قطر و پاکستان که نقش میانجیگری میان ایران و آمریکا را بر عهده دارند، بامداد دوشنبه 1 تیر، با انتشار بیانیهای از پایان نخستین دور مذاکرات دو کشور در سوئیس خبر دادند.
در این بیانیه آمده است: که گفتوگوها در فضایی “مثبت و سازنده” برگزار شده و “پیشرفتهای دلگرمکنندهای” به همراه داشته است. به گفته میانجیگران، یکی از مهمترین دستاوردهای این دور از مذاکرات، ایجاد سازوکاری برای ادامه گفتوگوهای فنی میان طرفین بوده که میتواند زمینه را برای پیشبرد مذاکرات در مراحل بعدی فراهم کند. همزمان، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: در جریان این مذاکرات محدودیتهای اعمالشده بر صادرات نفت و محصولات پتروشیمی ایران لغو شده و بخشی از داراییهای مسدودشده ایران نیز آزاد شده است.

