معادل 10/63 درصد تجربه اقدام به خودکشی داشته‌اند. هم‌چنین 87 نفر از شرکت‌کنندگان یعنی معادل 20/56 درصد نیز دارای فکر خودکشی به عنوان یک راه‌حل بوده‌اند.

رابطه دستگیری تیم ترور حکومت اسلامی در ترکیه هم‌زمان با برکناری طائب

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که هشت نفر، از جمله پنج ایرانی به اتهام «برنامه‌ریزی برای ترور گردش‌گران اسرائیلی» بازداشت شده‌اند. آیا ارتباطی میان دستگیری این افراد با برکناری «حسین طائب» از ریاست سازمان اطلاعات سپاه انقلاب اسلامی وجود دارد یا نه روشن نیست؟

پنج شهروند ایرانی که گفته می‌شود برای ترور شهروندان اسرائیلی در ترکیه آماده می‌شدند، در ترکیه بازداشت شده‌اند. در بازرسی از منازل و هتل محل اسکان این افراد، تعداد زیادی مدارک، دو عدد صدا خفه کن سلاح و دو قبضه «کلت» کمری کشف و ضبط شده است. از سوی دیگر، مشخص شده که هدف تیم ترور، همسر یکی از دیپلمات‌های سابق اسرائیل بوده است.

به نوشته رسانه‌های ترکیه، در میان این پنج نفر، تیراندازانی هم بوده که دستگیر شده‌اند و بازجویی از این افراد در اداره امنیت ترکیه ادامه دارد.

بنابر گزارش رسانه‌های این کشور، اعضای این گروه که در استانبول بازداشت شده‌، برای سرویس اطلاعاتی ایران فعالیت می‌کرده‌اند.

پیش از این، اسرائیل به شهروندان خود درخصوص سفر به استانبول و لزوم بازگشت از این شهر هشدار داده بود.

«یائیر لاپید»، وزیر خارجه اسرائیل ۲۳ خرداد گفته بود اسرائیلی‌هایی که به استانبول سفر می‌کنند، باید هرچه زودتر ترکیه را ترک کنند.

لاپید هم‌چنین خاطرنشان کرده بود که اسرائیلی‌ها نباید به استانبول بروند.

رسانه‌های اسرائیل هم‌زمان با اظهارات لاپید اعلام کردند که ترکیه و اسرائیل برای جلوگیری از حمله تروریستی ماه گذشته جمهوری اسلامی در استانبول با یک‌دیگر همکاری کرده و در نتیجه این همکاری، نیروهای منتسب به حکومت اسلامی دستگیر شده‌اند.

دستگیری تیم ترور شهروندان اسرائیلی چه‌گونه انجام شد؟

به نوشته روزنامه «ملیت» ترکیه، در پی هشدار هفته گذشته لاپید به شهروندان اسرائیلی برای ترک استانبول به دلیل خطرات احتمالی از سوی حکومت اسلامی، شعبه اطلاعات استانبول و شعبه ضد تروریسم بررسی‌های خود را شروع کردند و پس از تعقیب تیم ترور شهروندان اسرائیلی توسط سازمان اطلاعات ترکیه‌(میت)، دیروز پنج‌شنبه در عملیاتی اعضای این تیم که برای جمهوری اسلامی کار می‌کردند، دستگیر شدند.

هرچند برخی از رسانه‌های ترکیه از دستگیری پنج نفر که از همه آن‌ها با عنوان شهروند ایرانی یاد شده است، خبر داده‌اند اما خبرگزاری «اخلاص» از دستگیری هشت شهروند ایرانی و تُرک گزارش داده است.

بنابراین گزارش، افراد بازداشت شده در پوشش «تاجر»، «گردش‌گر» و «دانشجو» برای ترور گردش‌گران اسرائیلی به ترکیه اعزام شده بودند و در عملیات روز پنج‌شنبه‌(16 جون 2022 میلادی)، همه این افراد دستگیر شده‌اند.

به گزارش بخش ترکی شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، تیم ترور در منطقه بی‌اوغلو کوچه «فائق پاشا» استانبول قصد داشتند همسر یکی از دیپلمات‌های سابق اسرائیل را ترور کنند.

به گزارش خبرگزاری اخلاص، اعضای تیم ترور حکومت اسلامی همسر سابق یک دیپلمات را که در یکی از هتل‌های بی‌اوغلو سکونت داشت، به عنوان هدف ترور خود انتخاب و در تعقیب او، در این هتل دو اتاق در طبقات دوم و چهارم نیز اجاره کرده بودند. علاوه بر این، برخی از اعضای تیم ترور هم که به چهار گروه دو نفره تقسیم شده بودند، در خانه‌ای اجاره‌ای در استانبول سکونت داشتند.

خبرنگار سی‌ان‌ان تُرک از محل هتل اقامت همسر دیپلمات سابق اسرائیلی گزارش داده است که سازمان امنیت ترکیه وقتی متوجه می‌شود تیم ترور جمهوری اسلامی آماده عملیات ترور است، پس از اطلاع‌رسانی به مقامات اسرائیلی، همسر دیپلمات سابق اسرائیلی را هنگام صبح از هتل خارج کرده است و اعضای تیم ترور جمهوری اسلامی نیز در همان لحظه توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که این بار به جای سپاه «قدس»، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد ترور شهروندان این کشور را در ترکیه دارد. هم‌چنین تهدیدهای رسانه‌ای درباره ترور طائب مطرح شده بودند.

امروز رسانه‌های ترکیه هم در باره نقش طائب در تهدید شهروندان اسرائیلی در ترکیه نوشتند و از تحت فشار بودن او برای پاسخ‌گویی به اسرائیل پس از حملات پی در پی به موسسات و سازمان‌های مخفی ایران خبر دادند.

به نوشته «سؤزجو»، تصمیم برکناری طائب در پی افزایش تنش بین ایران و اسرائیل توسط «علی خامنه‌ای»، رهبر حکومت اسلامی اتخاذ شده است.

