حزب کمونیست ایران

آتش بس فوری در غزه و ارسال کمک های غذائی و داروئی کافی ، یک ضرورت عاجل

بر طبق خبری که روز جمعه 13 بهمن روی سایت ها پست شد 800 نفر از طریق پخش بیانیه ای تحت عنوان “فراآتلانتیک” خواهان قطع جنگ در غزه شدند. این بیانیه را شماری از کارکنان دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و یازده دولت اروپایی از جمله بریتانیا، فرانسه و آلمان امضا کرده اند. آنها نوشته اند که دولت‌های آن‌ها در معرض شراکت در«یکی از بدترین فجایع انسانی قرن حاضر» هستند. این بیانیه می‌گوید که اسرائیل در عملیات نظامی خود در غزه «هیچ حد و مرزی» از خود نشان نداده است، که این موضوع “منجر به مرگ ده‌ها هزار غیرنظامی قابل پیشگیری شده است؛ و… جلوگیری عمدی از ارسال کمک‌ها… هزاران غیرنظامی را در معرض خطر گرسنگی و مرگ آهسته قرار داده است.”

این بیانیه در شرایطی منتشر شده که دادگاه بین المللی لاهه از احتمال نسل کشی در غزه صحبت به میان آورده است. این دادگاه، که به شکایت آفریقای جنوبی در متهم کردن دولت اسرائیل به نسل کشی در غزه، تشکیل شده، از اسرائیل خواسته اقداماتی برای جلوگیری از نسل کشی انجام داده و مانع ارسال کمک های فوری داروئی، غذائی و سایر کمک های انسانی به غزه نشود. گرچه حکم دادگاه الزام آور نیست، ولی به لحاظ سیاسی و در افکار عمومی ضربه سنگینی به حیثیت طبقه حاکمه اسرائیل، حکومت های آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و بقیه دولی زده که حامی فعال اسرائیل بوده اند. در ضمن دولت الجزایر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته تا حکم دادگاه لاهه را الزام آور کند. گرچه پیش بینی میشود که دولت آمریکا درخواست الجزایر جهت آتش بس در غزه را مثل دفعات قبل وتو کند، اما همین نیز ضربه دیگری به این دولت امپریالیستی خواهد زد.

بیانیه فراآتلانتیک در شرایطی منتشر شده که وزیر خارجه بریتانیا از ضرورت توقف جنگ در غزه صحبت کرده است. دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا طی اظهاراتی در جریان سفر روز پنج‌شنبه 12 بهمن خود به لبنان گفت که لندن ممکن است پس از اعلام آتش‌بس در غزه بدون اینکه منتظر نتیجه مذاکرات چند ساله اسرائیل و فلسطینی‌ها در مورد راه حل دو کشوری باشد، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. کامرون در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» گفت که تا زمانی که حماس در غزه حضور دارد، به رسمیت شناختن کشور فلسطین امکان پذیر نیست، اما ممکن است رسمیت همزمان با مذاکرات اسرائیل با رهبران فلسطینی درمورد راه‌ حل دوکشوری، به رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط بریتانیا صورت گیرد. او افزود که به رسمیت شناختن کشور فلسطین ممکن است «چیزی باشد که ما به آن توجه کنیم زیرا این پیشروی به سوی یک راه حل واقع بینانه‌تر خواهد بود و کاری که ما باید انجام دهیم این است که به مردم فلسطین چشم‌اندازی برای آینده‌ای بهتر بدهیم، آینده‌ای که در آن کشوری برای خود داشته باشند.» و افزود که این مسئله «برای صلح و امنیت طولانی مدت در منطقه بسیار حیاتی است.» وزیر خارجه بریتانیا در ادامه گفت که اولین گام برای به رسمیت شناختن فلسطین باید «توقف جنگ» در غزه باشد که در نهایت منجر به «آتش‌بس مستمر و پایدار» خواهد شد.

این بیانیه همچنین در زمانی منتشر شده که فشار عمومی و اعتراضات در داخل اسرائیل و عدم موفقیت قابل انتظار ارتش آن، علیرغم نسل کشی در غزه، در میان هیئت حاکمه اسرائیل و کابینه جنگی آن شکاف انداخته است.

در نهایت باید گفت که افکار عمومی و وجدان بیدار جهان، که در مخالفت های کارگران، جنبش ضد جنگ، روشنفکران و اندیشمندان انسان دوست علیه نسل کشی ارتش اسرائیل در جنگ غزه نمایان شده، موجبات عقب نشینی های اشکار دول حامی جنایات اسرائیل را فراهم کرده است. همین وجدان های بیدار سبب شده تا بر تعداد مخالفین نسل کشی اسرائیل در غزه افزوده شوند. مخالفت تاثیر گذار 800 نفر از مقامات و کارکنان دول حامی اسرائیل با تجاوز به غزه در این چهارچوب قابل درک است.

جنبش ضد جنگ، که لازم است گسترده تر و تقویت شود، این ظرفیت را دارد که ارتش تا دندان مسلح شده اسرائیل و کابینه راست افراطی آنرا در جنگ علیه فلسطینی ها با ناکامی مواجه کند. ایجاد آتش بس دائمی در غزه و ارسال فوری کمک های غذائی و داروئی کافی برای مردم مقاوم آن باریکه می تواند نتیجه موفقیت کوتاه مدت مذکور باشد.