حزب کمونیست ایران

قتل مهرداد طالشی در زیر شکنجه

در پی موج دستگیری های جوانان و فعالین مدنی در شهرهای کردستان توسط اداره اطلاعات و سپاه پاسداران “مهرداد طالشی” جوان ۲۱ ساله اهل شهرستان دیواندره، زیر شکنجه ماموران امنیتی در تهران کشته شده است. بنا به  گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، مهرداد طالشی روز ۱۳ بهمن توسط ماموران امنیتی در متروی بازار تهران به اتهام واهی”حمل مواد مخدر” به همراه یک نفر دیگر بازداشت شده و به آگاهی شاپور برده شده است. یک منبع نزدیک به خانواده طالشی، گفته است: « دو روز پس از بازداشت این فرد، در ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه شامگاه روز چهارشنبه ۱۵ بهمن از بیمارستان بهارلو با آقای خسرو طاشی پدر مهرداد تماس گرفته شده و گفته‌اند که فرزندت اینجاست و پس از مراجعه به بیمارستان با جسد فرزندش روبرو شده و از تحویل جسد خودداری کرده است. مسئولین بیمارستان در جواب  سوال پدر مهرداد مبنی بر دلیل مرگ فرزندش گفته‌اند ما در اینباره چیزی نمی دانیم، جسد را اداره آگاهی به ما تحویل داده است.» این ادعا در حالی است که بر پایه برخی از گزارش ها آثار ضرب و شتم بر روی سر و گردن مهرداد کاملاً مشهود بوده است. بنا به گزارش ها جسد مهرداد طالشی پس از کالبد شکافی به خانواده‌اش تحویل داده شده و روز یک‌شنبه ۱۹ بهمن  در سنندج و در فضائی امنیتی تشیع شده است .روز دوشنبه مراسم همدردی مردم با خانواده مهرداد در دیواندره زیر نظر و کنترل نیروهای امنیتی برگزار شده است.

قتل مخفیانه مهرداد طالشی در زیر شکنجه در حالی است که فقط طی دیماه گذشته ۳۳ تن از زندانیان سیاسی و محکومین دادگاههای عادی اعدام شده اند. تردیدی نیست که قتل مخفیانه مهرداد طالشی توسط دژخیمان رژیم اسلامی در ادامه موج دستگیری های یک ماه گذشته در شهرهای کردستان جزء جدایی ناپذیری از سیاست عمومی تشدید فضای سرکوب برای مقابله با روند رو به گسترش جنبش های اعتراضی در سراسر ایران است. جمهوری اسلامی از هم اکنون خود را برای دوره پسا کرونا آماده می کند. جمهوری اسلامی از یکسو با بازداشت و زندانی کردن رهبران و سازمان دهندگان اعتصاب های کارگری و شدتِ عمل در برابر اعتراضات مردم و از سوی دیگر با صدور احکام سنگین زندان علیه دسگیرشدگان خیزش آبان و برای زنان آزاده و دانشجویانی که در اعتراضات خیابانی شرکت کرده اند و همچنین با صدور احکام اعدام برای زندانیان سیاسی، می خواهد مردم معترض و جان به لب رسیده ایران را مرعوب سازد. رژیم با این اقدامات می خواهد جلو رشد هرگونه تحرک مبارزاتی را در سراسر ایران و در کردستان که همواره سنگری مهم برای حفظ و نگهداری دستاوردهای مبارزاتی مردم و جنبشهای پیشرو اجتماعی در ایران بوده و هست را بگیرد.

رژیم جمهوری اسلامی در حالی که در یکی از عمیق ترین بحران های اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک دوران حیات خود دست و پا می زند، در وضعیتی که زیر فشار اعتصابات و اعتراضات بی وقفه کارگری و جنبش های اعتراضی، قدر قدرتی اش در انظار عمومی فرو ریخته، در شرایطی که دستگاه روحانیت و ایدئولوژیک آن در مشروعیت بخشی به این اوضاع به بن بست رسیده، شمشیر را از رو بسته است. این رژیم می خواهد در اوج درماندگی با تشدید فضای امنیتی و اعدام زندانیان سیاسی قدرت ماشین سرکوبش را به رخ مردمی بکشد که در منگنه همه گیر شدن ویروس کرونا و بیکاری و فقر و گرانی و بی حقوقی های سیاسی و اجتماعی قرار دارند. قتل مخفیانه مهرداد طالشی در زیر شکنجه و تشدید فضای سرکوب در ایران، نه نشانه قدرت رژیم اسلامی، بلکه اقدامی از سر ضعف و درماندگی بر متن بحران همه جانبه ای است که در آن گرفتار آمده است. بدون تردید جمهوری اسلامی با قتل مهرداد طالشی در زیر شکنجه، نه تنها خشم فروخورده مردم مبارز کردستان را بر خواهد انگیخت، بلکه نفرت همه مردم آزادیخواه ایران را هم نصیب خود خواهد ساخت.

در شرایطی که رژیم جمهوری اسلامی مهرداد طالشی را در زیر شکنجه به قتل رسانده و پیکر بی جان وی را به بیمارستان انتقال می دهد، در حالی که این رژیم جنایتکار حتی حاضر نیست در مورد علت بازداشت و چگونگی قتل وی هیچ توضیحی بدهد، در این شرایط پدر و مادر و خانواده و بستگان مهرداد به حمایت و همبستگی بی دریغ مردم آزادیخواه نیاز دارند. نباید اجازه داد که رژیم جمهوری اسلامی قتل مهرداد طالشی در زیر شکنجه را به وسیله ای برای تشدید فضای امنیتی در شهرهای کردستان تبدیل کند. نباید گذاشت که رژیم جمهوری اسلامی فضای شکنجه، زندان و اعدام را به بیرون زندان ها انتقال دهد. باید با اعتراضات یکپارچه و متحدانه خود به این رژیم جنایتکار نشان داد که دوران بازداشتهای خودسرانه و قتل های عمد دولتی به سر آمده است. فعالین جنبش های اجتماعی و انسان های مبارز که در سالهای اخیر در جریان پیشبرد مبارزه در عرصه های مختلف به هم مرتبط شده اند، لازم است با بکار گرفتن ابتکاراتی که درخور شرایط کنونی است حساسیت توده های مردم علیه قتل مهرداد طالشی و قتل های عمد دولتی را برانگیزند و خواست آزادی فوری همه دستگیر شدگان یک ماه گذشته در شهرهای کردستان و آزادی کلیه زندانیان سیاسی را به خواستی توده گیر تبدیل کنند.