حزب کمونیست ایران

نهادینە کردن فساد، در خدمت بقای رژیم اسلامی

بیست و یکم بهمن، یک فایل صوتی از گفت‌وگوهای فرمانده کل و معاون اقتصادی وقت سپاه پاسداران در سال ۹۷ منتشر شد که انعکاس گسترده ای پیدا کرد. این فایل مربوط به گفت‌وگویی میان محمد علی جعفری و صادق ذوالقدرنیا از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران است. محور اصلی صحبت‌ها فسادهای گسترده در بنیاد تعاون سپاه، سپاه قدس و شهرداری تهران است که در آنها پای بسیاری از منصوبان خامنه‌ای از جمله قاسم سلیمانی و رئیس کنونی مجلس محمد باقر قالیباف هم در میان است.  در این فایل به نقش خامنه‌ای در تصمیم‌های فسادزا و لاپوشانی فساد نیز اشاره شده است.  علی خامنه‌ای صبح پنج‌شنبه ۲۸ بهمن در یک سخنرانی ویدئویی برای جمعی از مردم تبریز پس از حدود یک هفته برای نخستین بار به طور تلویحی به انتشار فایل صوتی گفت‌وگوی دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران درباره فساد گسترده در این نهاد واکنش نشان داد و آن را “عملیات رسانه‌ای استکبار” خواند.

خامنه‌ای در این دیدار گفت: «دروغ‌پردازی و تهمت‌زنی به ارکان انقلاب و مراکزی که در پیشرفت انقلاب تأثیر دارند، شیوه‌هایی است که در عملیات رسانه‌ای استفاده می‌شود. او “اتاق‌های فکر دشمن” را به “لجن‌پراکنی و دروغ‌گویی” متهم کرد و گفت “تهمت‌زنی به مجلس، شورای نگهبان، سپاه و شهید بزرگوار سردار سلیمانی نمونه‌هایی از این “لجن‌پراکنی‌ها” است . اما برخلاف ادعای خامنه‌ای، اتهام‌ها و مسائلی که در مورد فساد در میان کارگزاران ارشد حکومتی مطرح شده، نه ادعای رسانه‌های خارجی بلکه صحبت‌های صریح دو فرمانده ارشد سپاه هستند که مانند دیگر فرماندهان فاسد این نهاد توسط خود او منصوب شده‌اند.  در بخشی از این فایل صوتی فرماندهان سپاه به هولدینگ یاس، بازوی مهم بنیاد تعاون سپاه اشاره شده که همان زمان درباره فسادهای چند هزار میلیارد تومانی در آن بحث‌های زیادی مطرح بود و “جمال‌الدین آبرومند” شهردار سابق تهران، یکی از متهمان اصلی آن بود.

حمایت خامنه‌ای از متهمان پرونده‌های فساد مالی تازگی ندارد. بهمن سال ۹۱، چند روز پس از آنکه فایل صوتی رشوه‌خواهی برادر صادق لاریجانی از بابک زنجانی در مجلس فاش شد و «یکشنبه سیاه» نام گرفت، خامنه‌ای گفت پخش این فایل «خلاف اخلاق و شرع و قانون» است و مسئولين وقت، کار بابک زنجانی را یک عمل “جهادی” در راستای دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها دانستند. از همین زاویه بود که بابک زنجانی خود را «بسیجی اقتصادی» می‌دانست، و وکلای پروندهٔ فساد پتروشیمی می‌گفتند متهمان «هیچ هدفی جز خدمت به نظام نداشتەاند. در این مکالمه همچنین گفته می‌شود که شخص خامنه‌ای دستور داده ۹۰ درصد درآمد بنیاد تعاون در اختیار نیروی قدس و ده درصد آن در اختیار سپاه قرار گیرد. که به‌طور طبیعی پیامد چنین دستوری راه‌اندازی ده‌ها شبکه و شرکت زیرمجموعهٔ اقتصادی برای تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران بودە؛ نیرویی که تأمین بودجهٔ شبکهٔ عظیم شبه‌نظامیان‌شان در منطقه، سالانه به میلیاردها دلار می‌رسد.