امروز وزیر امور خارجه اسرائیل برای دیدار با «چاووش‌اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه، به این کشور سفر کرده است. او در کنفرانس خبری خود از نیروهای امنیتی ترکیه برای جلوگیری از به ثمر نشستن عملیات‌های تروریستی ایران در ترکیه تشکر کرد.

چاووش‌اوغلو در مورد تهدید تروریستی علیه اسرائیلی‌ها در ترکیه نیز گفت: «نهادهای امنیتی ما با هماهنگی نزدیک کار می‌کنند و در حال تماس هستند. می‌خواهم این را بگویم که اجازه نمی‌دهیم این قبیل حوادث در کشورمان رخ دهد. اجازه نخواهیم داد این گونه موارد تسویه حساب در داخل کشور ما انجام شود. این غیرقابل ممکن است که اجازه وقوع حملات تروریستی را نیز بدهیم. پیام‌های لازم در این زمینه ارایه شده‌اند

ایران اسرائیل را مسئول ترورها و مرگ مشکوک بسیاری از دانشمندان و مقامات نظامی در سال‌های اخیر می‌داند و اظهارات انتقام‌جویانه‌ای داشته است.

اسرائیل نزدیک به یک ماه پیش با اشاره به تهدید ایران به انتقام ترور یک سرهنگ سپاه پاسداران به نام «حسن صیاد خدایی»، به شهروندان خود هشدار داده بود به ترکیه سفر نکنند.

حکومت اسلامی اسرائیل را مسئول کشته شدن صیاد خدایی می‌داند. قبل از هشدار اسرائیل به شهروندانش برای سفر به ترکیه، فرمانده کل سپاه پاسداران در دیدار با خانواده صیاد خدایی گفته بود ایران انتقام او را می‌گیرد.

صیاد خدایی، سرهنگ 50 ساله نیروی قدس سپاه پاسداران، روز اول خرداد 1401 در خیابان «مجاهدین اسلام»، در نزدیکی میدان «بهارستان» تهران، هنگام خروج از خانه‌اش توسط دو موتورسوار با پنج گلوله در خودروی خود کشته شد. پس از اعلام خبر کشته شدن این عضو نیروی قدس، برخی مقام‌های حکومت اسلامی از گرفتن انتقام خون او سخن گفتند.

خادمی رییس پیشین سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع بود. برخی پایگاه‌های خبری در ایران گزارش داده‌اند مجید خادمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع به عنوان رییس جدید حفاظت اطلاعات سپاه منصوب شده است.

بر اساس همین گزارش‌ها، او با تایید آیت‌الله خامنه‌ای رهبر حکومت اسلامی به این سمت گمارده شد.

پیش‌تر اعلام شد که سرتیپ محمد کاظمی رییس پیشین حفاظت اطلاعات سپاه به‌عنوان جانشین حسین طائب، رییس سازمان اطلاعات سپاه، منصوب شده است.

اکنون در آخرین تحول در نهادهای اطلاعاتی ایران سرتیپ مجید خادمی از سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع «جایگزین» محمد کاظمی شده است.

تمامی سازمان‌های حساسی امنیتی و نظامی ایران یک معاونت ویژه برای مقابله با نفوذ و حفظ امنیت دارند که از آن با عنوان سازمان یا معاونت حفاظت نام برده می‌شود.

کارشناسان می‌گویند سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع که ازیکی از سازمان‌های قدرتمند در ایران شناخته می‌شود.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از ادغام افراد وزارت سپاه و وزارت دفاع ارتش ایجاد شده بود. شماری از نیروهای وزارت دفاع از سپاه و شماری از ارتش به این وزارتخانه رفته بودند.

در پی ترور و کشته‌شدن شماری از چهره‌های مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و امنیتی حکومت اسلامی ایران انتقادهایی در رابطه با حفاظت از مقامات و اطلاعات در ایران و نفوذ اسرائیل مطرح شده بود.

با این حال نمایندگان و شماری از مسئولان حکومتی جابه‌جایی‌های اخیر را «طبیعی و عادی» عنوان کرده‌اند.

پیش‌تر سپاه پاسداران روز شنبه گذشته نیز اعلام کرده بود که سرتیپ دوم حسن مشروعی‌فر فرماندهی نیروهای حفاظت از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران را بر عهده خواهد گرفت.

«سپاه حفاظت ولی‌امر» نام یگانویژه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که وظیفه حفاظت از جان آیت‌الله خامنه‌ای، خانواده او و «بیت رهبری» را برعهده دارد.

حمله سایبری شرکت فولاد خوزستان را به تعطیلی کشاند

شرکت فولاد خوزستان صبح روز دوشنبه، 6 تیر، از حمله سایبری علیه این شرکت خبر داد و اعلام کرد «به‌دلایل معضلات فنی قادر به ادامه فعالیت نیست و تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود

وب‌سایت این شرکت در حال حاضر از دسترس خارج است، اما این شرکت در کانال تلگرامی خود با اعلام این خبر افزود که این حمله سایبری «به‌دلیل قطع برق و متوقف بودن خط تولید» منجر به آسیب نشده است.

این شرکت با این حال از تعطیلی آن تا اطلاع ثانوی «به‌دلایل معضلات فنی» خبر داده، اما از جزئیات این معضلات چیزی نگفته است.

گروه هکری موسوم به «گنجشک درنده» با ارسال پیام و ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، مسئولیت این حمله سایبری را برعهده گرفت و نوشت: «امروز صنعت فولاد ایران وابسته به سپاه و بسیج، شرکت فولاد خوزستان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت فولاد هرمزگان را تحت حمله سایبری خود، «گنجشک درنده»، قرار دادیم. این شرکت‌ها هم‌چنان علی‌رغم تحریم‌های بین‌المللی علیه آنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند

شرکت فولاد خوزستان دومین تولیدکننده فولاد خام در ایران پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

حملات سایبری به زیرساخت‌های مهم و حساس در ایران در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است که از آن جمله می‌توان به حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در آبان 1400 و حمله به سامانه شهرداری تهران در 12 خرداد اشاره کرد.

