حزب کمونیست ایران

رکورد ابتلا به کرونا و تراژدی انسانی در ایران شکسته شد!

         بهرام رحمانی

bahram.rehmani@gmail.com

برتراند راسل، فیلسوف، مورخ، جامعهشناس انگلیسی و دارنده برنده جایزه نوبل درباره عملکرد کلیسا در برخورد با اپیدمی طاعون گفته است:

«زندگی خود از عشق الهام میگیرد و با دانش هدایت میشود. در قرون وسطی، زمانی که طاعون در کشور شیوع پیدا کرد، کشیش همه مردم را به کلیسا فرامیخواند تا برای رهایی از شر این بیماری دعا کنند. نتیجه این بود که عفونت با سرعت بیشتری به انبوه جمعیت ملتمس سرایت میکرد. این مثالی از عشق بدون دانش است‌(برتراند راسل: چیزی که من اعتقاد دارم، ترجمه: شادی فروتنیان، انتشارت پیلهتهران، سال ۱۳۹۸)

اکنون جمهوری سالامی ایران در برخورد با اپیدمی کرونا همان عملکرد کلیسا در قرون وسطا را تکرار میکند. از دورانهای قدیم مبلغان اسلامی مدعی هستند که اسلام راهکارهایی را از پیش از تولد تا پس از مرگ برای انسان در نظر دارد.

اما قدرت ایدئولوژی اسلامی در بیش از چهار دهه گذشته در ایران موضوع «طب اسلامی» را، گستاختر از همیشه کرده و همزمان به آن مصونیت بخشیده است.

روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در حالی که یک آیتالله جانی جایش را به جانیتر از خود در ریاست جمهوری میداد و در حالی که ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی آیتالله معروف به «قتلعام زندانیان سیاسی» را با حضور نمایندگان چند کشور از جمله انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا‌(مدافع حقوق بشر؟) جشن گرفته شده بود صدها تن بر اثر کرونان جان خود را از دست دادند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، آمار جدید ابتلا به کرونا و مرگ و میر بر اثر آن، در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنج‌شنبه ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ را اعلام کرد. بر اساس این آمار،  ۳۸۶۷۴ تن دیگر به این ویروس مرگ‌بار مبتلا و ۴۳۴ تن دیگر نیز جان خود را از دست دادند.

از میان مبتلایان شناسایی شده  ۴۵۱۹ تن در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۶۱۷۰ بیمار بدحال نیز در بخش  مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، تحت درمان قرار دارند.

اکنون طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی حکومت که بی‌تردید بسیار پایین‌تر از آمار واقعی است، تا کنون ۴ میلیون و ۵۷ هزار و ۷۵۸ تن در ایران به کرونا مبتلا شده و ۹۲ هزار و ۶۲۸ بیمار نیز جان باخته‌اند.

همچنین اخبار حکومتی کرونا جمعه ١۵ مرداد ١۴٠٠ می گوید: ۴۵۸ فوتی، ۴۳۸۱ مورد بستری و بیش از ٣۴هزار مبتلا در یک روز. ۹۳ هزار فوتی تاکنون. آمار واقعی متاسفانه بسیار بیش از اینها است.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف رئیسی و در مقابل دوربین‌های تلوزیون‌های دخلی و خارجی فاصله‌گذاری را رعایت نکردند!

با توجه به آمارهای اعلام شده رسمی توسط مسئولان بهداشتی جمهوری اسلامی ایران، هفته گذشته کرونا در ایران رکوردهای سیاه زد. هر ۲.۵ ثانیه یک نفر در ایران به کرونا مبتلا شد، هر ۴ دقیقه یک نفر فوت کرد.

در هفت روز اخیر تعداد مبتلایان کرونا با شیب تندی افزایش کرد و در حالی که در روز ۸ مرداد ۲۴۷۱۵ نفر به کرونا مبتلا شده بودند، ۱۴ مرداد ۳۸۶۷۴ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند. هم‌چنین متاسفانه در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ مرداد رکورد تعداد مبتلایان کروناویروس در کشور شکسته شد.

به طور میانگین در این هفت روز، روزانه ۳۳۰۱۵ نفر در کشور به کرونا مبتلا شدند. در مجموع از ۸ تا ۱۴ مرداد ۲۳۱۳۱۱ نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند و برای دومین هفته پی‌در‌پی رکورد مجموع مبتلایان کرونا در کشور شکسته شد. در مقایسه با هفته گذشته تعداد مبتلایان ۱۴.۳۱ درصد افزایش پیدا کرده است، هفته پیش تعداد مبتلایان ۲۶.۶ درصد بیش‌تر شده بود.

ابتلای این جمعیت به کرونا به این معنا است که در هفت روز اخیر هر ۲.۵ ثانیه یک نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و هر ۴ دقیقه یک کرونایی جان خود را از دست داد.

با تایید رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران در روزهای پایانی بهمن ماه ۱۳۹۸ بحثهای گوناگونی درباره استفاده از طب سنتی برای مقابله و درمان بیماری کوید۱۹ مطرح شد. استفاده از طب سنتی پیش از کرونا نیز در ایران مرسوم بوده است اما در این زمینه توصیههای کسانی که خود را متخصص و مروج «طب اسلامی» معرفی میکنند بسیار حیرتانگیز بوده است.

از ابتدای تایید رسمی شیوع کرونا در ایران عده‌ای مدعی درمان بیماری کوید۱۹ با کمک طب سنتی شدند و برخی از آن‌ها حتی به دیدار مبتلایان به کوید۱۹ در مراکز درمانی رفتند که در مواردی با آن‌ها برخورد قضایی شد.

با شیوع کرونا در ایران، مروجان «طب اسلامی» وقت و بی‌وقت با  ادعای کشفی تازه‌ برای مبارزه با کرونا خبرساز می‌شوند. پس از تبلیغ روغن بنفشه، حکیمی این‌بار از «ادرار شتر» رونمایی کرده. واکنش‌ها به این خبر از تمسخر تا تایید در نوسان است.

در واقع با شیوع کرونا در جهان بسیاری کشورها تمام توان علمی خود را برای یافتن دارو یا واکسنی بر ضد کوید‌۱۹ به کار گرفته‌اند و هم‌زمان تلاش‌های دیگر کشورها در این زمینه را نیز به دقت زیر نظر دارند. کم‌تر روزی سپری می‌شود که در آن خبری در این رابطه منتشر نشود. جمهوری اسلامی ایران هم در این عرصه بیکار ننشسته است و گاه و بی‌گاه گزارش‌هایی در رابطه با «آمدن دارویی خاص تا ۳ ماه دیگر» یا «تست موفق» این ماده یا آن ماده اثرگذار بر روی این بیماری منتشر می‌شود.

هنوز زمان زیادی از تجویز استعمال «روغن بنفشه» از سوی عباس تبریزیان که با عنوان «پدر طب اسلامی» شناخته می‌شود و جنجال شاگرد او، شیخ مرتضی کهنسال که برای شفای بیماران کرونایی، با انگشت به دهان و دماغ مبتلایان کرونا «عطر پیامبر» می‌مالید نگذشته بود که «حکیم مهدی سبیلی»، یکی دیگر از متخصصین «طب اسلامی» و مدیر «انجمن علمی و آموزشی طب الصادق»، یافته‌اش در مقابله با کرونا را به نمایش گذاشت: «نوشیدن ادرار شتر.»

انتشار کلیپی از این «حکیم» در شبکه‌های اجتماعی سر و صدای زیادی به راه انداخت. کار به جایی رسیده که وزارت بهداشت هم به آن واکنش نشان داده.

کیانوش جهانپور سخن‌گوی وزارت بهداشت، در واکنش به خوردن ادرار شتر برای درمان کرونا را چنین توجیه کرد، این‌که هر فردی برود ادرار شتر را مصرف کند ربطی با این وزارت‌خانه نداشته و وزارت بهداشت ناظر بر حریم خصوصی افراد نیست. رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت، «شاید این موارد برای انبساط خاطر افراد باشد و بیش از آن قابل ارزش نیست.»

شاید از این گونه «داروها» و توصیههای غریب برای مقابله با کرونا در کشورهای دیگر باشد؛ اما در کمتر کشوری مقامهای ارشدی چون فرمانده کل سپاه پاسداران و شمار دیگری از فرماندهان ارشد این نهاد در نمایش مضحکی مانند معرفی دستگاه «مستعان ۱۱۰» شرکت میکنند و ادعا دارند که این دستگاه میتواند ویروس کرونا را از صد متری در بدن انسان تشخیص دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلان‌شهر تهران روز یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹، راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را «گامی در جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زالی در مراسم افتتاح این مرکز با اشاره به «تاکید دوباره» رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، بر توجه به طب سنتی خاطرنشان کرد که امروز باید «بیش از هر زمان دیگر بر احیای طب ایرانی و مواریث فاخر این طب» پافشاری کنیم.

