حزب کمونیست ایران

وحشت حکومت اسلامی ایران از فضای مجازی

حمید جعفری، «مسئول مرکز فضای مجازی ستاد کل نیروهای مسلح ایران» در گفتگو با هفته‌نامه «صبح صادق»، اُرگان سپاه پاسداران ایران از چهار نهاد مسلح ایران نام می برد که قرار است از طریق یک ستاد مشترکِ سایبری هماهنگ شوند. وی گفته است: “با راه اندازی شورای راهبردی فضای مجازی در ستاد کل نیروهای مسلح با حضور همه سازمان های مختلف سعی شده هم‌افزایی و هم‌گرایی میان نیروها افزایش یابد”.

موضوع حضور نهادهای نظامی ایران و به صورت ویژه سپاه پاسداران در فضای مجازی مسأله تازه‌ای نیست. سپاه در دو دهه گذشته با راه اندازی قرارگاه افسران جوان و گردان های سایبری بر فعالیت‌هایش در شبکه های مجازی افزوده است. در شهریور ماه امسال غلامرضا سلیمانی، رئیس بسیج از راه اندازی دو قرارگاه جدید به نام های «تعلیم و تربیت و روشنگری و هدایت سیاسی» برای برنامه‌ریزی و سازماندهی فضای مجازی خبر داده و گفته بود که هدف این قرارگاه ها “تربیت ۸ میلیون جوان انقلابی پای کار است.” اما آنطور که حمید جعفری برای صبح صادق روایت کرده است، بازیگری نیروهای مسلح در فضای مجازی تنها به سپاه پاسداران و بسیج محدود نمانده است بلکه نهادهای چهارگانه، یعنی سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و وزارت دفاع همه با هم در «مرکز فضای مجازی» هماهنگ شده‌اند تا به گفته جعفری «برای تحقق فرامین» رهبر جمهوری اسلامی «لشکرسازی» کنند.

روز سه‌شنبه وحید مجید، رئیس فتای نیروی سایبری ارتش جمهوری اسلامی (ناجا) هم از برگزاری نخستین رزمایش سراسری «همیاران سایبری» پلیس فتا خبر داد و گفت پلیس فتای ناجا قصد دارد به‌زودی شبکه اجتماعی همیاران سایبری را برای آنچه او «تعامل بیشتر در فضای مجازی با همیاران سایبری» خواند، راه اندازی کند. همزمان با اقدام‌ها سپاه و نیروهای مسلح برای تسلط بیشتر بر فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی نیز طرحی با عنوان ریاکارانه ودروغین «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در دست بررسی دارد. این طرح محدودیت بیشتری برای دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌کند و فیلترینگ را شدت می‌بخشد. طرح فوق به نوبه خود دست نظامیان را برای تشدید نظارت بر کاربران اینترنتی و سرکوب مخالفان در فضای مجازی بازتر خواهد کرد. این طرح با کاهش بستر اینترنت و کُند کردن آن رسماً دسترسی به اینستاگرام و سایر پیام‌رسان‌های مجازی را ناممکن کرده و حق ناشناس‌ماندن را از کاربران اینترنت در ایران خواهد گرفت.

حکومت اسلامی دشمنی آشکار و عمیقی با گردش آزاد اخبار، با ابراز و انتشار نظر بدون سانسور، با پخش گزارشات و اخبار واقعی جامعه، با اتحاد و ارتباط مردم با هم، با نشر و پخش موزیک، هنر، ادبیات، فیلم، با گسترش علم و دانش دارد و فضای مجازی عرصه ای است که دستگاه سانسور حکومت، ارتش چاقوکشان و اسیدپاشانِ حزب الهی قادر به کنترل آن نیستند .

امروزه به یمن پیشرفت تکنولوژی ارتباط جمعی، دهها میلیون از مردم ایران به آسانی به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند و جنایات رژیم را در کم ترین زمان ممکن به اقصی نقاط جهان می رسانند. دستگاه تفتیش عقاید حکومت با فیلتر و بلوک کردن سایتها، با دستگیری فعالین اجتماعی و سیاسی، با قطع و کند کردن اینترنت و با بالا بردن هزینه استفاده از اینترنت، به جنگ شبکه های اجتماعی  رفت و شکست خورد.

تبلیغات مقامات رژیم علیه اینترنت و تلاش برای اسلامی کردن و یا در واقع کنترل و جاسوسی از کاربران هم تا به حال بی نتیجه مانده است. بیش از ۱۳۰ هزار آخوند از نماز جمعه تا شرکت در صدا و سیمای رژیم علیه اینترنت تبلیغ کرده و کماکان کاربران اینترنتی مدام بیشتر می شوند.  با فرمان خامنه ای تحت عنوان « آتش به اختیار »  لات و اراذلِ حزب الهی را در دنیای مجازی بسیج کرده است که با اکانت یا اسامی جعلی به دفاع از رژیم و دشمنی با مخالفین و پخش اخبار و اطلاعات غیر واقعی بپردازند.

در چهل و چند سال گذشته هیچ میزان از سرکوب و جنایت حکومت اسلامی قادر به درهم شکستن مبارزه و مقاومت مردم نبوده و بی گمان ارتش سایبری مزدوران حکومت هم رسوا شده و شکست خواهند خورد .رژیم اسلامی قادر نخواهد بود میلیونها نفر از جمعیت کشور را در فضای مجازی و اینترنتی کنترل کند و این عربده کشی ها اوباشان ارتش سایبری حکومت نخواهند توانست مردم را به دهها و صدها سال پیش برگردانند.