در این حمله در آستانه دومین سالگرد اعتراضات خونین آبان 1398، تمام 4300 جایگاه سوخت در کشور از کار افتاد و ارائه بنزین 1500 تومانی برای بیش از یک هفته دچار اختلال شد و در آن زمان همان گروهی با نام «گنجشک درنده» مسئولیت حمله به سامانه سوخت را پذیرفت.

در تازه‌ترین مورد نیز 12 خرداد یک حمله سایبری به سامانه شهرداری تهران انجام شد و همان روز سازمان مجاهدین خلق اعلام کرد که افراد وابسته به آن، با نزدیک شدن تاریخ سال‌مرگ روح‌الله خمینی، «5138 دوربین کنترلی» در شهرداری تهران را هک و از دسترس خارج کرده‌اند.

در پی افزایش حمله‌های سایبری به مراکز دولتی و حکومتی در ایران، روز یکشنبه ۵ تیر کلیات طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

سازمان پدافند غیرعامل نهادی است که در دهه اخیر زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح بوده و با تصویب نهایی این قانون به سازمانی دولتی با ساختار و تشکیلات مستقل تبدیل می‌شود.

فیگارو: آمریکا تاسیسات اتمی ایران را بمباران می‍‌کند

روزنامه فرانسوی فیگارو در تفسیری در شماره روز دوشنبه 6 تیر ماه 1401 – 27-06- 2022 خود، از برنامه اتمی حکومت اسلامی ایران به عنوان منشاء احتمالی یک بحران جدید بین‌المللی یاد کرده و نوشته است که توافق اتمی 2015 موسوم به برجام عملاً مرده است حتی اگر قدرت‌های غربی نخواهند آن را علناً اعلام کنند. برجام مرده است، زیرا، به نوشته فیگارو، حکومت اسلامی ایران هم اکنون از اورانیوم غنی شده کافی برای تولید بمب اتمی برخوردار است و تهران قادر است ظرف چند هفته یا حتی دو هفته نخستین بمب هسته‌ای خود را بسازد.

به گزارش رادیو فرانسه به نوشته فیگارو برای جلوگیری از دستیابی ایران به توان تولید سلاح هسته ای یا بازداشتن این کشور از رسیدن به این توانایی بسیار دیر شده است. پیشروی ها و پیشرفت‌های اتمی حکومت اسلامی ایران، از نظر فیگارو، از این پس غیرقابل بازگشت هستند و کل برجام را نیز از محتوا خالی کرده‌اند، حتی اگر نادیده بگیریم که مفاد اصلی این توافق در سال 2025 از اعتبار ساقط خواهند شد.

به نوشته فیگارو، کشورهای غربی امیدوارند که یک توافق احتمالی جدید با حکومت اسلامی ایران دست‌یابی این کشور را به توان تولید سلاح اتمی فقط چند ماه به تاخیر بیندازد.

این روزنامه نوشت: در این بین و پس از جنگ اوکراین، تمام همّ روسیه و چین، از امضاءکنندگان برجام، صرف خرید نفت بیش‌تر از ایران شده تا متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور و کشورهای غربی نیز اعتراف می‌کنند که در صورت شکست مذاکرات با ایران هیچ طرح جایگزینی ندارند مگر آن‌که تحریم‌های خود را علیه حکومت اسلامی ایران تشدید کنند که به گفته فیگارو تا امروز ثمری نداشته‌اند.

فیگارو بعید ندانسته که در صورت شکست مذاکرات، آمریکا تاسیسات اتمی ایران را بمباران کند. اما، به نوشته این نشریه، هیچ ضمانتی وجود ندارد که چنین اقدامی نتایج مورد انتظار را به بار آورد. در ثانی معلوم نیست که حکومت ایران تاسیسات مخفی زیرزمینی احداث نکرده باشد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است: «حکومت ایران به‌طور بالقوه می‌تواند مواد لازم برای تولید بمب اتمی را فراهم کند پیش از آن که بتوانیم از آن آگاه یا مانع از آن شویم

فیگارو پس از اشاره به جنگ پنهانی که اسرائیل با اقدامات خود علیه برنامه اتمی ایران آغاز کرده، از برنامه هسته‌ای حکومت اسلامی ایران به‌عنوان یک شمشیر داموکلس یاد کرده و افزوده است که دست‌یابی تهران به بمب اتمی سیاست خارجی آن را در خاورمیانه تهاجمی‌تر از گذشته خواهد ساخت و متحدان تهران در منطقه، حزب‌الله و حماس، از چتر اتمی حکومت اسلامی ایران برخوردار خواهند شد.

فیگارو به نقل از کارشناسان افزوده است که دستیابی ایران به بمب اتمی یک بحران بزرگ هسته‌ای در منطقه را نیز به وجود خواهد آورد و کشورهای سنی به‌ویژه عربستان و ترکیه خواهند کوشید برای حفظ تعادل در مقابل ایران به سلاح اتمی دست یابند.

دادستان: هزار جلد کتاب «ضاله» در پاوه توقیف شد

دادستان پاوه مدعی است که نیروهای امنیتی بیش از هزار جلد کتاب متعلق به یک «فرقه انحرافی» را در پاوه توقیف کرده‌اند.

نوید صحرایی روز پنج‌شنبه، دوم تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا این کتاب‌ها را مرتبط با «فرقه انحرافی ضاله» عنوان کرده و گفت که محموله «قاچاق» آن‌ها در مرز پاوه توقیف شده و دو نفر هم در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

«فرقه انحرافی ضاله» اصطلاحی است که در ادبیات حکومت اسلامی به آیین‌ها و مذاهب اقلیت و غیرالهی اشاره دارد.