خامنهای رهبر جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹، اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

این در حالی است که فایزر به عنوان یک کمپانی آمریکایی توانست نخستین واکسن موثر برای ویروس کرونا را در مدتی بیسابقه یعنی کمتر از یک سال تولید کند و تزریق این واکسن با تایید کارشناسان جهان که در چندین کشور آغاز شده و باقی کشورها نیز در صف خرید آنها هستند.

علی خامنهای در ادامه دو کشور آمریکا و بریتانیا را به «امتحان» کردن واکسن روی «ملتهای دیگر» متهم کرده و افزود که «به این‌‌ها اعتماد و اطمینان هم نیستاین در حالی است که واکسنهای آمریکایی و بریتانیایی روی هزاران نفر در این دو کشور و همچنین کشورهای دیگر که داوطلب شدهاند امتحان شده است.

اما او در حالی واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی به ایران را ممنوع اعلام میکند که عبدالناصر همتی، رییس وقت بانک مرکزی، پیشتر از آن گفته بود که تهران پیشپرداخت خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از طریق برنامه «کوواکس» را به حساب کارزار سازمان جهانی بهداشت واریز کرده است.

علی خامنهای در سخنرانی نوروزی خود نیز مدعی شده بود که «بخشی از این ویروس مخصوص ایران تولید شده استحکومت ایران شواهد و مدارکی از این امر ارائه نکرده است و کارشناسان چنین ادعایی را از اساس رد کردهاند.

محمدرضا نقدی، معاون هماهنگکننده سپاه، هم ادعا کرده که شرکتهای تولیدکننده واکسن کرونا معتقدند «جمعیت دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت کاسته شوداین ادعا نیز با واقعیت همخوانی ندارد. شواهدی در تایید این ادعا وجود ندارد و ناظران، به این سخنان به عنوان تئوری «توطئه» مینگرند.

در دی‌ماه سال ۱۳۹۹، عباس تبریزیان، پیش از تبلیغ روغن بنفشه برای درمان کرونا، در جمع هوادارانش، کتاب «اصول طب داخلی ‌هاریسون»، یکی از کتاب‌های درسی شناخته‌شده آموزش پزشکی را به آتش کشید. عمل او بازتاب زیادی در محافل پزشکی و فضای رسانه‌ای پیدا کرد.

بعد از این ماجرا خبرهایی در مورد بازداشت این روحانی منتشر شد که خبرگزاری میزان، خبرگزاری وابسته به قوه قضاییه، به نقل از دادستانی ویژه روحانیت این موضوع را تکذیب کرد. در عوض سه پزشک ایرانی به حکم یک دادگاه کیفری در مشهد، به جرم اعتراض به اقدام عباس تبریزیان در سوزاندن این مرجع معتبر پزشکی، هر کدام به تحمل ۶۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

چندی بعد و در پی مرگ یکی از بیمارانی که مرتضی کهنسال از او عیادت کرده و «عطر پیامبر» به دهانش مالیده بود، ظاهرا سازمان نظام پزشکی کشور به این جریان و به حضور این مدعی طب اسلامی بر بالین بیماران مبتلا به کرونا اعتراض کرد و آن را «مصداق بارز تشویش اذهان عمومی» دانست و خواستار برخورد مقام‌های قضایی با این مسئله شد.

به این ترتیب نقطه اوج این گستاخی را میتوان در ماجرای آتش زدن کتاب اصول طب داخلی هاریسون به دست یک آخوند به نام «آیتالله عباس تبریزیان» مشاهده کرد که خود را «پدر طب اسلامی» میخواند.

تبریزیان با طب اسلامی یک بازر تجاری راه انداخته و در حاکمیت جمهوری اسلامی این اتفاق عجیبی نیست؛ از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماریهای مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه بسیج ملی «کنترل فشارخون» از تریبون صدا وسیما و

در اعتراض به این کتابسوزی تبریزیان تنها بخشی از جامعه پزشکی ایران محکوم کرد در حالی که نفس اقدام کتابسوزی، جنایت بزرگی بر علیه علم و دانش بشری است.

با وجود درخواستهای مکرر، چه از سوی مقامهای بهداشت، چه از سوی نهادهای دیگر، برای پیگرد قانونی عباس تبریزیان، دستگاهقضایی ایران تاکنون نه تنها در این زمینه پروندهای تشکیل نداده که حتی از او بازخواست هم نکرده است.

دادسرای ویژه روحانیت، روز دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹، اعلام کرد عباس تبریزیان بازداشت نشده و اخبار در این زمینه «از اساس کذب است».

این نهاد قضایی که به طور اختصاصی به جرایم روحانیون رسیدگی میکند، با این موضع بار مسئولیت را از شانه خود برداشت

تبریزیان عمده ارتباطاتش از طریق اینترنت است و به این طریق، علاوه بر ارائه توصیههای خود در زمینه «طب اسلامی» و جذب مشتری، به فروش اینترنتی آنچه «داروی اسلامی» خوانده میشود نیز میپردازد.

محمود عباسی، یک قاضی که خود معاونت حقوق بشر و امور بینالملل وزارت دادگستری جمهوری اسلامی را برعهده دارد، گفته است: «سالهاست که تبریزیان به مداخله آشکار در امور پزشکی و دارویی میپردازد و متأسفانه مسئولان قضایی در قبال شکایات و پروندههای متشکله علیه وی مماشات میکنند، که شاید نگرانی آنان ناشی از ملبس بودن تبریزیان به لباس روحانیت باشد

او تأکید کرد که «بدون تردید، بیتفاوتی جامعه و مسئولان در قبال اقدامات غیرقانونی چنین افرادی موجب گستاخی آنان شده است

آنچه مسلم است، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نه تنها «طب اسلامی» را جرم نمیداند بلکه بخش قابلتوجهی از روحانیون به این پزشکی کاذب ایمان دارند.

برای نمونه، محمد سعیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم، در دیداری که آبان ۱۳۹۵با عباس تبریزیان داشت، خواستار آن شد که طب اسلامی به عنوان یکی از دروس حوزه علمیه تدریس شود.

سعیدی گفت: «طب اسلامی باید به عنوان یکی از دروس حوزه مطرح شود و پژوهشهای علمی در این عرصه، محتوای لازم را تأمین سازند

محمد سعیدی همان کسی است که پیشتر در یک جلسه سخنرانی، نقلقولی را از خواهر خامنهای رهبر جمهوری اسلامی در مورد «یاعلی» گفتن علی خامنهای در لحظه تولد مطرح کرد.

البته گاهی این ایمان به «طب اسلامی» جان بیماران بی‌‌شماری را گرفته است.گرفته است. محمود هاشمی شاهرودی، رییس پیشین قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در زمان حیاتش از حوزههای علمیه خواسته بود که با جمعآوری «روایات عجیب و تکاندهنده و پرمحتوای اسلامی» در مسیر احیای طب اسلامی بکوشند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، پس از مرگ هاشمی شاهرودی، به نقل از احمد کریمی که او را «متخصص طب سنتی» معرفی کرده بود، نوشت: «در حال حاضر ۱۵ هزار روحانی از حوزههای علمیه بیرون آمدهاند و در قامت طبیبِ طب اسلامیمشغول طبابت هستند

یا علی محقی، مسئول ستاد نمازجمعه بیرجند، گفته است که «میز طب اسلامی از مهمترین طرحهایی است که در فضای مصلی در کنار فریضه نماز به اجرا درآمده است

بنا به گزارش «ایرنا» ۹ آذر ۱۳۹۹،سرپرست دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۵ ادعای طب سنتی برای کرونا بررسی شده و ۱۹ ادعا به مرحله نهایی رسیده، هر ادعایی از جمله داروی امام کاظم(ع) نیز قابل بررسی است البته درباره صحت روایت باید حوزه علمیه نظر دهد.

به گزارش ایرنا، «نفیسه حسینی یکتا» روز یکشنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت برگزار شد، درباره ادعای درمان کرونا با شربت منسوب به امام کاظم‌(عافزود: ادعاها در حوزه طب سنتی چند قسمت هستند، مثلاً فلان گیاه دارویی بر کرونا موثر است یا فلان روش موثر را داریم. برخی ادعاهای داروها به نام معصومین هستند و ادعای پیشگیری و درمان دارند. این ادعاها تلفیقی از باورهای مردم به طب سنتی و باورهای مردم به مقدسات هستند پس در دو حوزه باید وارد شویم.

او ادامه داد: در مورد داروی امام کاظم‌(ع) چون این دارو به نام معصوم نامگذاری شده و در مورد پیشگیری و درمان ادعا دارد و میگوید بیمار کرونا سریع خوب میشود یا مصرفکننده این دارو مبتلا نمیشود باید، این ادعا به بوته آزمایش گذاشته شود. مسیر تایید این دارو باید به روشی باشد که حداقل اصول علمی در آن رعایت شده باشد، در هر صورت راه بررسی بسته نیست.

