حزب کمونیست ایران

حملات جدید هوایی و زمینی ارتش فاشیست ترکیه به اقلیم کردستان و پایگاه‌های پ.ک.ک و روژاوا!

 

بهرام رحمانی

ترکیه مدعی است، طی عملیاتی نظامی مواضع شبه‌نظامیان کرد در عراق را هدف قرار داده است. این عملیات از طریق هوا و زمین و با مشارکت واحدهای توپخانه‌ای انجام شده است.
وزارت دفاع ترکیه روز دوشنبه 18 آوریل 2022 – 29 فروردین 1401 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جنگنده‌ها، هلی‌کوپترها و پهپادهای این کشور مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال عراق را هدف قرار داده‌اند.
به گزارش خبرگزاری رسمی «آناتولی»، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که عملیات «قفل پنجه» ارتش ترکیه طبق برنامه‌ریزی تاکنون با موفقیت انجام شده و هنوز ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز در این بیانیه اعلام شده طی عملیاتی هوایی و زمینی مواضع شبه‌نظامیان کرد، از اردوگاه‌ گرفته تا انبار مهمات هدف واقع شده‌اند.
در این عملیات که بر مناطق عراقی متینا، زاپ و آواسین – باسیان متمرکز بود، کماندوها، نیروهای ویژه و واحدهای توپخانه‌ای ترکیه نیز شرکت داشتند.
این عملیات نظامی بخشی از کارزار طولانی‌مدت ترکیه در عراق و سوریه علیه گریلاهای حزب کارگران کردستان‌(پ.‌ک.‌ک) و نیروهای روژاوا به نام «یگان‌های مدافع خلق‌(ی.‌پ.‌گ) محسوب می‌شود.
بمباران شدید و حمله زمینی ارتش متجاوز ترکیه به عرصه زاپ ادامه دارد. ارتش متجاوز و اشغالگر ترکیه درصدد هلی‌برد نظامیان خود در مناطق چیای رش، کوروژارو و شکفتا برینداران است. این حملات یک‌شنبه 17 آوریل 2022 صورت گرفته و گفته می‌شود ارتش ترکیه هم‌زمان به کردستان سوریه‌(روژاوا) نیز حمله کرده است.
تهاجم روسیه به اوکراین فضایی را برای همه گروه‌ها و حکومت‌های راست و نژادپرست و فاشیست فراهم کرده است که شمشیر خود را از روی بندند و به مخالفین خود حمله کنند.

حملات ارتش متجاوز ترکیه به عرصه‌های زاپ، متینا و آواشین در مناطق حفاظتی میدیا از روز 14 آوریل 2022 – 25 فروردین 1401 تشدید شده است.
مرک مطبوعات نیروهای مدافع خلق کوردستان‌(ه.پ.گ) در اطلاعیه‌ای جزئیات حملات ترکیه به زاپ را منتشر کرد. در اطلاعیه ه.پ.گ آمده است: «حکومت متجاوز ترکیه تهاجم گسترده به مناطق شکفتا برینداران، کوروژارو و چیای رش در عرصه زاپ را آغاز کرد. ارتش ترکیه با بمباران شدید منطقه درصدد هلی‌برد نظامیان خود با هلی‌کوپتر در منطقه است.
حمله به زاپ نه از محور شمالی بلکه از محور جنوبی یعنی از خط بامرنی و آمیدی آغاز شده است. به عبارت دیگر این هواپیماها از فراز شلادزه به عرصه زاپ حمله می‌کنند.
شایان ذکر است که ارتش ترکیه در 10 فوریه 2021 حمله‌ مشاهبی را به عرصه گاره آغاز کرده و اسرای خود را قتل‌عام نموده بود.

از سوی دیگر فرات نیوز اعلام کرده که تحرکات گسترده نظامیان حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق به سوی مناطق شلادزه و دیرلوک در دامنه ارتفاعات کوروژارو آغاز شده است. در این منطقه جنگ شدیدی میان گریلاهای ه.پ.گ و ارتش متجاوز ترکیه وجود دارد.
تصاویری از سوقیات نیروهای پ.د.ک در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.
منابع مذکور اعلام کرده‌اند که پ.د.ک به انتقال نظامیان خود به عرصه‌های تحت کنترل نیروهای گریلا ادامه می‌دهد.
از سوی دیگر به نقل از وب‌سایت ولات میدیا، پ.د.ک نیروهای خود را در منطقه شلادزه به حالت آماده‌باش درآورده است.

