حزب کمونیست ایران

قطعنامه پایانی تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی

 

قطعنامه پایانی تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی و تاکید بر ادامه اعتراضات خیابانی تا دستیابی کامل به همسان سازی حقوق و حقوق‌های تراز شرایط تورمی و گرانی

بنا به فراخوان قبلی، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تهران، مشهد، خرم آباد، شوشتر، رشت، قزوین، شوش، کرمانشاه، تبریز، اراک، اردبیل، بجنورد…دست به تجمع زدند. معترضان می‌گویند‌‌، «تا محرومیم و زیر فشار، معترض باقی خواهیم ماند!» بازنشستگان معترض با شعارهای: «زندانی سیاسی، آزاد باید گردد»، « وعده وعید چه خوب بود، ولی همه‌اش دروغ  بود»،  تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»، «کشتی بازنشسته، دیگه به گل نشسته»، «سفره ما خالیه،  ظلم و ستم کافیه»، «نه مجلس نه دولت، نیستند به فکر ملت»، به خیابان آمدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی

در پایان تجمع گسترده امروز بازنشستگان تامین اجتماعی قطعنامه پایانی اعتراضات را قرائت کردند.

در قسمتی از قطعنامه پایانی بازنشستگان تامین اجتماعی آمده است: «سال ۱۴۰۰ در حال تمام شدن می‌باشد. ولی زندگی نابسامان بازنشستگان بیش از پیش بر مدار فقر، تنگدستی، ناامنی و بی‌خانمانی در حال چرخیدن است.

از یک سو رانت و فساد و اختلاس‌های کلان و پی در پی مسئولان هر روز در حال افزایش بیکران می‌باشد. در سوی دیگر، ما بازنشستگان قرار گرفته‌ایم که علی‌رغم تجمعات مکرر و هم‌صدا با همه‌ی معترضان، از کارگر گرفته تا معلم. از پرستار تا مالباخته، در هر گوشه‌ای از این جامعه ثروت‌های غارت‌شده‌ی خود را طلب می‌نماییم.

شما تمامی منابع مالی و اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی که متعلق به بازنشستگان می‌باشد را تصرف کرده‌اید. منابع مالی بازنشستگان که در سنوات اشتغال، برای پشتوانه دوران بازنشستگی ذخیره کرده‌اند. آن‌ها را با اتکا بر قدرت سیاسی و قلدرمنشانه در مالکیت و تصرف خود در آورده‌اید و کاخ‌های ظلم خود را بر ویرانه‌های زندگی ما بنا نهاده‌اید.

قدرت متحد کارگران، معلمان، بازنشستگان و سایر زحمتکشان، پتانسیل بالقوه‌ای است که خشم و نفرت و بیزاری از شرایط فلاکت‌بار موجود را در خود نهفته دارد. هیچ قدرتی یارای مقاومت در مقابل آن را ندارد.

طبق فراخوان ۳۱ تشکل مستقل بازنشستگان، بار دیگر در یکشنبه‌ای که روز اعتراض ماست، در بستر خیابان بهم می‌پیوندیم. خواب و آرامش کسانی که با تسخیر قدرت، ثروت عمومی را در اختیار گرفته و بی‌محابا همچون غنایم جنگی بین خود تقسیم می‌کنند را بر هم می‌زنیم. هشدار می‌دهیم که ما بیداریم و تا رفع تبعیض و دست‌یابی به زندگی مناسب و بی‌دغدغه، آرام نخواهیم گرفت.

بر همین اساس بخشی از‌  خواست‌های مهم و فوری خود را اعلام می‌کنیم:

۱- تعیین مزد بر مبنای هزینه‌های واقعی زندگی که متناسب با هزینه واقعی سبد معیشت خانوار و افزایش آن طبق تورم واقعی جامعه باشد.

۲- تامین بیمه درمانی کارآمد و رایگان طبق ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی (قانون الزام) و انحلال بازار بیمه تکمیلی.

۳- دریافتی مستمری بگیران از جمله بازماندگان و از کارافتادگان نباید کمتر از حداقل مزد پیشنهادی تشکل‌های مستقل کارگری و بازنشستگان باشد.

۴-پرداخت فوری دیون دولت، بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی.

۵- کوتاه نمودن دست دولت بر صندوقی که دولتی نیست و تمام اموالش متعلق به بازنشستگان می‌باشد.

۶-اجرای همسان‌سازی کامل حقوق بازنشستگان.

۷- احتساب سابقه ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور همچون سابقه استحقاقی در متناسب سازی حقوق سال ۹۹ بازنشستگان و پرداخت معوقه‌ی آن.

۸-مدیریت و نظارت بر صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی توسط نمایندگان منتخب و مستقل بازنشستگان.

۹- پرداخت یکسان عیدی کارگری اعم از شاغل و بازنشسته به‌ میزان دوماه حقوق.

۱۰-آزادی بی قید و شرط تمامی فعالان بویژه آقای اسماعیل گرامی.»