سرپرست دفتر طب سنتی و مکمل وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه این دارو بر اساس روایتی از معصوم ادعا شده است، باید در مورد قطع الصدور بودن این روایت حوزه علمیه و علمای علم رجال نظر بدهند و بعد از آن اگر مستندی درباره موثر بودن آن وجود دارد، به وزارت بهداشت ارائه شود تا ببینیم به شکلی میتوان از آن استفاده کرد.

حسینی در پاسخ به ایرنا گفت: تاکنون ۸۵ ادعای مربوط به کرونا از طب سنتی به عنوان کارآزمایی بالینی ثبت شده است، ۱۹ مورد از آنها به اتمام رسیده و مرحله پژوهشی را تمام کرده، البته هیچکدام ادعای درمان کرونا را ندارند همن طور که در بین داروهای شیمیایی نیز هیچ داروی که مدعی درمان بیماری کوید ۱۹ باشد وجود ندارد؛ اگر هر روش یا دارویی در طب سنتی ادعای درمان کرونا را داشته باشد، ادعایی گزاف است ولی اگر ادعایی به عنوان یک اقدام کمکی و مکمل باشد، قابل بررسی است و در دفتر طب سنتی یا سازمان غذا و دارو بررسی میشود و در صورت معتبر بودن برای تأیید به کمیته علمی کرونا ارجاع میشود

او در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تعداد فعالان مورد تأیید وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی گفت: افرادی مجوز طب سنتی دارند که یا پزشک متخصص طب سنتی باشند که تعداد آنها در کشور ۴۲۰ نفر است یا پزشکان عمومی باشند که دوره طب سنتی را دیده باشند و مجوز گرفته باشند که حدود ۶۰۰ نفر هستند، این افراد میتوانند در مطب خصوصی یا سلامتکدهها به مردم ارائه خدمت کنند. مردم میتوانند از این افراد درمان معتبر بگیرند، اگر غیر این افراد باشند و ادعا و تجربهای دارند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند، در هر صورت با برخی از مدعیان دروغین طب سنتی برخورد شده و گزارش آن هم از صدا و سیما پخش شده است.

حسینی یکتا گفت: برای توسعه خدمات طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همت دانشکده طب سنتی این دانشگاه مرکز ارائه خدمات طب سنتی و مکمل با حضور متخصصان طب سنتی و عفونی راه اندازی شده مورد اقبال مردم نیز قرار گرفته است و عده زیادی به صورت حضوری یا تلفنی از خدمات و مشاوره این مرکز استفاده میکنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد از این پس تمام دانشجویان دوره دکتری عمومی ملزم به گذراندن درس طب سنتی هستند. در حالی که با شیوع ویروس کرونا در ایران بحث درباره طب سنتی و «طب اسلامی» گاهی جنجالبرانگیز شده است.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میگوید تمامی دانشجویان دوره دکتری عمومی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) صرفنظر از سال آغاز تحصیل ملزم به گذراندن درس طب سنتی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا علی اکبر حقدوست این مطلب را روز دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ با توجه به پرسش دانشگاهها درباره ارائه دو واحد درس آشنایی با مبانی طب سنتی و مکمل برای دانشجویان دورههای دکتری عمومی مطرح کرد.

معاون وزارت بهداشت گفته از آنجا که در برنامه آموزشی دانشجویان دوره دکتری عمومی پزشکی برنامه آموزشی جدید و دانشجویان دوره دکتری عمومی داروسازی برنامه آموزشی جدید درس طب سنتی گنجانده شده و مطابق برنامه این واحدها را میگذرانند نیازی به گذراندن مجدد آن ندارند.

او افزود چنانچه دانشجویان دوره دکتری داروسازی برنامه آموزشی قدیم، دو واحد درس طب سنتی و مکمل از جدول دروس اختیاری را گذرانده باشند ملزم به گذراندن مجدد آن نیستند، و در غیر این صورت باید این دو واحد را بگذرانند.

حقدوست گفت: «همچنین دانشجویان دوره دکتری عمومی پزشکی برنامه آموزشی قدیم و دانشجویان دوره دکتری عمومی دندانپزشکی که در برنامه آموزشی آنها این درس گنجانده نشده است، ملزم به گذراندن این درس اضافه بر سقف واحدهای مصوب دوره در طول دوره آموزشی هستند

این مقام ارشد وزارت بهداشت جمهوری اسلامی گفته، است: «با توجه به وضعیت بیماری کرونا و تاثیرات آن بر روند آموزشی ترم جاری و آتی، برای تمامی دانشجویانی که تا پایان سال جاری فارغالتحصیل میشوند نیازی به گذراندن دروس فوق نخواهد داشت

هم‌چنین مرکز ارائه خدمات طب سنتی به بیماران کرونایی «در جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر جمهوری اسلامی» راه‌اندازی شد. این مرکز در حالی راه‌اندازی شد که پیش‌تر مسئولان وزارت بهداشت مدعیان درمان کرونا با طب سنتی را شیاد خوانده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در کلان‌شهر تهران روز یک‌شنبه ۱۸ آبان، راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را «گامی در جهت تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا زالی در مراسم افتتاح این مرکز با اشاره به «تاکید دوباره» رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، بر توجه به طب سنتی خاطرنشان کرد که امروز باید «بیش از هر زمان دیگر بر احیای طب ایرانی و مواریث فاخر این طب» پافشاری کنیم.

کیانوش جهانپور، سخن‌گوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، چند روز پیش از آن گفته بود که این سازمان چهار داروی گیاهی را که «در درمان کمکی مبتلایان به بیماری کرونا اثرگذار بوده‌‌اند» تائید کرده و برای آنٔ‌ها مجوز تولید صادر شده است.

اگر کمی به تاریخ گذشته نه چندان دور برگردیم تقریبا با آغاز رهبری سیدعلی خامنهای در سال ۱۳۶۹، در فرهنگستان علوم پزشکی شاخهای به نام گروه طب اسلامی و طب سنتی تاسیس شد.

علیاکبر ولایتی، مشاور امور بینالملل رهبر جمهوری اسلامی که خود پزشک کودکان است، ریاست این گروه را برعهده دارد.

ولایتی چندی پیش در نشست خبری دومین همایش بینالمللی «تاریخ پزشکی در ایران و اسلام»، از «شکوفایی پزشکی» پس از اسلام سخن گفت.

به گفته ولایتی، که او را باید از معماران اصلی «طب اسلامی» در این دوره دانست، تاکنون هشت دانشکده طب سنتی و داروسازی سنتی در ایران تاسیس شده است.

اما خود خامنهای و سایر مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی با وجود برخورداری از یک تیم ویژه پزشکی مدرن، از هواداران «طب اسلامی» است و، دستکم در کلام، چنین «طبی» را ترویج کرده است.

خامنهای در سال ۱۳۸۹، در دیدار با برخی استادان دانشگاه، گفت: « یکی از دوستان اشاره کردند که دانشکدهطب سنتی تشکیل شده. این برای من یک مژده است

به غیر از محدودیتهایی که در چهل و سه سال جمهوری اسلامی در رشتههای پزشکی و آموزش آنها در ایران همچون ممنوعیت پزشکی زنان برای مردان اعمال شده، خامنهای حتی در سخنرانیهایش پزشکانی را که در دانشکدههای پزشکی معتبر تحصیل کردهاند، تحقیر کرده است.

او در یکی از سخنرانیهایش گفته است: «وصیتنامهبقراط را، سابق در مطبها دیده بودم و نمیدانم حالا هم آویزان است یا نه، خیلی خوشم میآمد. هر جا هم میرفتم، نگاه میکردم و هر طور بود، میخواندم. آن را هم ظاهراً برای مراجعین زده بودند؛ برای خودشان نزده بودند، چون در اتاق انتظار بود و در اتاق خودشان نبود

به دلیل همین حمایت تاریخی حکومت است که عباس تبریزیان با وجود اخطارها و هشدارها، بدون هیچ نگرانی به کسب و کار پرسود خود ادامه میدهد.

تبریزیان بر بالای سایت اینترنتی خود این جمله از خامنهای را قرار داده است: «دغدغه امروز من طب اسلامی و ایرانی است

یا او در بیانیهای، در واکنش به بالا گرفتن اعتراضها به آتش زدن کتاب اصول طب داخلی هاریسون، به مخالفانش پاسخ داد: «حضرت آقا فرمودند اگر آنان برجام را پاره کردند، ما آن را آتش میزنیم. پس این یک حرکت نمادین است

تبریزیان حتی از گفتمان یهودستیزانه حکومت ایران و شخص رهبر جمهوری اسلامی نیز برای توجیه هاریسونسوزی خود بهره برد و گفت: «آیا سوزاندن کلام یهود در کشور اسلامی اقدامی نابجاست؟»

عباس تبریزیان بیش از پیش جسارت پیدا کرد و «واکسن اسلامی» این ویروس را ارائه کرده که «همان داروی امام کاظم و داروی جامع امام رضا با عسل و سیاهدانه است».

