حزب کمونیست ایران

بایدن در اسرائیل و عربستان: آنچه که به آنها پرداخته نشد

بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه وارد اسرائیل شد و بعد از 4 روز دیدار روز 25 تیر از عربستان به آمریکا برگشت. در اینگونه دیدار ها مسائل مهم وحساس همیشه در پشت درهای بسته و دور از دید رسانه ها و افکار عمومی مورد بحث قرار گرفته و روی آنها تصمیم گیری میشود. گزارشگرانی که اجازه می یابند از نزدیک از دیدارها ریپورت تهیه کنندکاملا دست چین شده و امتحان پس داده هستند.

در این شکی نیست که بایدن به این سفر آمد تا نشان دهد دولت آمریکا به منطقه برگشته تا متحدینِ خود نظیر دولت نژاد پرست اسرائیل، پادشاهی فرتوت عربستان و چند شیخ و رئیس جمهور دیکتاتور را دوباره به حمایت آمریکا دلگرم کند. تمام روسای مستبد و مرتجعی که به دیدار با بایدن آورده شده بودند از محکوم کردن حمله تجاوزکارانه دولت روسیه به اوکراین خودداری کرده بودند. آنها روابط تجاری و دیپلماتیکی با دولتین روسیه و چین برقرار کرده بودند که از نظر هیئت حاکمه آمریکا غیرقابل قبول بود. مهمترین نوع از این قراردادها توسط شیوخ صاحب قدرت در عربستان با دولت چین بسته شده بود. برای نمونه  چین روزانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه نفت از عربستان می‌خرد که معادل یک چهارم کل صادرات نفت این کشور است.

روزنامه آمریکایی «وال استریت جورنال» روز سه‌شنبه ۲۴ اسفند 1400 گزارش داد که عربستان در نظر دارد بخشی از نفت خود را با ارز یوان به چین بفروشد. این مسئله زنگ خطری برای بورژوازی آمریکاست. زیرا یکی از پایه های اصلی قدرت اقتصادی امپریالیسم آمریکا در دنیا اینست که دلار همچنان ارز اصلی بازرگانی و مبادله بین المللی و بویژه بازار نفت باشد.

دولت آمریکا در دهه هفتاد میلادی، در حالی که اقتصادش دچار بحران شده و ارتباط دلار با طلا را قطع کرده بود، شیوخ صاحب قدرت در عربستان را تهدید کردند که باید نفتشان را با دلار و زیر نظر آمریکا بفروشند و پول کسب شده را با خرید تسلیحات نظامی و سایر کالاها به آمریکا بازگردانند. این قرارداد در سالهای اخیر سست شده بود. از اینرو می توان گفت این مسئله دور از چشم رسانه ها مورد بحث قرار گرفته است.

گزارش ها حاکی بود که بایدن برای موفقیت در انتخابات میان دوره ای، که هشتم نوامبر برگزار خواهد شد، نیاز داشت که دستاورد ملموسی برای مردم داشته باشد. آنهم وقتی بدست می آمد که عربستان و کشورهای خلیج میزان نفت خود را به میزان زیادی بالا برده و لاجرم قیمت سوخت در ایالات متحده را پائین می آوردند. این هدف فورا متحقق نشد. گویا وعده داده شده که نفت خلیج در آینده افزایش خواهد یافت.

نظر سنجی جدید “دانشگاه مونموث”، که در یازده جولای منتشر شد، نشان داد که اعتماد رای دهندگان به دم و دستگاه حاکم موجود و کابینه جو بایدن به شدت افت کرده و به 16 درصد رسیده است.  آخرین نظر سنجی “گالوپ” نتیجه مذکور را تایید میکند. این نظر سنجی در مورد 16 موسسه به عمل آمد و نشان داد که اعتماد شرکت کنندگان در رای گیری به 15 موسسه مهم آمریکا و از جمله هیئت حاکمه به شدت افت کرده و نمایانگر بحرانی عمیق در سیستم امپریالیستی آمریکاست. نظر سنجی گالوپ حاکی است تنها اعتماد به نیروی کار سازمانیافته در آمریکا کاهش پیدا نکرده است.

در اینجا لازم است به اختصار به عکس العمل جناح های صاحب قدرت در جمهوری اسلامی نسبت به سفر بایدن به اسرائیل و عربستان پرداخته شود.

صدا و سیما، که ظاهر تحت کنترل دم و دستگاه خامنه ای است، گزارشی از سخنرانی پایانی بایدن منتشر کرد که در نشست امنیت و توسعه در شهر جده با حضور سران کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، مصر، اردن و عراق، ایراد شد. خبرگزاری تسنیم تمام تهدید های موجود در سخنرانی بایدن علیه قدرت حاکم در جمهوری اسلامی را سانسور کرد. این خبرگزاری که نزدیک به جناح حاکم در سپاه است ، گزارش مفصلی از رونمایی ارتش از یک واحد جدید پهپادی در روز جمعه 24 تیر همزمان با سفر جو بایدن، به عربستان سعودی، را پخش کرد.

روزنامه شرق، بر خلاف گزارشهای دیگر، این جمله آمده در بیانیه مشترک با عربستان را سانسور نکرد که: «عربستان سعودی و آمریکا بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها تاکید دارند. دو طرف بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید می‌کنند.»

علیرغم همه آنچه علیه جناح قدرتمندتر در جمهوری اسلامی در دیدارهای رسمی و علنی و بیانیه ها عنوان گردیده رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با کاظمی، نخست وزیر عراق، فراموش نکرد بگوید که او از ابتکار کاظمی مبنی بر آوردن ایران و عربستان بر سر میز مذاکره در بغداد استقبال میکند.

دولت آمریکا هر فشاری که به جمهوری اسلامی وارد کند طوری خواهد بود تا این سد ارتجاع در برابر زنان و مردان کارگر و زحمتکش ضعیف جلوه نکند. زیرا سرنگونی انقلابی و احتمالی رژیم بدست توانای مردم شبح ترسناکی برای تمام مرتجعین ضد مردمی در جهان و در راس آنها امپریالیسم آمریکا خواهد بود.