حزب کمونیست ایران

وضعیت وخیم جسمی رضا شهابی و تمدید بازداشت وی!

بهرام رحمانی

بحران‌های حکومت اسلامی ایران به حدی عمیق و گسترده هستند که هیچ راه‌حل دولتی برای آن‌ها وجود ندارد و به همین دلیل، حکومت ناتوان تر از آن‌ست که مطالبات کارگران و محرومان را جامعه ار برآورده کند شدیدا به نیروهای سرکوبگر و زندان و شکنجه و اعدام متوسل شده است.

با آغاز اعتراض‌های خیابانی اخیر با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» «مرگ بر رییسی» وحکومت هرچه بیش‌تر وحشت‌زده شده به‌طوری که فعالین کارگری را یکی پس از دیگری دستگیر می‌کند. این هم نشانه بارز وحشت حاکمیت از گسترش و سراسری شدن اعتصاب و اعتراض متحدانه  کارگران، لشکر بیکاران، بازنشستگان، معلمان، دانشجویان، زنان و به‌طور کلی همه تهی‌دستان جامعه بر علیه فقر و فلاکت و گرانی و بی‌حقوقی است.

در این میان رضا شهابی که یکی از چهره‌های فعال و سرشناس جنبش کارگری ایران است به دلایل بالا که اشاره شد دستگیر شده است.

بنا به گزارش کمپین دفاع از رضا شهابی یک‌شنبه 25 اردیبهشت 1401، رضا سخت مریض است و نیاز به درمان عاجل دارد و باید هرچه زودتر در خارج زندان تحت مداوای عاجل قرار گیرد. اما به‌نظر می‌رسد حکومت اسلامی قصد دارد ررضا را نیز همانند بکتاش بکشد.

این کمیته نوشته است: بر اساس اخبار موثق دریافتی، متاسفانه طی دیروز و امروز، وضعیت جسمی رضا شهابی رو به وخامت گذاشته و از دیروز تیم پزشکی بارها بالای سر او رفته اما کماکان حال وضعیت جسمی وی به حالت عادی بازنگشته است. فشار خون رضا بالا رفته، دچار کمر درد شدید شده، بی‌حسی در سیستم عصبی باز هم عود کرده و سمت چپ صورتی رضا بی‌حس شده که در حال سرایت به سایر نقاط بدن اوست، و هم‌چنین رضا دچار گردن درد و سردرد شدید شده است. گفتنی است که تمام این‌ها عوارض شکنجه‌های اعمال شده بر رضا شهابی در دوره بازداشت قبلی در بند 209 اطلاعات اوین است. رضا شهابی در نتیجه شکنجه های وزارت اطلاعات طی سال های قبل و در بازداشت های پیشین، دچار عوارض بازگشت ناپذیری در سیستم عصبی، فقرات و کمر و گردن شد که اکنون با بازداشت مجدد وی دوباره این عوارض عود کرده است. پزشکان طی دیروز و امروز و در بند 209، بارها سراسیمه بالای سر رضا رفته اند و با خوراندن داروهای بی‌حسی و کاهنده درد، تلاش کرده‌اند وضعیت او را به حالت عادی دربیاورند اما متاسفانه وضعیت جسمی رضا شهابی کماکان در وضعیت وخیم است.

این کمیته در بیانیه خود نوشته است: رضا شهابی روز یک‌شنبه، در تماس تلفنی به خانواده خود خبر داده است که بازداشت موقت او توسط دادیاری شعبه دوم مقدس اوین و به درخواست بازجویان اطلاعات، به مدت یک ماه تمدید شده است. این در حالی است که رضا شهابی باید به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شود.

