حزب کمونیست ایران

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد و انتخابات سوئد و سایر کشورهای اروپایی!

بهرام رحمانی

مقدمه
مردم و احزاب سیاسی کشور سوئد و برخی کشورهای اروپایی هم‌چون فرانسه، در حالی پای صندوق‌های رای می‌روند که اقتصاد این کشورها، شدیدا تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار گرفته است. گرانی کالاهای ضروری مردم به‌ویژه سوخت، مردم اروپا را سخت نگران کرده است به خصوص در چنین وضعیتی، زمستان سردی نیز در پیش خواهد بود.

تاکنون چشم‌انداز صلح در اوکراین، چندان روشن به‌نظر نمی‌رسد و مسائلی مانند دخالت کشورهای عضو ناتو در جنگ روسیه و اوکراین، به‌ویژه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو پیچیدگی‌های بیش‌تری ایجاد کرده است. در چنین روندی، راهبرد فعلی روسیه تثبیت حضور خود در شرق اوکراین است.
جنگ ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری ناسیونالیست‌-‌مذهبی روسیه، موج جدیدی از ویرانی و بی‌خانمانی میلیونی شهروندان اوکراینی را در پی داشته است. حملات روسیه به مناطق شهری بعد از نزدیک به هفت ماه، هم‌چنین ادامه دارد و مذاکرات تاکنونی برای قطع این جنگ خانمانسوز، هنوز هیچ نتیجه‌ای نداده است.
کی‌یف اعلام کرده که قرار نیست در برابر حملات روسیه به اوکراین کوتاه بیاید و چشم‌انداز روشنی برای جنگ قابل تصور نیست. با شدت گرفتن درگیری‌ها مشخص نیست چه چشم‌اندازی پیش روی اوکراین قرار دارد و سرنوشت نبردها به کدام سمت و سو ختم خواهد شد.
حمله روسیه به اوکراین، از 24 فوریه 2022 شروع شده و همان‌طور که می‌دانید دولت روسیه از ابتدا اصرار داشت که این جنگ با اوکراین نیست، بلکه عملیات ویژه‌ای محسوب می‌شود که برای آزادسازی انجام گرفته است. از نقطه نظر روسیه آزادسازی مناطق شرقی اوکراین به‌صورت ویژه مدنظر قرار داشت و دونتسک و دونباس در جنگ اول اوکراین، عرصه عملیات نظامی بود و عملا در اختیار نیروهای استقلال‌طلب قرار داشت که به روسیه گرایش دارند. باید توجه داشته باشیم که مناطق شرقی اوکراین مناطق صنعتی این کشور بوده و این بخش جمعیت چشم‌گیر روس داشته و در مرز روسیه است. در زمان زلنسکی ارتش اوکراین در این مناطق پیشروی داشت و بخش‌هایی از این مناطق که در دست نیروهای روس بود، باز پس گرفته شده بود. یعنی شرایط به سمتی پیش می‌رفت که اگر قرار بود مداخله‌ای از سوی روسیه صورت نگیرد، دولت کی‌یف تسلط خود بر شرق اوکراین را تثبیت کند.
این جنگ، فرصتی فراهم کرد که گرایشات راست و جنگ‌طلب و نژادپرست تعارفات گذشته و پوشیده خود را کنار بگذارند و شمشیر خود را از رو ببدند. از سوی دیگر، سرمایه‌داری جهان که همواره کمین کرد است چه در دوارن صلح و چه جنگ سود خودش را ببرد بلافاصله بعد آغاز این جنگ، کلیه کالاها، از کالاهای ضروری مردم در بازار گرفته تا برق و سوخت و غیره را چندین برابر بالا ببرد. در چنین وضعیتی، متاسفانه از جنبش‌ها و نیروهای ضدجنگ و اتحادیه‌های کارگری نیز خبری نیست و تاکنون صدای موثر و بلندی از آن‌ها درنیامده است.
در سوئد انتخابات عمومی، هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود که آخرین انتخابات در سال 2018 و انتخابات کنونی 11 سپتامبر 2022 است. حدود 7 میلیون شهروند سوئدی، حق رای دارند و در نتیجه کدام حزب سیاسی نماینده آن‌ها در پارلمان سوئد، شوراهای شهرستان و شهرداری‌ها خواهد بود، رای می‌دهند.

روز انتخابات عمومی
روز 11 سپتامبر سال 2022، روز انتخابات در سوئد است. سه انتخابات هم‌زمان است: انتخابات پارلمان، نواحی و كمون‌ها.
سال 1921 آغاز دموکراسی در سوئد محسوب می‌شود. سال 1919 پارلمان سوئد در مورد حق شرکت همگانی در انتخابات و آراء يک‌سان زنان و مردان تصميم‌گيری کرد. دو سال بعد از اين تصميم، اولين انتخابات پارلمان برگزار شد. در پی انتخابات سال 1921 پنج زن به پارلمان سوئد راه يافتند.
آخرين انتخابات پارلمان در سال 2018 برگزار شد. در انتخابات پارلمان سال 2018 تعداد 2/87 درصد از افرادی که حق رای داشتند در رای گيری شرکت کردند.

سیستم انتحاباتی سوئد
هر چهار سال یک‌بار در سوئد انتخابات برگزار می‌شود. در سوئد همه می‌توانند مشارکت داشته و تصمیم بگیرند. این اساس دموکراسی پارلمانی است.
احزاب توسط سیاست‌مداران نمایندگی می‌شوند. احزاب مختلف اغلب ایده‌ها و پیشنهادات متفاوتی در مورد چگونگی اداره کشور دارند. برای مثال، سياست‌مدارها تصميم می‌گيرند که شهروندان چه‌قدر مالیات باید بپردازند و …
چهار انتخابات عمومی در سوئد برگزار می‌شود:
انتخابات شورای شهر
انتخابات شورای ناحیه‌ای
انتخابات پارلمان
انتخابات پارلمان اروپا
سیاست‌مداران در پارلمان در مورد مسائلی تصمیم می‌گیرند که برای تمام کشور اعتبار دارد. سیاست‌مداران در ناحیه‌ها و کمون‌ها در مورد همه مسایل مربوط به جایی که زندگی می‌کنیم تصمیم می‌گیرند. سیاست‌مداران در پارلمان اروپا درباره مسائلی که مربوط به کل اتحادیه اروپا است تصمیم‌گیری می‌کنند.

نظرسنجی جدید درباره انتخابات پارلمانی سوئد
حزب مودرات به عقب‌رفت خود ادامه می‌دهد و حزب دموکرات‌های سوئد با اختلاف زیادی هنوز دومین حزب بزرگ سوئد است.
این را یک جمع‌بندی از نتایج نظرسنجی‌های احزاب در اواخر آگوست نشان می‌دهد که توسط موسسه‌ کانتار سیفو برای اکوت تهیه شده است.
برابر بودن آرای بلوک‌ها ادامه دارد. با اختلاف کمی به سود احزاب سرخ و سبز همراه با حزب سنتر. حزب سوسیال‌دموکرات به 8/29 درصد رسیده و تمام احزاب پارلمانی از حد نصاب چهار درصد برای ورود به پارلمان عبور کرده‌اند.