در عین حال ترویج «طب اسلامی»، صرفنظر از خطرات جانی برای بیماران دارد، به گفته اقرار وزیر بهداشت، ایران با «خطر پدیده پزشکان بیکار» مواجه است.

متاسفانه روند واکسیناسیون نیز هم‌چنان کند و نابسامان است و مجموع واکسن‌های تزریق شده کرونا تا کنون،  ۱۴ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۶۱ دوز بوده است که یکی از پایین ترین آمارها حتی در بین کشورهای منطقه محسوب می‌شود.

۲۸۵ شهر ایران نیز در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

در چنین وضعیتی دکتر مسعود مردانی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: «در حال حاضر در پیک پنجم کوید۱۹ هستیم و وضعیت بیمارستانها اسفناک است. یعنی تخت خالی گیر نمیآید و با سختی پیدا میشود. آیسییوها و ظرفیت پذیرش پر است

او با بیان اینکه میزان مراجعهکنندگان در این پیک بسیار زیاد است، گفت: «بر همین اساس هم متاسفانه میزان مرگ و میر هم همانطور که در آمارها میبینید رو به افزایش است. باید توجه کرد که تا زمانیکه ورودی بیمارستانها در حال افزایش است، مرگ و میر هم متاسفانه افزایش مییابد

مردانی درباره تعطیلی موثری که میتواند از سرعت شیوع کرونا در کشور پیشگیری کند، گفت: «اگر قرار باشد تعطیلی مانند شش روزی باشد که اخیرا تعطیل بود، حتی یک ریال هم ارزش ندارد و نه تنها سرعت انتقال بیماری را کاهش نمیدهد، بلکه حتی میزان انتقال بیماری را افزایش هم میدهد؛ چرا که همه جا باز است و جادهها نیز باز هستند و مسافرتها انجام میشود

او تاکید کرد: «لاکداون به این معنی است که همه چیز در جامعه باید به صورت واقعی تعطیل باشد. در صورت تعطیلی باید قوانین جدی و سخت، اعمال شود

مردانی با اشاره به نزدیکی ایام محرم و احتمال برخی تجمعات در عزاداریها نیز گفت: «امیدوارم عزاداری همه عزیزان در ایام محرم مورد قبول درگاه خداوند واقع شود، اما باید در این ایام حتما دستورالعملهای وزارت بهداشت رعایت شوند. در چنین شرایطی، تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دستههای عزاداری نباید اتفاق بیفتد. همچنین ایستگاههای صلواتی نباید برپا شوند

او تاکید کرد: «توصیه ما این است که مردم عزاداریهایشان را به صورت مجازی برگزار کرده یا از تلویزیون مشاهده کنند تا بیماری گسترش نیابد

هم‌زمان مقام‌های بهداشتی ایران می گویند این کشور درگیر موج پنجم شیوع ویروس کروناست و احتمال دارد آمار مرگ و میر روزانه به بیشتر از رقم فعلی هم برسد.

روسای ۶۵ دانشکده علوم پزشکی ایران اخیرا در نامه‌ای هشدار دادند که «ظرفیت جسمی و روانی کارکنان نظام سلامت به حد اشباع نزدیک شده» و «دانشگاه‌ها برای پرداخت مطالبات معوقه این کارکنان شرمسارند.»

حدود دو هفته پیش دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به  خامنه‌ای خواستار تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای مقابله با عواقب گسترش بیش‌تر ویروس شد. آیت‌الله خامنه ای این نامه را به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع داد.

اما عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور دولت روحانی و یکی از تصمیم‌گیران اصلی در زمینه سیاست‌های مقابله با کرونا چند روز پیش گفته بود که تعطیلی دو هفته ای برای مقابله با ویروس «فعلا منتفی است.»

رحمانی فضلی گفته در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا موضوع تعطیلی دو هفته‌ای، مطرح و قرار شد «بررسی دقیق‌تری صورت گیرد و در روزهای آینده در ستاد همه مباحث مطرح شود و پس از آن تصمیم گیری کنیم.»

ابراهیم رئیسی رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا حضور یافته است.

بر اساس گزارش‌ها در این جلسه از جمله درباره دستورالعمل‌های مرتبط با برگزاری مراسم سوگواری امام سوم شیعیان، شرایط بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید بحث شده است.

گروهی از پزشکان و متخصصان مسائل بهداشتی برخی از تصمیم‌گیری‌های این ستاد در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی را دیرهنگام و مواردی چون بازگشایی‌های سریع و اجازه برای برگزاری اجتماعات از جمله مراسم مذهبی همانند دهه اول محرم سال گذشته را اشتباه خوانده‌اند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ایران گفته است که براساس نوع ابتلا و میزان مبتلایان به کوید ۱۹، سویه «دلتا تقریبا همه استانهای کشور را درگیر کرده است

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ایران «میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در سراسر ایران به زیر ۵۰ درصد و عدد ۴۸ درصد رسیده» و این عدم رعایت منجر به افزایش مبتلایان و شیوع بیشتر خواهد شد.

در این میان حمید عمادی، رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران با انتقاد از روند واکسیناسیون کووید ۱۹ در ایران روند آن را «قطرهچکانی و آرام» خواند و گفت «هم واکسیناسیونمان را باید سریعا انجام داده و معطل نکنیم و دوما اینکه پروتکلها را هم رعایت کنیم

عمادی گفت که «شرایط بیمارستانهای تهران خیلی خوب نیستو «تقریبا تمام بیمارستانهای شهر تهران اشباع شدندبه گفته او «احتمال اینکه وضعیت طی یکی دو هفته آینده بدتر شود هم هست

این پزشک میگوید «ممکن است شهرهای دیگرمان هم تا دو هفته دیگر مانند سیستان و بلوچستان شود. به همین دلیل شرایط نگران کنندهای پیش روی ما قرار دارد

عمادی گفت: “باید توجه کرد که در کشورهایی که واکسیناسیون را انجام داده، اما پروتکلها را رعایت نکردهاند، باز هم شیوع در حال افزایش است. بنابراین هم باید پروتکلها را به دقت رعایت کنیم که متاسفانه نداریم و هم واکسیناسیونرا سریعتر انجام دهیم که در حال حاضر قطره چکانی و آرام است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت شامگاه یک‌شنبه دهم مرداد ۱۴۰۰-یکم اوت ۲۰۲۱ در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که «هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم» افزود مطابق برآورد یک مرکز بین‌المللی تعداد قربانیان در هفته‌های آینده می‌تواند به روزی ۶۰۰ نفر هم افزایش یابد و «اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده این رقم به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.»

او دو علت اصلی افزایش شدید موارد بستری و ابتلا را گسترش گونه دلتای کرونا و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کم‌تر از ۴۰ درصد عنوان کرد. گونه دلتا نخستین بار در هند شناسایی شد و از قدرت سرایت به مراتب بیش‌تری به نسبت گونه‌های دیگر برخوردار است.

واکسیناسیون علیه کرونا در ایران ۲۱ بهمن ماه ۱۳۹۹ با تعداد معدودی واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شد و با واکسن چینی سینوفارم ادامه یافت.

همان‌طور که در بالا اشاره شد یک ماه پیش از آن خامنه‌ای در یک سخنرانی گفته بود ورود واکسن‌های بریتانیایی و آمریکایی به ایران را ممنوع کرده و این مسئله را به مسئولان حکومت‌شان نیز گوشزد کرده است.

آن زمان فقط سه واکسن مجوزهای بین‌المللی را دریافت کرده بودند که همه با مشارکت شرکت‌های داروسازی آمریکایی و بریتانیایی تولید می‌شدند.

در ماه‌های گذشته اغلب وعده‌های مسئولان برای تامین واکسن مورد نیاز شهروندان تحقق نیافت و چین و روسیه نیز به عنوان «کشورهای دوست» در این زمینه کمک زیادی به ایران نکردند. شتاب گرفتن روند واکسینه کردن شهروندان در مرداد ماه از جمله مدیون کمک دولت ژاپن است که میلیون‌ها دوز واکسن به ایران هدیه کرد.

هم‌چنین واکسن آسترازنکا که تولید مشترک شرکت‌های سوئدی و بریتانیایی است، با وجود ممنوعیت خامنه‌ای، با این توجیه که در کشورهای دیگری نظیر کره جنوبی تولید می‌شود وارد ایران شده است.

