حزب کمونیست ایران

شبح جنگی ویرانگر بر سر مردم خاورمیانه می چرخد

خطر برپائی جنگی ویرانگر منطقه خاورمیانه را تهدید می کند. فارغ از اینکه طرفهای متخاصم و قدرتهای بزرگ تا چه اندازه مایل به وقوع چنین جنگی هستند، نشانه های متعدد حاکی از آن است که تهدیدهای جمهوری اسلامی و پاسخ لفظی متقابل اسرائیل را باید جدی گرفت. طرف اسرائیلی در جنگ غزه به بن بست رسیده است. دولت اسرائیل پس از گذشت ۶ماه و قتل عام بیش از ۳۳ هزار فلسطینی نتوانسته است به هدفهای تعیین شده خود برسد . در عین حال این دولت از سوی افکار عمومی در جهان و حتی پاره ای از دولتهای متحد خود، از جمله پاره ای از محافل دولتی  در امریکا تحت فشار است. در چنین شرایطی قبول آتش بس از جانب نخست وزیر اسرائیل و کابینه اش به معنای پذیرش شکست خواهد بود. این کار خواست بخشی قابل توجهی مردم اسرائیل در برکناری کابینه و تجدید انتخابات عمومی تقویت خواهد کرد. در ضمن نتانیاهو، پس از خلع می تواند به خاطر اختلاس و محکومیتش راهی زندان شود. در چنین شرایطی دولت بنیامین ناتانیاهو در اسرائیل  به احتمال زیاد بی میل نخواهد بود با ماجرا جوئی دامنه جنگ را توسعه دهد و دولت آمریکا را هم در مقابل عمل انجام شده قرار دهد . از اینرو روز به روز تحریکاتش را بر علیه جمهوری اسلامی بیشتر می کند.

از سوی دیگر خامنه ای در روز چهارشنبه 22 فروردین در خطبه های نماز جمعه روز عید فطر دوباره اسرائیل را به انتقام گیری از حمله ارتش آن کشور به کنسولگری رژیم در سوریه تهدید کرد. سلامی فرمانده سپاه نیز در همان روز چنین تهدیدی را به زبان آورد. این در حالی است طی ده روز نخست پس از حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق، دستگاههای تبلیغاتی رژیم و سخنرانان نماز جمعه هفته گذشته، همه جا از توطئه دولت اسرائیل به کشاندن پای جمهوری اسلامی و آمریکا به جنگ سخن می گفتند و در خویشتنداری و درایت رژیم شان در چنین شرایطی داد سخن می دادند. سخنان خامنه ای در روز عید فطر بر خلاف جهت گیری تبلیغاتی ده روز گذشته بود و آب پاکی بر روی همه تبلیغات روزهای گذشته ریخت.

 وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به سخنان علی خامنه‌ای در حساب رسانه اجتماعی ایکس خود به زبان فارسی نوشت در صورت حمله ایران به اسرائیل از خاک خود، اسرائیل واکنش نشان خواهد داد و در ایران دست به حمله خواهد زد. واکنش یک وزیر به سخنان بالاترین مقام دیکتاتوری در ایران در عرف دول بورژوائی تحقیر آشکاری به حساب می آید.

گسترش جنگ در سطح منطقه از نظر دست راستی های افراطی و جنایتکار جمع شده در کابینه اسرائیل راه حلی برای درآمدن از بن بست کنونیشان تلقی میشود. قبول هرگونه آتش از جانب نخست وزیر اسرائیل و کابینه اش به معنای شکست آنها در جنگ غزه خواهد بود. بعلاوه بخشی قابل توجهی از مردم اسرائیل خواهان برکناری ناتانیاهو و انتخابات عمومی هستند. مضافا، پس از خلع ید از ناتانیاهو، وی به خاطر پرونده قضائیش به احتمال زیاد راهی زندان خواهد شد. از اینرو نخست و زیر اسرائیل تشدید فضای جنگی در منطقه و تهدیدات جمهوری اسلامی در خدمت بقای خود در قدرت بکار می گیرد.

جمهوری اسلامی نیز که به گرفتن انتقام از اسرائیل متهد شدە است نیاز به انجام عملیات نسبتا نمایشی و پر سر و صدائی مانند حمله موشکی به پایگاه عین الاسد، به دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی دارد. اگر چنین حمله ای از داخل خاک ایران صورت بگیرد، باید انتظار داشت که اسرائیل نیز پاسخ خود را مستقیما متوجه خاک ایران کند.

روشن است که ماجراجوئی های جنگ افروزانه، از هر دو سو میتواند به جنگی ویرانگر بین این دو دولت تبدیل شود. چنین جنگی محدود باشد یا نامحدود، دود آن به چشم مردم ایران و اسرائیل می رود و تلفات انسانی و مادی آن فاجعه بار خواهد بود.

سخنان روز گذشته خامنه ای مقدمه انجام عملیاتی از سوی جمهوری اسلامی بر علیه اسرائیل باشد یا نباشد، نگرانی های فراوانی را در مورد وقوع جنگ بین دو دولت در میان مردم بوجود آورده است. نگهداشتن شبح جنگ بالای سر مردم ایران، هدفش تضعیف جنبشهای سیاسی و اقتصادی در داخل کشور و نجات رژیم از بحرانهای لاعلاجی است که در دام آن گرفتار شده است.

برگزاری آکسیونهای ضد جنگ در داخل و خارج کشور می تواند فشاری باشد بر جمهوری اسلامی که به جای تکیه بر انتقام رویداد کونسولگری، نیروهای خود را از خاک سوریه خارج سازد و به حضور پر هزینه نیروهای سپاه پاسداران، که به عنوان هدفهای آسانی در دسترس دولت اسرائیل هستند ، خاتمه دهد.