پیروان این گونه مذاهب و آیین‌ها عموما توسط حکومت ایران به عنوان «فرقه‌های ضاله» توصیف می‌شوند و معمولا با اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در یک گروه غیرقانونی»، «اعمال سلطه روانی» و «القائات» به قصد افساد جامعه روبه‌رو می‌شوند.

دادستان پاوه بدون این که مشخص کند موضوع این کتاب‌ها چه بوده است، این محموله را از «اقدامات انحرافی سرویس‌های اطلاعاتی دشمنان» عنوان کرده که با «برنامه‌ریزی‌ها پیچیده و تامین مالی» با «قصد انحراف در افکار، باورها و اعتقادات دینی مردم» انجام می‌شود.

حکومت اسلامی ایران، تنها دین اسلام و مذهب شیعه را در کشور به رسمیت می‌شناسد و پیروان سایر ادیان و آیین‌ها با محدودیت‌های بسیاری به‌ویژه در بخش آموزش و تحصیلات و انتشار کتاب مواجه هستند.

فیلم؛ افشای سند همدستی خانواده دزد شمخانی با عبدالباقی

اسناد جدید نشان می‌دهد «موعود شمخانی» برادرزاده شمخانی معرف حسین عبدالباقی به شهرداری آبادان بود.

بر اساس مجموعه اسنادی که در رسانه‌ها منتشر شده، موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این نهاد، حسین عبدالباقی را برای سرمایه‌گذاری به شهرداری آبادان معرفی کرده.

بر اساس این سند، موعود شمخانی، معاون وقت منطقه آزاد اروند، گروه ساختمان‌سازی عبدالباقی را که مالک پروژه متروپل هستند، برای انجام امور اداری و مشارکت در یک پروژه ساختمانی، به شهرداری آبادان معرفی کرده است.

حاج‌ حسین عبدالباقی نصف آبادان را خریده بود!

آمار فوت‌شده‌های برج متروپل حداقل بالای 50 نفر است. یکی از امدادگران آبادانی که از نزدیک شاهد عملیات آواربرداری مردم و نیروهای امدادی است می‌گوید: بسیاری از مردم آبادان در این حادثه اقوام خود را از دست داده‌اند و هنوز هم در بهت به سر می‌برند. فکر می‌کنم حداقل 40 الی 50 نفر زیر آوار جان خود را از دست داده باشند.

او در پاسخ به این سئوال که آیا افراد یا نهادهایی نسبت به احتمال ریزش این ساختمان هشدار داده بودند هم اظهار کرد: سال گذشته بود که من شنیدم این ساختمان متروپل نشست کرده! حتی روزگذشته شخصا با یکی از کارگران صحبت می‌کردم که می گفت که یکی از ستون‌ها چند ساعت قبل از ریزش شل شده بود.

این شهروند در ادامه با اشاره به ضعیف بودن سرعت نت طی روزهای اخیر در آبادان گفت: سرعت اینترنت به شدت ضعیف است و مردم با فیلترشکن می‌توانند وارد فضای مجازی شوند.

او هم‌چنین با اشاره به این نکته که احتمال این‌که باز هم افرادی زیر آوار باشند خاطرنشان کرد: اکثر افرادی که یقین داریم زیرآوار هستند در ارتباط با همین کافی شاپ متروپل است. مردم الان انتظار دارند که عزیزانشان از زیر آوار بیرون آورده شوند. هوا گرم است و اگر آوار برداری با همین سرعت ادامه داشته باشد می تواند امدادرسانی را با مشکل رو‌به‌رو کند. آمار فوت شده‌ها حداقل بالای پنجاه نفر است و مردم با دست خالی دارند آوار برداری می کنند.

او با اشاره به این موضوع که بسیاری از مردم با یک عمر کار کردن نمی‌توانند حتی یک سرپناه برای خود تهیه کنند اما خانواده عبدالباقی از آجیل‌فروشی به برج‌سازی ورسیدند، خاطرنشان کرد: خانواده عبدالباقی آجیل فروش بودند اما بعد وارد ساخت و ساز می شوند و کمی بعدتر این حاج حسین عبدالباقی نصف شهر را خرید.

محمد مخبر، معاون رئیسی روز 6 خرداد ماه 1401 با حضور در آبادان از وجود ساختمان‌های «محل خطر» به مالکیت حسین عبدالباقی، مالک ساختمان فروریخته «متروپل» در این شهر خبر داد.

مخبر چهار روز پس از فروریختن ساختمان متروپل در آبادان به خبرگزاری‌ها گفت: در آبادان و خرمشهر از عبدالباقی چندین ساختمان‌ وجود دارد که محل خطر هستند و باید بررسی شوند.

او با اشاره به فساد اداری در روند دادن مجوز به ساختمان‌های عبدالباقی یادآور شد: مسئله مهمی که وجود دارد فساد گسترده بین سازنده، پیمان‌کار، مالک و دستگاه‌هایی که مجوز صادر کردند است.

گوشت‌های خر از کجا سر درمی‌آورند؟

احمدرضا شهرکن، صاحب مزرعه پرورش الاغ: محصولات مختلفی از خرها تهیه و عرضه می‌شود. شیر و پنیرش که جزء گران‌ترین محصولات است و مشتری‌های داخلی و خارجی دارد.

از روغن خر برای درمان و تسکین دردهای استخوانی، عضلانی، لطافت و شادابی پوست صورت واستفاده می‌شود. قیمت نوع خالص «روغن خر» در بازار خیلی گران است و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن در نظر گرفت.

گوشت خرهای ذبح شده را فقط برای سیر کردن شکم سگ‌های نگهبان استفاده می‌کنیم. به‌هر حال در هر یک از خانه‌های ویلایی و باغ‌های اطراف شهر تهران تعداد زیادی سگ نگهبان وجود دارد که از این گوشت‌ها تغذیه می‌کنند.