احزاب پارلمانی سوئد
در پارلمان سوئد، 8 حزب سیاسی با گرایشات مختلف حضور دارند:
*حزب چپ
*حزب دموکرات‌های سوئد
*حزب سوسیال‌دموکرات‌ها
*حزب مودرات‌ها
*حزب سنتر
*حزب دموکرات‌های مسیحی
*حزب لیبرال‌ها
*حزب محیط زیست

احزاب سیاسی گرایشات مختلفی دارند. برخی از سیاسی مانند سیاست‌های محافظ‌کاری، لیبرالیزم، سوسیالیزم و … هم‌چنین گرایشاتی مانند فمینیسم و محیط زیست‌گرایی دارند.
در سوئد معمولا احزاب به دو بلوک تقسیم می‌شوند: بلوک چپ و بلوک راست.
برای ورود به پارلمان، یک حزب باید حداقل چهار درصد کل آرا را در انتخابات پارلمانی کسب کند. اما در انتخابات ناحیه و کمونی، قوانین کمی متفاوت است. برای احزاب کوچک‌تر ورود به آن‌جا راحت‌تر است.

پارلمان سوئد
پارلمان سوئد با 349 عضو، مجمع نمایندگان اصلی سوئد است و کل پارلمان از طریق انتخابات مستقیم بر اساس حق رای برای همه شهروندان سوئدی 18 ساله یا بیش‌تر که ساکن سوئد بوده یا قبلا ساکن سوئد بوده اند انتخاب می‌شود.
در حال حاضر 8 حزب در پارلمان سوئد حضور دارند. مجلس تصمیم می‌گیرد و دولت اجرا می‌کند. دولت هم‌چنین پیشنهادهایی را برای قوانین جدید یا اصلاحات قانونی به مجلس ارائه می‌دهد و نمایندگان با بررسی این پیشنهادات آنان را تصویب و یا رد می‌نمایند.
علاوه بر این رییس مجلس نخست وزیری را پیشنهاد می‌کند و سپس مجلس به او رای می‌دهند، نخست وزیر وظیفه تشکیل دولت را دارد و شخصا وزرا را برای تشکیل کابینه انتخاب می‌کند. هم‌چنین نحست وزیر تصمیم می‌گیرد که کدام وزیر مسئول وزارت‌خانه‌های مختلف باشد، نخست وزیر و وزرای کابینه به اتفاق هم دولت را تشکیل می‌دهند، دولت کشور را اداره می‌کند اما در مقابل مجلس پاسخ‌گو است.
پارلمان سوئد یا همان ریکسداگ (riksdag)‌وظیفه وضع قوانین را به عهده دارد. ریکسداگ مهــم‌ترین وظایف پارلمان سوئد، به این شرح است: تصویب قوانین جدید و لغو قوانین قدیمی، تعیین بودجه دولت یعنی تعیین درآمد سالانه دولت‌(مالیات‌هاو عوارض) و هزینه‌ها، نظارت بر دولت و ادارات دولتی در انجام وظایف آنان و هم‌چنین انتخاب یک نخست‌وزیر که خود سپس دولت را تشکیل می‌دهد.
اتباع کشورهای اتحاد اروپایی و هم‌چنین ایسلند و نروژ نیز از حق رای‌دهی تحت همین شرایط برخوردارند. سایر اتباع خارجی به‌شرطی از حق رای‌دهی برخوردارند که نام‌شان سه سال متوالی قبل از روز انتخابات در آمار ثبت احوال سوئد ثبت بوده باشند.

کمون
تمام مردم سوئد در یکی از کمون های کشور زندگی می‌کنند. 290 کمون در سوئد وجود دارد که هر یک دارای مدیریت مستقل هستند. کمون ها از بسیاری جهــات استقــلال دارند. یک کمــون توسط شورای شهـر، هیات مدیره کمون و کمیته‌هایی که توسط شورای شهر منصوب می شوند، اداره می‌شـود. در قـوانین مربوط به کمـون‌ها (kommunallagen)‌وظایف و مسئولیت‌های شوراهای استانی (Landsting)‌ و منطقه‌ای (Regioner)‌ و نیز کمون ها قید شده ‌است. سه کمـون بزرگ سوئد عبـارتند از: استـکهلم، یوتبوری و مالمو. افـزون بر این کمون‌هایی با بیش از 100 هزار نفر جمعیت وجــود دارد. به‌عبارت دیگر کمون‌ها را می توان همان شهر هم نامید.
از جمله مسئولیت‌های کمون ها می‌توان از مدارس و مهد کودک، کتاب‌خانه، خدمات خانگی برای سالمنـدان و کمک هزینه گذران زندگی برای افرادی که به آن نیـاز دارند، نـام برد. آتش‌نشـانـی، نظافت شهـر و برنامــه‌ریزی برای شهـرسـازی و ارائه مسکن، آب و برق نیز از وظایـف کمـون‌ها است. کمون‌ها برای اداره امـور مربوط به خود احتیاج به سرمـایه دارند. درآمـد کمون ها از طریق مالیات، عوارض و کمک‌های مالی دولت تامین می‌شود. افـراد شاغـل دارای درآمـد در کمونی که در آن‌جـا ثبت شـده‌اند، مالیات پرداخت می‌کنند. میزان این مالیات این افرد به کمونی که در آن زندگی می کنند و درآمد آنان بستگی دارد.

شوراهای استانی، ناحیه‌ها و استان‌ها
در سـوئـد 21 استـان وجــود دارد. هـر اسـتانـی از تعــدادی کمـون تشکیل شده‌است. در هر استـان یک استـانـداری وجـود دارد. استاندار توسط دولت انتخـاب می‌شود و ریاست استانـداری را به‌‌عهـده دارد. استانـداری نماینده دولت در یک استان است و مهم‌ترین وظیفه آن رسیدن به اهدافی است که دولت و مجلس با توجـه بـه شرایط موجود در هر استـان تعیین کرده‌اند.
هم‌چنین در سوئـد شوراهای استانی (Landsting)‌نیز وجــود دارد و برخی شوراهای استانی، منطقه‌ای(Region)‌ نامیده می‌شوند. شورای استانی یک ارگان سیاسی ست که در محـدوده جغـرافیـایی یک استـــان فعالــیت می‌کند. شوراهــای استانی حق گرفتن مالیات از شهروندان خود را دارند و مسئولیت برخی امور، در مرحله اول بهداشت و درمـان بر عهده آنان است. از دیگر امـور مربـوط به این شوراها می توان مسـائــل فرهنگی، حمـل و نقـل شهـری، ترافیـک و برنامه ریزی منطقه ای را نام برد. امروزه 20 شورای استـانـی و منطقـه ای در سـوئــد وجـود دارد. مناطـق و شوراهـای استانی توســط مجلــس منتخب، شورای منطقــه‌ای و شورای استــان اداره می شوند.