خبرگزاری دولتی آناتولی روز دوشنبه به نقل از حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، گزارش داد که هواپیماهای جنگی، هلیکوپترها و پهپادهای ارتش این کشور مواضع شبه‌نظامیان کرد در مناطق شمال عراق را در هم کوبیده‌اند.
به ادعای آکار در این عملیات که پناهگاه‌ها، تونل‌ها و زاغه‌های مهمات شبه‌نظامیان کرد در مناطق متینه، زاب و آواسین-باسیان هدف قرار گرفته شدند، کماندوهای ترکیه‌ای نیز که از طریق زمینی وارد منطقه شده بودند، نقش داشتند.
او بدون اشاره به آمار تلفات ناشی از این عملیات ادعا کرد: «عملیات ما تا این لحظه به همان ترتیب برنامه‌ریزی‌شده با موفقیت ادامه یافته است. اهدافی که برای مرحله اول تعیین شده بود، حاصل آمده است.»
این مقام بلندپایه دولت ترکیه گفت که هدف از عملیات مورد اشاره «جلوگیری از حملات تروریستی» و «اطمینان از امنیت مرزهای کشور» است. او هم‌چنین گفت که واحدهای توپخانه ارتش ترکیه نیز از این عملیات پشتیبانی کردند.

دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با دولت ترکیه همکاری می‌کنند. بر اساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، عملیات روز دوشنبه ارتش این کشور در شمال عراق با «هماهنگی دوستان و متحدان» آنکارا انجام شده است.
بنا بر گزارش‌ها رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری فاشیست مذهبی ترکیه هفته گذشته با مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار کرده بود.
ترکیه شامگاه یک‌شنبه 17 آوریل دست‌کم با 10 فروند بالگرد به مناطق مختلف استان «دهوک» در اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این حملات ترکیه هم‌زمان با سفر «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به آنکارا انجام شد.
در روز 29 مارس 2022 حزب دموکرات کردستان عراق‌(پ.د.ک) طی بیانیه‌ای رسمی که در وب‌سایت رسمی حکومت اقلیم کردستان منتشر شد، هرگونه همکاری با ترکیه را تکذیب و ک.ج.ک را متهم کرد که به عوام‌فریبی دست می‌زند. حزب پ.د.ک طی همان بیانیه اظهار کرد که در روز «۱۵ آوریل» مشخص خواهد شد که ادعاهای ک.ج.ک نادرست است. حتی ک.ج.ک را به اخلال‌گری متهم کرده بود.
اما پس از گذشت تقریبا 15 روز مسرور بارزانی در روز 15 ماه آوریل- تاریخی که خود پیش‌تر تعیین کرده بود- به آنکارا سفر کرد و با اردوغان و هاکان فیدان، رییس سازمان امنیت ترکیه‌(میت) دیدار و گفت‌‌و‌گو نمود. رسانه‌ها ب این سفر بارزانی را وسیعا بازتاب دادند رسانه‌های کردی و بین‌المللی هم نسبت به توافق دوجانبه حزب پ.د.ک و دولت ترکیه برای انجام عملیات فرامرزی علیه مناطق حفاظتی میدیا هشدار جدی دادند.
تا این که از روز 14 الی 17 آوریل 2022 حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش فاشیست ترکیه علیه مناطق حفاظتی مدیا آغاز شد. هم‌چنین از تقریبا ساعت 7 غروب روز 17 آوریل حمله زمینی و هوایی ارتش ترکیه بصورت گسترده و هم‌زمان با استفاده از هزاران نیروی پیاده و ده‌ها هلیکوپتر، پهپاد و جنگنده با پشتیبانی توپخانه سنگین شروع شد.
سپس وزارت دفاع آن کشور طی اعلامیه‌ای رسمی ضمن اشاره به آغاز عملیات فرامرزی گسترده، رسما اعلام کرد که این عملیات را با «همکاری دوستان و هم‌پیمانان» خود یعنی «حزب دمکرات کردستان» به رهبری بارزانی آغاز کرده‌اند. هم‌چنین گروه‌های نظامی پیشمرگه موسوم به «زیروانی، گلان و پیشمرگه روژ»، در پشت جبهه و از داخل خاک اقلیم کردستان در مناطق شلادزه، بامرنی و آمیدیه در کمک‌رسانی گسترده به ارتش ترکیه سنگ تمام گذاشتند.

