حزب کمونیست ایران

طرح فریبکارانه گران کردن گام به گام نرخ نان در ایران

سرانجام موج افزایش نرخ مواد غذایی در ایران به نان هم رسید. رژیم با توجه به اینکه نان درواقع غذای اصلی اکثریت مردم کارگر و زحمتکش و تهیدست این جامعه است، برای گران کردن آن روش آزمون و خطا را در پیش گرفت. بدین منظور از چند هفته پیش در گام اول با راه انداختن شایعه گران شدن نان تلاش نمود تا عکس العمل مردم را در این زمینه بسنجد. سپس نوبت به تکذیب و تایید تلویحی گران شدن نان رسید. آنگاه وعده سهمیه بندی یارانه ای نان داده شد. چند هفته ای است که این خبر دهان به دهان می چرخد که قیمت نان گران خواهد شد و حتی عکس هایی از کارت یارانه نان در فضای مجازی دست به دست می شود. این در حالی است که مسئولین ادعا می کنند هیچ افزایشی در قیمت نان سنتی نخواهند داد. با این حال در هفته گذشته خبر افزایش قیمت نان های فانتزی و سایر اقلام مربوط به آرد به صورت گسترده شنیده شد و نگرانی برای گران شدن قیمت نان سنتی همچنان ادامه دارد.

ازآنجا که سران رژیم ضرب شصت مردم خشمگین را در گذشته و بویژه در جریان گران شدن نرخ بنزین در آبان ۹۸ چشیده بودند،دریافته اند که در اینگونه موارد احتیاط بیشتر لازم است، از اینرو در شهرهای معینی گران کردن نرخ نان را به آزمایش گذاشتند.

. به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنگک، نانوایان با آغاز اجرای این طرح هر کیسه آرد را ۶۵۰ هزار تومان خریداری می‌کنند که پیش از این حدود ۴۷ هزار تومان می‌خریدند.

اما فریبکاری جمهوری اسلامی برای گران کردن نرخ نان به همین جا خاتمه نمی یابد. این سیاست مانند سیاستهای دیگر این رژیم در عین حال مهر جنایتکارانه ترین سیمای این رژیم را برخود دارد.روزنامه «جوان» از نشریات وابسته به سپاه پاسداران در تازه ترین شماره خود ضمن دفاع از ضرورت گران شدن نرخ نان مهمترین دلیل آن را این چنین ضد انسانی بیان می کند: « در زمینه افزایش نرخ نان باید به استفاده حدود ۱۰ میلیون مهاجر خارجی از نان دولتی اشاره داشت که بعضاً با برخورداری از رژیم غذایی نان‌پایه، چندبرابر خانواده‌های ایرانی نان مصرف می‌کنند و در واقع از سرانه یارانه آرد بیشتر از ایرانیان برخوردار هستند؛ بنابراین در ضرورت تغییر این رویه خسارت‌بار و اصلاح آن هیچ تردیدی نیست و تقریباً مورد اجماع تمامی کارشناسان اقتصادی و دلسوزان منافع ملی قرار داشته و دارد.»

اما رویدادهای متعاقب عملی شدن گام به گام نرخ نان نشان می دهد که نگرانی های جمهوری اسلامی واقعی بوده است و مردم گران شدن نرخ نان را به سادگی از سر نمی گذرانند. از شهرهای مختلف خوزستان گزارش می رسد که در سه شهر ایذه، سوسنگرد و شادگان مردم در اعتراض به گران شدن نرخ نان به خیابانها ریخته اند. همین گزارشها حاکی از آنند که اعتراضات صورت گرفته با واکنش نیروهای نظامی رژیم روبرو شده است و در برخی مناطق صدای تیراندازی شنیده شده و انترنت بسیاری از شهرهای استان خوزستان قطع شده و یا بسیار کند و غیر قابل استفاده شده است. همچنین گزارش می رسد که ، شب پنجشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه دستکم ۲۰ شهروند در سوسنگرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

جمهوری اسلامی خطر را در بناگوش خود إحساس کرده است. این روزها حتی بسیاری از حامیان دولت رییسی زبان به انتقاد از دولت گشوده اند و تلاش می کنند گریبان خود را از مسئولیت در قبال وضع موجود رها سازند. به عنوان نمونه سایت خبر آن لاین از سایتهای نزدیک به دولت رئیسی نوشته است :

،«نان گران شد»، «لبنیات گران شد»، «ماکارونی گران شد» ، «روغن گران شد»، «مسکن گران شد» و …این روزها گوش مان به شنیدن خبرهایی از این جنس عادت کرده است، خبرهایی که در چندماه عمر دولت اصولگرای رئیسی هر روز و هر روز شنیده می شود و جالبتر واکنش رئیس دولت و دولتمردانش است؛ «یارانه می دهیم»، «تقصیر دولت روحانی است»، «دستور می دهم که که چنین و چنان شود!»

همین وبسایت حکومتی می نویسد: « وضعیت آنقدر ترسناک و غیرقابل پیش بینی شده است که حتی صدای مداحانی را که در مدح دولت رئیسی با هم مسابقه گذاشته بودند درآورده است.»

اما آنچه که برای رژیم ایران ترسناک و غیر قابل پیش بینی است برای کارگران و مردم محروم، امید به رهایی است و افق روشن