حزب کمونیست ایران

جمهوری اسلامی مسبب قطع برق و کمبود آب و گسترش کرونا

قطع شدن  مکرر برق در نقاط مختلف ایران همچنان ادامه دارد. مشکلات ناشی از قطع برق در تابستان گرم امسال در حالی گریبان مردم را گرفته است که همزمان بیش از 100 شهر ایران از لحاظ تامین آب نیز در وضعیت قرمز قرار گرفته اند. اگرچه از آغاز فصل تابستان قرار بود قطع برق بر اساس زمان بندیِ از قبل تعیین شده صورت بگیرد تا مردم خود را برای روبرو شدن با عواقب آن آماده کنند، اما به عنوان نمونه از ساعت ۱۱ شب شنبه ۱۲ تیر ماه، برق در مناطق گسترده‌ای از تهران و کرج بدون اعلام قبلی قطع شده و تا روز  یکشنبه نیز ادامه داشته است. می توان تصور کرد که مردم در این فاصله چه کشیده اند. تازه این در حالی است که مسئولین برق ایران دورنمای حتی تیره تری را هم به مردم نشان می دهند. سرپرست شرکت توزیع برق البرز در واکنش به قطعی بدون برنامه برق گفته است که: “ناچار شدیم بر اساس دستور ملی، خاموشی برق را افزایش دهیم و قطعی برق خارج از زمانبندی اعلام شده داشته باشیم.” وی ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم به مردم قول بدهیم که با توجه به وضعیت ناپایدار برق در کشور دیگر خاموشی خارج از برنامه نخواهیم داشت، عنوان کرد: “ما در بحث اعمال خاموشی‌ها تابع سیستم کنترل مرکزی هستیم و زمانی که این مرکز اعلام کند وضعیت شبکه به ثبات رسیده است، می‌توانیم ساعات خاموشی را کم کنیم، ولی در وضعیت ناپایداری شبکه چاره‌ای جز افزایش خاموشی‌ها نداریم.”

در مورد کمبود آب هم رژیم نمی تواند حتی وعده بهتر شدن وضع را در آینده بدهد. مدیر منابع آب وزارت نیرو هم ضمن بیان اینکه بحران بی آبی علاوه بر ایجاد مصائب متعدد برای شهروندان منجر به مرگ دسته‌جمعی گونه‌های حیات وحش برخی مناطق ایران نیز شده است، می گوید: “در برخی از استان‌ها وضعیت آب، به حدی بحرانی شده که هفته قبل سخنگوی جمعیت هلال احمر، از آغاز طرح مربوط به آبرسانی سیار در چهار استان سیستان ‌و‌ بلوچستان، هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی خبر داده است.

مصائب ناشی از کمبود آب و برق با گسترش بی سابقه ویروس کرونا در بخشهای وسیعی از ایران همراه شده است. بر پایه تازه‌ترین نقشه بروزرسانی شده شیوع ویروس کرونا در ایران، ۹۲ شهر ایران در وضعیت قرمز و حاد شیوع این ویروس قرار گرفته‌اند که استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد و لرستان بیشترین شهر‌های قرمز را دارند و در استان تهران نیز ۱۰ شهر از جمله تهران، اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، فیروزکوه و قرچک در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. بر همین اساس، فعالیت تمامی کسب و کارهای غیرضروری در شهرهای قرمز به مدت ۱۰ روز ممنوع شده است. این در شرایطی است که شمار فوتی‌های ناشی از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در ایران، طی ۲۴ ساعت گذشته به ۱۶۵ نفر رسیده که بالاترین سطح از ۲۳ خرداد تاکنون به شمار می‌رود.

قطعی های مکرر برق، کمبود آب و از کنترل خارج شدن ویروس کرونا در ایران، همگی در حالی است که همزمان موج جدید گرانی بی سابقه، همه نیازمندیهای اساسی زندگی مردم را در بر گرفته است. به طوریکه آنگونه که کارگران اعتصابی شرکتهای پیمانکاری نفت و پتروشیمی می گویند حتی حقوق پایه ماهیانه 12 ملیون تومان هم که خواست آنهاست، زیر خط فقر قرار دارد . این درحالی است که حداقل حقوق رسمی کمتر از 3 ملیون تومان است.

واقعیت این است، تا زمانی که رژیم سرمایه داری جمهوری اسلامی بر سر کار است و نان، کار، مسکن و آزادی و محیط زیست مردم را در گروگان خود دارد، دور نمائی برای حل اینگونه مشکلات که دامنگیر اکثریت مردم ایران است، وجود ندارد. دستگاه اداری فاسدی که این رژیم در دامن خود پرورده است، قادر به برآورده کردن پروژه های بهداشتی و درمانی برای ارتقاء سطح تندرستی مردم، بالابردن ظرفیت کشور برای مقابله با بلایای طبیعی از جمله خشک سالی، حل ریشه ای و ساختاری کمبود برق و انرژی، نسیت. برای این رژیم اولویت، همواره سرکوب مبارزات عدالتخواهانه و آزادیخواهانه مردم و به بند کشیدن مخالفین بوده است. این رژیم هیچ خواسته ای را بدون این که از جانب مردم احساس خطر جدی بکند، تامین نخواهد کرد. ایران بر دریائی از ثروتهای طبیعی نشسته است. اگر قدرت سیاسی به دست صاحبان بر حق و توانای آن یعنی کارگران و شوراهای برخاسته از اراده آزادانه مردم بیفتد، در چنین کشوری با چنین ثروت های عظیمی و با نیروی خلاقهِ پایان ناپذیری که در آن نهفته است، بدون شک چنین مشکلاتی که زندگی  امروز اکثریت مردم را این چنین تباه کرده است، حل خواهند شد.