حزب کمونیست ایران

تشدید فشار بر دادخواهان و مقاومت های دلیرانه

جمهوری اسلامی، که به طرزی هراسان برای حفظ بقایش تقلا میکند، خانواده های دادخواه انقلاب “زن، زندگی، آزادی” را زیر فشار های مضاعف قرار داده است. روز یکشنبه۲۱آبان ماه، “مهسا توانا” خواهر جانباخته” مهران توانا” برای جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد قتل حکومتی برادرش برای سومین بار توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات رژیم در رشت منتقل شد.روز شنبه 20 آبان ماه،جلسه رسیدگی به اتهامات “آرمین رستمی” برادرجانباخته دکتر “آیدا رستمی”، از جانباختگان انقلاب “زن،زندگی،آزادی”،برگزار شد. ماموران مدتها قبل از رسیدن ۲۵ آبان سالگرد قتل حکومتی کیان پیرفلک، کودک ۹ساله، فشار بر خانواده او برای جلوگیری از برگزاری هرگونه مراسمی را چندین برابر کردند. خانواده و از جمله مادر او، ماه منیر، به رسم مردم لریک هفته قبل مراسم آن مظهر معصومیت را دور از چشم مزدوران رژیم برگزار کردند. جیره خواران خانواده زنده یاد یلدا آقافضلی، جانباخته ۱۹ ساله انقلاب ژینا را که در ۲۰آبان سال گذشته جان باخته بود، تهدید کردند که نباید مراسم یادبود عزیز جانباخته شان برگزارکنند. اما آن خانواده شجاع به همراه خویشاوندان در روز موعود بر سر مزار یلدا حاضر شده و یاد دختر عزیزشان را گرامی داشتند. مادرش روز بعد در توضیح مراسم نوشت: “تمام هستی مامان! ما مامورها را گول زدیم و آومدیم. نمیدانم اینا چرا اینهمه از شما دلیران می‌ترسن؟ ننگ براین حکومت بچه‌کش، تا زمانی که نفس می‌کشم دادخواهت هستم.” در روز ۱۹ ابان خانواده و دوستان اردلان قاسمی در کرمانشاه، تهدیدات ماموران را هیچ انگاشته و بر سر مزارش یاد آن جانباخته انقلاب ژینا را گرامی داشتند. در پیرانشهر نیز در همان روز ۱۹آبان خانواده و جمعی از دوستان و آزادیخواهان در مقابل چشمان مزدوران مزار طاهر عزیزی، جانباخته انقلاب ژینا، را گلباران کردند.   

“خانواده مهرشاد شهیدی، کارگر جوانی که در اعتراضات اراک در چهارم آبان‌ مورد اصابت گلوله واقع شد به قول خودشان “محدودیت” ها را به هیچ گرفته و مراسم بزرگداشتسالگردش را برگزار کردند. روز۱۸ آبان در سالگرد جانباخته انقلاب “زن، زندگی، آزادی”، فایق مام قادری،مراسمی بر سر مزار آن جانباخته در شهر مهاباد برگزار گردید. روز 14 آبان خانواده و جمعی از ازادیخواهان در شهر مهاباد بر سرمزار شمال خدرپور، جانباخته انقلاب ژینا، جمع شده و یادش را گرامی داشتند. در ۱۳ آبان تعداد زیادی از اهالی مریوان علیرغم تهدیدات ماموران رژیم، یاد جانباخته انقلاب ژینا نسرین قادری را بر سر مزارش گرامی داشتند.

رژیم با تمام توان می کوشد تا از برگزاری مراسمهای جانباختگان جلوگیری کند.برای نمونه فشار بر خانواده های جانباختگان انقلاب ۱۴۰۱چنان افزایش داد که کاربدستان قوه قضائیه مهسا یزدانی، مادر زنده یاد محمد جواد زاهدی، را به ۱۳ سال زندان محکوم کرد تا از سایر مادران و دادخواهان فعال و جسور زهر چشم بگیرد. اما برگزاری بدون وقفه مراسم ها نشان دادند که مسئولان مربوط در رسیدن به هدف ضد انسانی خود ناکام مانده اند. با اینحال رژیم به دلایل چندی در مقابله با جنبش دادخواهی و بویژه مادران دادخواه بر شدت فعالیت خود می افزاید. زیرا میداند اگر فعالیت های دادخواهان ادامه یابدموجب میشود خانواده ها با هم آشنا و متحد شده، در مورد فرزندانشان اطلاع رسانی بیشتری کرده  و با تقویت جنبش دادخواهی جو مبارزاتی در جامعه را زنده نگه دارند.

جنبش دادخواهی در ایران در چهل و چهارسال گذشته با شجاعت خانواده های عزیز از دست داده و با روایت های جان بدر بردگان شکنجه گاه ها و کشتارگاه های رژیم اسلامی و با اعترافات برخی از زندانبانان زندان های رژیم، به جنبشی سراسری تبدیل شده و موجبات وحشت شدید سران رژیم را فراهم کرده است. مبارزات تاثیرگزار خانواده های جانباختگان و بویژه مادران در چند دهه گذشته زمینه برای تجمع و سازمان یافتن آنها زیر یک پرچم را آماده نموده که نمونه آن موجود است. جنبش مذکور این ظرفیت را دارد تا در کنار جنبش های دیگر  نقشی برجسته در سرنگونی جمهوری اسلامی بازی کند.