حزب کمونیست ایران

تأمین واکسن کُرونا و ارائه رایگان آن خواست فوری مردم

با گذشت حدود یک سال از انتقال ویروسِ مرگبار کرونا به ایران و مرگ دههاهزار نفر در اثر ابتلا به این ویروس، هنوز هیچ نشانه ای از تلاش جدی و برنامه ریزی شده دست اندرکاران رژیم جمهوری اسلامی برای مقابله با گسترش شیوع این ویروس و کنترل آن وجود ندارد. روز چهار شنبه ۲۶ آذر سخنگوی وزارت بهداشتِ دولت روحانی اعلام کرد، با فوت ۲۱۳ بیمار دیگر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۸۸۳ نفر رسیده است. بر اساس همین گزارش بیش از یک میلیون نفر نیز  به کرونا مبتلا شده اند. برپایه آخرین اطلاعات، ۱۲ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲۸۸ شهرستان دیگر در وضعیت هشدار به سر می برند. این گزارش های آماریِ وزارت بهداشت رژیم در حالی انتشار می یابند که به رغم تلاشِ خستگی ناپذیر و جان فشانی های کادر پزشکی و پرستاران، اوضاع بسیار فاجعه بار است. برخی از منابع پزشکیِ مستقل آمار واقعی قربانیان کرونا را در خوشبینانه ترین حالت بیش از سه برابر آمارهای اعلام شده تخمین زده اند.

از همان ابتدا که سران رژیم به دلایل منافع حقیر سیاسی به پنهانکاریِ عامدانه در مورد حقایق مربوط به زمان انتقال این ویروس و ابعاد شیوع آن، مقاومت در برابر خواست قرنطینهِ شهرها و اماکن مذهبی روی آوردند، قابل پیش بینی بود که چه اوضاع فاجعه باری را به مردم ایران تحمیل خواهند کرد. از همان دو، سه ماه اولِ شیوع این ویروس در سطح جهان، تجربه نشان داد که یک استراتژی مؤثر در مقابله با این بحران بر سه رکن اصلی استوار است. رکن اول اتخاذ سیاست تهاجمیِ آزمایش گسترده از افراد برای کووید۱۹، جداسازی آنهایی که علائم ابتلاء به ویروس را نشان می دهند، ردیابی تماس و قرنطینه کسانی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا بوده اند و بستری کردن افرادی که به مراقبت های ویژه نیاز دارند با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس؛ رکن دوم و همزمان با اقدامات اول فراهم کردن ملزومات و تعطیلی مدارس و کارخانه ها و مؤسسات صنعتی و خدماتی که در آنها چرخه تولید جنبه حیاتی ندارد، قرنطینه شهرها و مراکز عمومی؛ رکن سومِ این استراتژی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تأمین ملزومات آن از قبیل تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کنندهِ رایگان برای عموم است. در کشورهایی که این استراتژی را در پیش گرفتند تا حدود زیادی شیوع ویروس کرونا به کنترل درآمده است و توده های مردم نیز چشم انداز روشنی از راه مقابله با این اپیدمی دارند. اما در ایران فقدان یک استراتژی روشن در مقابله با بحران کرونا، زیر ساخت ضعیف بهداشتی و درمانی توأم با فساد نهادینه شده در ارگانها و نهادهای حکومتی، ضعف مدیریت و وجود مراکز مختلفِ تصمیم گیری، دست به دست هم داده و بحران کرونا را به یک فاجعه هولناک تبدیل کرده است.

اکنون بعد از گذشت یک سال از عمر بحران کرونا و تأثیرات ویرانگر آن بر ابعاد مختلف زندگی مردم، تولید واکسن کرونا و آغاز تزریق آن در بریتانیا، آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امید به کنترل کامل بحران کرونا و غلبه بر آن در میان مردم جهان قوت گرفته است. واکسن بیون‌تک- فایزر، که دو شرکت داروسازی آلمانی و آمریکایی آن را تولید کرده اند، نخستین واکسنی است که در ایالات متحده مجوز گرفته است. این واکسن در مقایسه با واکسن های دیگر حدود ۹۵ درصد ایمنی ایجاد می‌کند و پیش از استفاده باید در دمای منهای ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود. با انتشار اخبار مربوط به تولید این واکسن و میزان مؤثر بودن آن در بسیاری از کشورها بویژه در اروپا نهادهای دولتی از طریق رسانه ها بطور منظم در مورد خرید و رزرو واکسن و مرحله بندی کردن واکسیناسیون شهروندان خبر رسانی می کنند. اما در ایران مقامات حکومتی در این مورد هم به تناقض گویی و دروغپردازی روی آورده اند.شنبه گذشته رئیس “کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا” درباره معضل حمل و نقل این واکسن در دمای منهای ۷۰  درجه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «به علت اینکه امکانات انتقال از جمله هواپیمای تخصصی مورد نیاز را نداریم، چنین واکسنی را سفارش ندادیم و خواهان انواع دیگر واکسن از سازمان بهداشت جهانی شدیم.» این سخنان در حالی بیان شد که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی پیشتر گفته بود سیستم حمل و نقل هوایی جمهوری اسلامی امکانات انتقال این واکسن را دارد و این موضوع به وزارت بهداشت هم اطلاع داده شد. خبرگزاری ایسنا نیز روز سه‌شنبه ۲۶ آذر از قول رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نوشت: «در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا از جمله فایزر را دارند. یکی دیگر از موضوعاتی که نهادهای مختلف دولتی درباره آن تناقض گویی کرده اند امکان یا عدم امکان انتقال ارز برای خرید واکسن به خاطر تحریم‌های آمریکاست. رئیس کل بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده از آنجا که خرید واکسن کرونا بایستی از طریق رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد، تاکنون تمام تلاش‌ها برای انتقال ارز به خاطر تحریم‌های آمریکا با مانع روبرو شده است. این در حالی است که رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران می‌گوید برای انتقال ارز به خارج و واردات دارو و اقلام پزشکی هیچ مشکلی وجود ندارد. این تناقض گویی ها و تعلل آشکار در خرید واکسن نشانه آن است که دولت تاکنون برای تهیه این واکسن نه تصمیمی گرفته و نه بودجه ای اختصاص داده است. کارگزاران رژیم وعده ساخت واکسن در داخل را می دهند که اگر آزمایش های اولیه با موفقیت همراه باشد، تولید آن تا خرداد ماه سال آینده زمان می برد.

با توجه به این تعلل و تناقض گویی ها است که هفت تشکل صنفی با انتشار بیانیه ای مشترک در نوزدهم آذر اعلام کرده اند که«تأمین و در دسترس قرار دادن فوری، عمومی و رایگان واکسن کُرونا خواست آنی، مبرم و جدی مردم و وظیفه‌ی حیاتی حکومت نسبت به عموم ساکنان این سرزمین است».به دنبال آن در روز بیست و پنجم آذر پنج تشکل و نهاد کارگری نیز طی بیانیه ای در مورد لایحه بودجه دولت، تأکید کرده اند: «واکسیناسیون (کرونا) مورد تایید سازمان بهداشت جهانی از ضروریات فوری مردم است. باید هزینه آن در اولویت اول ردیف بودجه قرار گیرد.»