حزب کمونیست ایران

به یاد قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷توسط رژیم جنایت پیشه جمهوری اسلامی

ماههای مرداد و شهریور یادآور یكی از جنایات هولناكی است كه در دوران حاكمیت جمهوری اسلامی، انجام گرفته است. ۳۵ سال پیش در ماههای مرداد و شهریور سال ۱۳۶۷ رژیم اسلامی دست به جنایتی زد كه آثار و اسناد نشان از قساوت و درنده خویی بدون مرز مقامات رژیم اسلامی دار. خمینی و مشاورانش که نگران گسترش اعتراضات کارگران و مردم ایران بعد از شکست رژیم در جنگ ارتجاعی ایران و عراق بودند، با هدف مرعوب کردن مردم به جان آمده از جنگ و فلاکت اقتصادی، برای کشتار زندانیان برنامه ریزی کردند. پروژه قتل عام و كشتار زندانیان سیاسی در زندانهای ایران از روز جمعه ۲۸ تیر ماه سال ۱۳۶۷ تنها یك روز بعد از سركشیدن جام زهر پذیرش آتش بس در جنگ ارتجاعی ایران و عراق، بر اساس فرمان خمینی رهبر رژیم اسلامی آغاز شد.

. خمینی با ایجاد کمیته ای  مرکب از نیری، قاضی شرع، اشراقی دادستان ، ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهوری فعلی و معاون وقت داستان که بعدها به هیئت مرگ شهرت پیدا کرد ، فتوای مذهبی کشتار زندانیان سیاسی را صادر کرد.  در متن این فتوا که با خط خمینی تحریر شده چنین آمده است:

«…رحم بر محاربين ساده‏انديشى است، قاطعيت اسلام در برابر دشمنان خدا از اصول ترديدناپذير نظام اسلامى است،اميدوارم با خشم و كينه انقلابی  خود نسبت به دشمنان اسلام رضايت خداوندمتعال را جلب نمائيد، آقایانی كه تشخيص موضوع به عهده آنان است وسوسه و شك و ترديد نكنند و سعى كنند [اشداء على الكفار] باشند. ترديد در مسائل قضائى اسلام انقلابى ناديده ‏گرفتن خون پاك و مطهر شهدا مى‏باشد. والسلام ».

بلافاصله به دنبال صدور این فرمان، ارتباط زندانهای اصلی ایران با دنیای خارج به تمامی قطع شد . طی حدود دو ماه جنایتی رقم خورد كه در نوع خود بی‌نظیر بود و جامعه ایران را تا سالها در اندوهی مرگبار فرو برد. وزارتخانه های دادگستری و اطلاعات و اداره زندانهای اصلیِ نگهداری زندانیان سیاسی یعنی اوین و گوهردشت كرج مسئول اجرای پروژه كشتار زندانیان سیاسی شدند. طی مدت زمانی کمتر از ۲ ماه دستگاه كشتار و جنایت رژیم اسلامی هزاران زندانی با گرایشات مختلف سیاسی را اعدام کرد.

زندانیان اعدام شده را در اوین و گوهذدشت را گورهای جمعی در خاوران دفن كردند، اما این پروژه همزمان در دیگر مناطق ایران و از جمله در كردستان نیز به اجرا درآمد. در حقیقت امروز نه از یک گلزار خاوران، بلكه از گلزارهای خاوران در سراسر ایران باید یاد کرد.

جمهوری اسلامی ۴تنها  ماه بعد در آذرماه ۱۳۶۷ خانواده های قربانیان را در جریان اعدام آنان قرار داد و پس از آن بود که مردم ایران از وقوع این جنایت علیه بشریت در زندانهای رژیم اسلامی مطلع شدند.
سران جنایتكار جمهوری اسلامی تا امروز هم حتی از حضور مادران داغدیده بر سر مزار عزیزانشان جلوگیری می كنند.

یکی از ویژگی های کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ این است که پرونده  تمام قربانیان این فاجعه عظیم با همان قوانین ضد بشری رژیم اسلامی هم مختومه اعلام شده و آنها در حال گذراندن دوران محکومیت خود بودند. بسیاری از آنها حتی دوره زندان خود را طی کرده و در انتظار آزادی به سر می بردند.

امروز كه به همت مبارزین سیاسی و نجات یافتگان از قتل گاههای اوین، رجایی شهر، عادل آباد، دیزل آباد و زندان سنندج و جاهای دیگر، ابعاد این جنایت ضد بشری روشن تر شده است، هر سال در ماههای مرداد و شهریور دهها مراسم یادمان و دهها كمپین انتشار خاطرات و اسناد و مدارك این جنایت هولناک رژیم اسلامی در كشورهای مختلف جهان برگزار می شود.
کارگران و مردم ایران عوامل مستقیم و غیر مستقیم، مجریان و تائید كنندگان این جنایت را نه فراموش می كنند و نه می بخشند. حضور این جنایتکاران حرفه ای در رأس این حکومت نشان می دهد که اگر مردم به آنان فرصت بدهند همان راهی را می روند كه خمینی با كشتارهای دهه ۶۰ و به اوج رساندن آن در سال ۶۷ به آنها نشان داده است.

امروز جنبش دادخواهی بر بستر انقلاب « زن، زندگی، آزادی »، در حال گسترش است. مادران جانباختگان در صف نخست این جنبش قرار دارند. نخستین جرقه این جنبش را مادران جانباختگان کشتار ۶۷   تحت عنوان « مادران خاوران» زدند  و به جنگ سران جنایتکار رژیم رفتند. اکنون در کنار تشکل «مادران خاوران»،  تشکل های «مادران پارک لاله»، «مادران دادخواه»، «مادران صلح» ، «مجمع مادران پیشرو  »،« مادران انقلاب » در مبارزه علیه جمهوری اسلامی و ارگان های سرکوبگر آن به دادخواهی بر آمده اند. جمهوری اسلامی و حاکمان جنایتکار آن که مسبب قتل عام  هزاران نفر از مخالفین سیاسی خود هستند، تلاش بسیار کردند تا جنایات دهه شصت را انکار و تمامی شواهد را از بین ببرند . اما جنایات گسترده در کردستان ، قتل های حکومتی وسیع در بلوجستان ، خوزستان ، ترکمن صحرا. ترورهای برون مرزی و اعدامهای گسترده در زندانها، همگی مستند شده اند و دیگر قابل انکار و لاپوشانی نیستند.

سرانجام آنروز فرا خواهد رسید که سران جنایتکار جمهوری اسلامی در دادگاه عدل مردم زجر کشیده ایران به محاکمه كشیده شوند، رازهای سر به مهر جنایات بیشماری که مرتکب شده اند بیشتر برملا شود و مجازات شایسته خود را دریافت دارند. یاد جانباختگان قتل عام سال ۶۷ و دیگر جانباختگان راه رهایی بشریت همیشه زنده و گرامی است.