حزب کمونیست ایران

ضرورت گسترش پشتیبانی سراسری از مبارزات مردم بلوچستان

معترضین دلیر و خانواده های مقاوم جانباختگان جمعه خونین زاهدان در یک سالگی آن فاجعه بزرگ در روزهای جمعه هفتم و شنبه هشتم مهرماه با اکسیون های شجاعانه ای دست زدند. مبارزین در روز جمعه، علیرغم اینکه سرکوبگران بر بستر یک حکومت نظامی اعلام نشده، زاهدان و چند شهر دیگر را به صورت پادگان در آورده بودند،شعار گویان به خیابان ها ریختند. آنها در زیر رگبار گاز اشک آور و گلوله های جنگی و ساچمه ای با تکرار مکرر “مرگ بر خامنه ای!”، نشان دادند که آنها او را آمر اصلی کشتار عام و طرح ریزی شده معترضان به تجاوز یک سرهنگ به یک نوجوان بلوچ در هشتم مهر 1401 میدانند. جانیان انتخاب شده که به شهرهای بلوچستان اعزام شده بودند، زنان و مردان تظاهر کننده را با کلاشینکف و تیربار به رگبار بستند و موجب زخمی شدن عده ای زن، مرد و کودک شدند. همزمان باتیراندازی ها وتظاهراتجسورانهمعترضین، که تصاویر آنها وسیعا در شبکه های اجتماعی پخش شد، مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، مدعی شد هیچ‌گونه تیراندازی‌ای در استان سیستان و بلوچستان رخ نداده است. خبرگزاری ایرنا به نقل از او نوشت که شرایط در زاهدان «عادی» است. این دروغهای وقیحانه که شیوه مرسوم کاربدستان ریز و درشت رژیم می باشد مثل همیشه بر میزان نفرت شهروندان علیه این رژیم جرم و جنایت می افزاید.

اعتراضات در شهرهای سوران، خاش، راسک و تفتان نیز با وجود جو شدید امنیتی دنبال شد. درسوران تظاهر کنندگان شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سر دادند. در خاش معترضین در راهپیمایی اعتراضی خویش با حمله ماموران حکومتی مقابله کرده و توانستند آن‌ها را عقب برانند.در شهرهای راسک و تفتان نیز شهروندان روز جمعه به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.کلا در همه شهرها این شعار ها بیشتر به گوش رسیدند: «تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت»، “بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی”، «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر»و «بلوچ می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد». اعتراضات، تظاهرات های روز جمعه در روز شنبه هشتم مهر با اعتصابات کامل کسبه و بازاریان در دو شهر زاهدان و چاه بهار دنبال شد. بر اساس گزارش کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» معترضین در شهرک نوبندیان نیز به این اعتصاب پیوستند.طبق آخرین اطلاعات منتشر شده در تیراندازی مزدوران رژیم به مردم بی دفاع29 نفر زخمی شدند که 8 تن آنها کودک بودند. 31 نفر نیز بازداشت گردیدند.

ایرانیان خارج از کشور همین روز در چند شهر جهان مانند لندن، فرانکفورت، استکهلم،‌ گوتنبرگ، مالمو، آمستردام و چند شهر دیگر تجمع‌های اعتراضی بر پا کردند.در گوتنبرگ سوئد، تجمع‌کنندگان علاوه بر حمایتاز  مردم بلوچ، رییس‌جمهوری آمریکا را نیز به دلیل مماشات با جمهوری اسلامی، هدف شعارهای انتقادی خود قرار دادند.شماری از معترضان ایرانی در مالمو نیز تجمع کرده و شعارهایی مانند «زاهدان، چشم و چراغ ایران» و «کُرد و بلوچ و آذری، آزادی و برابری» سر دادند.

در همین روز یعنی شنبه هشتم مهر۷ زندانی سیاسی، شجاع و مشهور زن در حمایت از مردم مبارز بلوچستان و در بزرگداشت یاد جانباختگان “جمعه خونین زاهدان” از اوین نامه ای منتشر کردند.نرگس محمدی، گلرخ ایرایی، سپیده قلیان، فائزه هاشمی، شکیلا منفرد، محبوبه رضایی و آزاده عابدینی، که نامه را امضا کرده بودند، در آغاز آن نوشتند که”جمعه خونین زاهدان” بزنگاهی با اهمیت و تاثیرگذار در جنبش “زن، زندگی، آزادی” می باشد. آنها ادامه دادند که قتل عام تظاهر کنندگان در زاهدان در هشتم مهر 1401 به صورت “کابوس استبداد و دلگرمی معترضان در سراسر ایران تبدیل شد. نویسندگان نامه در پایان نوشتند که وظیفه هر ایرانی است با مردم ستمدیده بلوچستان همراه و همصدا شوند.

کشتار جمعه خونین زاهدان که در هشتم مهر و کمتر از دو هفته پس از شروع جنبش انقلابی ژینا در سال 1401 رویداد به دستور بالاترین مقامات رژیم، و در راسشان شخص خامنه، انجام گرفت تا شاید مردم بپا خاسته در سراسر ایران مرعوب شوند. اما آن فاجعه خونبار بر عکس انتظار طراحان، آمرانش و استراتژین های جانی رژیم آتش انقلاب ژینا را شعله تر کرد.