حزب کمونیست ایران

برگی از تأریخ شکست نخوردگان تقدیم به: خانواده سحر خدایاری (دختر آبی پوش).

شمس الدین  امانتی.

۲۱ / ۵ / ۲۰۲۲

سحر خدایاری، از هواداران باشگاه استقلال بود که به دلیل ورود «غیرمجاز» به ورزشگاه برای تماشای بازی استقلال مقابل «العین» دستگیر و به صورت موقت بازداشت شد. مدتی بعد از آزادی او، با حکم ۶ ماه حبس به دلیل ورود غیر مجاز به ورزشگاه محکوم شد. سحر در واکنش به این حکم ارتجاعی متأسفانه خودسوزی کرد و سرانجام در روز ۱۸شهریور ۱۳۹۸ جان باخت.

خبر خودسوزی و جان باختن سحر خدایاری (دختر آبی)، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های فارسی زبان و همچنین رسانه‌های بین‌المللی و برخی از چهره های فوتبال ایران از جمله، وریا غفوری و مسعود شجاعی قرار گرفت، آنها خواهان باز شدن در ورزشگاه به روی زنان شدند.

– پروانه سلحشوری، نماینده مجلس رژیم جمهوری اسلامی، در واکنش تندی در پی جان باختن سحر خدایاری نوشت «او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آنها سلب می‌کنند و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»

به دنبال ممنوع‌التصویر شدن وریا غفوری که بعد از قطعی شدن قهرمانی تیم استقلال در لیگ‌برتر بازتاب زیادی داشت. کاپیتان تیم آبی‌پوشان بعد از بازی در گفت‌وگو با خبرنگاران «نسبت به شرایط سخت معیشتی در ایران تحت سلطه رژیم اسلامی، واکنش نشان داد و به مسئولان برای بی‌تفاوتی نسبت به شرایط اسف بار مردم معترض شد.»

به مواردی از پشتیبانی چهره های خوشنام و معترض به تمامیت رژیم حاکم بر ایران، در دفاع از اعتراض وریا غفوری، در رابطه با «بی‌تفاوتی رژیم جمهوری اسلامی، و عدم احساس مسئولیت  نسبت به شرایط فلاکت بار گرانی و کمبود ما یحتاج اولیه و فقر برنامه ریزی شده توسط رژیم جمهوری اسلامی.» در روزهای اخیر شدند، به مواردی از آنها اشاره مختصری خواهم کرد.

– دفاع علی دایی، از وریا غفوری.

از هر فردی که صدای مردمش است حمایت می‌کنم. علی دایی با انتشار پُستی در اینستاگرامش از وریا غفوری بازیکن تیم فوتبال استقلال حمایت کرد. علی دایی نوشت «ساکت کردن منتقد، فقط و فقط پاک کردن صورت مساله است. مردم در سخت ترین شرایط اقتصادی هستند و باید به جای سرکوب، فکر اساسی برای حل مشکلاتشان کرد.

– استوری حمایتی، «هوتن شکیبا» کارشناس ارشد بازیگری از وریا غفوری.

فارغ از رنگ ها، از هر فردی که صدای مردمش است حمایت می کنم همانطور که در تمامی این سالها تلاش کردم حامی و صدای مردم سرزمینم باشم. وی با انتشار عکسی کنار وریا غفوری، صحبت‌های او درباره وجود مشکلات معیشتی در جامعه را تایید کرد و از مسئولین خواست تا به جای پاک کردن صورت مسئله فکری به حال آینده مردم کنند.

HYPERLINK “https://api.mediaad.org/v2/events/click?iid=98004036-1835-484c-8965-79f0070e021b&rid=261989&cid=26939&wid=28077&t=1652975248831&redir=https%3A%2F%2Fb60.ir%2Flanding%2Fmain.html%26id%3DT0RNeU13PT0%3D&h=7447&w=1156” \t “_blank” این بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر نوشته است «مردم سالهاست در شرایط اقتصادی سخت و پیچیده‌ای هستند. سالهاست تورم، کرونا، تحریم، مفسدین اقتصادی و… ریشه مردم را خشک کرده است. به جای پاک کردن صورت مسئله فکری به حال آینده مردم کنید! مردمی که وطن‌پرستی‌شان سال‌هاست اثبات شده، مردمی که جانشان برای وطن‌شان کف دست‌شان است، لایق این شرایط نیستند.»

– حمایت سعید آذری از وریا غفوری.

به گزارش شفقنا، مدیر عامل سابق فولاد خوزستان به حمایت از وریا غفوری پرداخت و او را فراتر از یک قهرمان لقب داد، وی گفت «وریا غفوری بعد از قهرمانی در لیگ برتر به جای رجزخوانی و اظهار فضل، مردم را فراموش نکرد و درباره مشکلات آنها صحبت کرد.»

– مصاحبه «پیروز قربانی» سرمربی تیم «رایکای» بابل، در روز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، که بعد از چند ساعت در رسانه های ایران حذف شد، درباره وضعیت اسف بار معیشتی مردم گفت «لازم است کشور ما پیش برود بسوی تخصص گرایی، من از این تریبون استفاده می کنم و میگویم که، متاسفانه مردم ما خیلی تحت فشار هستند. نمی دانم این مصاحبه من را پخش میکنید یا نه؟

آقای مسئولی که به اشتباه رفتید در یک جایی قرار گرفته‌اید، یک سری مردم شرمنده زن و بچه‌شان هستند و نان شب را نمی‌توانند برای خودشان فراهم کنند. من پیروز قربانی، اگر به اشتباه یک پست را گرفتم، خیانت به ملتم است. وقتی نمیتوانم کاری کنم باید فکر کنم، بروم و آدم های متخصص بیایند و کارها را انجام بدهند تا مردم از این شرایط دربیایند. ما تو جامعه ای زندگی میکنیم اگر این را نگویم خیانت به مردم کشورم است و واقعآ اوضاع سختی است. امیدوارم که دست تو دست هم بدیم تا این کشور بتواند توی جهان نمونه باشد. این است که ما باید حرف هایمان را بزنیم. واقعآ دارم میگم دوست

ندارم یک روزی اتفاق بیفتدکه پیروز قربانی و امثال پیروز قربانی،از این مملکت هزیمت کنند و جمع کنند

بروند به کشور دیگری.     

