حزب کمونیست ایران

 تنها روزنامه نابینایان در ایران تعطیل شد !

بر اساس گزارش سایت اینترنتی میدان

روزنامه‌نگاران روزنامه «ایران سپید»- روزنامه ویژه نابینایان که به خط بریل چاپ می‌شدهمگی اخراج شدند و روزنامه هم تعطیل گردید.  صاحب امتیاز این نشریه، خبرگزاری جمهوری اسلامی ا‌ست که یک نهاد دولتی‌ست و این اولین بار نیست که یک موسسه‌ وابسته به دستگاه‌های دولتی از خدمات به معلولان خودداری می‌کند. نخستین شماره این روزنامه آبان ۱۳۷۵ منتشر شدمعلولان بارها تجمعاتی اعتراضی علیه شرایط نامناسب خود، از جمله اجرایی‌نشدن کامل قانون حمایت از حقوق معلولان برپا کرده‌اند؛ قانونی که با وجود کاستی‌های بسیار، می‌تواند حداقلی از خواسته‌های معلولان را تامین کند. این قانون به مسائلی مانند خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی، مناسب‌سازی، کارآفرینی و اشتغال، حمایت‌های قضایی و تسهیلات مالیاتی می‌پردازد 

ایران جزو کشورهای است که تعداد بیشتری نابینا و کم بینا دارد و تخمین زده می شود بسیار بیشتر از یک ملیون نفر از جمعیت کشور با مشکلات و معضلات اجتماعی ، کاری و زیستی  نابینایی و کم بینایی روبرو هستند . فقدان خدمات پزشکی و درمانی لازمه ، فقر و تغذیه نامناسب ، عدم وجود کنترل سالانه چشم پزشکی ، جنگ و تصادفات ، انفجار مین  در کردستان و دیگر مناطق مرزی ، شکنجه زندانیان  سیاسی ، تیراندازی و مجروح کردن تیراندازی به کولبران در کردستان و سوخت بران در بلوچستان ، تیراندازی با تفنگ ساچمه ای به روی معترضین در شهرهای ایران از جمله دلایل نابینایی هستند.  

نابینایان و کم بینایان علاوه بر مشکلاتی فیزیکی با معضلات اجتماعی و اقتصادی بسیاری روبرو هستند که بعضا باعث محرومیت و تبعیض بیشتر از سویی و عدم وجود فضای مناسب برای رشد و بکارگیری توان و استعدادهای این بخش از مردم در جامعه است .

مشکلات فرهنگی ، خانوادگی و اجتماعی بخش قابل توجهی  از مشغله و محدودیتهای زندگی نابینایان را تشکیل می‌دهد .خانواده و بویژه در روستاها و مناطق دور دست که امکان اشتغال و تحصیل کمتری دارن، علیرغم عشق و احساس مسئولیت ستایش برانگیز خود در مورد اعضا نابینای خانواده ، عملا قادر به فراهم کردن شرایط لازمه برای تحصیل و ادامه آن در سطوح بالای دانشگاهی و کمک به امر اشتغال عزیزان خود را ندارند . دخالت و حتی تحمیل خواست خانواده به اعضا نابینا در مورد ازدواج و اشتغال چه بسا رنج و مشکلات نابینایان را افزایش داده است .

حکومت اسلامی و نهادهای دولتی که مسئول ایجاد امکاناتی تحصیلی و کاری برای مردم نابینا را دارند ، موظف هستند به شکوفایی و توانا سازی این قشر اسیب پذیر جامعه بپردازند ، عمدتا از ایجاد  و تامین مناسب سازی اماکن عمومی برای نابینایان غافل هستند . معابر عمومی ، پیاده روهای  باریک و گاهی پلکانی ، سایه بندهای کوتاه  در پیاده روها ، چاهها و گودال های سرباز و محافظ نشده ، عدم تامین و تربیت سگ های راهنما برای نابینایان، عدم تامین مسکن مناسب  ،عبور از جاده های نامناسب و چه بسا خطرناک برای نابینایان بخشی از مشکلات موجود برای نابینایان و کم بینایان است .

مردم ، همسایگان ، هم محله ای و هم شهرها می توانند و باید تا جایی که ممکن است و می توانند در فعالیتهای روزمره خود به نیازهای ویژه معلولین و در این بحث مشخص به نابینان توجه کنند ، و هر کس و خانواده ای در محیط کار و زندگی خود به این بیندیشد که آیا به مناسب سازی لازمه برای عبور و مرور نابینایان صورت گرفته و آیا برای آنها مشکلات بیشتری بوجود نیاورده اند .

رانندگان ، صاحبان وسایل نقلیه لازم است آموزش لازمه را ببینند که چگونه امنیت و راحتی معلولین و نابینایان را تامین نمایند.

حکومت مسئول اولیه و اصلی تامین خدمات پزشکی و درمانی ، تامین آموزش و اشتغال شکوفاسازی استعدادهای کاری، تحصیلی، هنری  علمی ، ورزشی نابینایان است . اینک در سطح جهان بسیاری از نابینایان بالاترین رتبه ها و مقام های علمی ، هنری ، ورزشی ، سیاسی و اقتصادی را دارند و باید نهادهای  مردمی و دموکراتیک برای بکارگیری و رشد استعدادها و توانیهای افراد نابینا و کم بینا برنامه و نقشه عمل روشن و عملی داشته باشند .

رژیم اسلامی ایران نه تنها باعث تعداد بیشتر نابینایان در کشور است ، بلکه به نیازهای پزشکی ، اجتماعی و اقتصادی نابینایان و کم بینایان هم پاسخ نداده است.

تامین اشتغال ، گسترش آموزش و پرورش و بویژه در عرصه سلامتی ، تامین معاینات پزشکی برای زنان حامله در دوران حاملگی ، ایجاد مناسب سازی اماکن عمومی، تامین و تربیت سگ های ویژه و راهنما برای نابینایان ، گسترش و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مناسب نابینایان جزو مسئولیتهای اولیه هر حکومتی است که حکومت اسلامی ایران از تامین آن ناتوان و عاجز بوده است.

در زمانی که بخش بزرگ کشورهای جهان بویژه در جوامع پیشرفته امکانات گسترده تری را برای بهبود شرایط کار، تحصیل، آموزش ، اطلاع رسانی و زندگی نابینایان تامین می کنند ، حکومت اسلامی تنها روزنامه موجود نابینایان را تعطیل و روزنامه نگاران انرا از کار بیکار کرد !