بر پایه آمار وزارت بهداشت تا ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ در مجموع اندکی بیش از ۱۳ میلیون و ۸۱ هزار دوز واکسن در ایران تزریق شده اما شمار کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند کم‌تر از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

تعداد قربانیان نیز بالاترین رقم تلفات روزانه از پایان هفته اول اردیبهشت تاکنون بوده است. به گفته سیما سادات لاری، سخن‌گوی وزارت بهداشت، در هفته نخست مرداد ماه تعداد قربانیان به نسبت هفته قبل ۳۸ درصد افزایش یافته است.

در همین حال افزایش موارد ابتلا و بستری بیماران کرونایی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را با کمبود تخت، دارو و تجهیزات و مشکلات جدی رو‌به‌رو کرده است.

با توجه به افزایش شدید موارد بستری در روزهای اخیر، تعداد بیمارستان‌هایی که ظرفیت تخت‌های آن‌ها پر شده مدام افزایش می‌یابد. بنابر گزارش‌ها در برخی بیمارستان‌ها از پارکینگ هم برای بستری کردن بیماران استفاده می‌شود و در محوطه برخی دیگر بیمارستان صحرایی راه‌اندازی شده است.

در فضای مجازی تصویرهایی منتشر شده که بستری شدن بیماران در راهرو و فضای باز بیمارستان‌ها یا تبدیل مراکزی مانند حسینیه به محل بستری بیماری کرونایی را نشان می‌دهند.

در این میان برخی منابع از کمبود شدید اقلامی مانند سرم تزریقی و آب مقطر خبر می‌دهند. به نوشته «تجارت نیوز» هادی ابوی، رییس انجمن‌صنفی کارکنان داروخانه‌ها این خبر را تایید کرده و گفته سرم تزریقی برای داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شده است.

او در این باره گفته است: «در دو هفته گذشته به دلیل افزایش آمار مبتلایان به کرونا سرم سهمیه‌بندی شد و شرکت‌های تولیدکننده اکثر سرم‌ها را در بیمارستان‌ها توزیع می‌کنند و نه داروخانه‌ها!»

کمبود محصولاتی نظیر سرم و آب مقطر که تولید آن ها پیچیدگی خاصی ندارد در حالی است که چند شرکت، از جمله موسسه‌های زیر مجموعه نهادهای تخت فرمان خامنه‌ای و نهادهای نظامی تلاش می‌کنند واکسن ایرانی کرونا تولید کنند.

اوضاع بحرانی درمان در ایران در نامه اخیر وزیر بهداشت به رهبر جمهوری اسلامی نیز آشکار است. سعید نمکی که پیش تر مدعی بود بسیاری از کشورهای جهان در حیرت‌اند که ایران چگونه موفق به مهار کرونا شده در نامه به خامنه‌ای نسبت به فروپاشی نظام سلامت هشدار داده است.

خبرگزاری حکومتی تسنیم، جمعه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ به نقل از کارشناسان بهداشت و درمان در ایران، نوشته است: «بررسی دقیق آمارهای رسمی از ابتدای دومین ماه تابستان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد جهش قابل توجهی در تمام بخش‌ها داشته‌ایم که به دلیل قدرت سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس دلتا در این دوره و هم‌چنین عادی‌انگاری مردم بوده است. به گفته این گروه در این دوره تعداد موارد ابتلای روزانه رشدی معادل ۷۷/۲ درصد، موارد بستری جدید روزانه ۸۵/۸ درصد و ورود بیماران جدید به بخش مراقبت‌های ویژه نیز با رشد ۳۱/۳۸ درصدی نشان می‌دهد که همه شاخص‌ها صعودی بوده و برآیند همه این موارد شاخص نگران کننده تعداد موارد فوتی روزانه ناشی از کرونا است که رشدی معادل ۱۰۶/۶ درصد به خود دیده است.»

این خبرگزاری می افزاید: «روند افزایشی همه‌گیری در سراسر ایران بخصوص کلانشهرها، عاملی بوده تا علاوه بر تخت‌های بیمارستانی، اکنون کمبودهای دیگری در زمینه‌های متفاوت مثل دارو، نیروی انسانی و کیت‌های آزمایشگاهی کرونا ایجاد شود که در پیک پنجم با فعالیت دلتا می‌تواند به بحرانی غیرقابل کنترل تبدیل گردد.»

سید حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در نامه‌ای خطاب به مدیران شرکت‌های توزیع کننده دارو تاکید کرده است که به‌دنبال افزایش استفاده از سرم‌های تزریقی، به‌دلیل مصرف هم‌زمان آن با داروی رمدسیور، و به منظور مدیریت توزیع این فرآورده در سطح ایران، تا اطلاع ثانوی توزیع کلیه سرم‌های تزریقی فقط برای داروخانه‌های بیمارستانی مجاز است.

علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران، با اشاره به بحرانی بودن شرایط پایتخت از نظر همه‌گیری کرونا  تاکید کرد: «متاسفانه تهران روزهای سختی را در حال حاضر می‌گذارند. به عنوان مثال تا اوایل شب گذشته در استان تهران، ۹۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که حدود ۲۶۰۰ تن از این تعداد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.»

زالی تاکید کرد: «روزانه حدود ۲۰۰۰  بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری می‌شوند، در حال حاضر بیش‌تر از ۲۰۰۰۰  مراجعه‌کننده سرپایی در تهران وجود دارد و علی‌رغم این‌که دیروز ۱۶۰۰ بیمار از بیمارستان‌های تهران ترخیص شدند، به علت ۲۰۰۰ بستری جدید هنوز به تراز مثبت نرسیده‌ایم. برای هفتمین هفته متوالی شاهد افزایش شاخص‌های کرونا در تهران هستیم، این موضوع نشان‌دهنده سهمگین بودن موج پنجم کروناست.»

او افزود: «مراجعات به بیش از هزاران نفر در روز رسیده است و این آمار، فقط مختص مراکز درمانی به جز مطب‌ها است. بسیاری از بیماران هم به خدمات پزشکی سرپایی و هم بستری نیاز دارند. فشار زیادی بر روی کادر درمان است و حدود ۶۰ درصد از تخت‌ها فقط در اختیار بیماران کرونایی است و ما هنوز به آرامشی نرسیده‌ایم تا بتوانیم وضعیت را پیش بینی کنیم، وضعیت بیماری در تهران بسیار بحرانی است.»

زالی درباره اهمیت تعطیلی‌ پایتخت گفت: «برای مدیریت شرایط فعلی، دستکم تعطیلی دو هفته‌ای به صورت کامل لازم است، چون در شهری مثل تهران نه تنها پرسنل و کارمندان ادارات که ساکن خود تهران هستند تردد دارند، بلکه از شهرستان‌های اطراف نیز آمد و شد وجود دارد و به این دلیل لازم است تعطیلی کامل دو هفته‌ای انجام شود تا بتوانیم مدیریت شرایط را دوباره به دست گیریم.»

او افزود: «آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به پانزده و نیم میلیون کارمند در گارگاه‌های یک تا چهار نفره در تهران فعالیت دارند که اغلب این کارگاه‌ها از نظر تهویه هوا مناسب نیستند و پرسنل مجبور به فعالیت در محیطی بسته در ساعات اداری می‌باشند که این خود به معنای شکل‌گیری خوشه‌های بیماری در این اماکن است و همین افراد خانواده‌ها و البته سایرین را در سیستم حمل و نقل عمومی درگیر خواهند کرد، به همین دلیل تاکید ما بر تعطیلی کامل، آن‌ هم دو هفته است، نه چند روز که مثل تعطیلات آخر تیرماه خود به معضل تبدیل شود.»

صومی جونیچی، دبیر اول سفارت ژاپن در تهران، گفته است دولت این کشور ۲ میلیون و نهصد هزار واکسنکرونا را به صورت رایگان به ایران داده و «هزینه حمل این واکسنها تا تهران» را نیز دولت ژاپن پرداخته است. این دیپلمات ژاپنی در گفتوگویی که روز جمعه، ۱۵ مرداد، در وبسایت اعتمادآنلاین منتشر شده، گمانهزنیها درباره تاریخ انقضای این واکسنها را رد کرده و گفته است تاریخ انقضای این واکسنها بین ۱۸ مهر تا ۱۸ آبان امسال است و مقامهای ایران گفتهاند تا تاریخهای تعیینشده میتوانندمحمولههای واکسن آسترازنکا که توسط دولت ژاپن اهدا شده، روزهای اول و هشتم مرداد وارد ایران شده است.

با افزایش آمار مبتلایان، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور هم افزایش پیدا کرده است، به طوری که ابتدای هفته اخیر تعداد جان‌باختگان روزانه ۲۷۰ نفر بود و در روز پایانی به ۴۳۴ نفر رسید. این یعنی به طور میانگین هر روز ۳۶۵ نفر از مبتلایان کرونا در کشور فوت کردند.