بازجویی و تحت فشار قرار دادن رضا شهابی در این شرایط جسمی مصداق بارز شکنجه‌های شدید جسمی است. رضا شهابی، فعال کارگری است که در راستای دفاع از حقوق کارگران فعالیت کرده است. رضا شهابی و سایر زندانیان کارگری و سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

علاوه بر تهدید و دستگیری فعالان کارگری و مدافعان حقوق کارگران، رسانه‌های وابسته به نهادهای امینتی حکومت اسلامی ایران در حال اتهام‌زنی و پرونده‌سازی کاذب برای رضا شهابی، عضو هیات سندیکای اتوبوس‌رانی شرکت واحد تهران، کیوان مهتدی معلم و پژوهش‌گر و آنیشا اسداللهی، پژوهش‌گر و مدافع حقوق کارگران هستند.

منابع نزدیک به وزارت اطلاعات و سپاه حکومت اسلامی ایران در یک خبر به نقل از وزارت اطلاعات‌شان رضا شهابی و آنیشا اسداللهی را که 22 اردیبهشت 1401 بازداشت شدند به «همکاری با یک تیم خارجی» متهم کردند. همکاری با تیم خارجی یا گروه‌های خارج از کشور در سال‌های گذشته نیز بارها از سوی وزارت اطلاعات و قوه قضاییه برای سرکوب و صدور احکام قضایی بلندمدت علیه فعالان مدنی و معترضان استفاده شده است.

وزارت اطلاعات حکومت اسلامی 21 اردیبهشت در اطلاعیه‌ای از بازداشت دو تبعه خارجی خبر داد و ادعا کرد این افراد «با هدف ساماندهی و سوء‌استفاده از مطالبات به حق برخی از صنوف و تغییر آن به آشوب و بی‌ثباتی و ساماندهی اعتراض و اغتشاش وارد کشور شده‌اند

در اطلاعیه منسوب به وزارت اطلاعات ایران شهابی و اسداللهی به ارتباط با سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ نیروی کار فرانسه و همسر او متهم شده‌اند که هر دو نفر با ویزای گردشگری به ایران آمده و هنگام خروج بازداشت شدند. و به همین بهانه مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی اتهام تلاش «برای براندازی نظام» را علیه این افراد مطرح کرده‌اند.

رضا شهابی فعال با سابقه کارگری سندیکای اتوبوس‌رانی تهران است. آنیشا اسداللهی، مترجم و نویسنده و حامی حقوق کارگران است که هم‌زمان با بازداشت اسداللهی و شهابی، کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و مدافع حقوق کارگران و همسر آنیشا اسداللهی، و نیز ریحانه انصاری‌نژاد، از فعالان کارگری بازداشت شده‌اند.

وزارت اطلاعات و رسانه‌های هم‌سو با سپاه پاسداران پیش از این اطلاعیه، معلمان و اعضای کانون‌های صنفی معلمان را به ارتباط با «گروه‌های بیگانه» و «شرکت در جلسه مشترک با نمایندگان یک دولت خارجی» متهم کرده بودند؛ اتهامی که شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان آن را «تکراری و نخ نما» خوانده است.

سندیکای کارگران شرکت واحد با انتشار بیانیه‌ای به بازداشت، پرونده‌سازی و سناریوسازی علیه فعالان کارگری واکنش نشان داده و با محکوم کردن آن افزوده است که مقامات امنیتی، قضایی و اجرایی حکومت از آن‌جا که از هرگونه پاسخ انسانی و مسئولانه نسبت به مطالبات بر حق طبقه کارگر و مردم محروم و ستم دیده ایران ناتوان بوده و هستند، بیش از پیش به راه‌حل همیشگی شان، یعنی سرکوب، پرونده سازی، بازداشت، سناریو سازی و نشر و پخش اکاذیب و اتهامات نخ نمای امنیتی، متوسل شده‌اند. این بیانیه خواهان آزادی فوری تمامی فعالان صنفی کارگران، معلمین و اجتماعی شده است و از عموم تشکل‌های کارگری و مدافعان حقوق کارگران و فعالین صنفی و اجتماعی خواسته است که آگاهانه حربه‌های عوامل امنیتی را افشا کنند و با درایت و هماهنگی کامل مهر پایانی بر این طرح‌ها و سناریو سازی‌های ورشکسته بزنند.

