حزب کمونیست ایران

تشدید مصائب افغانستانی ها در پاکستان و ایران

دولت پاکستان در مقیاس بسیار گسترده ای عملیات بازگرداندن اجباری پناهندگان افغانستانی را با رفتارهای خشن و ضدانسانی به کشورشان آغازکرده است. این عملیات با تخریب خانه ها و محل کسب وکار آنها و تبلیغات زهرآگین برای تحریک مردم پاکستان بر علیه پناهندگان همراه است. هم اکنون دهها هزار پناهنده افغانستانی در آنسوی مرز و در هوای سرد رها شده اند و خطر مرگ کودکان خردسال را به شدت تهدید می کند.

دولت پاکستان در اوایل ماه اکتبر به یک میلیون و هفتصد هزار مهاجر و پناهنده افغانستانی که در این کشور به سر می‌بردند مهلت داد که تا اول نوامبر به افغانستان برگردند. حال که این مهلت به پایان رسیده ماموران دولتی به تخریب خانه و اماکن پناهندگان مذکور پرداخته و خودشان را به زور از کشور بیرون می رانند. مقامات پاکستانی، که سالیان طولانی خود به تروریست پروری مشغول بوده اند، اکنون زنان و مردان زحمتکش و ستمدیده افغانستانی را متهم می کنند که در کشور مشغول دست زدن به اعمال و اقدامات تروریستی هستند. اما این اتهام مردم مترقی در جهان و یا سازمان های حقوق بشری و  کمک رسان را فریب نداد. سازمان عفو بین‌الملل، سه‌شنبه نهم آبان با نشر بیانیه‌ای، از دولت پاکستان خواست تا تصمیم به اخراج پناهجویان افغان را فورا لغو کند.عفو بین‌الملل همچنان از کشورهای جهان خواست که در پناه ‌دادن به افغانستانی ‌هایی که از آزار و اذیت طالبان فرار کرده‌اند، سهمی داشته باشند.

دیده بان حقوق بشر مقامات پاکستان را متهم کرده است که مدتهای طولانیست از افغانستانیهای پناهنده به عنوان توب فوتبال در عرصه دیپلماتیک سوءاستفاده میکند. باید اضافه کرد که بیش از ۴میلیون زن و مرد افغانستانی پناهنده در پاکستان عمدتا کارگر بوده و دهه هاست در بیحقوقی کامل و با دستمزد ناچیز به کار گرفته شده اند.

قبل از حمله حماس به فلسطین تحت اشغال اسرائیل در هفتم اکتبر فشار بر افغانستانی های ساکن ایران نیز از جانب حکومت به طرزی همه جانبه بالا گرفته بود. مقامات از زیانمند بودن پناهندگان افغانستانی در ایران داد سخن داده و آنها را مشکل امنیتی میخواندند.مقامات رژیم با جعل و تحریف اخبار فرافکنی کرده و آن پناهندگان را مسبب مشکلات اقتصادی، بیکاری و حتی عامل کمبود نان و آرد جلوه میدادند. مقامات محلی در تعدادی از استانها اتهامات مسئولین خود را تکرار کرده و پناهندگان مذکور را به طور رسمی از حضور در استان های تحت مسئولیت خود منع میکردند. رسانه های حکومتی نیز به سهم خود با دادن آمار دروغین در تعداد آنها در کشور اغراق کرده و اتهامات بی اساسی به آنها نسبت میدادند. تا آنجا که آنها را ناقل بیماری های حطرناک قلمداد می کردند. در نتیجه نیروهای انتظامی با خشونتی بیش از گذشته دستگیرشان کرده و رد مرز میکردند.

اما این روزها امواج این تبلیغات زهرآگین تا حدودی فرونشسته است. بعضی از مقامات حتی راجع به گسترش افغان ستیزی و مطرح کردن اتهامات ناروا علیه آنان هشدار داده اند.تا جائیکه “عبدالله” مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت می‌گوید: مهاجرین افغانستانی تاکنون هیچگونه مشکل امنیتی برای ایران ایجاد نکرده‌اند. حال باید دید که این تغییر تاکتیکی در موضع جمهوری اسلامی در برابر پناهندگان افغانستانی ناشی از چیست؟

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در 22 مهر کمپین اعزام به اصطلاح داوطلبین خارجی از ایران به غزه را کلید زد. منظور این خبرگزاری از داوطلبین عمدتا افغانستانی های محروم شده از تمام حقوق انسانی در ایران می باشد که بناچار با پیوستن به لشکری به نامِ فاطمیون برای خود و خانواده شان درآمدی کسب کرده و امکان گرفتن اقامت را فراهم می نمایند.در سالهای گذشته تعداد زیادی از همین افغانستانی ها تحت عنوان مدافعان حرم یک آموزش مختصر دیده و در سوریه کشته شدند. اکنون که جنگ در سوریه تا حدود زیادی فروکش کرده سران رژیم و سپاه قدس قصد دارند که لشکر فاطمیون را به عنوان نیروی نیابتی خود بر علیه اسرائیل در سوریه تقویت کنند.در همین رابطه روزنامه کیهان چاپ تهران که زبان حال خامنه ای است، نوشته است:«که چنانچه ارتش اسرائیل وارد نوار غزه شود لشکر فاطمیون به پشتیبانی از حماس وارد جنگ با اسرائیل خواهد شد! نباید به این رژیم بحران زده و بحران آفرین اجازه دادبیش از این از بیکاری و بی حقوقی جوانان افغانستانی پناه آورده به ایران در لشکر فاطمیون سوءاستفاده کند، به کشتنشان دهد و از خونشان در جهت پیشبرد سیاستهای منطقه ایش بیشتر بهره ببرد.