کمپین تبلیغاتی نخست وزیر سوسیال دموکرات سوئد
ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، یک هفته قبل از انتخابات سراسری سوئد برای مقابله با ترس‌ها از خشونت‌های گروهی و افزایش قبوض برق، در کمپین تبلیغاتی شرکت داشت.
اندرسون با اتوبوس به جوامع نزدیک استکهلم سفر کرد تا رای دهندگان را مطمئن سازد. انتخابات در 11 سپتامبر در بحبوحه احساس ناامنی فزاینده برگزار می‌شود.
جنگ روسیه علیه اوکراین باعث شد سوئد به‌همراه فنلاند گامی تاریخی را برای پیوستن به ناتو بردارد. خیلی‌ها بر این تصور بودند این مسئله آن‌قدر بی‌مناقشه است که در مبارزات انتخاباتی قبل از انتخابات مطرح نبوده است.
اما اندرسون گفت که «جنگ» انرژی روسیه علیه اروپا، از جمله قطع گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 به آلمان، به موضوعی تبدیل شده است که رای‌دهندگان هم‌چنان با او در جریان مبارزات انتخاباتی مطرح می کنند.
رهبر 55 ساله سوسیال دموکرات پس از بازدید از یک مرکز اجتماعی ارشد در نورتالجه، شهری در شمال استکهلم، در اظهاراتی به آسوشیتدپرس گفت: «بسیاری از مردم با توجه به جنگ پوتین بر سر انرژی نگران قبوض برق خود هستند.
منظورم این است که او یک تهاجم نظامی به اوکراین دارد، اما او هم‌چنین جنگ انرژی علیه اروپا دارد، بنابراین مردم به شدت نگران قبوض برق هستند، اما هم‌چنین به جرم و جنایت و آب و هوا اهمیت می‌دهند.
دولت او متعهد شد که 23 میلیارد دلار ضمانت نقدینگی به شرکت های برق ارائه کند، گامی که پس از قطع نورد استریم 1 به‌منظور جلوگیری از بحران مالی انجام شد.
نگرانی دیگر برای اندرسون افزایش محبوبیت یک حزب راست افراطی پوپولیستی است که ریشه‌های تاریخی آن در جنبش نازی، دموکرات‌های سوئد، دارد.
حزبی که در جریان اصلی وجهه خود تلاش کرده است، بیش از همیشه به قدرت نزدیک شده است و باعث شده است که بسیاری از رای‌دهندگان سوئدی نگران شوند که ممکن است در ائتلاف جناح راست به یک موقعیت کلیدی قدرت دست یابد. حزب ضد مهاجر به دلیل تلاش این کشور برای ادغام تعداد زیادی از مهاجران محبوبیت پیدا کرده است. منتقدان می‌ترسند ریشه‌های آن در راست افراطی آن را تهدیدی برای بنیادهای دموکراتیک کند.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که یک ائتلاف جناح راست شامل دموکرات‌های سوئد شانس کسب قدرت را دارد، اگرچه انتظار می‌رود رقابت نزدیک باشد.
اندرسون به آسوشیتدپرس گفت که نگران است و اشاره کرد که یکی از کارمندان حزب راست‌گرا هفته گذشته ایمیلی ارسال کرد و از مردم دعوت کرد تا حمله نازی‌ها به لهستان را در 83 سال پیش جشن بگیرند.
این نوع دعوت هرگز در هیچ مهمانی دیگری در سوئد اتفاق نمی‌افتد. با گفتن این نکته، بسیاری از رای‌دهندگان حزب دمکرات سوئد، مردم شایسته‌ای هستند که از این پیشرفت ناامید شده‌اند.
در مقابل پس‌زمینه تیراندازی‌ها و چالش‌های راست، سوسیال دموکرات‌ها در سال‌های اخیر موضع خود را سخت‌تر کرده‌اند. در این کمپین، حزب قول اقدامات سخت‌گیرانه‌تر برای مبارزه با جرم و جنایت را به‌همراه وعده‌های حفظ حمایت‌های رفاهی معروف این کشور اسکاندیناوی داده است.
اندرسون و حزب او گفتند که او معتقد است که مشکلات را می‌توان با هم حل کرد و سیستم رفاه یکی از بهترین سلاح‌ها برای مبارزه با جرم و جنایت است. اندرسون به آسوشیتدپرس گفت که راه‌حل او برای جرم و جنایت شامل تشکیل نیروی پلیس و قرار دادن مجرمان بیش‌تر در پشت میله‌های زندان است و در عین حال به ریشه‌های اجتماعی این مشکل نیز رسیدگی می‌کند. او افزود: ما هم‌چنین باید سخت‌تر کار کنیم تا نسل‌های جدید نتوانند زندگی جنایی را انتخاب کنند. و من فکر می‌کنم تنها راه برای انجام این کار این است که جدایی که ما در سوئد داریم متوقف شود.
اندرسون با اتوبوس قرمز بزرگی سفر کرد که روی آن عبارت «سوئد ما می‌تواند بهتر عمل کند» روی آن نقش بسته بود. پس از ترک مرکز سالمندان، او به سمت نمایشگاهی در محوطه پارک در Botkyrka رفت که در آن مبارزان حزب تی‌شرت‌هایی با مضمون «من به ماگدالنا رای می‌دهم» پوشیدند و خانواده‌هایی با پیشینه‌های چند فرهنگی مهاجر برای اسب سواری و سایر جاذبه‌ها صف کشیدند.
اندرسون اولین نخست وزیر زن سوئد است. او نوامبر گذشته پس از استعفای استفان لوفون، پس از رهبری حزب و کشور از سال 2014، کار خود را آغاز کرد.

289 نامزد انتخابات با جنبش‌های راست افراطی رابطه دارند
این خبر را رادیو بخش فارسی دری زبان رادیو سوئد در تاریخ 26 آگوست پخش کرده است.
بر بنیاد بررسی که سازمان تحقیقاتی اکتا پوبلیکا، انجام داده است 289 سیاست‌مدار که نامزد پارلمان، شورا‌های منطقه و کمون‌ها هستند با جنبش‌های راست افراطی رابطه دارند. از میان این نامزدان انتخابات، 214 تن اعضای حزب دموکرات‌های سوئد هستند.
ریچارد یومسهوف، دبیر این حزب به اکوت واحد خبر رادیوی سوئد در این رابطه نوشته است: «دموکرات‌های سوئد از گزارش اکتا پوبلیکا استقبال می‌کند و اطلاعاتی که در این گزارش شامل است را جدی می‌گیرد.»

بزهکاری، مهم‌ترین موضوع در انتخابات پیش‌رو
گزارش جدید انستیتوی (SOM)‌در دانشگاه یوتبوری نشان می‌دهد که موضوعی که صدرنشین فهرست موضوعات انتخاباتی رای‌دهندگان در انتخابات پیشرو شده، نظر احزاب در مورد بزهکاری و گروه‌های بزهکار است.
با توجه به این گزارش، برخی از احزاب راست به‌دلیل پرداختن بیش‌تر به موضوع بزهکاری، از اعتماد بیش‌تر مردم برخوردار شده‌اند.
به گفته‌ پاتریک اُبَری، کارشناس امور سیاسی در انستیتوی اس‌.او.ام، تمام احزاب چه بخواهند و چه نخواهند باید در بحث‌های مربوط به بزهکاری شرکت کنند.

مقدار کمک هزینه پناه‌جویان در 28 سال گذشته افزایش نیافته است
مقدار پولی که برای پناه‌جویان، از سال 1994 به این‌سو تغییر نکرده است. یک فرد بالغ که به تنهایی زندگی می‌کند، مبلغ 2130 کرون در ماه به وی پرداخته می‌شود.
براساس گزارش تلویزیون سوئد، احزاب سوسیال دموکرات، مودرات، دموکرات مسیحی و دموکرات سوئد برنامه‌ای برای افزایش کمک هزینه پناه‌جویان ندارند، احزاب لیبرال و سنتر می‌خواهند این موضوع بررسی شود، احزاب چپ و محیط زیست خواستار افزایش این مبلغ هستند.

سوئد جنگ‌افزار دفاعی در اختیار اوکراین قرار داد
دولت اوکراین از سوئد درخواست ارسال سلاح از جمله 2000 جنگ‌افزار ضد تانک کرده بودنخستوزیر و وزیر دفاع سوئد در کنفرانسی خبری در ساعت 18 روز 27 فوریه 2022 در این مورد اطلاع‌رسانی خواهند کرد.
اکثریت احزاب پارلمانی با ارسال جنگ‌افزار دفاعی به اوکراین موافق بودند و در مورد ارسال سلاح به اوکراین به توافق رسیدند.
سوئد در نشستی برای تصمیمگیری در مورد ارسال سلاح به اوکراین شرکت داشت. این نشست با شرکت  27 کشور ازجمله آمریکا و بریتانیا برگزار شده است.

آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با سوئد
سفیر حکومت اسلامی ایران، احمد معصومی‌فر در گفت‌و‌گو به تاریخ سه‌شنبه 30 آگوست 2020، با بخش فارسی دری رادیوی سوئد گفت که کشورش آماده گفت‌و‌گو در باره تبادل زندانیان با سویدن است.
احمد معصومی‌فر، با توجه به لایحه تصویب شده در پارلمان بلژیک در زمینه تبادل زندانیان گفت که ایران در حال حاضر توافقی با سوئد ندارد اما در گذشته چنین پیشنهادی داده شده است که هنوز پابرجاست. او می‌گوید: «اصولا ما استقبال می‌کنیم اما چنین موضوعی تاکنون از طرف هیچ‌کدام طرفین مطرح نشده است.»
احمد معصومی‌فر، سفیر حکومت اسلامی ایران در سوئد، در پاسخ به سئوالی درباره امکان مبادله احمدرضا جلالی با حمید نوری، گفت که این بحث مطرح نیست اما امکان آن را نیز رد نکرده است.
شایان ذکر است که حکومت اسلامی ایران، سفیر خود در سوئد را در اعتراض به حکم دادگاه بدوی استکهلم علیه حمید نوری، به ایران فراخوانده بود.
هم‌چنین کاردار سفارت سوئد در ایران در غیاب سفیر، به وزارت امور خارجه‌ جمهوری اسلامی احضار و یادداشت رسمی اعتراض جمهوری اسلامی به حکم صادره به وی تسلیم شد.
وزارت امور خارجه‌ سوئد در پاسخی در این مورد، بر استقلال و بی‌طرفی دادگاه‌های سوئد تاکید کرد.
وزارت امور خارجه حکومت اسلامی، سوئد را در مورد خساراتی که به این دلیل بر روابط دو جانبه وارد می‌شود، مسئول دانست.
دادگاه بدوی استکهلم پس از 9 ماه از آغاز بررسی‌های دادگاه رسیدگی به اتهامات، این مرد 61 ساله را به اتهام جرائم سنگین جنگی و قتل به حبس ابد، پرداخت غرامت و اخراج پس از پایان دوره حبس محکوم کرده است.
روزبه پارسی، رییس دپارتمنت شرق میانه در انستیتوت سیاست خارجی سوئد که به حکومت اسلامی نزدیک است و یک از کارشناسان دادگاه حمدی نوری نیز بود به بخش فارسی دری رادیوی سوئد گفته که ایران در پی استرداد حمید نوری است.
به‌نظر سعید محمودی، استاد حقوق بین‌الملل در دانشگاه استکهلم، احتمال مبادله حمید نوری با یک زندانی در ایران را در آینده و پس از پایان بررسی‌های قضایی ممکن می‌داند.
حمید نوری، ایرانی متهم به جرایم سنگین جنگی و قتل با مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در تابستان  سال 1367 در زندان گوهردشت کرج بود که به زندان ابد محکوم شد.
محاکمه حمید نوری در دادگاه استکهلم یکی از بزرگ‌ترین محاکمات در نوع خود بود که بیش از 9 ماه به طول انجامید و حدود 70 نفر به‌عنوان شاکی و شاهد از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت کردند.

درخواست‌های ترکیه از سوئد
به گزارش خبرگزاریرسمی ترکیه آناتولی، اردوغان در گفت‌وگو با ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد با بیان این که ترکیه تا به حال از سیاست درهای باز ناتو به‌طور کامل حمایت کرده، گفت: «همبستگی در داخل این سازمان هم برای امنیت کشورهای عضو و هم برای امنیت جمعی یک ارزش اساسی است.»
او دو پیش‌شرط اصلی موافقت با عضویت سوئد در ناتو را توقف حمایت از «گروه‌های تروریستی» و برداشته شدن تحریم‌ها علیه صنایع نظامی ترکیه که سال 2019 پس از عملیات نظامی در سوریه اعمال شد عنوان کرد.
اردوغان به اندرسون گفت آنکارا انتظار دارد سوئد برای رفع نگرانی‌های ترکیه در مورد حزب کارگران کردستان‌(پ.‌ک‌.ک) و شاخه‌های آن در سوریه و عراق «گام‌های ملموسی» بردارد.
در سال‌های گذشته بسیاری از اعضا و هواداران پ‌ک‌ک و حامیان جنبش فتح‌الله گولن که عامل کودتای نافرجام سال 2016 در ترکیه معرفی می‌شود، به کشورهای اسکاندیناوی، به خصوص سوئد و فنلاند پناهنده شده‌اند.

سوئد در آستانه پیوستن به ناتو با استرداد یک «پناه‌جو» تحت تعقیب به ترکیه موافقت کرد
دولت سوئد روز پنج‌شنبه 20 مرداد 1401، اعلام کرد که قصد دارد یک مرد «متهم به کلاه‌برداری» را که از ترکیه به این کشور متواری شده است، تحویل آنکارا دهد.
مورگان یوهانسون، وزیر دادگستری سوئد، در پاسخی مکتوب به خبرگزاری رویترز گفته است که فرد تحت تعقیب شهروند ترکیه و متهم به جرائم مرتبط با کلاه‌برداری در ترکیه طی سال‌های 2013 و 2016 است و استرداد در چنین مواردی، «روال معمول» محسوب می‌شود.
با این حال، این نخستین مورد استرداد از زمانی است که آنکارا پذیرفت در ازای همکاری امنیتی استکهلم در زمینه بازگرداندن افراد تحت تعقیب به ترکیه، با عضویت سوئد در تشکیلات نظامی ناتو موافقت کند.
ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهای متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌(ناتو)، پس از هفته‌ها مذاکرات فشرده سرانجام در ماه ژوئن از مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو و متحدان غربی دست کشید.
آنکارا پیش‌تر این دو کشور منطقه نوردیک را متهم کرده بود که به کشورهای امنی برای سازمان‌‌های شورشی کرد که آنکارا آن‌ها را «تروریستی» می‌داند، از جمله حزب کارگران کردستان‌(پ‌.ک.‌ک‌) مبدل شده‌اند.
ترکیه به‌عنوان بخشی از توافق با فنلاند و سوئد از این دو کشور خواست که افراد تحت تعقیب آنکارا را تحویل دهد و محدودیت‌های فروش اسلحه به ترکیه که به‌دنبال تهاجم این کشور به شمال سوریه در سال 2019 وضع شد، پایان یابد.
پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند تقاضای خود برای پیوستن به ناتو را به این سازمان ارائه کردند. با وجود مخالفت‌های شدید روسیه، اعضای ناتو ماه گذشته پروتکل پیوستن این دو کشور به ناتو را تصویب کردند