از آغاز اردیبهشت ماه سال جاری که معلمان سه تجمع سراسری را سازمان داده‌اند، شمار زیادی از فعالان اعتراض‌های معلمان بازداشت شده‌اند.

برخی از بازداشت‌شدگان طی روزهای گذشته آزاد شدند اما جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و رسول بداقی در تهران، محسن عمرانی، محمود ملاکی، اصغر حاجب و رضا امانی‌فر در بوشهر، اسکندر لطفی و مسعود نیک‌خواه در کردستان و هادی صادق‌زاده در مشهد از 11 اردیبهشت ماه در بند نیروهای امنیتی هستند.

پنج‌شنبه 22 اردیبهشت هم‌زمان با تجمع سراسری در اعتراض به تداوم بازداشت معلمان، نیروهای امنیتی ده‌ها معلم دیگر را در تهران، یاسوج، شیراز، اصفهان، کردستان، خوزستان، یزد، مرکزی و گیلان بازداشت کردند.

مسعود فرهیخته، ژاله روحزاد و علی حیدری در تهران، شعبان محمدی در مریوان، فریبا معینی در نجف‌آباد و محسن بهرامی، محمدعلی زحمتکش، عبدالرزاق امیری، حمید عباسی، غلامرضا غلامی کندازی، افشین رزمجو، مهرداد یغمایی، محمد عالیشوندی، مژگان باقری و فریبا نظام‌زاده در استان فارس از دیگر معلمانی هستند که در روزهای گذشته بازداشت شدند.

حسین مهدی‌پور در بلوچستان و احمد چنگیزی در یزد هم در یک هفته اخیر بازداشت شده‌اند. در استان کردستان نیز وزارت اطلاعات پنج تن از معلمان را احضار کرد.

هم‌زمان با برخورد شدید نیروهای امنیتی با معترضان، روز دوشنبه 26 اردیبهشت 1401، از شدت اعتراض‌های سراسری در ایران کاسته شد اما در برخی شهرهای ایران به صورت پراکنده ادامه یافت.

در شهرکرد، مردم معترض کماکان در خیابان‌ها هستند. ساکنان شهرکرد دوشنبه شب با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها با تجمع در بلوار کاشانی این شهر، اعتراض خود به گرانی و حاکمیت را اعلام کردند. نیروهای امنیتی در این شهر با تجهیزات ضدشورش، ماشین آب‌پاش و همچنین کمک گرفتن از نیروهای بسیجی، در مناطق مختلف این شهر مستقر شده‌اند و به محض شروع اعتراض‌های مسالمت‌آمیز، با مردم برخورد می‌کنند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در شهرهای نیشابور و الیگودرز هم با وجود حضور گسترده نیروهای ضدشورش، اعتراض‌های پراکنده‌ای شکل گرفته است.

کاربران رسانه‌های اجتماعی خبر دادند که در شاهین شهر اصفهان هم مانند چهار روز گذشته، اعتراض‌های مردمی به صورت پراکنده ادامه یافت.

از شهرهایی که طی روزهای گذشته اعتراض‌های مردمی را شاهد بودند، حضور گسترده نیروهای امنیتی و هم‌چنین آماده‌باش نیروهای انتظامی گزارش شده است. برای نمونه، بنا بر گزارش‌های مردمی، در بندر امام خمینی مقابل در ورودی کلانتری 13 این شهر برای مقابله با اعتراض‌ها، دیواری بتونی کشیده شد.

هم‌زمان با ادامه اعتراض‌ها در ایران، مشکلات معیشتی، کمبود نان به علت بسته شدن نانوایی‌ها و گرانی و کمبود روغن و دیگر محصولات هم روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود و افزایش اعتراض‌های صنفی در کنار اعتراض‌های سراسری نشان می‌دهد که شرایط بیش از پیش ملتهب است.

اعتصاب رانندگان و کارگران شرکت واحد تهران ترافیک سنگینی در تهران ایجاد کرد و مردم در ایستگاه‌های اتوبوس سرگردان شدند و برخی برای رسیدن به مقاصد خود مجبور شدند از وانت‌های عبوری بخواهند تا آن‌ها را سوار کنند.