با توجه به درآمدی که از روغن‌گیری گوشت الاغ به دست می‌آید دیگر گوشت‌ها سر از قصابی‌ها و رستوران‌های شهر در نمی‌آورد چرا که تا چند برابر قیمت گوشت این حیوان، از روغن آن پول و سود به دست می‌آید پس چرا باید آن را صرف کار دیگری کرد که جرم است و زندان هم دارد.‌‌(روزنامه همشهریچاپ تهران)

آلودگی هوا در ایران یکی از عوامل اصلی مرگ‌های زودهنگام است

آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند، آلودگی هوا در ایران یکی از عوامل اصلی مرگ‌های زودهنگام است و بر اساس آمارهای وزارت بهداشت سالانه چیزی نزدیک به چهل‌هزار مرگ زودرس در نتیجه‌ آلودگی هوا در ایران رخ می‌دهد. بنا بر همین آمارها تنها در شهر تهران سالانه بیش از چهارهزار شهروند در نتیجه‌ آلودگی بیش از حد هوا جان خود را با مرگ زودرس از دست می‌دهند.

اما نکته‌ قابل‌توجه در آمارهای منتشرشده از تلفات جانی آلودگی هوا به علاوه‌ی سطح مجاز آلاینده‌ها این است که وضعیت هر روز در حال بدترشدن است و هیچ اثری از بهبودی شرایط محیط زیستی، به ویژه در رابطه با هوا به چشم نمی‌خورد. از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد قوانین فعلی کارآیی لازم برای تامین حداقل حقوق شهروندان برای بهره‌‎مندی از حق بر محیط زیست سالم را داشته باشند.

دریاچه ارومیه، کانون اصلی تولید ریزگرد در آذربایجان شرقی

کانون اصلی تولید ریزگرد در آذربایجان شرقی، دریاچه ارومیه است که تحت تاثیر عوامل متعددی همچون سدسازی، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و توسعه کشاورزی در سه دهه گذشته با خطر خشکی مواجه است.

کانون اصلی تولید ریزگرد در آذربایجان شرقی، دریاچه ارومیه است که تحت تاثیر عوامل متعددی هم‌چون سدسازی، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و توسعه کشاورزی در سه دهه گذشته با خطر خشکی مواجه است.

بروز این وضعیت سبب ایجاد ریزگردها و توفان‌های نمکی در دو سه سال اخیر شده است و کارشناسان می‌گویند که خطرات ناشی از خشکی کامل دریاچه ارومیه و ریزگردها و طوفان‌های نمکی ناشی از آن می‌تواند زندگی بیش از 10 میلیون نفر را در محدوده‌ای به شعاع 500 کیلومتر تحت تاثیر قرار دهد.

از سال 1393 تاکنون سه هزار و 800 هکتار از اراضی حاشیه این دریاچه با هدف تثبیت کانون‌های گرد و غبار نمکی و غیرنمکی دریاچه، نهال کاری و بوته کاری شده است که از این مقدار در مدت یاد شده 800 هکتار با درخت «گَز» نهال کاری و سه هزار هکتار توسط گونه‌های قره‌داغ، هالکنمون و آتریپلکس بوته کاری شده است.

برای تثبیت ریزگردهای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی تاکنون هم‌چنین 10 کیلومتر نیز بادشکن زنده با کاشت گونه‌های آتریپلکس و هالکنمون، ایجاد و 41 کیلومتر دیگر نیز بادشکن غیرزنده توسط سرشاخه‌ها اجرا شده است.

سازمان جنگل‌ها و مراتع  از سال 1393 عهده دار تثبیت کانون‌های بحرانی و فرسایشی پیرامون دریاچه ارومیه است به‌طوری که در مطالعات اولیه حدود 15 هزار هکتار کانون فعال در سه شهرستان عجب شیر، آذرشهر و بناب شناسایی شد که این کانون‌ها محل برداشت و حمل رسوبات و گرد و غبار نمکی و غیرنمکی از دریاچه ارومیه است.

در این مدت در 12 شهرستان حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز که از شهرستان سراب در شمال شرق استان، آغاز و به شهرستان ملکان در جنوب آن ختم می‌شود، ۳۵۰ هزار هکتار برای چرای دام سامان دهی شد و در شهرستان های ساحلی بناب، عجب شیر، آذرشهر، اسکو و شبستر نیز این موضوع سامان یافت.

در این مدت ذخیره گاه‌های بنه و گز نیز در حاشیه دریاچه به طول 10 کیلومتر حصارکشی و سه ایستگاه سنجش گرد و غبار نیز در آذربایجان شرقی راه‌اندازی شده است.

هر چند برخاستن ریزگردها و طوفان های نمکی با منشاء دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی به اواخر دهه 1380 برمی‌گردد، اما این منطقه، چندی پیش، بدترین نوع آن را تجربه کرد که شاخص آلودگی ناشی از آن به حد بحران و عدد 500 پی پی ام رسید که باعث تعطیلی تبریز شد.

متاسفانه دریاچه ارومیه امسال نیز حال و روز خوشی ندارد و میزان آب آن در مقایسه با سال قبل بیش از یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب کاهش یافته که همین موضوع خطر ریزگردها و طوفان‌های نمکی ناشی از آن را مضاعف می‌کند.

برداشت های غیر مجاز از آب‌های زیرزمینی، خشک‌سالی، عوامل محیطی و  تخریب‌های انسانی مراتع، بهره‌برداری بیش از حد و خارج از ظرفیت از مراتع و منابع طبیعی و کمبود بارش‌ها در تشکیل کانون‌های گرد و غبار در استان نقش دارند. مهم‌ترین مراکز بالقوه ریزگردها در آذربایجان غربی شامل منطقه جبل در ارومیه و عجب شیر در آذربایجان شرقی است.

سایت سپورغان و مرنگلو، سایت چوپانلو، سایت میاندوآب نیز از دیگر کانون‌های بالقوه برای تشکیل ریزگرد هستند.