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری مستبد ترکیه ادعا کرد که کشورش در دفاع در برابر تروریسم و یا مبارزه با آن، هیچ کمکی از متحدان خودش در ناتو دریافت نکرد. او هم‌چنین گفت که ترکیه نمی‌تواند در بررسی عضویت سوئد در ناتو، تحریم‌های استکهلم علیه آنکارا را نادیده بگیرد.
اردوغان در حالی چنین ادعایی را به زبان می‌آورد که خود و دولتش و ارگان‌های نظامیش، از سوریه تا لیبی حامی تروریست‌های مسلح و فاشیست‌ها هستند.
اردوغان گفت که آنکارا نمی‌تواند به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو «آری» بگوید، زیرا نمی‌تواند تضمین‌های آن‌ها را در مورد روابط با نمایندگان حزب کارگران کردستان ترکیه‌(پ‌.ک.‌ک) که فعالیت‌شان در ترکیه ممنوع است، باور کند.
به گفته اردوغان، اگر ترکیه موافقت کند، ناتو «یک سازمان امنیتی نخواهد بود، بلکه به مکانی تبدیل خواهد شد که نمایندگان بسیاری از تروریست‌ها در آن حضور خواهند داشت. کشورها را نمی‌توان در یک ائتلاف بدون موافقت همه اعضای آن پذیرفت.»
رییس‌جمهوری ترکیه افزود: در حالی که نقش حیاتی ما در ناتو و سازمان‌های بین‌المللی که عضو آن هستیم آشکار است، برخی از متحدان ما هم‌چنان درباره لغو تحریم‌ها صحبت می‌کنند. ما نمی‌توانیم تحریم‌های سوئد علیه خود را در نظر نگیریم.
اردوغان تاکید کرد: در این 40 سال مبارزه علیه تروریسم، ترکیه نه حمایتی از متحدانش دریافت کرد و نه نیازهای دفاعی‌ای که انتظارش را داشت، گرفت. کشورمان بارها هدف تحریم‌ و تهدید و فشار و اخاذی پنهان و آشکار قرار گرفته است. به عنوان کشوری که بهای عضویت در ناتو را می‌پردازد، ما خواستار دیدن گام‌های مشخص هستیم، نه صرفا بیانیه‌های دیپلماتیک آشکار.
در ماه ژوئن سال آینده در ترکیه انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود اردوغان به عنوان نماینده «ائتلاف مردم» در این انتخابات شرکت کند، ائتلافی که با حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی در انتخابات پارلمانی 2018 ترکیه شکل گرفت.
نظرسنجی‌های مستقل اخیر نشان می‌دهند که تورم بالا و کاهش ارزش لیر درآمد کارگران و شهروندان طبقه متوسط ترکیه را به شدت کاهش داده است، گروهی که بدنه رای‌دهندگان حزب حاکم ترکیه را تشکیل می‌دهند. در مقابل اما اردوغان به درخواست‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعتنایی نکرده و اعلام کرده است که این انتخابات طبق برنامه قبلی برگزار خواهد شد.

پیش‌شرط ساده‌تر برای فنلاند
پیش‌شرط ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند در ناتو به نسبت ساده‌تر و دست‌یافتنی‌تر به نظر می‌رسد و به‌طور عمده بر توقف حمایت از تشکل‌هایی مربوط است که آنکارا آن‌ها را تروریستی می‌خواند.
رجب طیب اردوغان در گفت‌وگوی تلفنی با سائولی نینیسته، همتای فنلاندی خود تاکید کرد: «این طبیعی‌ترین حق ترکیه است که از سایر کشورها انتظار داشته باشد برای مبارزه مشروع و مصمم آن در برابر یک تهدید آشکار علیه امنیت ملی و مردم خود احترام قائل بوده و از این مبارزه حمایت کنند.»
آناتولی به نقل از مرکز ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه می‌گوید اردوغان در این گفت‌وگو تصریح کرده، «تفاهمی مبنی بر نادیده گرفتن گروه‌های تروریستی که برای یکی از متحدان ناتو تهدیدی محسوب می‌شوند، با روحیه دوستی و هم‌پیمانی سازگار نیست.»
رییس جمهوری فنلاند، گفت‌وگوی خود با اردوغان را «صریح و مستقیم» توصیف کرد و در توئیتر نوشت به همتای خود یادآور شده که دو کشور به عنوان هم‌پیمانان ناتو برای حفظ امنیت طرف مقابل اقدام خواهند کرد و ارتباط‌‌شان از این طریق مستحکم‌تر می‌شود.
سائولی نینیسته در این پیام تصریح کرده که فنلاند تروریسم را در تمام اشکال و جلوه‌های آن محکوم می‌کند و گفت‌وگوهای تنگاتنگ میان آنکارا و هلسینکی ادامه خواهد داشت.
پکا هاویستو، وزیر خارجه فنلاند، پیش‌تر اعلام کرده بود با همتای ترک خود مولود چاووش‌اوغلو مذاکرات خوبی داشته است. به‌گفته او، ترکیه در این گفت‌وگوها نگرش مثبتی نسبت به فنلاند ابراز کرده و باید دید این پروسه چه‌طور جلو می‌رود و بحث‌ها چگونه پیش می‌روند.
پائیز 2019 و پس از عملیات نظامی ارتش ترکیه در مناطق شمال شرق سوریه و مواضع کردهای سوری برخی کشورها از جمله آلمان، سوئد و فنلاند صادرات تجهیزات نظامی به این کشور را تحریم کردند. ظاهرا در این میان تحریم‌های سوئد برای آنکارا اهمیت بیش‌تری دارد.
روسیه به‌عنوان پهناورترین کشور جهان با 14 کشور آسیایی و اروپایی مرز زمینی مشترک و با بسیاری دیگر از کشورها از جمله در کناره دریای بالتیک، دریای ژاپن و دریای سیاه مرز آبی دارد.
سوئد در غرب دریای بالتیک واقع شده و تقریبا تمام شرق فنلاند هم‌مرز روسیه است. فنلاند در تاریخ خود خاطرات تلخی از تعرض و تجاوزهای نیروهای روسی دارد.

حرکت ناگهانی ارتش انگلیس، سوئد و فنلاند
وزارت دفاع انگلیس گروهی از نظامیان انگلیسی به‌همراه نظامیانی از ارتش‌های سوئد و فنلاند مانور نظامی مشترکی را شامل تمریناتی در شرایط آب و هوایی سرد برگزار کردند.
به نوشته پایگاه خبری شبکه اسکای نیوز، هدف از برگزاری این رزمایش مشترک، تقویت مهارت‌های رزمی انگلیس در شرایط آب و هوای دشوار است. هم‌زمان با این رزمایش کشورهای اروپایی به رصد وقایع جنگ اوکراین ادامه می‌دهند.
طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، از جمله اهداف این رزمایش که با اسم رزمایش چاقوی هوشیار معرفی شده، تقویت توانایی عملیات مشترک با توجه به درخواست چند وقت پیش سوئد و فنلاند برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو است و شهر های رووانیمی و روواجاروی در شمال فنلاند مکان برگزاری آن بوده‌اند.
هم‌زمان با برگزاری این رزمایش که در بازه 29 آگوست تا دوم سپتامبر‌(هفت تا 11 شهریور 1401) برگزار شد جنگ در اوکراین ادامه یافته است در حالی که این سه کشور از حامیان کی‌یف در این جنگ از جمله با ارائه کمک‌های تسلیحاتی به آن بوده‌اند.

واکنش سوئد به اظهارات سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه
نخست وزیر کشور، ماگدلینا اندرشون در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که سوئد کشور مستقل است و در پاره پیوستن به ناتو مبنی بر نیازهای امنیتی خود تصمیم خواهد گرفت.
ماگدلینا گفت: می‌خواهم در این زمینه بسیار روشن و واضح حرف بزنم. این سوئد است که خود مستقلانه در این زمینه بر مبنای سیاست‌های امنیتی خود تصمیم خواهد گرفت.
ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه 25 فوریه خود، در یک نشست خبری گفت که پیوستن احتمالی سوئد و فنلند به پیمان نظامی ناتو با واکنش روسیه مواجه خواهد شد.
نخستوزیر سوئد روز 27 فوریه در یک کنفرانس خبری، آمادگی کشور برای دادن کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین را اعلام کرد.
گذشته از ارسال سلاح و ابزار دفاعی، مبلغ 500 میلیون کرون نیز به‌عنوان کمک‌های انسانی در اختیاز اوکراین قرار داده خواهد شد.
ماگدالنا اندرشون در این کنفرانس خبری گفت نخستین بار است که سوئد پس از سال 1939 و حمله‌‎ اتحاد جماهیر شوروی به فنلاند، چنین کمک‌هایی را در اختیار کشوری قرار می‌دهد.

