حزب کمونیست ایران

ژینا، زن و انقلابی که در جریان است

روز گذشته دهها هزار نفر از مردم شهر سقز و دیگر شهرهای کردستان و ایران در آرامستان آیچی شهر سقز بر سر مزار ژینا جمع شدند تا با خانواده وی و همه جان باختگان راه آزادی اعلام همدردی کنند. این مردم معترض در یک گردهمایی کم نظیر جنایات جمهوری اسلامی را محکوم کردند و خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی و رسیدن به آزادی و عدالت شدند. مردم شعار می دادند:   «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان»، « آزادی، آزادی، آزادی»، «ما همه مهسا هستیم». هم‌زمان، بیشتر شهرهای کردستان در حال اعتصاب بودند و نیز تظاهرات در بیش از ۳۰ دانشگاه در ایران در جریان بود.
رژیم جمهوری اسلامی از چند روز قبل اقداماتی را برای جلوگیری از این گردهمآئی آغاز کرده بود. در نخستین اقدام، خانواده ژینا امینی را تحت فشار قرار داد که اعلام کنند در چهلمین روز جانباختنش هیچ مراسمی در گرامیداشت دخترشان برگزار نمی کنند. پدر و دائی ژینا را تهدید کردند و رذیلانه اعلام کردند که در صورت اجرای هر مراسمی جان اشکان، برادر ژینا در خطر خواهد بود.
از چند روز قبل، نیروهای سرکوبگر بیشتری را در شهر سقز و در تمامی جاده های منتهی به این شهر مستقر کردند. نیروهای رژیم شهر را محاصره و در داخل شهر سقز هم چون یک نیروی اشغالگر به ایجاد جو رعب و وحشت پرداخته و جهت فضاسازی تیراندازیهای بدون هدف وسیعی در شبِ پیش از مراسم راه انداختند.
با همه اینها مردم شهر و مهمانانی که از گوشه و کنار کردستان آمده بودند، با توجه به بستن راهها، یک فاصله هشت کیلومتری را از دشت‌ها و از مسیر رودخانه شهر طی کرده و خود را به روستای آیچی رساندند. ستون دهها هزار نفری عظیمی از، زن و مرد، پیر و جوان در جاده سقز-بانه شکل گرفت. این ستون عظیمِ جمعیت راهپیمایی مردم شهر سقز را برای دفاع از مردم مریوان در مقابل جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ تداعی می‌کرد. مردم کردستان تجارب بسیاری در این مورد دارند. حمایت از مبارزات مردم شهرهای دیگر و حضور در زمانی که مردم یک شهر به  پشتیبانی احتیاج دارند.
خیزش انقلابی و جنبش میلیونی مردمِ ایران از شهر سقز و آرامستان آیچی آغاز شد و طی روز در تمام کردستان، ایران و جهان گسترده شد. گرامیداشت یاد ژینا امینی از سوی دهها هزار نفر، اتحاد مردم علیه رژیم جنایتکار اسلامی را تقویت کرده و امید به پیروزی را در میان مردم جدی تر کرده است.  کومه له طی اطلاعیه ای از خانواده ژینا امینی در برگزاری مراسم یادبود جگرگوشه‌شان که مظلومانه در بازداشتگاه گشت بدنام ارشاد به قتل رسید، پشتیبانی نمود و از مردم کردستان خواست آنچنانکه شایسته این عزیز جانباخته که نامش رمز برپائی یک انقلاب شد، از وی و دیگر جوانان و نوجوانانی که در این چهل روز به دست گزمه های ارتجاع جانباختند، تجلیل به عمل آورند.
سران حکومت اسلامی تجربه انقلاب سال ۱۳۵۷ را دارند و می دانند و به روشنی آگاه هستند که به دنبال هر جنایتی از نوع کشتن ژینا ها و نیکاها، خشم و نفرت مردم بیشتر دامن زده می شود و خیزش مردم ابعاد وسیعتری به خود می گیرد.
کومه له بار دیگر با خانواده محترم ژینا امینی و مردم شریف و مبارز شهر و روستاهای سقز اعلام همدردی می کند. ما مطمئن هستیم اتحاد و عزمِ جزم مردم کردستان و ایران، به فروپاشی حکومت اسلامی و برقراری آزادی و برابری و زندگی بهتر و تحق شعار تاریخ ساز «زن زندگی آزادی» منجر خواهد شد.
گرامی باد یاد ژینا امینی و همه جانباختگان راه آزادی.