در پی آغاز حملات تجاوزگرانه ترکیه، حزب دمکرات کردستان، ناچار شد بیانیه شدیدالحن و دروغ‌گویانه خود بر روی وب‌سایت رسمیش را حذف کند. با این وجود برای مردم اثبات شد که حزب پ.د.ک به افکار عمومی آشکارا دروغ گفته و یک جنگ روانی راه انداخته است.
«احمد عبدالساده» فعال رسانه‌ای عراق در توئیتی نوشت: عملیات گسترده نظامی ترکیه در شمال عراق دو روز بعد از نشست اردوغان با مسرور بارزانی انجام گرفته است.
وی افزود: این عملیات با هماهنگی  اردوغان و بارزانی انجام گرفته که کمی قبل از آن تیپ 78 حشد شعبی در نینوا مورد هدف قرار گرفته بود.
مداخله ترکیه در قلمرو عراق منجر به مطرح شدن پرسش‌ها و نگرانی‌های بسیاری شده است، به ويژه پس از تصمیم آنکارا برای ایجاد پایگاه بزرگ نظامی در استان دهوک در شمال عراق، با این حال، ناظران موضع بغداد در مقابله با این چالش بزرگ را نابسنده و کم‌تر از حد انتظار توصیف می‌کنند.
سال گذشته میلادی چند روز پس از انتشار خبر تصمیم آنکارا برای ایجاد پایگاه جدید نظامی، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه همراه با رییس ستاد ارتش این کشور از یک پایگاه نظامی در منطقه کردستان بازدید کرد.
در همین حال، رسانه‌های ترکیه به نقل از سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه خبر دادند که آنکارا به عملیات نظامی‌اش در نزدیکی مرزهای این کشور در اقلیم کردستان ادامه خواهد داد و افزودند که وزیر کشور ترکیه با اشاره به اهمیت استراتژیک منطقه «متینا» در استان دهوک در شمال عراق، خاطرنشان کرده است «همان‌گونه که در سوریه اقدام به ایجاد پایگاه‌هایی کردیم، در این‌جا نیز برای این‌که منطقه را در کنترل خود داشته باشیم، پایگاه‌هایی را ایجاد خواهیم کرد.»
در واقع هدف دولت ترکیه به غیر از حمله به حزب کارگران کردستان‌(پ‌ک‌ک)، هدف دیگرش استقرار پایگاه‌های خود در خاک اقلیم کردستان عراق است. دولت ترکیه در تلاش است با ایجاد بزرگ‌ترین پایگاه نظامی در «متینا»، این منطقه را به عنوان محور عملیات نظامی‌اش در عراق تبدیل کند.
واکنش عراق در برابر نقض حاکمیت این کشور توسط ترکیه، به حدی ضعیف است که خلی‌ها بر این تصور اند که آن‌ها پشت پرده ساخت و باخت کرده‌اند و این نق زدن‌های دولت عراق برای انحراف افکار عمومی عراق از واقعیت‌هاست.
احمد الشریفی، کارشناس امور استراتژیک، با اشاره به این موضوع، گفته است که واکنش رسمی عراق «برابر با میزان مداخلات ترکیه نیست و چنین واکنشی نمی‌تواند تأثیری بر روند وقایع داشته باشد.»
الشریفی با اشاره به این‌که تهاجم ترکیه به قلمرو عراق، نمایانگر تلاش برای «احیای عمق استراتژیک ترکیه» است، گفته که هدف از تداوم حملات ترکیه، کنترل فعالیت‌های حزب کارگران کردستان نیست، بلکه “ترکیه منتظر فرا رسیدن سال 2023 و پایان یافتن مدت اعتبار توافق‌نامه «لوزان» است تا مسئله بازگرداندن استان‌های کرکوک و موصل به خاک ترکیه را بار دیگر به صحنه درگیری‌های بین‌المللی بکشاند.»
وی افزوده که: روش نظامی را که ترکیه در عراق به‌ کار می‌بندد، نشان می‌دهد که هدف از این اقدام «تصرف اراضی عراق و یورش به سمت هدف اصلی است، به ویژه این‌که بین پایگاه مرکزی و نقاط دیگری که حاکمیت عراق را تهدید می‌کنند، بیش از ۳۵ پایگاه نظامی وجود دارد.»
الشریفی حمله ترکیه به عراق و ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک این کشور را بدون هیچ گونه توافقی، به «اشغال کامل» توصیف کرده و نسبت به «موضع گیری غیرجدی» دولت عراق ابراز نارضایتی کرده است.
احمد الشریفی، عدم اتخاذ موضع قاطعانه علیه مداخلات ترکیه را ناشی از «اتحاد منطقه‌ای میان ترکیه و ایران در تضعیف واکنش عراق» می‌داند. وی افزود در حالی‌که «ترکیه عملا اراضی عراق را اشغال می‌کند، گروه‌های مسلح با وجود هدف قرار دادن مکرر نیروهای آمریکایی که با درخواست رسمی و به منظور مقابله با داعش وارد عراق شده‌اند، موضع قابل‌توجهی در برابر تهاجم ترکیه به خاک عراق نمی‌گیرند.»
به باور احمد الشریفی، تصمیم آنکارا برای تحکیم حضور در خاک عراق، بعد دیگری نیز دارد که مربوط به «تلاش‌های آن کشور برای جلوگیری از گسترش روابط عراق با کشورهای منطقه و جهان می‌شود.» وی افزود که «ترکیه و ایران مایلند زمام امور تصمیم‌گیری این کشور و مذاکرات آن را با سایر کشورها در دست خود داشته باشند.» الشریفی در ادامه گفته که «ترکیه و ایران از احتمال تکرار تجربه اقلیم کردستان در سوریه، نگرانی دارند و همین امر آن‌ها را به هماهنگی مواضع در عراق وا می‌دارد.»
با آن‌که ترکیه هدف از این اقدامات را تعقیب حزب کارگران کردستان عنوان می‌کند، اما می‌توان دید که هدف اصلی ترکیه ربطی به این مسئله ندارد، بلکه نشان می‌دهد که آنکارا در صدد تثبیت حضور دائمی‌اش در اقلیم کردستان عراق است.

یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان، سفر نخست وزیر اقلیم کردستان به ترکیه و دیدار او با رییس جمهوری  آن کشور را نگران کننده و  اهانت به ملت کرد دانست .
به گزارش کردپرس، 28 فروردین 1401، غیاث سورچی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «المعلومه» گفت: سفر مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان به ترکیه و دیدار او با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری آن کشور در آنکارا، خشم کردها را به دلیل ماهیت این سفر و گفت‌و‌گوهای انجام شده  بین طرفین  برانگیخت و اهانتی آشکار به مردم کرد و اقلیم کردستان  و به مثابه پیامی از سوی ترک‌ها به کردها است به این معنا که  ما شما و اقلیم را برسمیت نمی‌شناسیم.
سورچی افزود: این سفر مربوط به گاز اقلیم کردستان و سرمایه‌گذاری در آن بود که نخستین دیدار در نوع خود به شمار نمی‌رود و طی آن نشست‌ها و مذاکراتی انجام گرفت که مردم اقلیم و احزاب سیاسی و حتی حزب دمکرات کردستان از مفاد آن‌ها اطلاعی ندارند، زیرا  منحصر به خاندان بارزانی و افراد بسیار نزدیک به این خاندان است.
وی توضیح داد: آن‌چه که دولت اقلیم کردستان انجام می‌دهد به سود اقلیم نیست، لذا  بهترین راه برای اربیل، رفتن به سوی بغداد برای تحقق منافع ملت کرد در اقلیم است، زیرا  رفتن به ترکیه، عربستان سعودی و امارات به مصلحت کردها نیست.

