حزب کمونیست ایران

هراس دشمنان مردم کردستان از چیست ؟

طی روزهای اخیر، در ادامه تحرکات ارتجاعی و ضدمردمی ماههای گذشته بر علیه مردم کردستان شاهد چند نمونه از حرکات شوونیستی با چشم پوشی رژیم، در نقاط مختلف کردستان بودیم که حکایت از سازمان یافته بودن اینگونه تحریکات دارد. خراب کردن مزار هنرمندان، آتش زدن مجسمه شاعران، پایین کشیدن تابلوی دانشگاه در سنندج که به زبان کُردی اسم دانشکده را نوشته است، چند  نمونه از توطئه های سازمان یافتهِ عوامل رژیم در کردستان هستند. همین چند فقره خرابکاریِ  عوامل و مزدوران رژیم به روشنی ماهیت ضد فرهنگی، دشمنی با موزیک و خصومت با علم و تحصیل و ابتدایی ترین حقوق بشر، حق تحصیل به زبان مادری را نشان می‌دهد .

در شهر مهاباد سنگ قبر هنرمند مشهور  “محمد ماملی”  را که مورد احترام صدها هزار نفر از مردم کردستان است را با پاشیدن رنگ  بهم زده اند . زنده یاد محمد ماملی یکی از موزیسین ها و خواننده های مشهور کردستان است که صدایش مورد علاقه توده وسیعی از علاقمندان به هنر و موزیک است . به مجسمه ای شاعر، مترجم و فرهنگ نویس مشهور کردستان، “هه ژار” که یک عمر به کار فرهنگی پرداخته و ترجمه و اشعار بسیاری دارد، رباعیات عمر خیام را به زیباتربن شکل ممکن به زبان کردی ترجمه کرده و فرهنگ لغات کردی- فارسی را گردآوری و منتشر کرده است و پیکرتراشی فرهنگ دوست، آنرا خلق کرده است حمله می شود .در شهر سنندج به دانشگاه شهر و یکی از دانشکده های آن یورش برده و اسم کردی دانشکده را بر دیوار دانشگاه خراب می کنند .

  دهها تشکل مدنی و فرهنگی و صدها نفر از فعالین فرهنگی  کردستان طی انتشار بیانیه ای مشترک این حرکات ارتجاعی عوامل حکومت اسلامی را محکوم کرده و خواهان محاکمه عاملان  این تحرکات ارتجاعی  و جلوگیری از بروز دوباره این فعالیتهای ضدمردمی بوده اند .مردم هنر و فرهنگ دوست کردستان ، فعالین و مبارزینِ تحققِ حقوق اولیه و انسانیِ آموزش به زبان مادری، علاقمندان به توسعه فرهنگ و هنر، با این حرکات مذبوحانه رژیم از میدان به در نمیشوند و با مبارزه جدی تر برای جامعه ای که هنر و ادبیات، دانش و علم در آن جایگاه برتری دارد پاسخ رژیم ارتجاعی اسلامی را خواهند داد .این حرکات و تحرکات ارتجاعی و ضد هنر و ادبیات عوامل رژیم نشان روشنِ هراس و وحشت رژیم از گسترش دانش، هنر، ادبیات، موزیک در میان مردم فهیم و فرهنگ دوست کردستان است .رژیم ممکن است سنگ قبری را بشکند، مجسمه ای را خراب کند، تابلو دانشکده ای را پایین بیاورد، اما با هزاران جلد کتاب، ملیونها کاست و دیسک و کار دیجیتالی، با هزاران دانشجو و میلیونها نفر مشتاق  آموزش به زبان مادری چه خواهد کرد ؟

چهار دهه سرکوب و میلیتاریزه کردن کردستان توسط رژیم اسلامی ایران مردم را به زانو در نیاورده که هیچ، مبارزات توده های کارگر و زحمتکش، فعالین اجتماعی و سیاسی، هنرمندان، نویسندگان، روزنامه نگاران، زنان، فعالین محیط زیست و فرهنگی هر روز ابعاد تازه ای بخود گرفته است .موج روز افزون مبارزه مردم کردستان علیه جمهوری اسلامی ایران را در حجم تولید چشمگیر آثار ادبی، هنری و علمی می توان دید. چاپ و انتشار رومان و شعر ، تولید فیلم و تئاتر خیابانی، موزیک و نقاشی، مقالات علمی و آکادمیک و ابتکارات توده ای در مبارزه با استبداد دینی و برای تحقق آرمان‌های انسانی و آزادیخواهانه می توان مشاهده کرد.

حکومت اسلامی در این توهم بود که با ضربه زدن و محدود کردن احزاب سیاسی کردستان، ترور و اعدام، زندان و شکنجه می تواند مردم شریف و آزادیخواه را به سکوت و اطاعت  در مقابل قوانین ارتجاعی و قرون وسطایی اسلامی بکشاند.

رژیم برای به تمکین کشاندن مردم کردستان از هیچ توطئه و جنایتی دریغ نکرد و از هیچ یک از آنها نتیجه دلخواه خود را نگرفت و اینک با دست زدن به ترفند و توطئه های جدیدی در صدد همان برنامه های شکست خورده خود می باشد. سالها پیش همتایان طالبانی سیستم ولایت فقیه در افغانستان کتاب‌ها را آتش زدند، دانشگاها را بستند، مجسمه های تاریخی و ارزشمند بودا را منفجر کردند و امروز رژیم اسلامی همان تحرکات و کارهای طالبانی را در دستور خود قرار داده است .

چهل و چند سال مخالفت و ضدیت رژیم اسلامی با هنر، ادبیات ، علم ، موزیک ، سینما ، با دستگیری و شکنجه نویسندگان و هنرمندان ، با سانسور و لغو پروانه نمایش فیلم و تئاتر چه سود و دستاوردی برای حاکمان فوق ارتجاعی اسلامی ایران داشته است، که این تلاش‌ها و حرکات مذبوحانه رژیم در کردستان سودی برای او داشته باشد ؟