رکورد مرگ‌ومیر روزانه کرونا در کشور مربوط به موج سوم (پاییز ۱۳۹۹) است که متاسفانه در یک روز ۴۸۳ نفر فوت کردند.

در مجموع در این هفته سیاه کرونایی ۲۵۵۴ نفر از کسانی که کرونا مبتلا شده بودند جان باختند و تعداد جان‌باختگان نسبت به هفته گذشته ۲۷درصد بی‌شتر شد. هفته پیش تعداد جان‌باختگان ۳۶.۷ درصد بیش‌تر شده بود. این یعنی هر ۴ دقیقه یکی از مبتلایان کرونا در کشور فوت کردند، هفته گذشته به ازای هر دقیقه یک زندگی بخاطر کوید‌۱۹ به اتمام می‌رسید.

خبر بدتر این که این آمارها به معنای به اوج رسیدن موج پنجم نیست و به گفته مسئولین وضعیت از این هم بدتر می‌شود. علیرضا رئیسی سخن‌گوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان هشدار داده بود: «ابتلای بیش‌تر به کرونای دلتا می‌تواند موجب مرگ‌و‌میر بیش‌تر شود و علاوه بر واکسیناسیون باید میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی افزایش یابد، در ۲۹ استان روند بیماری افزایشی است و هنوز به قله نرسیده‌ایم و اگر روند همین طور ادامه داشته باشد ممکن است ۲ تا ۳ هفته دیگر درگیر باشیم و از طرفی میانگین اقامت بیماران مبتلا به کرونای دلتا در حال افزایش است و بیماران بیش از ۹ روز در بیمارستان بستری می‌شوند، ما درمان سرپایی را راه اندازی کرده‌ایم و اکثر بخش‌های بیمارستانی در حال تبدیل شدن به کوید‌۱۹ است..»

با افزایش تعداد مبتلایان کروناویروس، متاسفانه تعداد بستری‌های این بیماری هم در یک هفته اخیر به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرد و در روز ۱۲ مرداد رکورد ۱۱ و ۱۲ مرداد رکورد تعداد بستری‌های بیماری در کشور هم شکسته شد. تعداد بستری‌های کرونا ابتدای هفته کم‌تر از ۳ هزار نفر بود اما در روزهای پایانی به بالای ۴هزار نفر رسید.

به طور میانگین در این مدت هر روز ۳۸۴۲ نفر از مبتلایان کروناویروس در بیمارستان‌های کشور بستری شدند و همین باعث شد در استان‌های مختلف حتی تهران مسئولین نسبت به کمبود تخت خالی در ببمارستان‌ها هشدار بدهد.
نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته بود: «طبق آخرین آمارها در روز گذشته حدود ۸۶۰۰ بیمار سرپایی و ۱۳۰۰ بیمار بستری جدید داشته‌ایم که در حال حاضر ۶۷۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان تهران داریم. آی سی یوها هم طبیعتا در این شرایط پر است، اما طبیعتا با جایه‌جایی‌ها یا باز کردن آی‌سی های جدید مدیریت می‌کنیم. در کل ما با تمام بیمارستان‌های استان تهران جلسات آمادگی را برگزار کردیم و بیمارستان‌ها اعلام آمادگی کردند تا ظرفیت تخت‌هایشان را افزایش دهند.»

بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا کشور در حال گسترش است و علاوه بر ۱۱۰ شهرستان نارنجی، ۲۸۵ شهرستان قرمز و ۵۳ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم. این در حالی است که هفته پیش ۲۳۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۷ شهر در وضعیت نارنجی و ۹۹ شهر در وضعیت زرد قرار داشتند.

در چنین موقعیت حساس و خطرناکی میرزایی مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت گفته است: «از میان ۳۷ هزار روستای موجود در کشور، تنها حدود ۴ هزار روستا دارای مرکز جامع سلامت هستند و پزشک عمومی به صورت دائمی در آنها مستقر شده است. در این میان البته حدود ۱۸ هزار روستا نیز دارای خانه بهداشت هستند، اما حدود ۱۵ هزار روستا در کشورمان اساسا فاقد هرگونه مرکز بهداشتی هستند و ساکنان آن باید برای دریافت سادهترین خدمات بهداشتی و درمانی به روستاهای مجاور مراجعه کنند. به ازای هر ۴ هزار نفر جمعیت روستایی و عشایر، یک پزشک وجود دارد.

محمدرضا میرزایی، مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت ایران ضمن پذیرش این خلاءها در سیستم بهداشتی روستاییان کشور، این را هم گفته که اکنون ۷ هزار پزشک عمومی برای حدود ۲۸ میلیون جمعیت روستاییان و عشایر کشور فعالیت میکنند و میتوان گفت به ازای هر ۴ هزار نفر جمعیت روستایی و عشایر، یک پزشک عمومی وجود دارد.

طبق آمارهای رسمی، ایران حدود ۲۸ میلیون جمعیت روستایی و عشایر ی دارد. با توجه به این که فقط ۱۱ درصد از روستاهای ایران دارای مرکز جامع سلامت روستایی هستند!

البته اساسا ایران با کمبود پزشک عمومی و متخصص مواجه است، به نحوی که براساس آمارهای وزارت بهداشت، با وجود این که در کشورهای پیشرفته جهان به ازای هر ۱۰ هزار نفر، ۳۰ تا ۴۰ پزشک وجود دارد، سرانه پزشک در ایران، ۱۱.۷ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است. این سرانه پایین در کنار تعداد ناکافی مراکز جامع سلامت، نیاز به تربیت پزشکان عمومی در کشور را دو چندان می کند.

خوزستان آب ندارد اما تا دلت بخواهد فقر و گرسنگی و سرکوب و سانسور و کشتار نصیبشان شده است.

اعتراضات تابستان ۱۴۰۰، سلسله اعتراضهای مردمی و ضد حکومتی اشاره دارد که ۲۴ تیر ۱۴۰۰ از شهرهای مختلفی در استان خوزستان آغاز شد به چندین استان دیگر گسترش یافت و تاکنون ادامه داشتهاست. این اعتراضها با موضوع بیآبی خوزستان گسترش یافت و پس از سرکوب شدید معترضان مطالبات و شعارها سیاسی علیه جمهوری اسلامی و خامنهای شد. عمده این اعتراضها در شهرهای اهواز، هویزه، شادگان، حمیدیه، خرمشهر، بستان، سوسیگرد، دزفول و ایذه روی داده و به استانهای دیگر از جمله تهران، کرمانشاه، اصفهان، بوشهر، لرستان، کردستان، آذربایجان شرقی، خراسان، البرز و… گسترش یافت. در این اعتراضات بر اثر شلیک مستقیم و پرتاب گاز اشکآور نیروهای امنیتی به سمت معترضان تعدادی زخمی و کشته شدند. دستکم اسامی نه جانباخته که همگی جوان هستند و با تیراندازی مستقیم مامران امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی کشته شدهاند در شبکههای اجتماعی منتشر شده است.

معرضان خوزستانی شعارهایی از قبیل «رودخانه تشنه است‌-‌آبش را میخواهد»، «به نام دین ما را غارت کردند» و «جان و خونمان فدای کارون» سر داده بودند.

این اعتراضات کمابیش همچنان ادامه دارد اما به دلیل اخلال حکومت در اینترنت اطلاعی چندانی از خوزستان شندیده نمیشود. اما خبرهای حاکی از آنست که ماموران خانه به خانه میگردند و معترضان را دستگیر میکنند.

پس از اعتراضهای مردم خوزستان اعتراضهای در حمایت از این مرد م معترض در استانهای دیگر نیز راه افتاد. از جمله صبح روز دوشنبه در حمایت از اعتراضات مردم خوزستان در تهران، مرکز شهر از جمله گهارراه کالج، مترو و میدان حسنآباد و خیابان جمهوری تظاهراتی برگزار شد که معترضان شعار میدادند: «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه»، «خامنهای حیا کن، مملکتو رها کن»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنهای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «آذربایجان عرب فارس اتحاد اتحاد» و

جمهوری اسلامی پس از کشتار اعتراضات سراسری مردم در آبانماه ۱۳۹۸ و از پنهانکاری در شیوع ویروس کرونا در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هیچ اقدامی انجام نداد. اما با وجود سرکوباعتراضات مردم، هر روز شاهد فریاد هرچه رساتر اعتراض کارگران، زندانیان، دانشجویان، پرستاران، بازنشستگان و سایر اقشار محروم جامعه نسبت به فقر، بیکاری و گرسنگی در تجمعهای اعتراضی و تظاهرات در سراسر کشور هستیم که آخرین نمونه آن در خوزستان و استانهای دیگر بود.

