حزب کمونیست ایران

فعالیت های آبادگرانه فعالان داوطلب محیط زیست در مقابل ویرانگران

اجلاس اقلیمی سازمان ملل مشهور به کاپ ۲۸ در دوبی با حضور ۷۰ هزار نفر از دویست کشورروز ۳۰نوامبر/نهم آذر شروع شد و ۱۲ دسامبر/۲۱ آذر به پایان رسید. این اجلاس در دبی، پایتخت امارات متحده عربی، برگزار گردید که خود با مصرف ۲۲ هزار تن گاز کربن به ازاء هر نفر از جمعیت کشور بعد از قطر در رتبه دوم جهانی قرار دارد. در مجموع مصرف سرانه انتشار گاز کربن در کشور های شورای همکاری خلیج چهار برابر استاندارد جهانی است. خبرگزاری ها در چند روز اخیر نوشتند که مسئولین سوخت امارات متحده عربی در اجلاس مشغول ادامه بازاریابی فریبکارانه با ملل دیگر برای خرید نفت هستند.گروه غیردولتی ک بی پی او (KBPO)، که ائتلافی متشکل از ۴۵۰ گروه بین‌المللی فعال در زمینه تغییرات آب و هوایی از جمله صلح سبز است، فاش کرد  که با بررسی اطلاعات مربوط به اجلاس کاپ۲۸ مشخص شده است که امسال برای ۲۴۵۶ نفر مرتبط با سوخت‌های فسیلی مجوز شرکت در این کنفرانس صادر شده است. این آمار تقریباً چهار برابر تعداد مجوزهای صادر شده برای چنین شرکت کنندگانی در جریان کنفرانس «شرم الشیخ» در سال گذشته میلادی در مصر می باشد.

مهمترین توقع از شرکت کنندگان در کنفرانس دبی این بود که نسبت به گذار از سوخت‌های فسیلی متعهد شده و آنرا در بیانیه پایانی به گنجانند. حاضرین پس از کشمکش فراوان و تحت تاثیر فشار سنگین جنبش نجات زیست بوم و شرایط زندگی بر روی کره زمین عبارت فوق را در بیانیه درج کردند، اما ملزومات پیاده کردن آنرا فراهم ننمودند.

در مقابل خیل عظیم خدم و حشم بورژوازی، که در کنفرانس های اقلیمی و مناسبت های نظیر آن وعده های دروغین داده و می دهند صدها هزار فعال حفاظت از محیط زیست در جهان وجود دارند که فعالان محیط زیست و دوستداران زیست بوم در کردستان بخشی کوچک از آن ارتش صدها هزار نفره هستند. در روز هائی که تدارک کنفران سکاپ ۲۸ در دوبی جریان داشت جمعی از فعالان محیط زیست در این جغرافیا با استفاده از امکانات بشدت محدود خود مشغول انجام اقداماتی بودند که به برخی از آنها اشاره می شود.

روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر، و هم زمان با شروع اجلاس اقلیمی سازمان ملل، جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست در اطراف شهر مهاباد نهال های درخت بلوط، که با آب و هوای محل سازگار می باشد، کاشتند. روز جمعه اول دسامبر تعدادی از فعالین محافظت از زیست بوم در شهرک حسن آباد، واقع در اطراف سنندج، خس و خاشاک دامن کوه “قلعه حسن اباد” را پاک کردند و تعداد زیادی نهال بلوط و بادام را کاشتند. در همان روز تعدادی از مدافعان و دوستدارانِ محیط زیست در کوههای اطراف شهرهای نقده، سقز و بانه با سردادن شعار “با همدیگر  محیط زیست کردستان را سبز نگه میداریم” نهال های بلوط، بادام و درخت های دیگر کاشتند. روز شنبه دوم دسامبر اعضای “انجمن سبر چیا” و تعدادی از اهالی مریوان در محل های سوزانده شده توسط دشمنان محیط زیست 1200 نهال بلوط کاشتند. در همین روز اعضای انجمن محیط زیست “پاژین” ی بانه و تعدادی از اهالی در اطراف نهال های بلوط کاشتند. در روز سه شنبه ششم دسامبر اعضای “انجمن محیط زیست ژیوا”ی پاوه و شماری از اهالی در اطراف آن شهر صدها نهال بلوط را کاشتند.  در هشتم دسامبر عده ای از فعالین زیست بوم شهر سنندج در دامنه کوه آبیدر نهال بادام و سایر درخت های سازگار با آب و هوای منطقه را کاشتند. در دهم دسامبر اعضای گروه مخیط زیست “چڕو” در شهر روانسر و فعالان محیط زیست در شهر کامیاران در اطراف آن شهرها نهال های بلوط کاشتند. در روز یازدهم دسامبر فعالین محیط زیست در اطراف روستای بزرگ “نگڵ”، در ناحیه سنندج، نهال بلوط کاشتند. تمام فعالیت های یاد شده به عنوان بخشی از کمپین “محافظت از زاگرس”، که در حال گسترش می باشد، با شرکت وسیع زنان انجام گرفته است. فعالان کمپین مذکور همزمان از مردم شهر ها و پیرامونیان آنها خواستند از آنها پیروی کنند تا محیط زیستی مناسب برای نسل های آینده به ارث بگذارند. آنها در عین حال تلاش کرده اند از دزدیده شدن درخت های ارزشمند جنگل های کردستان توسط عوامل رژیم و یا سوزاندن جنگل ها توسط سپاه پاسداران جلوگیری کنند و در این باره موفقیت های خوبی نیز داشته اند.

کارشناسان نوشته اند که کنفرانس های اقلیمی سازمان ملل از سال 1995 میلادی هر سال با دهها هزار شرکت کننده، شامل سران تعداد زیادی از کشورها به طور مرتب تشکیل شده است. علیرغم همه این تئاتر ها که برای فریب دادن مردم نگران جهان، فعالین فراوان محیط زیست و اکسیون های وسیع آنان انجام گرفته وضع محیط زیست نه تنها بهبود پیدا نکرده، بلکه بدتر هم شده است. دلیلش هم روشن است. سرمایه بدون تخریب محیط زیست قادر به سود اندوزی و بقا نخواهد بود. تنها با گذر از سیستم سرمایه داری و در شرایطی که کارگران و توده های مردم بر سرنوشت خود حاکم باشند محیط زندگی میلیارد ها انسان از خطر نابودی نجات خواهد یافت. فعالیت های فعالین داوطلب و مستقل دفاع از محیط زیست در سراسر جهان، منطقه و ایران (شامل کردستان) بخشی از اقداماتی است که در شرایط مورد اشاره در مقیاسی بسیار بزرگتر انجام خواهد گرفت.