جنگ انرژی پیامدهای خطرناکی برای اروپا دارد
ماگدالنا اندرسون نخست وزیر سوئد گفت: جنگ انرژی روسی پیامدهای خطرناکی برای اروپا دارد و ثبات مالی ما را تهدید می‌کند.
به گزارش شبکه الجزیره، اندرسون افزود: با احتمال یک زمستان جنگی رو‌به‌رو هستیم و اگر اقدامی نکنیم با ناآرامی‌های خطرناکی در کشورهای شمال و کشورهای بالتیک رو‌به‌رو خواهیم شد. وی اضافه کرد: به شرکت‌های انرژی در کشورهای شمال و بالتیک تضمین‌های مالی خواهیم داد.
کشورهای اروپایی پس از جنگ اوکراین، روسیه را به استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سلاح متهم کرده‌اند و برای افزایش ذخایر گاز طبیعی خود تا پیش از فرارسیدن زمستان با هم مسابقه گذاشته‌اند. بهای گاز طبیعی در اروپا پس از جنگ اوکراین به بیش از 10 برابر افزایش یافته است.
شرکت گاز پروم روسیه، اخیرا خبر داد که خط لوله نورد استریم 1 که گاز روسیه را به آلمان منتقل می‌کند برای انجام تعمیرات بیش‌تر آماده می‌شود. گاز پروم مهلتی را که برای از سرگیری جریان گاز وعده داده بود لغو کرد و این امر مشکلات اروپا در حفظ عرضه سوخت را تعمیق کرد.
این شرکت از 31 آگوست تا دوم سپتامبر (11 شهریور) عملیات تعمیر را در دست انجام داشته است؛ موضوعی که نگرانی‌هایی را درباره عرضه گاز به اروپا در آستانه زمستان و در صورت تمدید قطع گاز برانگیخته است.
روسیه در ماه ژوئن جریان عبوری از خط لوله را به 40 درصد و در ماه جولای به 20 درصد کاهش داده است. گاز پروم عرضه گاز به چند کشور اروپایی مانند بلغارستان، دانمارک، فنلاند، لهستان و هلند را قطع کرده و جریان گاز از طریق خط لوله‌های دیگر را کاهش داده است.
هم‌چنین روزنامه گلوبال تایمز چین نیز در مقاله‌ای پیرامون بحران انرژی در اروپا نوشت: با افزایش نگرانی‌ها از قطع کامل گاز روسیه و توقف جریان گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1، اتحادیه اروپا مجبور است برای فصل زمستان گاز مورد نیاز را از منابع جایگزین تامین کند.
در ادامه این مقاله آمده است: با توجه به این‌که اتحادیه اروپا مجبور است به جای تامین گاز مایع از خط لوله از طریق کشتی آن را تامین کند، درخواست کشورهای اروپایی برای کشتی‌های انتقال گاز مایع در سال جاری رکورد جدیدی را ثبت کرده است.
به نوشته گلوبال تایمز، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط یک وب‌سایت خبری مالی و تجاری آمریکایی، شرکت‌های آمریکایی برای هر کشتی کانتینری حامل گاز مایع به مقصد اروپا بیش از 100 میلیون دلار سود می‌برند.
این مقاله می‌افزاید: همان‌طور که مشخص است، ایالات متحده با گشودن بازار بزرگی برای تامین‌کنندگان گاز آمریکایی، محکم کردن کنترل خود بر اروپا و آسیب رساندن به صادرات کلیدی روسیه، بیش‌ترین سود را از بحران انرژی کسب کرده است.
در ادامه این مقاله آمده است: ایالات متحده در وهله اول بحران اوکراین را ایجاد کرد اما اکنون تبدیل به بزرگ‌ترین برنده شده است که در آن سوی اقیانوس نشسته و از این بحران سود می‌برد.
این مقاله می‌افزاید: حتی با وجود واردات LNG گران‌قیمت از ایالات متحده، ممکن است هم‌چنان برای اتحادیه اروپا جلوگیری از افزایش تورم، کمبود برق و اختلالات تولید در زمستان آینده یعنی زمانی که تقاضای انرژی معمولا به شدت افزایش می‌یابد، دشوار باشد.
در پایان این مقاله گلوبال تایمز آمده است: اتحادیه اروپا به زمان بیش‌تری نیاز دارد تا خود را برای کاهش وابستگی به گاز روسیه آماده کند، زیرا این موضوع نه تنها بیش‌تر محدود به کشتی‌های LNG نیست بلکه نیازمند امکان ذخیره سازی گاز بیش‌تر است.