در روزهای نخستین خرداد ۹۹ بود که مردم غیزانیه اهواز در اعتراض به نداشتن آب آشامیدنی دست به شورش زدند و به خیابان آمدند، لشگرکشی پاسداران و گلولههای داغ و سربی، پاسخ مردم تشنه این منطقه از خوزستان بود. این در حالی‌‌ست که مردم این منطقه برای بیش از یک قرن بر روی دریای کشف شده طلای سیاه، یعنی نفت، ساکن هستند.

روزنامه همشهری در تاریخ ۲۵ آذر ۹۷ به نقل از حمید قنبری رییس آموزش و پرورش عشایری خوزستان نوشته بود: «بیش از ۱۵ هزار دانشآموز عشایری خوزستان در ۱۴۰ مدرسه چادری و ۹۵ مدرسه کانکسی تحصیل میکنند. از این تعداد ۸۰ مدرسه دو شیفته هستند. همچنین از مجموع این آمار، ۱۴۰ مدرسه چادری و ۹۵ مدرسه کانکسی است. البته تعدادی از مدرسهها هم متاسفانه خطرآفرین و سنگی است

هر چند این روزها نهادها و سران و مقامات سیاسی و نظامی و قضایی جمهوری اسلامی، تلاش میکنند تا تورم، بیکاری، فقر، بیخانمانی، گرسنگی، سیل و کرونا را به تحریم ربط دهند اما، زندگی در خط فقر بیش از ۷۵ و یا ۸۰ میلیون ایرانی، نه ناشی از تحریم امروز و این دولت یا آن دولت، بلکه نتیجه فساد چند لایه در سراپای جمهوری اسلامی است، که با سیاستهای اقتصادی خود، آن را در خدمت پروژههای بقاء خویش همچون دسترسی به بمب اتم و جنگهای نیابتی و تروریسم سازمان داده است.

غیزانیه بزرگترین بخش اهواز است و ۸۳ روستا و بالغ بر ۲۵ هزار نفر جمعیت در آن زندگی میکنند که با وجود بیآبی و محاصرهدر میان لولهها و چاههای نفتی و خطوط انتقال نفت، از راه کشاورزی و دامداری معیشت خود را تامین میکنند. غیزانیه در حاشیه بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ چاه نفت‌(متعلق به شرکتهای نفت و گاز کارون و مارون، شرکت ملی حفاری ایران، پتروشیمی مارون و پتروشیمی رازی)، و درمسیر تزانزیت بنادر ایران قرار دارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به تازهگی گفته است: در حال حاضر ۳۰۰ شهر از یک هزار و ۴۰۰ شهر کشور در وضعیت تنش آبی (نقطه سر به سر) قرار گرفتهاند. بهگزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «قاسم تقیزاده خامسی» افزود: منظور از تنش آبی، قطعی آب نیست، ما وقتی از تنش آبی حرف میزنیم یعنی چنانچه مصرف در مقابل تامین آب افزایش پیدا کند، آب دچار افت فشار میشود.

وی ظرفیت مخازن آب سدهای کشور را حدود ۵۰ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و اظهار داشت: ظرفیت مخازن پشت سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته ۲۸ درصد کاهش یافته است.

اعتراض مردم به قطعی آب آشامیدنی در غیزانیه، بزرگترین منطقه نفتی اهواز با شلیک گلولههای ساچمهای به سمت معترضان و دستگیری دو معترض سرکوب شد. مردم این منطقه هر ۱۰ روز یکبار یا دوهفته یکبار به آب شرب دسترسی دارند و بیآبی زارعت و دامهایشان را نیز تهدید میکند. علاوه بر خوزستان، روستاهای عسلویه نیز از دسترسی به آب شرب محروماند و گاه تا یک هفته آب ندارند.

استان زیبای مازندران این روزها شرایط سختی را از نظر شیوع کرونا میگذراند و آمار بستری و جانباختگان در این استان روند افزایشی به خود گرفته است به صورتی که عدهای در خیابانهای این شهر بستری شدهاند.

به گزارش  تجارت نیوز، ویدئویی در شبکههای اجتماعی منتشر شده که نشان میدهد به بیماران کرونا در بابل در پیک پنجم کرونا در خیابان سرم وصل شده است. گفتنی است استان مازندران این روزها شرایط سختی را از نظر شیوع کرونا میگذراند و امار بستری و جانباختگان در این استان روند افزایشی دارد.‌(همشهری آنلاین)

قربانعلی ولیزده بورا روز جمعه اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذشت ویروس کرونا ۷ نفر که به دلیل شرایط وخیم در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستانهای بابل بستری بودند را به کام مرگ فرستاد.

وی افزود: طغیان ویروس کرونا در یک شبانهروز اخیر با ثبت رکورد جدید به مرحلهای بحرانی در این شهرستان وارد شده که منجر به بستری یکهزار و ۳۹۷ نفر در بیمارستانهای این شهرستان شد.

به گزارش رسمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، جمعه ۱۵مرداد ۱۴۰۰  در ۲۴ ساعت گذشته ۳۴۷ بیمار کرونایی جدید بستری و ۱۹۶بیمار ترخیص شدند. همچنین در حال حاضر ۴۵ بیمار در بخش مراقبتهای ویژه مراکز درمانی بابل بستری هستند. با فوت ۷ بیمار که در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر جمعه ۱۵ مرداد جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، تعداد قربانیان کرونا در شهرستان بابل از یکم مرداد تا امروز به ۵۳ نفر رسیده است.‌‌(ایرنا)

اکنون بیمارستان شهر «امام رضا» نیز تخت خالی ندارند. تجمع زوار در مسجد امام زمان و دعا و ثنا و بوسیدن زره کارساز نبوده و یکی از عوامل مهم شیوع ویروس کرونا در این کلانشهر است. حاکم مطلق و امام جمعه آن نیز آیتالله سید احمد علم الهدی معروف و پدر زن ابراهیم رئیسی‌(قاتل هزاران زندانی سیاسی) رییس جمهور جدید جمهوری اسلامی است

«علیرضا صداقت» رییس بخش آیسییو کرونا بیمارستان امام رضا در مشهد گفت: تبعات تجمعاتی که در عید غدیر و قربان داشتیم، صدایش در خواهد آمد و باید منتظر تلفات ناشی از این تجمعات باشیم، در حالی که هنوز به پیک این موج هم نرسیدهایم.

علیرضا صداقت رییس بخش آیسییو کرونا بیمارستان امام رضا در مشهد در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه اکنون بدترین شرایط را در بخش بستری، مراقبت ویژه و فوتیها از زمان شروع کرونا داریم، بیان کرد: بدتر از همه اینکه ما یک سیر بالا رونده داریم که همین یک فاجعه است که به حداکثر شدت ابتلا، بدحالی و فوت خواهیم رسید. همچنان آمارها رو به فزونی خواهد بود، اگر شرایط همینطور بماند و ما اقدامی برای کنترل آن نکنیم، آمار مبتلایان و فوتیها خیلی بیشتر خواهد شد.

صداقت افزود: در این شرایط اگر به بیمارستانهای سطح شهر مراجعه کنید، نیازی به جستوجو و کار ژورنالیستی نیست تا متوجه شرایط شوید، بلکه یک مراجعه کننده معمولی هم باشید، التهاب موجود در آن بیمارستان را متوجه میشوید که نسبت به گذشته ازدحام بیشتر شده است و همینطور مراجعه بیماران هم رو به فزونی است و اینها شرایط بدی را رقم زده است.

وی بیان کرد: چند نکته در این غمنامه است که باید به آن توجه کرد، اول اینکه ما داریم افراد زیادی از همشهریهای خود را به دلیل این اپیدمی از دست میدهیم و یا با شرایط بد در بیمارستان بستری میشوند و هم اینکه ماهها است که کرونا زندگی و مسایل اقتصادی آنها را تحتالشعاع قرار داده و این یک حقیقت وحشتناک است.

صداقت گفت: در این شرایط به جای آنکه رستورانها و تالارها کمتر سرویس دهند، در حال اجرای برنامههای مهمانی و مساجد هم در حال برگزاری مراسمهای ترحیم هستند، برای هر کدام از اینها من یک مصداق دارم، همین الان بیماری که در آیسییو با مرگ دست و پنجه نرم میکند، پسر جوانی است که در مراسم دایی خود که آن هم به دلیل کرونا فوت شده، به کرونا مبتلا شده و آن چند نفر دیگر هم که آنجا حضور داشتند به کرونا مبتلا شدند و ما تقریبا در حال از دست دادن این پسر جوان هستیم.

وی افزود: خیلی از افراد فکر میکنند، وقتی در مورد خطر ابتلا در مهمانی صحبت میکنیم، منظور جمعیت زیاد در باغ و تالارها است، در حالی که دورهمیهای کوچک هم تاثیرگذار است، فردی مراسم مهمانی به مناسبت تولد برگزار کرده بود که حدود ۱۵ یا ۱۶ نفر به ویروس مبتلا شدند، الان سه الی چهار نفر از آنها در آیسییو هستند و ۱ یا ۲ نفر هم از دست دادیم.