هم‌زمان با این ترافیک سنگین در تهران، اعتراض‌های پراکنده‌ای هم در پایتخت شکل گرفت. عصر دوشنبه، گزارش‌هایی از تلاش برای شکل‌گیری حلقه اولیه اعتراض‌ها در ونک منتشر شد. در شامگاه دوشنبه هم ویدیوهایی منتشر شد که نشان می‌داد برخی شهروندان در اطراف ونک سطل‌آشغال آتش زده و راه‌ها را بسته‌اند. از صبح دوشنبه، حضور نیروهای ضدشورش در تهران هم بیش از روزهای گذشته شد و اینترنت همراه در برخی مناطق تهران در ساعاتی کاملا اختلال داشت و همین جرقه کوچک باعث شد که استانداری تهران از تعطیلی روز سه‌شنبه ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران در کلیه مقاطع تحصیلی خبر دهد.

استانداری علت این تعطیلی را آلودگی هوای تهران اعلام کرد. این در حالی‌ است که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کیفیت هوای این شهر را طی روزهای گذشته قابل قبول اعلام کرده بود. بر اساس اعلام این شرکت، کیفیت هوای تهران در روز دوشنبه 26 اردیبهشت، با شاخص ۸۸ در وضعیت قابل قبول بود. به ادعای این شرکت، در روز یک‌شنبه، 25 اردیبهشت، هم کیفیت هوای تهران با شاخص 74 در وضعیت قابل قبول قرار داشت.

روزهای گذشته که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هوای این شهر را قابل‌قبول ارزیابی می‌کرد، شهروندان زیادی به آلودگی هوای تهران معترض بودند. اما با کشیده شدن اعتراض‌ها به تهران، این روند برعکس شد و خبرگزاری مهر صبح سه‌شنبه به نقل از شرکت کنترل کیفیت هوا، پس از تعطیلی تهران اعلام کرد: «هم‌اکنون شاخص آلودگی هوای پایتخت روی عدد 441 یعنی در وضعیت خطرناک قرار دارد

فیلتربان در مورد وضعیت اینترنت ایران در روز دوشنبه 26 اردیبهشت، هم‌زمان با اعتراض‌های مردمی، اعلام کرد که اینترنت استان گلستان در این روز و بین ساعت 19:30 تا21:30 به مرز قطعی کامل رسید. بوشهر هم در ساعت 13:30 قطعی کامل داشت. اینترنت همراه کهگیلویه و بویراحمد نیز در ساعت 13:30 در وضعیتی نزدیک به قطع کامل بود. ایلام، هرمزگان و یزد هم در ساعت 13 شرایطی مشابه کهگیلویه و بویر احمد داشتند. به گزارش فیلتربان، اینترنت همراه اول در سراسر ایران از ساعت 15 تا 21 با سرعت بسیار پایین و در مرز قطعی کامل قرار داشت.

اعتراض‌های سراسری در حالی ادامه دارد که در شهرهای مختلف ایران، هم‌زمان اعتراض‌های صنفی هم در جریان است. در دو روز گذشته، بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای تبریز، اهواز، قزوین، اراک، مشهد، اصفهان و ایلام مقابل اداره کل تامین اجتماعی شهرهایشان تجمع کردند. هم‌زمان، جمعی از کارگران و کارکنان قراردادموقت شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مارون اهواز هم در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالبات‌شان، مقابل ساختمان مرکزی مناطق نفت‌خیز جنوب تجمع اعتراضی برپا کردند.

تصاویری که به‌تازگی از اعتراضات روزهای گذشته در استان چهارمحال و بختیاری منتشر شده زخمی شدن یک کودک و تعداد دیگری از معترضان را نشان می‌دهد که هدف شلیک تیرهای ساچمه‌ای نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. تصاویری که به‌تازگی از اعتراضات روزهای گذشته در استان چهارمحال و بختیاری منتشر شده زخمی شدن یک کودک و تعداد دیگری از معترضان را نشان می‌دهد که هدف شلیک تیرهای ساچمه‌ای نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

دو روز پیش اکانت توییتر «1500 تصویر» که اخبار اعتراضات ایران را منتشر می‌کند، با انتشار تصاویری از کشته شدن یک جوان معترض به گرانی‌ها به‌نام « سعادت هادی‌پور» در جریان تظاهرات مردم شهر هفشجان خبر داد.

