حزب کمونیست ایران

در بزرگداشت روز معلم

امروز پنجم اکتبر، برابر با سیزدهم مهر، روز جهانی معلم است. مراسم های این روز نخستین بار در سال 1994 توسط یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد برگزار شد. موضوع امسال روز جهانی معلم این چنین تعریف شده است: “معلمین در دل بحران نقش پیشرو دارند و آینده را دوباره به تصویر می کشند.”

گرچه این شعار وجود بحران در دنیا، و از جمله در دنیای آموزش، را به رسمیت می شناسد اما هنوز در بدست دادن تصویر کاملی از واقعیت گنگ است. در واقع 85 میلیون معلمی که کودکان دوره های ابتدایی و دبیرستانی در دنیا را آموزش می دهند در کنار تمام مشکلاتی که با آنها دست و پنجه نرم میکنند به طور دسته جمعی با یک مشکل مشترک و بزرگ روبرویند و آنهم وجود ویروس کرونا در دنیای بحران زده کنونی و تاثیرات مخرب آن بر فضا و تدریس دروس آموزشی است. این مشکل وقتی ابعاد کوه آسا و خطرآفرین خود را نشان میدهد که دریابیم دولت ها و هیات های حاکمه با تمام  توان وزارت های آموزش را برای گشودن مدارس تحت فشار قرار داده اند. در نتیجه این فشار ها تاکنون 35 درصد دانش آموزان، یعنی 539 تن از ابتدایی تا دبیرستانی، در 117 کشور به کلاس ها بازگشته اند و معلمین، بویژه در کشورهای در حال توسعه، ناچارند در شرایطی خطرناک به آموزش دانش آموزان بپردازند.

معلمین در ایرانِ تحت حاکمیت جمهوری اسلامی با مصیبت کرونا در ابعادی روبرویند که در دنیا کم نظیر است. آما آنها همزمان با مصائب بزرگتری نظیر کمی درآمد و استبداد مذهبی نیز مقابله میکنند.  بیش از 700 هزار آموزگار به طور رسمی در ادارات آموزش استخدام شده اند که دوسوم آنها زیر خط فقر زندگی میکنند. بر اساس برخی بر آوردها، قدرت خرید معلمان به یک سوم سالهای اول انقلاب تقلیل یافته است. معلمان در سالهای گذشت  برای بهبود معیشت، بهتر کردن شرایط کاری، علیه امنیتی کردن فضای مدارس و آزادی زندانیان معلم و مبارزه کرده اند. آنها از طریق مبارزاتی مستمر خواستار افزایش حقوق و برقراری نظام هماهنگ پرداخت حقوق کارکنان دولت بوده اند.

از فرازهای مبارزات معلمان میتوان به تجمع سه روزه 20 هزار معلم در سال 1385 در میدان بهارستان اشاره کرد. این گردهمایی اعتراضی و حق طلبانه با یورش نیروی سرکوبگر مواجه شد و تعدادی از فعالین معلمین دستگیر و زندانی شدند. معلمین به جای تسلیم در برابر رژیم سفاک اسلامی تشکل ها و خواست های خود را گسترش دادند و مبارزات سازمانیافته تری را پیش بردند.

یکی از کارشناسان که در 8 خرداد 1396 نگاهی به مبارزات و مطالبات کارگران انداخته نوشته: روز نهم اسفند ۹۵ نقطه عطفی در جنبش دادخواهانه معلمان بود، در این روز معلمان در شهر های زیادی گردهمایی هایی برای مطالبات خودتشکیل دادند، این حرکت گسترده ترین و فراگیر ترین تجمع در سالهای اخیر بود که در شهرهای سنندج، مشهد، کرمانشاه، دهگلان، لامرد، شیراز، کامیاران ، اصفهان، شهر کرد، اهواز، اراک، اردکان، دیواندره، خارک، بندر عباس، کوهدشت، شاهرود، تربت حیدریه، قزوین، خرم آباد، فردوس، ساری، زنجان، بجنورد و تبریز برگزار گردید. در این تجمع معلمان فقط به خواسته های صنفی خود اکتفا نکردند و خواست های آموزشی و سیاسی را نیز مطرح کردند، این خواسته ها عبارت بودند از ۱-افزایش حقوق معلمان باتوجه به هزینه زندگی و متناسب با تورم ۲- آزادی معلمان زندانی و دیگر زندانیان سیاسی ۳-برنامه ریزی برای بهبود وضعیت نابسامان آموزش وپرورش ۴- توجه به مناطق محروم و اختصاص بودجه برای مدارس کپری وکاهگلی ۵- ارتقای سطح کتابهای درسی ۶- مبارره با اعتیاد و شرارت در مدارس ۷- افزایش بودجه کلی آموزش وپرورش ۸- عدم دریافت شهریه از دانش اموزان و حق تحصیل رایگان ۹-احیای مقام و منزلت معلم ۱۰- برخورداری از آزادی اندیشه و بیان ۱۱- برسمیت شناختن فعالیت صنفی و برخورداری از انتشار روزنامه مستقل ۱۲- مشارکت معلمان در نوشتن کتابهای درسی ۱۳- رفع تبعیض از نظام آموزشی.

در هفته های اخیر معلمان خواسته مشخصی را در گردهمایی اعتراضی خویش پیش کشیدند و آن اجرای «طرح رتبه بندی مشاغل» بر اساس 80 درصد حقوق هیئت های علمی دانشگاه ها بود. آنها شعار دادند “طرح رتبه‌بندی حق مسلم ماست» و «نه تسلیم نه سازش، رتبه بدون خواهش”  معلمین بازنشسته نیز به اکسیون ها پیوستند. آنها ضمن پشتیبانی از مطالبه معلمین شاغل خواست افزایش حقوق و همسان سازی آنها را مطرح نمودند

معلمین در این دوره مورد حمایت کارگران قرار گرفتند. در میان حمایت ها میتوان به پشتیبانی کارگران اعتصابی پیمانی نفت، گاز و پتروشیمی ها اشاره کرد.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز شنبه سوم مهر با پشتیبانی کامل از مطالبات و مبارزات معلمین اطلاعیه ای صادر کرد. در اطلاعیه آمده است:

“معلمان امروز صدای اعتراض ما کارگران و همه مردم هستند. تحصیل رایگان برای همه کودکان، تجهیزات لازم برای آموزش مجازی از جمله اینترنت و تلفن هوشمند رایگان برای همه معلمان و همه دانش آموزان و تاکید بر ایجاد هر چه سریعتر شرایط امن جهت شروع آموزش در مدارس، از جمله واکسیناسیون رایگان همه معلمان و کودکان بالای ۱۲ سال و قرار دادن ماسک و مواد ضد عفونی کننده به رایگان در اختیار دانش آموزان و رعایت فاصله گذاری و اختصاص هر نیمکت به یک دانش آموز همگی خواسته های مسلم ما کارگران و ما مردم است و به مساله جان و زندگی فرزندانمان مربوط است”