بنا به گزارشات احداث پایگاه‌های نظامی جدید ارتش ترکیه در عمق خاک اقلیم کردستان در مناطق تحت کنترل حزب دموکرات کردستان عراق است و از آن پایگاه‌ها هلیکوپترها به هوا برخاسته و نیروهای زمینی با تدارکات گسترده لجستیکی با همکاری نیروهای پیشمرگ و پاراستن پ.د.ک از مناطق شلادزه، بامرنی و آمیدی به مواضع گریلا حمله می‌کنند. این‌ها اثبات می‌کند که مقاصد دولت ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق جنگ و اشغال و کشتار است.
مقام‌های اقلیم کردستان عراق با وجود تشدید عملیات، استقرار نیرو و پایگاه نظامی در شمال عراق به بهانه حضور عناصر «حزب کارگران کردستان ترکیه»‌(پ. ک.ک) روابط گسترده‌ای با آنکارا دارند.
ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای پ. ک.ک از تابستان 1399 با اجرای عملیات موسوم به «پنجه» به حملات زمینی و هوایی خود علیه مناطق گوناگون در استان های اربیل، دهوک و سلیمانیه اقلیم کردستان عراق شدت بخشیده است.
این در حالی است که ظاهرا مقامات عراقی بارها ترکیه را به نقص حاکمیت سرزمینی خود متهم و عملیات آنکارا را در شمال عراق را محکوم کرده‌اند.
اما عدم اتخاذ مواضع قاطع در قبال مداخلات ترکیه در عراق، اعتقاد بر این است که توافق اعلام نشده بین آنکارا و بغداد وجود دارد.
حضور نیروهای نظامی ترکیه در اقلیم کردستان، تجاوز صریح و آشکار به قلمرو عراق است و هرگونه سازش مخفیانه نمی‌تواند این تجاوز را انکار کند. دولت ترکیه به دنبال اجرای پروژه‌ توسعه‌طلبانه‌اش در منطقه است و نمی‌خواهد موقعیت مهمی مانند عراق را ترک کند.
البته دولت ترکیه با وجود محکومیت ظاهری حملات آن توسط دولت عراق، عملیات نظامی‌اش را علیه حزب کارگران کردستان گسترش می‌دهد و هم‌چنان در صدد ایجاد پایگاه‌های نظامی و جایگاه‌های سیار در خاک عراق است.

ارتش ترکیه هم‌زمان یک پایگاه روسیه و 6 روستا در شرق سوریه را گلوله باران کرد. دیده‌بان حقوق بشر سوریه یک‌شنبه شب گزارش داد که ارتش ترکیه 6 روستا در حومه الحسکه در شرق سوریه و در نزدیکی پایگاه نظامی روسیه را گلوله باران کرده است. در جریان این گلوله‌باران یک تن از اعضای نیروهای گارد خابور زیر مجموعه نیروهای دمکراتیک سوریه‌(قسد) کشته شده است.
به گفته نیروهای کرد سوریه، ارتش ترکیه که در منطقه موسوم به عملیات چشمه صلح در حومه راس العین مستقر است چندین روستا در شمال غرب حسکه را با راکت و اتش سنگین  توپخانه بمباران کردند.
یکی از اهداف تبه‌کارانه دولت ترکیه از عملیات‌های نظامی علیه کردستان سوریه‌(روژاوا)، ایجاد منطقه امن در شمال سوریه،  حد فاصل شهرهای راس العین و تل ابیض به طول 120 کیلومتر و عمق 30 کیلومتری از مرزهای ترکیه است. حملات یک هفته‌ای ترکیه، پس از توافق آتش‌بس میان ترکیه و آمریکا به طور موقت متوقف شد.
هم‌چنین در خبرها آمده است که شب دوشنبه نیز ساعت 9 چندین هلی‌کوپتر و جنگنده ترکیه به کوهستان کور‌ژارو و لینکا حمله کردند. سپس نیروهای نظامی ترکیه در این مناطق پیاده شده و گریلاهای پ.ک.ک با آن‌ها روبه‌رو شدند و تا دیروقت جنگ ادامه داشت. هیچ اطلاعات دقیقی در رابطه با میدان جنگ در دست نیست و نتیجه این جنگ و توقف آن تاکنون مشخص نشده ‌است. وزارت دفاع ترکیه می‌گوید، به اهداف‌مان رسیده‌ایم. گریلاهای پ.ک.ک نیز می‌گویند، در این حمله ترکیه را شکست داده‌اند.
۲ قله کوهستان کور‌ژارو و لینکا از لحاظ نظامی بسیار استراتژیک هستند و هر نیرویی که بتواند این قله‌ها را کنترل کند از لحاظ نظامی خود را بر منطقه تا دشت‌های موصل کنترل خواهد کرد.