ایستگاه‌های سنجش و پایش در دریاچه ارومیه و حاشیه آن برای پایش این کانون‌ها دایر است که در هشت سایت این اقدام پایشی انجام می‌شود.

اقداماتی برای مقابله با ریزگردها در این استان از سال ۱۳۹۳ تاکنون انجام شده که معادل ۶۳ هزار میلیون ریال برای این طرح ها، هزینه شده است. این اقدامات شامل نهالکاری و بوته کاری همراه با آبیاری و تولید نهال در بیش از ۲ هزار هکتار و کاشت گونه های قره داغ و شور گز در حاشیه دریاچه ارومیه است.

مراقبت، نگهداری و آبیاری سنواتی نهالکاری و بوته کاری ۲ هزار و ۵۴۷ هکتار، احداث بادشکن غیر زنده در ۱۶۳ کیلومتربا هدف جلوگیری از حرکت ماسه های روان با استفاده از سرشاخه‌های گز، مدیریت روان آب همراه با بذر کاری در ۲ هزار و ۸۰۰ هکتارنیز انجام شده است.

مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی (ترسیب کربن) در هشت سایت توانمند سازی جوامع محلی با مشارکت عمومی، اجرای روش‌های نوین مقابله با فرسایش بادی و گردو غبار در ۳۰ هکتار نیز از جمله اقدامات در مقابله با تشکیل کانون‌های گردو غبار در استان است.

پروژه ترسیب کربن یا همان توانمند سازی جوامع محلی نیز در پنج شهرستان، هشت سایت و ۳۲ روستا انجام می‌شود.

معضل روان ماسه‌ها در سیستان و بلوچستان

استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی با مشکل حرکت ماسه‌های روان مواجه است که چالشی عمیق‌تر در مقایسه با ریزگردهاست. خبرنگار ایرنا در زاهدان گزارش می دهد که در زمان وقوع توفان در زاهدان، ماسه بادی جمع می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که 30  تا 40 درصد حرکت ماسه بادی‌ها و توفان‌های گرد و خاک در منطقه سیستان برای اراضی کشاورزی است که به دلیل خشک‌سالی رها شده‌اند.

حرکت ماسه‌های روان در منطقه سیستان، دارای چند کانال و مسیر است، از جمله آن‌ها کانالی است که از طرف نهبندان حوزه جنوب خراسان جنوبی آغاز شده و به طرف سیستان حرکت کرده و باعث توفان می‌شود.

پیش از این، تاثیر حرکت ماسه‌های روان عامل ایجاد  توفان گرد و خاک تنها در خود منطقه و محلی بود، اما اکنون محدوده حرکت ماسه‌های روان و توفان‌های گرد و خاک از تایباد در خراسان رضوی شروع شده و تا قائن و بعد نهبندان امتداد می‌یابد و سپس در سیستان تشدید و وارد افغانستان می‌شود.

تشدید حرکت ماسه های روان در منطقه سیستان از 25 سال پیش با خشک شدن بیش‌تر زمین و کمبود بارش شدت یافت. در وقوع توفان‌های ریزگرد که در هفته‌های اخیر رخ داد، حرکت ماسه‌های روان نقش اصلی داشته است.

یک سایت مرجع اقتصاد ایران:

«بعید نیست که برنج وارداتی هم رفته‌رفته از سفره ایرانیان حذف شود.»

به گزارش پایگاه خبری امروز نما، – خسارات برنج‌کاران در مبارکه اصفهان، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی ایران را نشان می‌دهد،که از جمله تازه‌ترین اثرات «خشک‌سالی و نبود آب» در کشور است. یک خبرگزاری حکومتی اذعان کرده است،که «نبود آب در این اراضی نشاء‌ها را نابود کرده» است.

خبرگزاری حکومتی تسنیم، با یادآوری این واقعیت،که «برنج‌کاری یکی از شغل‌های اصلی و منبع در آمد کشاورزان در شهرستان مبارکه اصفهان می‌باشد»، تایید کرد، «که چند سالی است به‌دلیل خشک‌سالی و نبود آب در رودخانه زاینده رود دست‌خوش تغییراتی شده است. امسال نیز نیمی از کشاورزان اقدام به کاشت برنج کرده‌اند اما متاسفانه نبود آب در این اراضی نشاء‌ها را نابود کرده و خسارت زیادی به کشاورزان این منطقه وارد کرده است.»

افزایش «۱۱۴» درصدی قیمت برنج ایرانی

در حالی اثرات «خشک‌سالی و نبود آب» بر کشاورزی اصفهان، اراضی نشاء‌ها را نابود کرده است»، که از یک سو، به گفته سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ایران، تعداد استان‌های بیابانی ایران از «14 مورد» در آغاز برنامه چشم‌انداز 20 ساله (سال 1384)، اکنون به «حدود 21 استان» افزایش یافته است.و از سوی دیگر، بر اساس تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال «6/114 درصد» نسبت به همین ماه در سال قبل گران شده است.

احیای برجام شکست خورده است؛ توافقی حاصل نمی‌شود

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در توییتی ار پایان بی نتیجه مذاکرات غیرمستقیم رژیم ایران و آمریکا در قطر برای احیای توافق برجام خبر داد.

این مقام ارشد اروپايی به دو روز مذاکرات فشرده در قطر اشاره کرده و نوشته است: متاسفانه پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا، بعنوان هماهنگ‌کننده‌(این مذاکرات) به آن امیدوار بود، به‌دست نیامده است.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز تایید کرد که دور جدید مذاکرات بدون هیچ پیشرفتی در دوحه، پایتخت قطر، پایان یافت.

