حزب کمونیست ایران

“زنانه- مردانه” کردن پارک‌های عمومی، “طرح ارتجاعی” طالبانِ حاکم بر ایران

محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران روز یکشنبه ٢١ فروردین اعلام کرد در طول سال جاری در ۳۵۲ پارک تهران برای ایجاد فضایی که ورود به آن برای مردان ممنوع خواهد بود، حصارکشی می‌شود. به گفته وی این قسمتِ حصارکشی ‌شده “بوستان مادر و کودک” نامگذاری می‌شود و نگهبان دارد و اجازه نمی دهند جز مادر و کودک کسی وارد این فضا شود.  او ضمن ادعای اینکە ما برای امنیت بانوان پارک‌ها را زنانه – مردانه کردیم و درباره این تصمیم نیز مدعی شد که به باور او، حضور مردان در پارک‌ها به صلاح بانوان نیست، همچنین گفت شهرداری تهران برنامه‌ریزی و اجرای این حصارکشیِ جنسیتی را برعهده خواهد داشت.

از همان ابتدای استقرار رژیم جمهوری اسلامی، زنانِ ایران مورد هجمهِ تبلیغی گسترده  و آپارتاید جنسی مضاعفی قرار گرفته اند و این امر تاکنون ادامه داشته و به رویه ای عادی و روزمره تبدیل شده است. دخالت های افراد تندرو و افراطی وابسته به سپاه و نهادهای امنیتی، مداخله مکرر مراجع تقلید در امور زنان، از یک سو عرصه را بر جامعه زنان تنگ و تنگ تر کرده، و از  دیگر سو، منجر به اعمال انواع خشونت و تبعیضات علیه  نیمی از افراد این جامعه  شده است.

در حالی که رژیم اسلامی در باتلاق بحرانهای عمیق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی غوطه‌ور است، اکثر مردم ایران روزانه با بیکاری و فقر و گرسنگی دست به گریبان هستند و نیز در حالیکه چند روزیست سلامتی ساکنین بیشتر شهرهای کشور و از جمله شهر تهران به دلیل آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار و همچنین وجود بیماری کرونا با خطرات جدی روبرو شده است، مسئولین مرتجع این رژیم همچنان مسئلە آزادیهای زنان را يکی از بزرگترین چالش‌های پيش روی خود قلمداد می کنند. آنها هرازگاهی با پيش کشیدن طرح و برنامه‌های ارتجاعی همچون حجاب اجباری، ” طرح محرم سازی مدارس دخترانه، طرح متناسب سازی فضای آموزشی، طرح ”عفاف و حجاب“ طرح استتار مدارس‌ دخترانه، جدا سازی دختر و پسر در کلاس‌های پيش دبستانی و اخيراً نيز طرح حصارکشی جنسیتی پارک‌ها، در تلاش هستند تمام عرصه‌های اجتماعی را برای حضور زنان به یک زندان واقعی تبدیل و دامنەِ تبعیضات جنسیتی در جامعه را گسترش دهند.  این فریبکارانِ  ریاکار تمام این اقدامات را بە زعم خود برای امنیت و حفظ حرمت زنان انجام می دهند.

اقدام شهرداری تهران در «مردانه- زنانه» کردن پارک‌ها، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. این عضو مرتجع شورای شهر تهران انتقادها به این حصارکشی را «سیاه‌نمایی» و معترضان را «عده‌ای غرض‌ورز و با ذهنیت منفی» توصیف کرده و می‌گوید: «اجرای این طرح به این دلیل است که یک مادر به دور از چشم نامحرم به راحتی بتواند با فرزندش بازی کند.» وی همچنین مدعی شد که «دلیل اجرای چنین طرحی، تقاضای زیاد مردم شهر تهران بوده و ما فقط خواسته مردم را اجرا کردیم.»

این ادعا کاملاً دروغ و  غیره واقعیست زیرا مدتی پيش خبر برداشته شدن مجسمه یک زن در شهر گرگان، با اعتراضات و انتقادات گسترده‌ مردم همراه شد.  در حالی که صفرعلی پائین‌محلی، رئیس شورای شهر گرگان گفته بود، “اعتراض رسانه‌های گرگان و شهروندان به”  “بلند نبودن شلوار و مشخص بودن ساق پای” این مجسمه باعث برداشتن آن شده است. این در حالیست که برداشتن این مجسمه بنا به درخواست چند رسانه استانی وابسته به سپاه پاسداران و اعتراض آنها به نوع پوشش این مجسمە صورت گرفته بود.

پیشتر نیز گزارش‌هایی درباره تفکیک جنسیتی در شماری از پارک‌های تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله ۲۱ پارک در تهران، چندین پارک در مشهد و همچنین ۸ پارک در کرمانشاه منتشر شده بود.  همزمان ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است‌ که نشان‌ می‌دهد طرح حصارکشی جنسیتی در یکی از پارک‌های شهر بجنورد نیز به اجرا گذاشته شده است.  حصارکشی جنسیتی در پارک‌های ایران در حالی است که چند روز پیش، وزارت امر به معروف و نهی از منکرِ طالبان در افغانستان نیز ورود همزمان زنان و مردان را به پارک‌های تفریحی ممنوع اعلام کرد و برای تفریح مردان و زنان زمان‌بندی کرد.  طبق زمانبندی طالبان، مردان ۴ روز در هفته و زنان نیز ۳ روز در هفته حق تفریح و رفتن به پارک‌ها را دارند و زنان در پارک‌های تفریحی باید «حجاب شرعی» را رعایت کنند.

در سایه‌ی حاکمیت این رژیم ضد انسانی، خشونت و تحقیر علیه زنان، حد و مرزی ندارد. خشونت‌های خانوادگی، آزارهای جنسی، قتل‌های ناموسی، کودک ‌همسری  و چند همسری ، صیغه و  ازدواج های موقت، جداسازی جنسیتی، زنانه و مردانه کردن رشته های تحصیلی، ایجاد موانع در ورزش و دیگر فعالیت های اجتماعی، محرومیت مادران از حق سرپرستی فرزندان، فقدان شغل متناسب با توان زنان و دختران و نبود بستر و فضای آرام و امن در محیط کاری، و ده ها مورد دیگر، هر روزه در حال گسترش است.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های رژیم ضد زن و جنایتکار جمهوری اسلامی ، حذف زنان از امورات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی،  مهار جنبش زنان آزادیخواه ایران بوده‌ است و اکنون می‌کوشد با شدت بخشیدن به سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سرکوب، زنان را هرچه بیشتر منزوی و در چهار دیواری منزل زندانی نماید.

بی شک زنان و مردان مبارز و آزادیخواه ایران مثل همیشه تسلیم طرح و نیرنگهای ارتجاعی رژیم اسلامی نخواهند شد و با اتحاد و همبستگی خود طرح ارتجاعی و طالبانی دیوار کشی پارکها را نيز  با شکست روبرو خواهند کرد.