حزب کمونیست ایران

نجات از ورشکستگی اقتصادی با فروش سهام ممکن نیست

در حالی که اقتصاد رژیم جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است، دولت روحانی در چند ماه گذشته تلاش نموده با تشویق مردم برای روی آوری به بازار سهام و تخفیف قیمت و حراج اموال و شرکتها و مؤسسات دولتی اقتصادش را سرپا نگهدارد. با این حال حسن روحانی روز سه شنبه چهارم شهریور در گزارش عمل‌کرد هفت ساله‌اش با پررویی به دروغپردازی آنچنان به پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی پرداخت که گویا ایران در ۶۰ سال گذشته هرگز به خود ندیده و در مواردی حتی در جهان نیز بی‌نظیر بوده است. این درحالی است که رژیم اسلامی با بحران عمیق مالی مواجه شده است، ارزش پول رایج حکومتش پانصد در صد کاهش یافته است، با استناد به سخنان قبلی خودش ۷۰ در صد مردم ایران زیر خط فقر زندگی می کنند، در آمد نفتیش بر اثر تحریمهای آمریکا به مبلغ ناچیزی رسیده است و در حال ورشکستگی قرار گرفته است.

اینک کار به جایی رسیده که رژیم می‌خواهد با فروش سهام بانکها و مؤسسات بنیادهای مالیش به مردم، اقتصاد بازار را رونق بخشد و آنرا از رکود خارج سازد و به گردش در آورد. سرمایه گذاری در بازار سهام اساسأ یکی از شیوه های قُماربازی اقتصادی در سیستم سرمایه داری است و بسیار ریسک بردار است. اما در چنین شرایط نابسامان اقتصادی و با توجه به سابقه دزدی و اختلاس مقامات رژیم، ریسک سرمایه‌ گذاری در بازار بورس رژیم که همیشه در نوسان و مُتلاطم است چند برابر بیشتر می باشد.

این اقدام جمهوری اسلامی حیله و ترفند دیگری است جهت ایجاد امکان برای سرمایه داران تا بتوانند پس انداز و دارایی چندرغاز مردمی را که ممکن است هنوز در جبب شان باقی‌مانده باشد بالا بکشندند. متأسفانه در شرایطی که اوضاع اقتصادی با رکود بی سابقه ای روبرو شده و بازار مسکن به شدت بحرانی است، آن بخش از مردم به دلیل نگرانی از تداوم این اوضاع به دامی می افتند که رژیم برایشان پهن کرده است. مدیر آموزش کانون بورس اوراق بهادار اعلام نمود که: در چند ماه گذشته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده است. در نتیجه میزان نقدینگی در جامعه به شدت بالا رفته و زیر ساختهای اقتصاد بازار دچار اختلال شده است“. واضح است که این افزایش یکباره نقدینگی موجب افزایش تورم می‌شود و اوضاع زندگی توده های مردم را فلاکت بارتر خواهد نمود. از طرف دیگر رژیم جمهور اسلامی که دچار افلاس اقتصادی هست هیچ مسئولیتی در قبال ثروت و دارایی مردمی ندارد که بعضأ برای خرید سهام حتی پول قرض کرده‌اند و وارد بازار پر ریسک سهام شده‌اند. در همین رابطه کاظم موسوی عضو هیأت رئیسه کمسیون اقتصادی مجلس رژیم نیز گفته است که : “در هفته های اخیر روزانه هزار تا هزارو پانصد میلیارد تومان پول جذب بازار بورس شده است .” او هشدار داد که این رونق حبابی است که ترکیدن آن منجر به از بین رفتن سرمایه مردم می‌شود.

با تداوم روند سقوط شاخص سهام یا ( ایندکس) که نشان دهنده سطح عمومی قیمت سود سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس ایران است، این شاخص طی هفته گذشته کاهش ۲۰۰ هزار واحدی داشته است و خطر بالا کشیدن سرمایه های مردم از جانب دولت و صاحبان سرمایه های بزرگ در بازار بورس به شدت افزایش یافته است. زیرا در این قمار بورس بازی بسیاری از شرکتها و مؤسسات غول پیکر وابسته به سپاه پاسداران و بیت رهبری و دیگر نهادهای مذهبی دست بالا دارند. سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی به عنوان مافیای اقتصادی با استفاده از قدرت و نفوذ خود شاخص کل بورس را بر اساس سود آوری بیشتر شرکتهای خود بالا و پایین می‌برند و ارزش سهام شرکتهای خود را بسیار بالاتر از ارزش واقعی آنها اعلام می‌کنند. در نتیجه ضررمند اصلی در این بورس بازی مردم عادی خواهند بود.

در حالی که اوضاع اقتصادی جمهوری اسلامی روز به روز بحرانی تر می‌شود، خرید سهام بانکها و شرکتهای دولتی از جانب مردم نه تنها سودی عاید آنها نمی‌کند بلکه ریسک از دست رفتن کل سرمایه شان را نیز در بر خواهد داشت. زیرا دولت بیلان واقعی اقتصادی آنها را اعلام نمی‌کند. تعداد زیادی از این بانکها و شرکتها نه تنها سود ده نیستند بلکه زیان ده و در آستانه ورشکستگی نیز قرار دارند. واضح است که با اعلام ورشکستگی آنها سهامشان نیز کل ارزش خود را از دست خواهد داد. بنا براین تلاش روحانی و دیگر کارگزاران مالی دولت برای تشویق مردم به خرید سهام بانکها و شرکتها، دلالیی فریبکارانه ای بیش نیست و در جهت پر کردن جیب سرمایه داران دولتی و خصوصی و نجات سرمایه آنها می‌باشد. اقدام مقامات دولت جمهوری اسلامی در به حراج گذاشتن و تخفیف ۲۰ و۳۰ درصدی اموال منقول و غیر منقول و فروش سهام شرکتها و بانکها و پالایشگاهها و شرکتهای بخش فلزات و خود رو سازی و حتی فروش اوراق سلف نفتی، چشم دوختن به ارز و طلای نا چیز مردم و تلاش برای تأمین بخشی از کسری بودجه حکومت است. اما اکثریت عظیم توده های مردم نه اعتمادی به رژیم دارند و نه رمقی در زندگی برایشان باقی نمانده است تا وارد چنین معاملاتی با رژیم شوند.

توسل رژیم به حراج و فروش اموال منقول و غیر منقول نمی‌تواند گریبان رژیم را از بحران عمیق ساختاری رژیم اسلامی نجات دهد. موعظه روحانی و خامنه ای برای پایین آوردن توقعات مردم از زندگی نیز به گوش کسی نمی‌رود. کارگران و توده های مردم زحمتکش با تداوم مبارزات شان و با اعتراض و اعتصابات مداوم و پی در پی که روز به روز گسترده‌تر و سراسری تر می شوند بیشتر گلوی رژیم را برای تحقق مطالباتشان می فشارند و سرانجام با پیروزی در این نبرد طبقاتی، این رژیم قرون وسطایی اسلامی سرمایه را به ذباله دان تاریخ خواهند انداخت.