وب‌سایت خبری تحلیلی «اکسیوس» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که «ایرانی‌ها هیچ حس فوریتی از خود نشان ندادند، مسائل قدیمی را که ماه‌ها قبل حل‌وفصل شده بود پیش کشیدند و حتی مسائل تازه‌ای را مطرح کردند که بی‌ارتباط به برجام است

به گزارش رادیو فردا، این مقام آمریکایی افزود: تصمیم‌گیری در مورد توافق نهایی ماه‌هاست که به‌عهده طرف ایرانی است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران پیش‌تر گزارش داده بود که دور تازه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده در رابطه با احیای برجام از روز هفتم تیر در پایتخت قطر آغاز شده است، «بدون نتیجه» پایان یافت.

این خبرگزاری بعد از ظهر چهارشنبه هشتم تیرماه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد آن چیزی که مانع از به نتیجه رسیدن این دور مذاکرات شده، «پافشاری آمریکا بر طرح پیشنهادی در دور هفتم مذاکرات وین است

به نوشته این پایگاه خبری، طرح پیشنهادی در دور هفتم شامل «تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران» نمی‌شود، در حالی‌که دولت جو بایدن صرفا به‌دنبال احیای برجام «به‌منظور محدود کردن‌(فعالیت‌های هسته‌ای) ایران بدون دستاورد اقتصادی» است.

توافق هسته‌ای ایران، موسوم به برجام، از زمان خروج آمریکا از آن و بازگشت تحریم‌های ایران در آستانه فروپاشی قرار گرفت و اقدامات ایران در عدول از تعهدات خود در چارچوب این توافق، موجب سرعت گرفتن این روند شد.

گرچه دولت بایدن از زمان روی کار آمدن در تلاش برای احیای برجام به عنوان راهی برای متوقف کردن «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران» بود، اما اختلاف نظر با ایران بر سر پیگیری پرونده قاسم سلیمانی و حذف یا ماندن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا، تاکنون مذاکرات مربوط را به بن‌بست کشانده است.

ایران خواهان خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و تضمین ایالات متحده به عدم خروج از برجام در دولت‌های آینده است. دولت جو بایدن اما این درخواست‌ها را رد کرده و گفته است که نمی‌تواند از طرف دولت‌های آتی تصمیم بگیرد.

مذاکرات احیای برجام که از بهار 1400 در جریان بود و در جریان انتقال دولت میان حسن روحانی و ابراهیم رئیسی، توقفی چندماهه داشت، پس از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی ادامه پیدا کرد.

این مذاکرات از فروردین امسال متوقف شد و در این مدت تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران افزایش یافت که از جمله نشانه‌های آن صدور قطع‌نامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران به دلیل عدم همکاری با آژانس و واکنش ایران در غیرفعال کردن دوربین‌های نظارتی آژانس بوده است.

در سال‌های اخیر قطر مرکز مذاکرات و مخفی و علنی حکومت آمریکا با گروه طالبان بود که سرانجام به بازگشت این گروه مخوف به حاکمیت افغانستان منجر گردید. اکنون احتمال دارد این سناریوی سیاه و یا شبیه آن را درباره ایران مدنظر داشته باشند.

بیانیه پایانی نشست گروه ۷: برنامه هسته‌ای ایران باید محدود شود

سران کشورهای گروه هفت در روز پایانی نشست G7 در آلمان با انتشار بیانیه‌ای با محکومیت تداوم نقض حقوق بشر در ایران، راه حل دیپلماتیک را بهترین راه محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران معرفی کردند.

گروه هفت کشور صنعتی جهان در آخرین روز از نشست رهبران این گروه در آلمان خواستار  همکاری حکومت اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

سران این هفت کشور در عین حال «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» تهران در منطقه و هم‌چنین تداوم نقض حقوق بشر در ایران را محکوم و اعلام کردند: «ما بر تعهد خود مبنی بر این که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای بسازد، تاکید داریم

در بیانیه سران کشورهای گروه هفت که در روز پایانی -‌7 تیر -28 ژوئن‌نشست گروه هفت منتشر شد، آمده است: «ایران باید برای انجام تعهدات قانونی خود، اطلاعات فنی معتبری که آژانس برای شفاف‌سازی و حل و فصل مسائل باقی‌مانده نیاز دارد را فورا تحویل دهد

اشاره سران کشورهای گروه هفت به تحویل «اطلاعات فنی معتبر» از سوی ایران مربوط به پادمان‌های هسته‌ای است. حکومت اسلامی مدعی است، کلیه برنامه‌ها و اقدامات هسته‌ای این کشور در انطباق کامل با ان‌پی‌تی، تعهدات پادمان و تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.

ادعایی که البته پیش از این نیز از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رد و حتی به صدور قطعنامه‌ علیه ایران نیز منجر شد.

گروه هفت در بیانیه پایانی خود هم‌چنین نگرانی عمیق خود از ادامه نقض حقوق بشر، بازداشت‌های خودسرانه و افزایش مجازات اعدام در ایران را محکوم کرد.

در این بیانیه از ایران خواسته شده است، به دستگیری و بازداشت خودسرانه اتباع خارجی و دوتابعیتی به عنوان اهرم سیاسی پایان دهد.

پیش از این سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز نسبت به بازداشت اتباع کشورهای خارجی در ایران هشدار داده بود.

در یکی از آخرین موارد بازداشت اتباع خارجی در ایران، وزارت اطلاعات حکومت اسلامی دو فرانسوی را بازداشت و اعلام کرد، آن‌ها گردشگر نبودند بلکه با «پوشش صنفی، اهداف گروهک‌ها و سرویس‌های جاسوسی» را دنبال می‌کردند.

در بیانیه پایانی نشست G7 هم‌چنین از حکومت اسلامی خواسته شد، تمام فعالیت‌های موشکی بالستیک و اشاعه تسلیحات هسته‌ای مغایر با قطع‌نامه ۲۲۳۱ را متوقف کند.

