حزب کمونیست ایران

مواضع اتحادیه و تشکلهای کارگری جهان در رابطه با جنگ حماس و دولت اسرائیل

تشکلها و اتحادیه های کارگری همانند بسیاری از گروههای اجتماعی و سازمانهای مدنی جهان در مورد درگیری حماس و دولت اسرائیل موضع گیری کرده اند.در اینجا به چند نمونه عمده آن اشاره می شود.

اتحادیه های کارگری فلسطین طی اعلامیه ای در دوشنبه شانزدهم اکتبر، برابر با 24 مهر، به دول پشتیبان دولت اسرائیل اخطار کرد که نباید رژیم تا دندان مسلحی را مجهز و مسلح تر کنند که فقط طی 6 روز شش هزار بمب روی سر ساکنان غزه ریخت.طبق محاسبه آنها دولت امپریالیستی آمریکا و متحدینش این میزان بمب را طی یکسال بر سر مردم افغانستان ریختند. اتحادیه های مذکور در ادامه اعلامیه خود تصریح کرده اند که نیروهای مسلح اسرائیل طبق فیلمهای مستندی که دیده بان حقوق بشر صحت آنها تایید کرده در غزه و جنوب لبنان از سلاح مرگبار فسفر سفید استفاده کرده است.

فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری (دبلیو. اف. تی. یو) با 105 میلیون عضو در 33 کشور در 12 اکتبر 2023 یک کمپین همبستگی بین المللی با مردم فلسطین را اعلام کرد. (دبلیو. اف. تی. یو) از اعضایش خواست با شعارهای “همبستگی با مردم فلسطین/ نه به ریاکاری امپریالیستی/ راه حلی عادلانه و مسالمت آمیز برای مسئله فلسطین.” حملات اسرائیل به افراد بی دفاع در غزه را محکوم و حمایت دولت های آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدین آنها از اقدامات اشغالگرانه و جنایتکارانه اسرائیل را غیرقابل قبول اعلام کنند.

اتحادیه سراسری کارگران ایتالیا (USB)، عضو همبسته ی فدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری، نیز با محکوم کردن حملات اسرائیل به مردم غزه از مردم فلسطین پشتیبانی کرد.

طبق گزارش فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری، شش کنفدراسیون مرکزی اتحادیه‌های کارگری وابسته به تشکل نامبرده در هندوستان روز شنبه 14 اکتبر (22 مهر) برای محکوم کردن اشغال‌گری و حملات اسرائیل به نوار غزه تجمع گسترده‌ای برپا کردند. اعضای این تشکل‌ها خواستار توقف فوری درگیری‌های جاری شدند. این تشکل‌ها همچنین دهه‌ها اشغال‌گری دولت نژاد پرست اسرائیل را محکوم و علیه قدرت‌های امپریالیستی، جنایات اسرائیل، ایالات متحده و اقدامات ناتو در همه کشورهای جهان شعار سر دادند. این تشکل‌ها همدلی غرب را نیز با دولت اسرائیل و ارتش آن را محکوم کردند.

آموزش بین الملل و کمیته های اتحادیه های کارگری اروپا برای آموزش در 13 اکتبر طی بیانیه ای حملات حماس و اسرائیل به غیرنظامیان را محکوم کردند. آنها از جامعه جهانی خواستند به توقف خشونت های مرگبار کمک کرده طرفین را وادارند برای حل مشکلات به مذاکره بپردازند.

“کارگران متحد” در ابرشرکت بین المللی استارباک در آمریکا در پیامی که در 13 اکتبر روی توییتر پست کردند همبستگی خود با مردم فلسطین را اعلام نمودند.

کنگره اتحادیه های کارگری بریتانیا (تی یو سی) در 13 اکتبر طی اعلامیه ای کشتن افراد غیرنظامی توسط حماس و ارتش اسرائیل را محکوم کرد. کنگره مذکور نوشت که خشونت و عملیات نظامی کمکی به حل مسئله فلسطین کمک نمی کند. به نظر تی یو سی حل مسئله فلسطین از طریق برقراری صلح و استقرار دو دولت اسرائیلی و فلسطینی تحت قوانین بین المللی ممکن است.

یونیسون (اتحادیه خدمات عمومی در بریتانیا) با یک میلیون و سیصدهزار عضو، حملات ارتش اسرائیل بر افراد غیر نظامی را محکوم کرد. این اتحادیه خواهان حل ریشه مسئله فلسطین از طریق برقراری آتش بس و استقرار دو دولت اسرائیلی و فلسطینی شد.

کارگران عضو اتحادیه ها تاکنون در اکسیون های خیابانی سازمان داده شده در کشورهایشان شرکت کرده و از مواضع یاد شده دفاع کرده اند. آنها مخصوصا نگرانی خود از وضعیت 18 هزار کارگر فلسطینی را ابراز کرده اند که روزانه برای کار به اسرائیل می روند. تعداد نامعلومی از کارگران مذکور در جنگ بین حماس و ارتش اسرائیل گیر افتاده اند که بایستی محافظت شوند.

گذشته از اتحادیه های کارگری صد ها هزار نفر در آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، استرالیا و اروپا در روز شنبه به خیابان ها ریختند. آنها ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل علیه ساکنین غزه و جنوب لبنان از برداشتن محاصره غزه و رفع اشغال دفاع کرده و تلاش جهت حل ریشه ای مسئله فلسطین شدند و همزمان کشتن مردم بیدفاع توسط حماس را محکوم کردند. دولتهای اروپائی هرگونه تظاهرات به نفع فلسطینی ها را اقداماتی یهودی ستیزانه خوانده و آنها را پیشاپیش قدغن اعلام کرده بودند. بورژواها و سیاستمدارن دست راستی در آلمان فرصت گیرآورده و نیاکان نازی خود را الهامبخشو حامیان معترض فلسطین نامیدند و از پلیس خواستند با نهایت شدت عمل با هر تجمعی برخورد کنند. با این حال پشتیبانان تامین حقوق خلق فلسطین در مقیاس بسیار وسیع دست به تظاهرات زدند. یکی از بزرگترین آنها راه پیمائی و گردهمائی 150 هزار نفر از مردم معترض در روز شنبه 14 اکتبر در لندن بود.آنها اکسیون خویش را “مارش برای فلسطین، پایان دادن به اشغال و به آپارتاید” نامیدند. جرمی کوربین، رهبر قبلی حزب کارگر در گردهمائی سخنرانی کرد. او، که به حامی فلسطینیان شهرت دارد، مواضع قبلی خود در دفاع از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین را تکرار کرد.

واقعیت اینست که تحقق حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطینبه یک پشتیبانی و همبستگی بین المللی نیاز داردکه در این میان پشتیبانی گسترده تر اتحادیه های کارگری جهان وزنه مهمی را دراین رابطه خوهد بود.