حزب کمونیست ایران

جمهوری اسلامی ایران نگران از تضعیف خود در عراق یا انتقام از اسرائیل

سحرگاه روز شنبه 22 اسفتد ماه، سپاه پاسداران با بیش از 12 موشک بالستیک اربیل پایتخت حکومت اقلیم کردستان را هدف قرار داد. چند ساعت بعد از آن سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت حمله را پذیرفت. موشک ها به سوی چند منزل مسکونی و اطراف  ساختمان نیمه تمام کنسولگری آمریکا در اربیل نشانه گیری شده بودند. این حمله تلفات جانی نداشت اما خسارت مادی آن چشمگیر است. سپاه پاسداران و متعاقب آن سخنگوی وزارت امور خارجه در توجیه این تهاجم موشکی گفتند که این حمله متوجه یکی از مراکز جاسوسی اسرائیل در اربیل بوده و به قصد انتقام از کشته شدن افرادش در سوریه توسط جنگنده های اسرائیلی صورت گرفته است.

البته مانند روز روشن است که بهانه عنوان شده، پوچ است و جمهوری اسلامی خود بهتر از هر کسی می داند که هیچکس چنین ادعائی را جدی نمی گیرد. اما آنچه که برای سپاه پاسداران مهم است پیام این موشک پرانی است که هم آمریکا و هم حکومت اقلیم کردستان قرار است آنرا دریافت کنند، یعنی با یک تیر دو نشان. پیام به آمریکا به مسئله مذاکرات برجام بر میگردد و سپاه پاسداران از این طریق می خواهد بگوید که محدودیتهای موشکی را در توافق احتمالی برجام نمی پذیرد. تا اینجای قضیه روشن است اما اگر مسئله تنها رساندن همین پیام به مذاکره کنندگان برجام بود، لازم نبود این موشکها به سوی اربیل نشانه روند. سهم حکومت اقلیم کردستان مربوط به پیامی است که چندی پیش اسماعیل قاآنی برای پارت دموکرات کردستان آورده بود. در این پیام از مسعود بارزانی رئیس پارت دموکرات کردستان خواسته بودند که سیاست ائتلافی خود را در تشکیل دولت آینده عراق بر جهت گیری جمهوری اسلامی در عراق منطبق کند. درخواستی که پذیرفته نشد.

جمهوری اسلامی درگیر در بحران‌های کمرشکن داخلی و خارجی، ناموفوق در به نتیجه رساندن مذاکرات برجام، ضربه خورده در سوریه، تضعیف شده در عراق، به حاشیه رفته در افغانستان، تحقیر شده در ارتباط با عملیات گسترده اسرائیل در داخل ایران و در سوریه، با شلیک تعدادی موشک به سوی اربیل در واقع استیصال خود را در برخورد به مسائل منطقه نشان می دهد. شکست و ناکامی سیاست خارجی حکومت اسلامی در منطقه و بحران‌های چاره ناپذیر حکومت در داخل، بخش وسیعی از مردم ایران را به مخالفت و مبارزه با رژیم کشانده است. در چنین شرایطی اینگونه عملیاتها  نه می تواند نشانه اقتدار باشد  و نه به نیروهای متزلزل رژیم روحیه ببخشد.

واقعیت این است که صفوف شیعه عراق و سازمانهائی که میلیاردها دلار  از دارائیهای مردم ایران خرج آنها شد، بیش از پیش با اختلافات و تضادهای روبروست و جناح صدر که بیشترین رای انتخابات اخیر را بدست آوردند از ایران تحت حاکمیت رژیم اسلامی دورتر شده و صحبت ائتلافی بین پارت دموکرات کردستان در عراق که بیشترین کرسی های کردستان را در انتخابات پارلمانی عراق به دست آورده است، با صدریها، رژیم ایران را هراسناک کرده است .رژیم ایران پنهان نکرده است که به هم زدن اتحاد بلوک شیعه در عراق برای آنها خط قرمز است و نزدیکی و تقویت صدری ها از سوی پارت دموکرات کردستان به دشمنی با ایران تعبیر خواهد شد .

این موشک ها ربطی به بهانه واهی انتقام از اسرائیل ندارد و از ناخشنودی حکومت اسلامی به ائتلاف حزب دموکرات کردستان با صدری ها و تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی در عراق ناشی می شود .اسرائیل در داخل ایران عملیات های پیچیده ای کرده است، دانشمندان اتمی حکومت را ترور کرده و  چند تُن اسناد سری را از ایران خارج کرده و انفجارات متعددی در مراکز حساس کشور بوجود آورده است .

اسرائیل در ترکیه ، آذربایجان ، قطر ، عربستان سعودی ، اردن ، مصر و … سفارتخانه دارد. مقامات حکومت اسرائیل علناً به آن کشورها سفر می کنند و آنگاه سپاه پاسداران در اربیل کردستان از اسرائیل انتقام می‌گیرد!

حقارت و ریاکاری سران نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی که هر روز و هفته با حملات اسرائیل در سوریه روبرو هستند، با حمله به چند ساختمان خالی و یا نیمه خالی در حومه اربیل جبران نخواهد شد .تحلیلگران سطحی و قلم به مزد حکومت اسلامی و یا بخشی از اپوزیسیون ناسیونالیستی ایرانی همسو با رژیم اسلامی هم خوشحال از موشک های نقطه زن رژیم در پر و بال دادن به این سناریو سپاه پاسداران شریک هستند .