تاریخچه مختصر حزب سوسیال دموکرات سوئد
بعد از حزب سوسیال‌دموکرات آلمان، حزب سوسیال‌دموکرات سوئد از قدیمی‌ترین احزاب سوسیال‌دموکرات و به‌طور کل از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی جهان است که در سال 1889 به وجود آمد. در این مسیر طولانی بیش از یک قرن، این حزب به موفقیت‌های فراوانی برای کشور و مردم سوئد دست یافته، اما به مروز زمان به ویژه از سال‌های نخست دهه 90، به‌دلایل مختلف عینی و ذهنی از سیاست‌های اولیه‌ خود که منشا این موفقیت‌ها بود فاصله گرفت.
تاریخ مدرن سوئد را شاید بتوان از دوران جنگ‌های سی‌ساله‌ سیاسی و مذهبی در ابتدای قرن هفدهم، و کشورگشایی‌ها و اشغال سرزمین‌های اطراف، سوئد را به یک قدرت برتر مبدل کرد. این تحولات با توسعه‌ کشاورزی و زیرساخت‌ها، و صنعتی‌شدن تدریجی همراه بود. سوئد از اواسط قرن هجدهم، وارد تجارت خارجی شد و از جمله کمپانی هند شرقی سوئد برای تجارت با خاور دور، و کمپانی هند غربیِ سوئد را که از جمله در تجارت برده بسیار فعال بود به وجود آورد. با شکست از روسیه تزاری، سوئد از پی‌گیری سیاست‌های امپراتوری دست کشید، و آخرین سرزمین اشغالی، یعنی نروژ‌ را در اوایل قرن بیستم به‌شکل صلح‌‌آمیزی رها کرد.
سوئد در 1766، اولین کشوری در جهان بود که آزادی مطبوعات را اعلام کرد. در اواخر دهه‌ اول قرن بیستم بر اثر حرکت‌های اعتراضی و برای پیش‌گیری از ادامه‌ مهاجرت از سوئد به آمریکا و…، زمینه‌های حق رای همگانی، تنها برای «مردان» امکان‌پذیر شد، و در انتخابات 1911 برای اولین بار غیرمالکین «مرد» هم توانستند در انتخابات شرکت کنند. جنبش رو به رشد زنان نتوانست تا 1918 برای زنان حق رای کسب کند. دوران جنگ جهانی اول که سوئد در آن بی‌طرف مانده بود، با فقر و قحطی همراه بود، و سیاست‌مداران با فشار نیروهای مترقی و از ترس انقلاب دست به یک سری رفرم و اصلاحاتی زدند. اصلاحات سیاسی تنها به نظام انتخاباتی و قوه‌ مقننه که در آن زمان کماکان دو مجلسی بود، محدود نماند و اقتدار سلطنت نیز به‌شدت کاهش یافت، و مردم سوئد به یک نظام دموکراتیک دست یافتند. سرانجام سیستم دو مجلسی برچیده شد و «ریکسداگ‌(پارلمان) به‌عنوان تنها نهاد قدرتمند قانون‌گذاری تثبیت شد.
در سال ۱۹۹۰، همان سالی که برنامه‌ی مترقی جدیدی به تصویب رسید، وزیر دارایی سوسیال‌دموکرات سعی کرد که مانع افزایش دستمزد‌ها و قیمت‌ها شود، و حتی اعتصاب را ممنوع کند، که به‌شدت مورد اعتراض اتحادیه‌ها، حزب چپ، و اعضای ساده‌ حزب قرار گرفت. سپس اصلاحاتی در سیستم مالیاتی به‌نفع سرمایه‌داران صورت گرفت، که پاره‌ای حتی آن را با سیاست‌های تاجر و ریگان مقایسه کردند. در 1994 نیز زمانی که حزب سوسیال دموکرات پس از سه سال مجددا موفق به تشکیل دولت اقلیت شد، در تدارک پیوستن به اتحادیه‌ اروپا، نخست وزیر وقت «اینگوار کارلسون» رسما تایید کرد که «جهت‌گیری نولیبرالی در سیاست دولتی هم‌راستا با معیار‌های اتحادیه‌ی اروپا است.
مالیات بر حقوق و دستمزد در همین مدت، همواره افزایش داشته است، و در مجموع از میزان متوسط کشورهای عضو «OECD» بالاتر رفت. در اواسط‌ دهه‌ نود که سوسیال‌ دموکرات‌ها بار دیگر به قدرت باز گشته بودند، برای جلب حمایت اقشار میانی و بالاتر همراه با کاهش مالیات‌ها، بودجه‌های رفاهی را نیز به زیان اقشار کم‌درآمدتر کاهش دادند.
در دوران بحران اقتصادی سال 2008، آن‌ها را به نزدیک ورشکستگی کشاند و دولت سوئد، نظیر دولت آمریکا بدون غرامتی آن‌ها را نجات داد. قدرت‌گیری هرچه بیش‌تر سرمایه‌ی مالی و بانکی که از حمایت جریانات راست و نولیبرال برخورد بوده، و آن‌ها را تقویت کرده، حتی مغایر ادعاهای این حزب بود. این وضعیت تا به امروز ادمه داشته و همواره این حزب و هم‌چنین حزب چپ سوئد به راست چرخیده‌اند.
حتی این حزب، در واکنش به همه‌گیر ویروس کرونا، تنها کشور اسکاندیناوی بود که مدارس را باز نگه داشت و از قرنطینه اجتناب کرد.
57/2 میلیون عفونت در جمعیت کمی بیش از 10 میلیون نفر ثبت شد و بیش از 19900 نفر جان خود را از دست دادند و نابرابری فاحش در این روند آشکار شد.
در مقایسه، نروژ، با کمی بیش از نیمی از جمعیت سوئد، 46/1 میلیون مورد و نزدیک به 4000 مرگ داشته است. در حالی که فنلاند، هم‌چنین با بیش از نیمی از جمعیت سوئد، 27/1 میلیون مورد ابتلا و نزدیک به 5700 مرگ و میر داشته است.
یک کمیسیون مستقل برای مدیریت همه‌گیری، که یافته‌های آن در اوایل سال جاری منتشر شد، دریافت که اگرچه انتخاب مسیر برای پیش‌گیری و کنترل بیماری «اساسا درست بود»، اما اقدامات «خیلی کم بودند و باید زودتر انجام می‌شدند.» به گفته این سازمان، دولت باید از همان ابتدا کنترل تمام جنبه‌های مدیریت بحران را به‌دست می‌گرفت و بیش از حد به آژانس بهداشت عمومی خود،Folkhälsomyndigheten متکی بود.
و با این حال، در حالی که سوئد برای شرکت در انتخابات در 11 سپتامبر آماده می‌شود، در اولین انتخابات از زمان اتخاذ این تصمیمات مرگ یا زندگی، تقریبا به‌نظر می‌رسد که کووید هرگز اتفاق نیفتاده است. رهبران احزاب چپ و راست، که در رقابت تنگاتنگی قرار دارند، بر جنایت، مهاجرت و قیمت انرژی تمرکز کرده‌اند تا کووید!
تجارب این همه‌گیری و سیاست‌های اخیر دولت سوسیال دموکرات در پیوستن سریع به ناتو ئ کنار گذاشت سیاست بی‌طرفی و هم‌چنین ارسال سلاح به اوکراین، بی‌اعتمادی به دولت و خدمات اجتماعی را عمیق‌تر کرده است. بنابراین، بسیاری مطمئن نیستند که این موضوعات چگونه بر آرای مردم در انتخابات تاثیر خواهند گذاشت. اما حزب دموکرات‌های سوئد که یک حزب نژادپرست و ضدمهاجر و پناهنده است پس از سوسیال دموکرات‌های کنونی ماگدالنا اندرسون، به دومین حزب بزرگ در نظرسنجی‌ها تبدیل شده‌اند.
جیمی آکسون، رهبر دموکرات‌های سوئد، در ماه آوریل پس از ناآرامی‌هایی که با تهدید راست افراطی برای سوزاندن قرآن آغاز شد، از لینشوپینگ بازدید کرد. او گفت: «من فکر نمی‌کنم مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند به هیچ حزبی اعتماد داشته باشند، زیرا ما زندگی خوبی نداریم.» قطعا، آن‌ها دوست ندارند به دموکرات‌های سوئد رای بدهند، اما برای احزاب دیگر، علاقه زیاد نیست زیرا فکر می‌کنند که «اگر رای بدهیم یا رای ندهیم، نتیجه یک‌سان خواهد بود و چندان فرقی نخواهد کرد.»
کارشناسان بهداشت می‌گویند که از عدم توجه به این بیماری همه‌گیر ناامید شده‌اند و بیم آن دارند که از آسیب‌پذیری‌هایی که در جامعه سوئد به نمایش گذاشته است، به‌ویژه تاثیر آن بر مهاجران و افراد مسن، درس گرفته نشود. گوران اشتیرنشدت، عضو کمیسیون کروناویروس سوئد و دانشیار بیماری‌های عفونی در موسسه کارولینسکا استکهلم، گفته است: «این واقعا نشان داد که خطر برای افرادی که خارج از اروپا متولد شده‌اند بسیار بیش‌تر از متولدین سوئد است.» او افزود که تاثیر بر سالمندان نیز شدید بود، از جمله عدم مراقبت‌های پزشکی در خانه‌های سالمندان و کارکنان تنها و بدون پزشک.
کارین تگمارک ویزل، رییس سازمان بهداشت عمومی سوئد گفته که: «این فقط یک مشکل در همه‌گیری نیست، بلکه یک مشکل در زندگی روزمره است. او احساس می‌کرد با وجود بررسی‌ها، هیچ کاری برای رفع این مشکل انجام نشده بود. شما می‌توانید انتظار داشته باشید که اکنون در انتخابات یک اتفاق بزرگ باشد، اما حتی یک کلمه در مورد آن نمی‌شنوید.»
گزارش کمیسیون کرونا، یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین منتشر شد، کمکی به شتاب گرفتن آن نکرد، اما استیرنستد معتقد است که سکوت در مورد تاثیر کووید یک توضیح روان‌شناختی نیز دارد: «مردم نمی‌خواهند در مورد آن بشنوند. آن‌ها می‌خواهند زندگی عادی خود را داشته باشند. و وقتی امروز پیاده روی می‌کنید، در واقع مانند سال 2019 است و این طبیعی است. من فکر می‌کنم این به طبیعت انسان مربوط می‌شود.»
در حالی که فرانس، محقق و اپیدمیولوژیست در موسسه کارولینسکا، از سکوت پیرامون کووید در انتخابات شگفت‌زده شده است، او گفت: «مردم در مورد این‌که چگونه به سالمندان خود نگاه می‌کنیم فکر کرده اند. و هم‌چنین شاید درک این‌که چگونه این نوع بحران سلامت بر روی افراد متفاوت تاثیر می گذارد بسته به این‌که چه کسی هستند، موقعیت آن‌ها در جامعه و چه ابزارهایی دارند.»
او افزود که این بیماری همه‌گیر، هم‌چنین ادراکات «منسوخ» را در مورد ظاهر «خانه سنتی سوئدی» برجسته کرده است. و مشکلاتی در عدم اطلاع‌رسانی به افرادی که به زبان سوئدی صحبت نمی‌کنند یا نمی‌خوانند وجود داشت.
فرانس گفت، از طریق آژانس بهداشت عمومی، که مسئول واکنش به همه‌گیری بود، سیاست‌مداران در هنگام مرگ‌و‌میر ناشی از کووید یک «گذرنامه رایگان» داشتند. او افزود که دولت پشت آندرس تگنل، اپیدمیولوژیست دولتی سابق سوئد، «پنهان شد.»
کارین تگمارک ویزل که در نوامبر گذشته ریاست آن را برعهده گرفت، در مقر استکهلم در فولکالسومیندیگتن، بر اکثر تصمیمات اصلی اتخاذ شده در طول همه‌گیری – از جمله باز نگه داشتن مدارس و اجباری نکردن ماسک‌ها – می‌ایستد. اما، او گفت، کووید بر نابرابری‌های بهداشتی مداوم، به‌ویژه در میان مهاجران، که بیش‌تر آن‌ها در مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند، برجسته شده است.
او گفت که این مشکلات به تنهایی توسط یک سازمان بهداشت عمومی قابل حل نیست و نیاز به مداخله دولت دارد. او گفت که مایل است در انتخابات بیش‌تر به این موضوع رسیدگی شود. او گفت: «از دیدگاه من، این مهم‌ترین مسئله است.»

