حزب کمونیست ایران

“تهران در یک قدمی سونامی مرگ و میر در اثر کرونا”

روز چهار شنبه ۱۶ مهر سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اعلام کرد، در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۴ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر رسیده است. به گفته همین سخن گو در شبانه روز گذشته ۲۳۹ تن از مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست داده و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر رسیده است.  در همین حال عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفته است: « وضعیت در استان تهران از حالت قرمز هم فراتر رفته است. قدرت سرایت ویروس بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است، اگر مردم به سفر بروند و مبتلا شوند، دیگر تخت خالی برای درمان‌شان نخواهیم داشت». وی با تاکید بر اینکه اغلب بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیمار مبتلا به کرونا ندارند، اظهار داشت: « وضعیت سایر نقاط کشور از تهران هم بدتر است». محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در یک پیام توئیتری هشدار داد که «تهران در یک قدمی سونامی فوتی‌های کرونا قرار دارد». بنا به باور کارشناسان اوج گرفتن موارد ابتلا و فوت بر اثر بیماری کووید۱۹ که از هفته سوم شهریور آغاز شد و همچنان ادامه دارد، ناشی از مراسم و تجمع‌های مذهبی ماه محرم و افزایش سفرها در تعطیلات این ماه بوده است.

آمارهای وزارت بهداشت رژیم در حالی انتشار می یابد که مدتی پیش محمدرضا محبوب ‌فر عضو ستاد مقابله با کرونا  در گفت ‌وگو با روزنامه “جهان صنعت” تصریح کرد که آمار کرونا “مهندسی” شده و آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت یک ‌بیستم آمار حقیقی و واقعی است. پیش تر از این نیزحمید سوری، عضو “ستاد ملی مدیریت کرونا” در یک کنفرانس مطبوعاتی اعتراف کرد ه بود که «آمار مبتلایان به کرونا در ایران بیش از ۷ برابر و نیم آمارهای اعلام شده از جانب وزارت بهداشت رژیم است». بنا به آماری هم که اخیرا منابع مستقل برای “بی بی سی فارسی” ارسال داشته اند تا پایان تیر ماه در مجموع ۴۱ هزار و ۹۵۲ نفر در اثر ابتلا به کرونا فقط در مراکز درمانی ایران جان باخته اند که این رقم حدود سه برابر آمار رسمی است.

پنهانکاری عامدانه سران رژیم در مورد حقایق مربوط به انتقال این ویروس و ابعاد شیوع آن در ایران، مقاومت در برابر خواست اعمال محدودیت های جدی و تعطیل نکردن مراسم و تجمع های مذهبی، ضد و نقیض گویی آشکار سران رژیم در مورد چگونگی راه مقابله با شیوع جهش وار این ویروس و راه کنترل آن، همه اینها به وضوح نشان می دهند که رژیم جمهوری اسلامی در مقابله با بحران کرونا هیچ نقشه راه روشنی ندارد. سران رژیم جمهوری اسلامی طی هشت ماه گذشته که این ویروس شیوع پیدا کرده است هیچگاه نه تست کردن فعال افراد به منظور ردیابی و قرنطینه کسانی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده اند و قطع زنجیره انتقال ویروس را در پیش گرفتند و نه قرنطینه شهرها و اعمال محدودیت ها و تعطیلی مراسم و تجمع های مذهبی را جدی گرفتند و عملا راه را باز گذاشته اند که جمعیت انبوهی از مردم به این ویروس کشنده مبتلا شوند و شمار بیشتری هم جان خود را ازدست بدهند. بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت رژیم فقط افراد پر خطر که علایم آشکار ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشند مشمول تست رایگان می شوند و بقیه افراد مشکوک به کرونا تست نمی شوند، این در حالی است که بر اساس داده های علم پزشکی مبتلایان به شکل خفیف کرونا که بیش از هفتاد درصد بیماران را شامل می شوند می توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند. “دستورالعمل” وزارت بهداشت رژیم برای این گروه از مبتلایان صرفا رعایت توصیه های بهداشتی بوده است، در حالی که موج های پی در پی گسترش شیوع این ویروس و افزایش مرگ و میر ناشی از آن نشان می دهد که با این توصیه ها ابدا نمی توان از مبتلا شدن جمعیت سالم جلوگیری کرد.

در شرایطی که به دلیل عدم اختصاص بودجه کافی برای مقابله با کرونا، وزارت بهداشت رژیم فقط افراد پر خطر که علایم آشکار ابتلا به کووید ۱۹ را داشته باشند به طور رایگان تست می کند، اما کارفرماها و رؤسای ادارات در بخش خصوصی و دولتی مرخصی دادن به کارگران و کارکنان دارای علائم بیماری را مشروط به ارائه نتیجه آزمایش و تست ویروس کرونا کرده اند. این سیاست وزارت بهداشت رژیم باعث شده  افرادی که مشمول تست رایگان در مراکز بھداشت نمی شوند و توان پرداخت ھزینه آن در بخش خصوصی را ندارند به حال خود رها شوند. بنابراین عامل اصلی شیوع این ویروس کشنده و مرگ و میر ناشی از آن به ویژه در محیط کار و خانواده سیاست های خود رژیم جمهوری اسلامی هستند. تحت این شرایط رفتار افراد در مقابله با شیوع ویروس کرونا یک انتخاب فردی نیست ، بلکه تابعی از جبر اقتصادی و سیاست های دولت است. وقتی یک کارگر با علایم خفیف ابتلا به ویروس کرونا از امکان تست رایگان محروم است و هزینه تست کردن در بیمارستان خصوصی را ندارد و مرخصی گرفتن از کار هم مشروط به ارائه نتیجه تست ویروس کرونا است، چاره ای جز این ندارد که با بیماری بسازد و به محیط کار برگردد، در غیر اینصورت خطر گرسنگی خود و خانواده اش را تهدید می کند. رژیم جمهوری اسلامی بهداشت و سلامت انسانها را تابع مصالح اقتصادی خود و تداوم سوداندوزی سرمایه داران کرده است. مقامات جمهوری اسلامی و در رأس آنان حسن روحانی، علت افزایش موارد ابتلا به کرونا در روزهای گذشته را عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جانب مردم معرفی می کنند، این در حالی است که سران رژیم با پنهان کاری، دروغپردازی و امنیتی کردن عرصه اطلاع رسانی، بی توجهی آشکار به رعایت استانداردهای علمی و بهداشتی بین المللی، عدم تأمین امکانات و تجهیزات پزشکی لازم برای تست کردن فعال افراد و عدم تأمین ملزومات اقتصادی قرنطینه و نرفتن کارگران و اقشار فرودست جامعه به محیط های کار خود عامل اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا هستند.