حزب کمونیست ایران

هشتگ نسل‌کشی بلوچ در برابر اعدام‌ها در ایران

با افزایش تعداد بلوچ‌های به دار آویخته شده به ۱۳ نفر در طی دو روز، کاربران با هشتگ «نسل‌کشی بلوچ» خواهان پایان اعدام‌ها شدند.

هم‌زمان کمپین حقوق بشر ایران، درباره افزایش اعدام‌های سیاسی در کشور و تلاش حکومت برای خاموش کردن صدای مخالفان خود هشدار داد.

کمپین حقوق بشر ایران با هشدار درباره افزایش چشم‌گیر اعدام‌ها با انگیزه سیاسی در ایران، نوشت که در ۱۰ ماه گذشته دست‌کم ۱۷ نفر عمدتا جوان در جریان دادرسی‌هایی آشکارا غیرقانونی، به دار آویخته شدند. از آغاز خیزش انقلابی ایرانیان در شهریور ماه گذشته و پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، هفت نفر به دلیل شرکت در اعتراضات و دست‌کم ۱۰ نفر دیگر به دلیل «جرایم سیاسی» مختلف به دار آویخته شدند.  به گفته کمپین حقوق بشر ایران، «افساد فی‌ الارض» و «محاربه» اتهاماتی «مبهم و کلی» هستند که دست حاکمان را برای اجرای خودسرانه مجازات اعدام برای فعالان سیاسی باز می‌گذارند. اما علاوه بر ۱۷ نفری که از سپتامبر ۲۰۲۲ (اواخر شهریور سال گذشته) تاکنون به دلایل سیاسی به دار آویخته شدند، ده‌ها شهروند دیگر نیز به دلیل اعتراض، به «افساد فی‌ الارض» و «محاربه» متهم شده و در خطر اعدام قرار دارند. در همین راستا تعدادی از کاربرها هم با یادآوری سخنان نوید افکاری پیش از اعدام که گفته بود «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم»، خواهان واکنش جدی و موثر در برابر اعدام بلوچ‌ها شدند.