حزب کمونیست ایران

حمایت ها از مهدی یراحی گسترده تر می شود

مهدی یراحی، هنرمند مردمی، جسور و متعهد در روز سوم شهریور ترانه ای برای دعوت از زنان جهت دامن زدن به تداوم دفاع از حق پوشش اختیاری، پخش کرد به نام “روسریتو دربیار”. این ترانه زیبا و کوبنده بلافاصله مورد استقبال دهها هزار نفره قرار گرفت، لرزه بر اندام کاربدستان رژیم انداخت و تاریخی شد. دادستان تهران با اتهاماتی کلیشه ای، که نمایانگر یک مغز علیل خشک اندیش است، در ششم شهریور دستور دستگیری این هنرمند محبوب مردمی را صادر کرد. خبر این بازداشت فورا در سر تیتر خبرهای رسانه ها جای گرفت، در شبکه های اجتماعی چرخید و دهن به دهن شد. این بازداشت، که برای یک حکومت مذهبی و استبدادی مثل جمهوری اسلامی قابل پیش بینی بود، حمایت های وسیعی از این هنرمند معترض در داخل و خارج کشور را دامن زد. سپیده قلیان، فعال کارگری واز قهرمانان نامدار مقاومت در زندان ها، روز سه شنبه هفتم شهریور از داخل اوین پیامی خطاب به مهدی یراحی منتشر کرد و او را “صدای مردم” خواند. سپیده در یادداشت خود تاکید کرد که در مراحل گوناگونی از زندگیش با صدای مهدی زندگی کرده است. او در بخشی از پیامش نوشت:

“من با صدای تو زندگی کرده‌ام، یراحی. موطنم را نفس کشیده‌ام، تبعید را دوام آورده‌ام با صدای تو. از این‌رو خوب می‌دانم کار بزرگ تو، نه در روزهای اوج جنبش، که در روزهای اوج سرکوب، در روزهای محبوس شدن صداهای انقلاب رقم خورد. وقتی تمام تلاش دستگاه سرکوب مُسری کردن ترس وسکوت بود، تو سکوت را شکستی و از حیات «زن، زندگی، آزادی» خواندی تا به یاد همه بیاوری که زن، زندگی، آزادی، نه فقط لحظه و برشی از تاریخ، که جنبشی همچنان مداوم است”.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ویکی دیگر از قهرمانان مقاومت در زندان ها، در روز جمعه دهم شهریور از داخل اوین یادداشتی را بیرون فرستاد که وسیعا پخش گردید. نرگس یادداشت خود را چنین تیتر زد:

” مهدی یراحی با خواندن “روسریتو دربیار”، “توطئه سکوت” و ” دسیسه وحشت” حکومت دینی استبدادی را بر سر حکومت آوار کرد.”

او اضافه کرد:

“یراحی با خواندن ” روسریتو در بیار”، حکومتی را به چالش کشید که تمام توانش از “مجلس ستم گذار” ، ” سیستم قضایی کور عدالت” تا “دولت سرکوبگر” را برای حفظ “حجاب اجباری “به کار گرفته است.”

ترانه علیدوستی، بازیگر صاحب نامِ سینما، نوشت “هنر اعتراضی حق هنرمند است” وخواستار آزادی یراحی شد. او یادداشت سال گذشته خود را بازنشر کرد که در آن نوشته بود:

“این بگیر وببندها وممنوعیت‌ها و خشونت‌های آشکار و پنهان که با صندلی بازی‌های شما کم و زیاد می‌شود، روزی هم تمام می‌شود. اما جلوی روند پویایی فرهنگ و هنر یک اقلیم را نمی‌گیرد.”

در روزهای گذشته، اِبی، داریوش اقبالی، کاوه یغمایی و محسن چاووشی، از خوانندگان سرشناس، پرستو صالحی بازیگر شناخته‌شده، آتش شاکرمی، نقاش و خاله نیکا شاکرمی، از جانباختگان انقلاب ژینا و نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار بازداشت‌شده، از جمله چهره‌هایی بوده‌اند که حمایت خود از مهدی یراحی را اعلام کرده بودند.

همچنین “تینا” یکی از خوانندگان نسل جدید با بازخوانی ترانه “روسریتو در بیار” از مهدی یراحی اعلام حمایت کرد. او در اینستاگرامش نوشت: “مهدی یراحی رو گرفتید، با صداش توی گوشهامون چه می‌کنید؟”

در روزهای گذشته همزمان با انتشار چندین باره ترانه «روسریتو در بیار» در شبکه‌های اجتماعی وکانال های رسانه ای، شماری از زنان نیز با انتشار ویدئوهایی از رقص خود و هم‌خوانی با این ترانه، حمایت‌شان را از خواننده آن نشان داده‌اند.

در این روزهای منتهی به سالگرد مرگ حکومتی ژینا امینی وشروع جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” حرکت های اعتراضی جسارت آمیز، انقلابی و الهامبخش در عرصه های گوناگون جامعه ادامه دارد. هر حرکت اعتراضی وانقلابی نمایانگر این واقعیت است که مردم آزادیخواه سرکوب های شدید از جانب مزدوران حکومت اسلامی را به هیچ میگیرند. “روسریتو در بیار”، که در ادامه ترانه های زیبا وبسیار موثر مهدی ریاحی منتشر شده در همین چهارچوب قابل بررسی است.

مهدی یراحی از دی ۱۳۹۷ توسط وزارت ارشاد و صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران (به‌دلیل پوشیدن یونیفورم کارگران بازداشت‌شده اعتراضات کارگری ۱۳۹۷ خوزستان در کنسرت و انتشار نماهنگ انتقادی پاره‌سنگ) ممنوع از کار و ممنوع‌التصویر شد. پس از گذشت شش ماه و رفع ممنوعیت از کار در ۲۶ تیر ۱۳۹۸، بار دیگر در بهمن ۱۳۹۸ پس از تقدیم اجرای یکی از آثار خود به جانباختگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸ ایران (قطعهٔ وداع بعد از رفتن) و همچنین سخنان اعتراض‌آمیزش طی کنسرت‌های اهواز و کرج ممنوع‌الفعالیت شد. وی در مرداد ۱۴۰۱ و در پی پخش اعترافات اجباری سپیده رشنو از صداوسیما اعلام کرد صداوسیما دیگر اجازهٔ پخش هیچ‌یک از آثار او را ندارد.

وی در دوازدهم مهرماه سال ۱۴۰۱ ترانهٔ «سرود زن» را به حمایت از اعتراضات مردم در پی قتل حکومتی ژینا امینی منتشر کرد. سرود زن دومین اثر منتشرشده توسط یراحی در حمایت از خیزش انقلابی ۱۴۰۱ مردم ایران است، او ۲۹ شهریور همین سال اثر «قفس بس» را با ترانه‌ای از شهیار قنبری منتشر کرده بود. همچنین سومین آهنگ او در پی حمایت از خیزش انقلابی ۱۴۰۱ اثر «سرود زندگی» است.

مهدی یراحی ترانه هائی به زبان عربی و یا ترکیبی از عربی و فارسی منتشر کرده که در آنها از حقوق مردم و زندانی سیاسی، عباس دریس و فرزندان این کارگر زندانی دفاع کرده است.