– غلامحسین پیروانی به ممنوع التصویری وریا غفوری واکنش نشان داد،«وریا غفوری ممنوع‌التصویر شد»، این خبری بود که بعد از مسجل شدن قهرمانی استقلال در لیگ‌برتر بازتاب زیادی داشت. داستان از این قرار است که کاپیتان آبی‌پوشان بعد از بازی در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به شرایط سخت معیشتی واکنش نشان داد و به مسئولان برای بی‌تفاوتی نسبت به شرایط مردم معترض شد.

غلامحسین پیروانی، مربی سابق تیم‌های «فجر سپاسی شیراز و برق شیراز» با اشاره به اینکه «باید درد مردم را گفت» به دیده‌بان ‌ایران، گفت «من نمی‌دانم چرا وریا غفوری را ممنوع‌التصویر کرده‌اند.

وریا اصلاً حرف بدی نزد. وریا فقط به مشکلاتی اشاره کرد که همه می‌دانند، اما کسی نمی‌تواند آن را بگوید، از تاًثیر گرانی‌ها روی زندگی مردم خبر نداشته باشد. شاید بنده هم که دارم با شما درباره گرانی‌ها حرف می زنم٬ ممنوع‌ التصویر شوم ولی باید درد مردم ایران را گفت. این پیشکسوت فوتبال با اشاره به این نکته که “الان باید فوتبالیست‌های دیگر هم از وریا غفوری حمایت کنند” تصریح کرد: «یک‌دست صدا ندارد و همه باید نسبت به مشکلات احساس مسئولیت کنند. همه باید به مسئولان هشدار بدهند که به مردم مستضعف کمک کنند تا با شرایط نگران‌کننده روبرو نشویم. فوتبالیست ها باید از وریا حمایت کنند.

– مسعود شجاعی کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال ایران، در حمایت از وریا غفوری کاپیتان تیم استقلال که گزارش هایی از ممنوعیت انتشار تصویرش در صدا و سیما منتشر شده، با انتشار عکسی از وریا غفوری در استوری اینستاگرامش، نوشت «شرافت یعنی اینکه همیشه کار درست را انجام دهید؛ حتی اگر کسی شما را تماشا نکند.»

– جواب دندان شکن مردم به رژیم جمهوری اسلامی. شعار: وریای باغیرت، حرف تو، حرف ملت. امشب پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، تشویق یکپارچه تماشاگران فوتبال در استادیوم آزادی تهران، در پشتیبانی از وریا غفوری کاپیتان آبی پوشان استقلال در جریان دیدار با آلومینیوم اراک استادیوم آزادی را به لرزه درآورد.

– «فرهاد مجیدی»، سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران، در اعتراض به محو کردن تصویر وریا غفوری، از پاسخ به برنامه “فوتبال برتر” تلویزیون ایران خودداری کرد. آقای مجیدی، در نشست مطبوعاتی پس از بازی استقلال با آلومینیوم اراک، پس از پرسش خبرنگار این برنامه گفت برای شرکت در برنامه آنها تحت فشار بوده، اما حاضر به پاسخگویی به سوالات آنها نیست.

او گفت «وقاحت درچه حدکه عکس کاپیتان من را محو می‌کنید؟ من هیچ وقت جواب شما را نمی‌دهم. دوست نداشتم حرف بزنم وگرنه خیلی حرف برای گفتن است و بگویم چه نهادهایی به ما فشار آوردند که در برنامه شما صحبت کنم اما قبول نکردم.» تیم فوتبال استقلال تهران به قهرمانی لیگ برتر رسیده است و برنامه فوتبال برتر در پوشش قهرمانی استقلال تصویری از بازیکنان آن را نشان داد که وریا غفوری، کاپیتان تیم، در آن حضور نداشت.

ابتکار عمل در ادای احترام بازیکنان استقلال به سحر خدایاری، زن جوان فوتبال‌ دوستی که پس از تعقیب قضایی برای رفتن به استادیوم خودسوزی کرد هم، به وریا غفوری نسبت داده می‌شود.

فشارهای رسانه ای و واکنش این ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده مردمی و حضور مردم معترض به تمامیت رژیم حاکم بر ایران، در ورزشگاه ها باعث عقب نشینی صدا و سیمای رژیم اسلامی شد.

جواب دندان شکن مردم به رژیم جمهوری اسلامی، با شعار وریای باغیرت، حرف تو، حرف ملت است، و تشویق یکپارچه تماشاگران فوتبال در استادیوم آزادی تهران، در پشتیبانی از وریا غفوری کاپیتان آبی پوشان استقلال در جریان دیدار با آلومینیوم اراک استادیوم آزادی را به لرزه درآورد.

به گزارش «تابناک» در پنج شنبه شب ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، بعد از بازی استقلال و آلومنیم اراک و تشویق های مکرر تماشاگران برای وریا غفوری قبل و حین بازی، دوباره تصویر او بر دیوار نمایش «فوتبال برتر» نقش بست.

پیروز باد همبستگی و مبارزهٔ ورزشکاران، مربیان و مردم معترض به تمامیت رژیم جمهوری اسلامی.