در چنین روندی دوران کالکان عضو کمیته رهبری پ.ک.ک گفته است که از این پس جنگ در تمامی مناطق، از جمله کلان‌شهرهای ترکیه گسترش می‌یابد و افزود، اگر حزب دمورات کردستان عراق‌(پ.د.ک) به شیوه‌ای فعال در جنگ جای بگیرد جنگ در باشور نیز گسترش خواهد یافت.
دوران کالکان با اشاره به مقاومت و مبارزه نیروهای گریلا در مقابل حملات اشغالگران گفت: «عملیات‌های گریلایی ادامه دارند. امروز در زاپ عملیات‌هایی علیه اشغالگران به انجام رسیدند، در آواشین عملیات‌هایی انجام شد. گریلا به حساب فاشیست‌ها می‌رسد. حساب ظالمان، شکنجه‌گران را کف دست‌شان می‌گذارد. گریلا نیروی حساب‌خواهی است. نیروی تحقق عدالت است. ویژگی گریلاهای کرد این است، به عمل می‌رساند. یک سال است در این خط قهرمانی‌های بزرگی را رقم زدند. فرمانده‌ها و شروان‌های ه.پ.گ و یژاستار جنگیدند. به همه درود می‌فرستم. به نمایندگی از مدیران حزب‌مان مقاومت و پیروزی‌های آنان را تبریک می‌گویم. در شخصا جان‌باختگان زندورا، ورخله، تپه سور و مام رشو یاد و خاطره تمامی جان‌باختگان قهرمان مقاومت را زنده نگاه می‌دارم.»
عضو کمیته رهبری پ.ک.ک در ادامه با اشاره به پیروزی گاره در فوریه 2021 علیه ارتش ترک و مقاومت‌های شکوهمندانه در آواشین، زاپ و متینا در سال 2021 گفت: «روحیه فدایی آپویی یک‌بار دیگر اثبات کرد که توانایی درهم شکستن هر گونه حمله‌ای را دارد. در سال 2021 در خلال مقاومت گریلا نتایج بسیار بزرگ سیاسی آشکار شدند. فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ بیش از پیش با فروپاشی رو‌به‌رو شد. اراده و ابتکار عمل فاشیست‌ها در هم شکست و تمامی جامعه از اضمحلال آنان سخن می‌گوید. خود آن‌ها هم به این واقعیت اذعان دارند. نیرویی که این مراحله را به امروز رساند مقاومت گریلا بود، شکست فاشیسم در گاره، متینا، آواشین و زاپ بود.«
کالکان خاطرنشان کرد که آنان به عنوان جنبش آزادی‌خواهی کردستان در آستانه نوروز کارزار 50‌مین سال مبارزه را اعلام کرده‌اند و افزود: «هدف این کارزار تضمین آزادی فیزیکی رهبر آپوست. ما وارد چنین سالی از مبارزات شده‌ایم. هر روز این سال نوروز است، هر جا مکانی برای مقاومت است. گریلا بر این اساس پیشاهنگی مقاومت را بر دوش گرفته است.»
کالکان در مورد حملات حکومت فاشیست ترکیه به خلق کرد گفت: «بدون شک ما جنگ را به چند منطقه محدود نخواهیم کرد. جنگ تنها در آن مناطق باقی نخواهد ماند. ما این موضوع را درک کرده و مشاهده کرده‌ایم. در تغییر و تحول، در بازسازی نیروهایمان به سطحی از آمادگی رسیده‌ایم. دشمن درصدد محصور کردن ما در برخی از مناطق است. ما نیز در مقابل جنگ را گسترش داده‌ایم، گسترش هم خواهیم داد. بر این اساس جنگ گسترش یافت. یعنی در این مرحله جنگ محدود به مناطق حفاظتی میدیا نخواهد بود. هر جایی که فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ باشد میدان جنگ خواهد بود. در باکور کوردستان، در خاک ترکیه این جنگ به پیش خواهد رفت. جنگ به شهرهای ترکیه خواهد رسید. در کلانشهرها جنگ سرنوشت‌سازی را به پیش می‌بریم. در شهرها، دشت‌ها و کوه‌ها جنگ خواهد بود. تدارکات این مرحله فراهم شده است. پیش‌بینی‌های سابق آنان بی‌نتیجه خواهد بود. ما در گذشته نتوانسته بودیم سریعا وارد عمل شده و تغییرات لازم را صورت دهیم. اما امروز گریلا متحول شده و ابتکار عمل را در دست دارد. یعنی جنگ به جبهه محدود نخواهد بود، هر منطقه‌ای از ترکیه، هر جایی که آ.ک.پ-م.ه.پ وجود داشته باشند به میدان جنگ مبدل خواهد شد. جنگ به شهرها کشیده می‌شود. ما چنین جنگی را با پیشاهنگی گریلا می‌آفرینیم. تدارکات فراهم شده است. چنان پاسخی به آن‌ها داده می‌شود که از تداوم حملات پشیمان شوند. این نیز کافی نیست، ما آنها را درهم می‌کوبیم. فاشیسم فرو می‌پاشد. نظام شکنجه امرالی فرو می‌پاشد. بر مبنای آزادی فیزیکی رهبر آپو آزادی کوردستان، ترکیه و خاورمیانه دمکراتیک محقق خواهند شد. به کم‌تر از این رضایت نمی‌دهیم.»
دوران کالکان در خاتمه سخنان خود اول ماه می روز جهانی کارگران، حمایت و اتحاد را به خلق‌ها، زحمت‌کشان و کارگران تبریک گفت.

