حزب کمونیست ایران

بیانیه اعتراضی اهالی روستای قلعه بهادری سرپل زهاب (قلاواری سرپل‌ زهاو( به دخالت حکومت در برگزاری مراسم نوروز

همانطور که اطلاع دارید ما اهالی قلعه بهادری (قلاواری) از توابع شهرستان سرپُل زهاوِ کرماشان هر ساله جشن “آگر نوروز” را به شکلی باشکوه برگزار می‌کنیم و پذیرای مهمانان زیادی از نقاط مختلف کشور می‌باشیم.
دو هفته قبل از فرارسیدن جشن “آگر نوروز”، مجریانی که هر ساله برگزاری این مراسم را به عهده داشته‌اند، با احضار و تهدید از سوی نهادهای امنیتی مواجه و ملزم شده‌اند مراسم را به شکل حکومتی برگزار کنند. از جمله اینکه مراسم باید با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران، تفکیک زنان و مردان از یکدیگر، رعایت پوشش اسلامی و عدم استفاده‌ی زنان از لباس «چوخه و رانک» برگزار نمایند. همچنین استفاده از هرگونه نمادها و شعارهای چپ یا سنت‌های فولکلور کوردی را ممنوع اعلام کرده‌اند. افراد و فعالانی که سابقاً مسئولیت برگزاری مراسم را به عهده داشته، تهدید شده‌اند اگر خلاف آنچه ذکر شده عمل کنند علیه آنان اعلام جرم خواهد شد و به اتهام امنیتی مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.
لذا، به اطلاع عموم میرسانیم که به باور ما اینگونه دخالت‌های روز افزون و تهاجمی حکومت در امورات خصوصی و اجتماعی مردم و امنیتی کردن مراسم فرهنگی و جشن‌ها و فعالیت‌های جمعی و خودجوش مردمی، اخلاقی و قانونی نبوده و علاوه بر نادیده گرفتن حقوق ابتدایی مردم، شکاف بین حکومت و شهروندان را بیش از پیش عمیق‌تر کرده و بی‌اعتمادی متقابل دام خواهد زد.
بنابراین در اعتراض به این سیاست‌های مداخله‌گرانه و تمامیت‌خواهانه از برگزاری مراسم دستوری و فرمایشی خودداری می‌کنیم و چنان‌چه افرادی به هر شکلی تن به خواسته‌های نامشروع اخلاقی،عرفی و قانونی بدهند، ارتباطی با اهالی قلاواری و کمیته مستقل برگزاری مراسم نوروزی نخواهد داشت.
ما اهالی قلاواری دشت زهاو به هیچ عنوان زیر بار مراسم دستوری “آگر نوروز” نخواهیم رفت و ترجیح می‌دهیم از برگزاری این مراسم امتناع کنیم و بدین وسیله اعتراض خود را اعلام می‌داریم. به‌علاوه، برگزاری هرگونه مراسم فرمایشی به نام مردم محکوم و فاقد مشروعیت است و چنان‌چه فرد یا گروهی به شکلی سرخود و جداگانه مراسمی برپا دارند به اهالی قلاواری و کمیته‌ی مستقل برگزاری هرساله‌ی مراسم، هیچ ربطی نخواهد داشت.

هر روزتان نوروز، نوروزتان پیروز

اهالی قلعه بهادری دشت زهاب
۲٦ اسفند ماه ۱٤٠٠