صداقت در مورد کلیپ منتشر شده از جلوی درب بیمارستان امام رضا که عدهای پشت در، روی چمن دراز کشیدند، که بعد گفته شد همراهان بیماران هستند، گفت: درست است که ما جا نداریم و شرایط خیلی استاندارد نیست، اما شرایط خیلی نزدیک به همین است و چیزی نمانده که همین شرایط را داشته باشیم.

وی ادامه داد: شرایط فعلی نزدیک به این شرایط است، چرا که چنین بیماری جزو بیماریهایی نیست که روی درمان تمرکز و سرمایه گزاری کنیم، بلکه در سطح پیشگیری، باید برنامهریزی کنیم.

صداقت افزود: در بیمارستانهایی که به صورت اختصاصیتر بیمار کرونایی پذیرش میکنند واقعا دیگر جا نیست این موضوع دیگر نیاز به کتمان ندارد، چون این بیماری را باید در سطح پیشگیری جلوگیری کرد، الان بیمارستانها جا ندارند و شرایط بدتر از این خواهد شد، هفتهآینده آمارها بالاتر از این میرود، دیگر تختهای بیمارستانی و تیم درمان جوابگوی این حجم از بیمار نخواهد بود.

وی با اشاره به نزدیکی مراسمهای ماه محرم و بازگشایی مدارس گفت: تا بازگشایی مدارس زمان بیشتری مانده و حتما در این زمان باقی مانده باید در رابطه با بازگشایی کارشناسیها انجام شود، اما مراسم عزاداری نزدیکتر است و حتی ما از طرف دانشگاه علوم پزشکی و کمیته علمی به استاندار درخواست دادیم تا به طور جدیتر مانع برگزاری مراسمها شود، چون دفعات قبل هم تجربه این را داشتیم که یکسری از مجوزها را صادر میکردند که بعد از صدور مجوز کنترل آن سخت میشود، باید به طور کامل جلوی صدور مجوزها گرفته شود.

حدود یک سال پیش هم حکومت با بازگشایی مراکز مذهبی و برگزاری این مراسمات، باعث شیوع سریع تر و گسترده کرونا در کشور شد. حکومت در دوره کرونا با راهاندازی بساط معرکهگیریهای مذهبی در کنار سیاست بیتفاوتی، عدم توجه برای مهار کرونا، عدم تهیه واکسن استاندارد و واکسیناسیون؛ رسما و عملا عامل و بانی شیوع گسترده کرونا در کشور و افزایش مرگومیر روزانه صدها انسان شده است. به نظر میرسد کرونا برای جمهوری اسلامی یک «نعمت الهی» است که همزمان با سیاستهای وحشیانه و ضدانسانیاش؛ آگاهانه و عامدانه قتلعام و کشتار مردم را سازمان داده است. در حالی که برگزاری مراسمهای مذهبی باید ممنوع شود.

نهایتا مردم ایران، هم‌چنان گرفتار سویه دلتای ویروس کرونا و خطرناک‌تر از آن با ویروس مهلک و کشنده جمهوری اسلامی هستند و با وخامت روزافرون اوضاع، سیستم بهداشتی و درمانی در این کشور، در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. بی‌کفایتی و جنایت‌کاری جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحران کرونا، فاحعه به بار آورده است و هر روز شمار بیش‌تری از مردم، یا به این ویروس مبتلا می شوند و یا جان خود را بر اثر ابتلا به آن، از دست می‌دهند.

در جمعبندی میتوانیم تاکید کنیم که کرونا یک اپیدمی جهانی است و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان به درجه زیادی مهار شده است. اما در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی همچنان در حال گسترش است و هر لحظه و دقیقه قربانی میگیرد. این حکومت خود عامل شیوع کرونا و گسترش آن است و با سیاستهای جنایتکارانه و ضد انسانی خود هر روز صدها نفر از مردم را روانه قتلگاه کرونا میکند.

در حالی که کرونا در ایران غوغا میکند، روزانه صدها تن جان خود را از دست میدهند و هزاران نفر بستری میشوند، «ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا»، مقررات و دستورالعملهای مورد نظر این ستاد در مورد عزداری محرم را منتشر کرده است. راهاندازی بساط مراسمهای مذهبی حکومتی زمینه و شرایط را برای گسترش هر چه بیشتر شیوع کرونا فراهم میکند.

خامنهای خرید واکسن های معتبر را ممنوع کرد بار دیگر مرتکب جنایت علیه بشریت شده است چرا که کل دم و دستگاه جمهوری اسلامی به این فرمان جنایتکارانه گردن گذاشتند تا مردم بیشتری را قربانی کنند. اگر بهموقع واکسن معتبر وارد کرده بودند و در اختیار مردم قرار میدادند امروز تعداد تلفات مردم چند برابر کاهش یافته بود. اکنون بیش از هر زمانی دیگری از تاریخ نکبتبار جمهوری اسلامی برای همه مردم روشن است که رسما خامنهای و کل جمهوری اسلامی مسئول قتل هزاران نفر از مردم بیگناه هستند. البته جرایم این حکومت اما بسیار بیشتر از اینهاست و به اندازه عمر نکبتبارش است. برخی مسئولان خودشان اقرار میکنند بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا بهدلیل کمبود امکانات دارویی و تجهیزات و کمبودهای دیگر جان میدهند. اما همزمان به برگزاری هرچه با «شکوهتر» مراسمهای مذهبی و توصیههای ضدعلمی حکومت و آیتاللهها تاکید میورزند. سران و مقامات جمهوری اسلامی، همچنان بیشرمانه و وقیحانه به مردم دروغ میگویند و در مورد همه چیز که به نفعشان نیست پنهانکاری میکنند.

البته احتمال دارد در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی سرکوب و خشونت دولتی نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و در عین حال اعتراضهای مردمی و اعتصابهای کارگری نیز وسیعتر و گستردهتر خواهد شد چرا که مردم دیگر نه ترسی از سرکوبهای حکومت دارند و نه بیش از این تحمل شرایط فعلی را دارند. مردمی که برق و آب و نان و پول و سرپناه و امنیت جانی و مالی ندارند چگونه میتوانند دست روی دست بگذارند و سرنوشت‌‌شان را به دست قضا و قدر و مرگ تدریجی بسپارند؟!

ابراهیم رئیسی رییس جمهوری جدید جمهوری اسلامی پس از پایان دوره شش ساله تحصیلات ابتدایی به عنوان طلبه وارد حوزه علمیه شد و در ۱۸ سالگی از سوی سران جمهوری اسلامی و احیانا خمینی، دادیار کرج شد. اکنون نیز رییس جمهوری یک جامعه بیش ۸۴ میلونی است و به گفته خود حکومت تنها ۳۶ درصد مردم در این نمایش انتخابات ریاست جمهوری اخیر شرکت کردند که چهار میلیونی از آن ها نیز رای سفید به صندقهای رای ریخته بودند. بنابراین کسب و کار اصلی رئیسی در بیش از ۴۲ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، صدور احکام زندان، شکنجه، دست و پا بریدن، شلاقزدن و اعدام بوده است!

تردیدی نیست که نباید گذاشت کشتار مردم بیگناه و بیدفاع و حقطلب ایران توسط کرونا و تظاهراتهای خیابانی و زندانها ادامه پیدا کند. باید با تمام قدرت فریاد بزنیم جمهوری اسلامی موظف است که به خواست فوری مردمی که خواهان تامین واکسن معتبر و رایگان برای همه شهروندان است گردن بگذارد. خواستی که ماههاست پرچم آن را از جمله کارگران شرکت هفتتپه، بازنشستگان و تشکلهای مختلف کارگران و معلمان بلند کردهاند.

در چنین شرایطی ضرورت دارد که همه مردم خشمگین خوزستان و همه شهرهای ایران، زنان، کارگران، معلمان، دانشآموزان و الدین آنها، دانشجویان، بازنشستگان، فعالین زیست محیطی، هنرمندان، ورزشکاران، نویسندگان، روزنامهنگاران، اقتصاددانان، جامعهشناسان، وکلا، پزشکان، پرستاران، خانوادههای دادخواه و همه مردم آزاده و کلیه تشکلهای مردمی متحد شوند و اعتراضات و اعتصابات خود را گسترش دهند تا گامبه گام خواستهها و مطالبات خود را بر این حکومت جانی و تبهکار تحمیل کنند و هم پیش‌‌زمینههای یک انقلاب سیاسی‌-‌اجتماعی را با هدف سرنگونی کلیت جمهوری اسلامی و برپایی یک جامعه نوین آزاد و برابر و عادلانه و شورایی فراهم سازند!

شنبه شانزدهم مرداد ۱۴۰۰‌-‌هفتم اوت ۲۰۲۱