در حالی دولت ترکیه به جنگ و تجاوز و اشغالگری خود علیه کردستان سوریه‌(روژاوا) و اقلیم کردستان و پ.ک.ک ادامه می‌دهد در حالی که ترکیه شدیدا دچار بحران اقتصادی شده است. در نتیجه رویکردهای سیاسی و اقتصادی حزب حاکم «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان، نرخ تورم در ترکیه به 61-14 درصد رسیده و اوضاع معیشتی در این کشور وخیم‌ شده است.
دیروز دوشنبه 18 آوریل استانبول در اعتراض به گرانی و تورم شاهد تظاهرات بزرگی علیه دولت اردوغان بود. تظاهرکنندگان در اعتراض به موج شدید گرانی و وخامت اوضاع معیشتی در این کشور، قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌های خالی را بالا برده و علیه سیاست‌های اقتصادی دولت اردوغان شعار دادند.
به گزارش «زمان»، روزنامه اپوزیسیون ترکیه، ده‌ها نفر در مقابل یک مرکز خرید در استانبول تجمع کرده و با زدن بر قابلمه و ماهی‌تابه، خشم و نارضایتی خود را از عدم کاهش قیمت‌ها، ابراز کردند.
تظاهرکنندگان، پلاکارد‌هایی را با مضمون « افزایش بهای برق، گاز طبیعی و کالاهای اساسی مصرفی را کاهش دهید» برافراشته و شعار «ما خواهان زندگی انسانی هستیم» را سر دادند.
زلیخا گولوم، نماینده پارلمان از حزب «دموکراتیک خلق‌ها»، و بسیاری از اشخاص در این اعتراض شرکت کرد.
تظاهرکنندگان با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «هر روز که از خواب بیدار می‌شویم، با افزایش تازه قیمت‌ها مواجه می‌شویم، حتی نمی‌توانیم نیازهای اولیه خود از مواد غذایی، سوخت و گاز طبیعی گرفته تا برق و حمل‌ونقل را به‌دلیل گرانی برآورده کنیم تا حدی که حتی از نفس کشیدن هم عاجز مانده‌ایم.»
در ادامه بیانیه آمده است: «مردم قطعا یک مشکل مشترک دارند و آن قیمت‌های بالا و هزینه‌های سرسام‌آور زندگی است.»
در همین بیانیه، با تاکید بر این که شهروندان از بدبختی رنج می‌برند، اما دولت در حال افزایش ثروت ثروتمندان است، آمده است: «در حالی که مردم در فقر شدید به سر می‌برند، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مراکز صنعتی و به ویژه بانک‌ها، یکی از سودآورترین دوران‌های خود را سپری و ثروت‌اندوزی می‌کنند. بانک‌ها در ژانویه سال جاری، سود خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 4 برابر کردند که افزایشی معادل 370 درصد رشد است. مردم با کمبود نیازهای اصلی خود مواجه‌اند اما این مراکز در حال شکستن رکورد سود‌های خود هستند.»
این بیانیه خواستار لغو تمامی افزایش‌قیمت‌ها در عرصه انرژی و حمل‌ونقل و همچنین لغو مالیات بر مصرف ویژه و مالیات بر ارزش افزوده برق، سوخت، گاز طبیعی، حمل و نقل و کلیه نیازهای اولیه شد.
کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری انقلابی ترکیه، اخیرا اعلام کرده بود که خط گرسنگی به 4453 لیر و خط فقر به 15405 لیر رسیده است.
شایان توجه است که قدرت خرید شهروندان ترکیه به دلیل تورم بالا، کاهش یافته است.
نرخ تورم در ترکیه به 61-14 درصد رسیده است در حالی که لیتوانی با 15-6 درصد تورم، بالاترین تورم را در میان کشور اروپایی پس از ترکیه داشت که پس از آن، استونی با 14-58 درصد قرار دارد که نشان دهنده فاصله زیاد ترکیه با کشورهای اروپایی در نرخ تورم است.