نگرانی از پیشرفت‌های پهپادی و موشکی ایران اما تنها به گروه هفت کشور صنعتی جهان محدود نمی‌شود. روز 5 تیر‌-26 ژوئن، روزنامه وال استریت ژورنال به نگرانی آمریکا، اسرائیل و چند کشور عربی منطقه خاورمیانه دراین‌باره اشاره و اعلام کرده بود: «مقامات ایالات متحده آمریکا در نشستی محرمانه و بی‌سابقه با نظامیان ارشد اسرائیل و چند کشور عربی منطقه در ماه مارس در شرم‌الشیخ مصر گزینه‌های مقابله با توانایی‌های موشکی و پهپادی رو به رشد ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند

در بخشی از بیانیه پایانی گروه هفت آمده است: «کشورهای گروه هفت به‌شدت ادامه فعالیت‌های تنش‌زای ایران در منطقه را محکوم می‌کند. تهدیدهای ایران ثبات منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ما از ابتکارات منطقه‌ای برای بهبود روابط دوجانبه بین شرکا در منطقه استقبال می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که به‌طور فعال و سازنده در تقویت صلح و امنیت در خاورمیانه مشارکت کند

سران کشورهای گروه هفت در بیانیه پایانی به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی از سوی جمهوری اسلامی نیز اشاره و اعلام کردند، از ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای «مسئول شناختن ایران» در مورد سرنگون کردن پرواز 752 حمایت خواهند کرد.

دادگاه عالی انتاریو در کانادا پیش از این با صدور حکمی شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز تهران را اقدامی «تعمدی» و «تروریستی» دانست و حکومت اسلامی را به پرداخت دست‌کم 107 میلیون دلار غرامت به خانواده‌های شش تن از قربانیان محکوم کرده بود.

حامد اسماعیلیون، سخن‌گوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی اما در روزهای اخیر از دولت کانادا به‌دلیل رویکرد «محافظه‌کارانه» انتقاد کرد. اسماعیلیون، همسر و دختر هشت ساله‌اش را در سانحه سرنگونی هواپیما با موشک‌های سپاه پاسداران در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی تهران از دست داده است.

نشست سران گروه 7 از 26 تا 28 ژوئن‌-5 تا  تیر، در کشور آلمان برگزار شد. گروه 7 چهار کشور اروپایی آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا، دو کشور آمریکای شمالی کانادا و آمریکا و کشور آسیایی ژاپن را در بر می‌گیرد.

نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به عنوان ناظر در نشست‌های سران و رهبران گروه 7 شرکت دارند و از چند سال پیش نمایندگان برخی کشورهای در حال توسعه و قدرت‌های نوظهور اقتصادی نیز میهمان اجلاس هستند. میهمانان امسال رهبران  آرژانتین، سنگال، اندونزی، هند و آفریقای جنوبی بودند.

نشست‌های سالانه  گروه 7 همواره با اعتراض‌های فعالان محیط‌زیست و مخالفان سیاست‌های اقتصادی کشورهای عضو این گروه همراه بوده است.

طرح دولت بلژیک برای مبادله زندانیان با حکومت اسلامی ایران

اسدالله اسدی، دپیلمات ایرانی متهم شده بود که ماده‌ای انفجاری را در اختیار یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس را هدف حمله قرار دهند.

یک نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا از طرح دولت این کشور برای قانونی کردن مبادله زندانیان با ایران خبر داد و نسبت به معامله بر سر آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات سابق زندانی جمهوری اسلامی، هشدار داد.

دریا صفایی، عضو حزب راست‌گرای «اِن.اِف.آ» روز جمعه 10 تیر ماه به رادیو فردا گفت که دولت بلژیک لایحه‌ای را به صورت «خیلی ناگهانی» روز پنج‌شنبه به پارلمان ارسال کرده و قرار است روز سه‌شنبه هفته بعد در کمیسیون خارجی پارلمان به رای گذاشته شود.

خانم صفایی در ادامه گفته است روز گذشته در صحن مجلس درباره این موضوع سوال شد و متوجه شدیم که دقیقا دولت مشغول آماده کردن یک چهارپوب قانونی است تا بتواند زندانی‌های پنج کشور را با تبعه‌های بلژیک عوض کند که یکی از این پنج کشور، ایران است.

وی افزود: «جمهوری اسلامی یک دیپلمات تروریست در بلژیک دارد که به 20 سال زندان محکوم شده، اسدالله اسدی. طبیعتا نامی از او در این لایحه برده نشده اما احتیاجی به بردن نام او نیست، چون که مشخصا گفته شده هر زندانی می‌تواند باشد و برای تروریست‌ها استثنا قائل نشده‌اند

اسدالله اسدی، دپیلمات ایرانیِ حدوداً ۵۰ ساله که در سفارت ایران در اتریش شاغل بود، متهم شده بود که ماده‌ای انفجاری به وزن نیم کیلوگرم را در اختیار یک زوج ایرانی ساکن در بلژیک قرار داده تا همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس را هدف حمله قرار دهند.

دولت فرانسه، وزارت اطلاعات ایران را به طراحی و اجرای این توطئه متهم کرد و اسدالله اسدی نیز پس از محاکمه، به 20 سال زندان محکوم شد.

دادگاه، سه شهروند ایرانی ساکن بلژیک را نیز به دلیل همدستی در این اقدام تروریستی محکوم کرده است؛ نسیمه نعامی به 18 سال، امیر سعدونی‌(با سه سال افزایش) به 18 سال و مهرداد عارفانی به 17 سال زندان محکوم شدند.

خانم صفایی در ادامه گفته است مشکل این است که این طرح دولت یک قرارداد بین دو کشور است، یعنی ما به‌عنوان عضو پارلمان حتی نمی‌توانیم روی آن اصلاحیه بیاوریم که کسانی که جرم تروریسم داشتند از این مسئله مستثنی بشوند.

وی گفت اگر طرح دولت در کمیسیون خارجی رای بیاورد برای تصویب به مجلس می‌آید که احتمالا حداکثر تا پنج‌شنبه آینده اتفاق خواهد افتاد.

شنبه یازدهم تیر 1401 – دوم یولی 2022