حزب کمونیست ایران

سیاستهای جمهوری اسلامی کرونا را به فاجعه انسانی تبدیل کرده

متأسفانه میزان تلفات بیماری کرونا در ایران اینک پس از نزدیک به یک سال بر اثر بی کفایتی، فساد و دزدی و دروغگویی مقامات ریز و درشت رژیم جمهوری اسلامی از یک‌ سو و تبلیغات فریبکارانه و ارتجاعی در گردهمائی ها و انجام مراسم های خرافی مذهبی از سوی دیگر، روز به روز و به شکل سرسام آوری رکورد می‌شکند. در این رابطه روزنامه همشهری یک ماه قبل و زمانی که رژیم هنوز میزان مرگ و میر روزانه را حدود سیصد نفر اعلام می کرد، در مطلبی تحت عنوان “صدر نشینی ایران در جدول مرگ و میر در جهان، از قول پایگاه اطلاع رسانی جهانی “ورڵدومترز” نوشت: ایران با آمار ۳۳۷ جانباخته در روز درصدر جدول جهانی مرگ و میر ناشی از کووید – ۱۹ قرار گرفته است. اینک که مطابق آمار رژیم که معمولاً چهار برابر کمتر از میزان واقعی نیز ارائه می شود، میزان ابتلا به بالای ده هزار نفر و مرگ و میر این بیماری به بالای ۵۰۰ نفر در روز نیز رسیده است و بنا به هشدار وزارت بهداشت رژیم، اگر به همین منوال پیش رود ممکن است به هزار نفر در روز نیز برسد، می‌توان گفت کرونا تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به معنای واقعی به یک فاجعه انسانی تبدیل شده است.

در چنین شرایطی روز یک شنبه ستاد به اصطلاح “مقابله ملی با ویروس کرونا” در جلسه خود به ریاست حسن روحانی تصمیمات متناقضی تحت عنوان “طرح جامع محدودیتهای مقابله با کرونا “را اعلام کرده است.این طرح قرار است از روز شنبه اول آذر ماه به اجرا در آید. علی خامنه ای نیز که تاکنون سعی داشته مسئولیت این اوضاع را تنها به گردن دولت روحانی بیاندازد و خود و بقیه مراکز قدرت در حاکمیت از جمله دستگاههای متعدد روحانیت و سپاه پاسداران را مبرا کند، اینک اوضاع رژیم را وخیم می‌بیند اعلام کرده که مصوبات این ستاد همانند مصوبات “شورای عالی امنیت ملی”از اهمیت برخوردار است. اما همه می‌دانند که رژیم در موقعیتی نیست بتواند اقدامات جدی در این زمینه به عمل آورد. ابعاد طرحی که دولت روحانی آنرا “طرح جامع محدودیت‌های رفت و آمد “نام نهاده هنوز برای خودش نیز روشن نیست. به همین دلیل او در آن جلسه اظهار داشت که قرار است تا روز چهار شنبه (امروز) جزئیات آن روشن شود و برای شهروندان تشریح گردد و از روز شنبه اول آذر به اجرا درآید. واضح است طرح بی پایه دولت در ایجاد محدودیتهای رفت و آمد بدون تأمین امکانات زیستی و رفاهی لازم برای مردم بیشتر حالت فرمال دارد و برای نمایش انجام کاری و باری بهر جهت است. آنگونه که سخنگوی “ستاد ملی مقابله با کرونا”اظهار داشته‌ زمان اجرای تعطیلی ها در تهران و ۱۵۰ شهر و کلانشهر که همگی در حالت قرمز قرار دارند حداقل دو هفته خواهد بود. طرح مزبور در رابطه با تأمین معیشت و نیازهای بهداشتی برای اکثریت مردم در مقابله با کرونا سکوت اختیار کرده زیرا از برآورد آن عاجز و ناتوان است. به همین دلیل طرحهای قبلی نیز که  به اجرا درآمده اند، نتیجه‌ای نداشته است. هاشمی رئیس شورای شهر تهران اعلام نمود که طرح کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل و نقل عمومی که روز شنبه گذشته در تهران به اجرا در آمد نتیجه‌ای نداشت و تنها موجب افزایش ازدحام بیشتر و تشدید کرونا شد.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش برای خالی نبودن عریضه گفت که برای اعتبارات مالی هم از سازمان برنامه و بودجه خواسته است تا در اجرای این طرح اعتبارات مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان و دیگر دستگاههای مسئول را به فوریت تأمین کند. در این رابطه نیز با توجه به بحران و ورشکستگی اقتصادی دولت، روحانی چک بی محل کشیده زیرا دست دولت در این زمینه نیز باز نیست. علاوه برآن اگر هم پولی در میان باشد قبل از آنکه  صرف بهبود خدمات پزشکی گردد، از طرف مسئولین و مقامات دزد حکومت اسلامی بالا کشیده خواهد شد. کما اینکه یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اذعان نمود که در نه ماه گذشته تنها نصف صد میلیارد یورویی که قرار بود به امر مقابله با کرونا اختصاص داده شود در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.

رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده “قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با کرونا”روز دوشنبه ۲۶ آبان در جلسه این ستاد در کمال بی‌شرمی خطاب به فرمانداران گفت : “همه چیز داریم. جریمه داریم پلمپ داریم، پرونده ها در قوۀ قضائیه است، ظرفیت قانون مدیریت بحران داریم، شورای تأمین استان داریم، استاندارها هم هستند. بیش از این چه می خواهید؟. پس من به شما می‌گویم هیچ کمبودی نداریم. اشکال در اِعمال و ضعف فهم قانون و مقررات است”. البته سخنان رحمانی فضلی در این مورد درست است. آنها از دم و دستگاه سرکوب چیزی کم ندارند و از این لحاظ همه چیز دارند. اما آنچه این حاکمیت شیاد ندارد صلاحیت اداره جامعه است. فضلی در ادامه به آمارسازیهای دروغین تلفات و مخفی کاری رژیم نیز اعتراف نمود که از نظر او توسط جناح رقیب دولت صورت می‌گیرد و موجب گمراهی وزارت بهداشت و درمان می شود. این هم درست است که مافیای قدرت در جمهوری اسلامی از ترس اعتراض توده های مردم ایران همه چیز و از جمله و بیماری را نیز امنیتی می دانند زیرا می‌دانند بر چه دریایی از خشم و نفرت مردم به حاکمیت شان ادامه می دهند.

مردم ایران به خوبی ماهیت و شگردهای رژیم اسلامی را می‌شناسد. آنان انتظاری از این حاکمیت ضد انسانی برای بهبود شرایط زندگی ندارند. بنابراین در چنین شرایطی مردم ایران برای دوری جستن از ابتلا به بیماری کرونا نیز باید به قدرت و توان خود متکی باشند. اینک مسأله کرونا در ایران نیز به یکی دیگر از میدانهای رسوایی رژیم جمهوری اسلامی تبدیل شده است.