در پایان می‌توانیم تاکید کنیم که این حمله بخشی از جنگ تجاوزکارانه نظامی دامنه‌دار ترکیه در عراق و سوریه علیه حزب کارگران کردستان‌(پ.‌ک.ک) و نیروهای مدافع خلق کرد سوریه «یگان‌های مدافع خلق»‌(ی‌.پ.‌گ) است.
ترکیه به طور مدام اقدام به حملات هوایی در شمال عراق می‌کند و کماندوهای خود را برای پشتیبانی از این حملات به منطقه می‌فرستد.
پ.‌ک.ک از سال 1984 با هدف دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم کرد ترکیه، وارد مبارزه مسلحانه با حکومت فاشیست ترکیه شده است و تاکنون بیش از 40 هزار نفر در این نبردها که در گذشته عمدتا محدود به جنوب شرق ترکیه بود، جان باخته‌اند.
مناطق کوهستانی شمال عراق مقر حزب کارگران کردستان ترکیه‌(پ.‌ک.ک)، و شمال سوریه هم مقر یگان‌های مدافع خلق روژاوا است.
پ.ک.ک در شمال عراق پایگاه‌هایی دارد و از این منطقه برای مبارزه خود بر علیه دولت ترکیه استفاده می‌کند. ارتش متجاوز ترکیه در دهه‌های گذشته به‌طور مداوم عملیات‌های هوایی و زمینی متعددی را علیه پ‌.ک‌.ک انجام داده است.
متاسفانه این احتمال وجود دارد که هم‌زمان با حمله ارتش ترکیه به اقلیم کردستان و روژاوا و پایگاه‌های گریلاهای پ.ک.ک جنگ گسترده‌تر شود و بی‌تردید گریلاها نیز عملیات ریکی خود را در داخل ترکیه آعاز خواهد کرد. شاید هم با ادامه همکاری‎های حزب دموکرات کردستان کردستان عراق و حمله پیپمرگ‌ها این حزب به گریلاهای های پ.ک.ک جنگ به داخل شهرهای اقلیم کردستان نیز کشیده شود. جنگی که عامل آن دولت ترکیه و دولت اقلیم کردستان عراق است. شایعات و جنگ روانی نیز در این منطقه بسیار گسترده و وسیع است.
هم‌اکنون ترکیه با بحران‌های عدیده‌ای به‌ویژه بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند اما با این وجود، اردوغان دست از سرکوب و سانسور و لشکرکشی و اشغال دست برنمی‌دارد. سال آینده انتخابات ترکیه برگزار خواهد شد و همه‌ نظرسنجی‌ها و صدای مردم خبر از سقوط آزاد اردوغان می‌دهند بنابراین این جنگ اردوغان علیه پ.ک.ک شکست خواهد خورد. هم‌زمان شکست اردوغان شکست خانواده بارزانی را در اقلیم کردستان عراق خواهد بود.
طبیعی‌ست که هر فرد و نیروی آزادی‌خواه و برابری‌طلب و انسان‌دوست و ضدجنگ این حملات وحشیانه ارتش ترکیه به روژاوا و اقلیم کردستان و پایگاه‌های پ.ک.ک و هم‌چنین همکاری دولت اقلیم کردستان با دولت ترکیه را شدیدا محکوم کند و به دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم کرد منطقه برخیزد.
سه‌شنبه سی‌ام فروردین 1401 – نوزدهم آوریل 2022