بنیاد تعاون سپاه و دو زیرمجموعه‌اش، یعنی “هولدینگ یاس” و شرکت “رساتجارت” که تاکنون دو فساد عظیم ۸ هزار میلیاردی و ۱۳ هزار میلیارد تومانی از آن‌ها فاش شده، تا پروندهٔ خیریهٔ همسر قالیباف و دەها نمونەی دیگر، کە سراسر رانت‌خواری و فساد و تخلف و چپاول سامان کشور است، بخشی از این شبکه‌های مافیایی هستند. فساد در جمهوری اسلامی ابعادی بی‌سابقه پیدا کرده است، که غالبا در سیستم حکومت گسترده و دامنه‌دار است و موجب شده بی‌عدالتی و فقر و ناهنجاری های اجتماعی افزایش یابد. دزدیهای ملیارد دلاری توسط بالاترین افراد نزدیک به حلقه حاکمیت، که گاهی گوشەهائی از آن در نتیجه رقابت درونی دارودستەهای حکومتی آشکار می شوند، شکل معمول و شناخته شده فساد مالی در جمهوری اسلامی هستند. از دیدگاه سازمان شفافیت بین‌الملل، رژیم جمهوری اسلامی ایران از نظر فساد داخلی در زمره یکی از فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد.

اين سازمان در گزارش سال ٢٠٢١، می‌گوید ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ١٥٠ قرار گرفته است. انتشار اطلاعات در پیوند با سطح بحرانی فساد مالی در ایران و مخصوصا در دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم جمهوری اسلامی توسط سازمان شفافیت بین‌الملل در حالی منتشر می‌شود که به دلیل قوانین بسیار محدود کننده حفاظت اطلاعات، بیش از ٩٠ درصد اطلاعات مربوط به فعالیت‌های مالی ارگان‌هایی چون سپاه پاسداران و نهادهای اقتصادی‌ آن، وزارت اطلاعات، و در نهایت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در رده فوق‌محرمانه، سرّی، و فوق‌سرّی قرار دارند و از دسترس عمومی خارج است.

در سال‌های پس از جنگ ایران و عراق، خامنه‌ای با حمایت سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، موفق به تحکیم جایگاه سیاسی و نظامی خود به عنوان فرمانده کل قوا شد. او در راستای حفظ جایگاه خود، امکان فعالیت‌های گسترده اقتصادی زیادی را برای فرماندهان سپاه و مقامات وزارت اطلاعات فراهم کرد؛ امری که امروز آنان را به سردمداران چندین مافیای اقتصادی قدرتمند در تمامی عرصه‌های اقتصادی و صنایع حیاتی کشور، ازجمله صنایع دفاعی و پتروشیمی تبدیل کرده است.  سپاه پاسداران و به‌خصوص قرارگاه خاتم‌الانبیاء آن، با سوء‌استفاده از تحریم‌های گسترده بین‌المللی، به‌ویژه علیه صنایع نفتی و گازی، انحصار فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از این زمینه‌ها را به دست گرفته است.

واضح است که پول های کلان دزدیده شده و سوء استفادەهای مالی سران نظام اسلامی، دزدی از اموال و ثروت عمومی و دزدی از سفره خالی کارگران و حاصل رنج میلونها کارگر و مردم ستمدیده ایران است. سران رژیم اسلامی سرمایه در اوج فساد و بی اخلاقی با گران کردن مایحتاج روزانه مردم، به سفره خالی کارگران و توده های محروم جامعه دستبرد می زنند. کارگران و مردم زحمتکش برای تأمین یک زندگی شایسته انسان، برای دفاع از آزادی و کرامت انسانی خود و همچنین برای خاتمه دادن بە این دزدی و چپاولگری گسترده و کوتاه کردن دست سران دزد و غارتگر رژیم اسلامی از زندگی خود، راهی جز سرنگونی این رژیم را پیش رو ندارند. هر لحظه از طولانی شدن عمر این کانون فساد و استبداد، به معنای رنج و گرسنگی و تباهی بیشتر مردم ایران است.