اعتراضات مردم آزاده ایران در حالی ادامه یافته که قوه قضاییه این کشور تهدید کرده همراه با سپاه و دیگر نیروهای امنیتی برای سرکوب وارد عمل می‌شود.

غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه در این خصوص هشدار داد که «همه دستگاه‌های نظامی، انتظامی، امنیتی از جمله قوه قضاییه باید در این زمینه تمام تدبیر و تلاش خود را به‌کار گیرند» تا با کسانی که به ادعای او «آرامش جامعه را به‌هم می‌زنند» برخورد شود.

با وجود تهدیدات صریح قوه قضاییه و موج خشونت و سرکوب از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی علیه معترضان، اعتراضات نسبت به روزهای گذشته در ایران روندی رو به افزایش را نشان می‌دهد.

اعتراض‌های مردمی بر علیه حکومت اسلامی و سیاست‌های اقتصادی آن ادامه دارد. اما با این حال، هنوز این اعتراض‌ها سراسری و متحد نشده‌اند. این هم شرایط را برای پیش‌برد امر مبارزه سخت‌تر و شکننده‌تر می‌کند و فعالین آن را در معرض خطرات عدیده‌ای قرار می‌دهد. بنابراین اگر فعالین همه بخش‌های جنبش کارگری از بخش معلمان گرفته تا بازنشستگان و جوانان و زنان و لشکر بیکاران و غیره متحدتر نشوند و مبارزه آگاهانه و هدفمندی را علیه کلیت حکومت سرمایه‌داری ایران پیش نبرند وضعیت موجود ناامن اقتصادی و سیاسی و امنیتی تغییر چندانی نخواهد کرد و چه بسا بدتر هم خواهد شد.

اما اگر موانع موجود بر سر اتحاد سراسری و پیگیری مطالبات برداشته شود که این هم بستگی به تلاش و پیگیری و ارتباط فعالین کارگری و اجتماعی دارد آن وقت است که هیچ قدرتی نمی‌تواند در مقابل سیل خروشان مردمی سد ایجاد کند و مانع پیشروی آن‌ها بشود. بنابراین رمز پیروزی ما اتحاد و آگاهی و مبارزه طبقاتی پیگیر و مداوم است.

بی‌گمان در چنین روندی نیروهای مردمی قادر خواهند شد در زندان‌ها را باز کنند همه و رضا شهابی، رضا خندان‌(مهابادی)، سپیده قلیان، رسول بداقی زینب جلالیان، کیوان مهتدی، اسماعیل عبدی، آنیشا اسداللهی، و همه زندانیان سیاسی و عقیدتی و اجتماعی را آزاد خواهند کرد!

اکنون هر اتفاقی برای رضا شهابی و سایر زندانیان سیاسی اتفاق بیفتد مسئول مستقیم همه آن‌ها، حکومت اسلامی ایران است!

ضمایم:

تهدید رضا شهابی را محکوم کنیم! متن سخنرانی بهرام رحمانی تحت عنوان «تحلیل و بررسی ستم طبقاتی و مبارزه طبقانی» – سیزدهم اردیبهشت 1400 – سوم مه 2021

لینک این سخنرانی در سایت اشتراک:

تهدید رضا شهابی را محکوم کنیم!، و سخنرانی بهرام رحمانی تحت عنوان «تحلیل و بررسی ستم طبقاتی و مبارزه طبقانی»: بهرام رحمانی | اشتراک eshtrak (wordpress.com)

لینک ویدیو این سخنرانی در سایت اتحاد کارگری

سخنرانی بهرام رحمانی تحت عنوان «تحلیل و بررسی ستم طبقاتی و مبارزه طبقانی» (etehad-k.com)