نتیجه‌گیری
به‌نظر می‌رسد جنگ روسیه و اوکراین یک جنگ فرسایشی باشد. با توجه به این که آمریکا و بسیاری از کشورهای عضو ناتو، همواره طرف اوکراین را به لحاظ مالی و نظامی تغذیه می‌کنند و امروز روسیه ظاهرا شمال اوکراین را نگرفته و بر شرق اوکراین متمرکز شده است، پس در حال حاضر جنگ فرسایشی و به‌ضرر روسیه است. هم‌چنین به‌نظر می‌رسد آمریکا و غرب که طرفدار اوکراین هستند می‌خواهند جنگ را فرسایشی کنند که نهایتا به ضرر روسیه تمام شود.
روس‌ها هم بر سر دوراهی مانده‌اند. اگر جنگ را نیمه‌تمام بگذارد می‌گویند روسیه نتوانست به اهدافش برسد. روسیه ضعیف شده است و به همین دلیل، مجبور شده است سرباز هایش را از سوریه و عراق فرا بخواند تا به اوکراین ببرد.
پوتین، گفته است پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم. رییس‌جمهور روسیه گفت کشورش مشکلی با فنلاند و سوئد ندارد و ورود آن‌ها به ناتو تهدیدی ایجاد نمی‌کند، اما در عین حال افزود چنین اقدامی باعث پاسخ و اقدامات واکنشی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، رییس‌جمهور روسیه افزود: ناتو از سیاست ژئوپلیتیک خود پا را فراتر گذاشته و سعی می‌کند بر سیاست مناطق دیگر تاثیر بگذارد، این مستلزم توجه ما است. او هم‌چنین گفت که روس‌هراسی دیوانه‌وار در غرب در حال گسترش است.
اما روسیه در حال حاضر، قدرت این را ندارد که در مقابل کشورهای سوئد و فنلاند خودی نشان بدهد. فنلاند را آمریکا و غرب از طریق ناتو شدیدا ساپورت می‌کنند. اکنون این کشورها به ناتو ‌پیونسته‌اند و مطمئنا این وضعیت به‌ضرر روسیه است و روسیه هیچ کاری نمی‌تواند بکند.
طرح‌ها و تصمیماتی که هشدارها و واکنش‌های روسیه را در پی داشته است. پس از اعلام این تصمیمات، رییس کمیسیون امنیتی و دفاعی شورای فدراسیون روسیه از تقویت خطوط مرزی با فنلاند خبر داد. فنلاند به‌عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بیش از هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند.
پیش‌تر، «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هشدار داد «عضویت فنلاند و سوئد در ناتو و حضور نظامی این ائتلاف در این دو کشور سبب می‌شود که قلمروی سوئد و فنلاند به هدف احتمالی ارتش روسیه تبدیل شود.»
30 درصد از غلات کل دنیا از اوکراین و روسیه است و امنیت غذایی دنیا در این میان متاثر شده است. کشور های خاورمیانه هم متاثر از این جریان هستند.
روسیه دوست دارد خود را به‌عنوان ابرقدرت مطرح کند ولی در واقعیت قدرتش را ندارد. به همین دلیل می‌خواهد از طریق انرژی و غلات کشور ها را تحت تاثیر قرار دهد.
فارغ از پرونده اوکراین و چالش روسیه با جهان غرب، نظاره‌گر آن هستیم که تایوان توسط چین تهدید می‌شود و از سوی دیگر، مانورهای نظامی آمریکا با متحدانش در این منطقه حساس و خطرناک در حال گسترش است. آمریکا کمک‌های جدیدی به تایوان ارسال کرده است. در نتیجه این موضوع می‌تواند پیام خطرناکی به دنیا مخابره کند که طبعات آن نه تنها اقتصاد، بلکه امنیت بین‌الملل و امنیت منطقه‌ای را با چالش رو‌به‌رو خواهد کرد.
 در چنین شرایطی، گرایشات راست و نژادپرست و جنگ‌طلب زبان‌شان نسبت به گذشته درازتر شده است. بنابراین تعادل قبلی جهان و بلوک‌بندی‌های سابق و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حال تغیر هستند. حتی گرایشات راست و چپ پارلمان‌های اروپایی به همدیگر نزدیک شده‌اند. به همین دلایل، دور جدید از رشد گرایشات راست در جهان آغاز شده است. به همین دلایل، به‌نظرم نتایج انتخابات پارلمانی سوئد و سایر کشورها برای اکثریت شهروندان اروپایی، به‌ویژه مهاجرین و پناهندگان، چندان خوش‌آیند نخواهند بود.
یکی از این کشورها می‌تواند وضعیت فعلی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد. این‌که شخصی مانند مارین لوپن در فرانسه تا به این حد رشد می‌کند و فاصله آرای او با امانوئل ماکرون چندان زیاد نیست، نشان می‌دهد احتمالا در اتحادیه اروپا و کشورهای تاثیرگذار مانند فرانسه و آلمان مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد.
در انتخابات عمومی 2028، ائتلاف موسوم به قرمز و سبز شامل سوسیال دموکرات‌ها، سبزها، 7/40 از آرا را در مقابل 3/40 آرا به دست آورد. در نتیجه اختلاف اتحاد احزاب، فقط یک صندلی بین بلوک‌ها بود. پس از مدت طولانی عدم تشکیل دولت، استفان لوفن قادر به تشکیل یک دولت اقلیت با سبزها شد.
کلیه شواهد و قرائن این واقعیت تلخ را به ما نشان می‌دهند که در انتخابات پیش رو، احتمالا گرایشات راست و نژادپرست برنده انتخابات سوئد و سایر کشورهای اروپایی خواهند شد.
سه‌شنبه پانزدهم شهریور 1401 – ششم سپتامبر 2022