حزب کمونیست ایران

ماشین تبلیغات ارتجاعی رژیم علیه مردم

روز یکشنبه ۱۸ مهرماه نهاد دیگری به دهها نهاد تحت کنترل «حوزه علمیه» قم اضافه شد. بنا به گزارش خبرگزاری دولتی ایلنا «ستاد راهبری مساجد» با هدف «‌ظرفیت‌شناسی و تقویت مسجدمحوری»‌ در سراسر کشور آغاز بکار کرد. بنا به همین گزارش: « این ستاد در تلاش است تا با استفاده از ظرفیت حوزه و سایر نهادهای تبلیغی، اتوماسیون ویژه ای جهت خدمت رسانی به ائمه جماعات راه اندازی کند». خبرگزاری ایلنا در همین زمینه می گوید: «بیش از 130 هزار روحانی در كشور داریم كه 80 هزار نفر از آنها در قم ساكن هستند.» در ادامه می نویسد: “حدود 10 هزار طلبهِ خارجیِ برادر در شهرهای قم، تهران، البرز، گنبد و مشهد مستقر هستند، تقریبا 60 هزار طلبه خواهر در كشور داریم كه هشت هزار نفر از آنها در قم و بقیه در سراسر كشور متمركز هستند. با توجه به این آمار، بیش از 200 هزار طلبه و روحانی خواهر و برادر ایرانی و خارجی در كشور وجود دارند.”

تبلیغات مذهبی رژیم اسلامی ایران هزینه سنگین و سازماندهی پیچیده ای دارد. بودجه سالانه این عرصه از کار جمهوری اسلامی بیشتر از مجموع بودجه چندین وزارتخانه اصلی کشور مانند آموزش و پرورش ، بهداشت و درمان، خدمات اجتماعی و سرویس های فوری و ضروری است.

تبلیغات مذهبی ابزاری بود که حاکمان اسلامی پیش از بقدرت رسیدن در سال ۱۳۵۷ از کارایی و نقش آن مطلع بودند و در چند سال آخرِ حکومت پهلوی و از همان روز اولِ روی کار آمدن حکومت اسلامی با تخصیص بودجه های نامحدود و ایجاد شبکه های گسترده و پیچیده میدیایی، سینمایی، آموزشی، حوزه ای، با استخدام دهها و صدها هزار آخوند و طلبه در تمامی سطوح جامعه و دستگاه دولتی، با ایجاد هزاران مسجد و حسینیه، با دست زدن به انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و تلاش برای اسلامی کردن آنها، با تغییر کتب درسی در تمامی سطوح تحصیلی از کودکستان تا دانشگاه و اشاعه خرافات و آموزه های مذهبی به مهندسی کردن افکار و باورهای مردم در جهت منافع رژیم پرداختند. یک سر این دستگاه تبلیغاتی به اتاق بازجویان و شکنجه گران و سر دیگر آن در بیت علی خامنه ای، رهبری سپاه و نیروهای امنیتی و نهادهای تروریستی برون مرزی چون سپاه قدس است.

حکومت اسلامی به این درجه از مهندسی کردن باورها و اعتقادات مردم بسنده نکرد، دستگاه گزینش و انتخاب تمامی مشاغل دولتی و همچنین پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها را به قبول سیستم تفتیش عقاید و پذیرش پیچیدگی های فقه شیعی و حفظ کردن هزاران نام و تاریخ من در آوردی و دروغ آخوندهای شیعه وادار کرد .

در تیر ماه ۱۳۹۹ خبری از سوی رسانه های دولتی انتشار یافت که در آن آمده بود: قرار شده است که دو هزار طلبه جوان در «عرصه شبکه‌های اجتماعی» به فعالیت بپردازند؛ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم معاونت‌های مختلفی دارد که یکی از آنان معاونت فضای مجازی است .خامنه‌ای نیز به این نهاد نگاه بسیار مثبتی دارد و درباره آن گفته است: “دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از نظر من نماد روشنفکری حوزه است”.

بر اساس چنین نگاه مثبتی از سوی خامنه‌ای است که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هر ساله بودجه‌های کلانی از بودجه کشور به خود اختصاص می‌دهد. بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بودجه سال ۱۳۹۸، علی‌رغم تحریم‌ها، نسبت به سال ۱۳۹۷ دوازده درصد رشد داشت.

برخلاف ادعای استقلال حوزه های علمیه از دولت، حجمی عظیم از بودجه این نهاد عریض و طویل دینی از بودجه عمومی کشور تامین می شود. حوزه های علمیه و دستگاههای تابعه در سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص داده اند.

حکومت دینی برای تبلیغ ایدئولوژی خود، نهادها و فعالیت‌هایی را ساخته است که به طور مستقیم از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند. برآوردهای “ایران‌ بودجه” نشان می‌دهد، سهم این نهادها و فعالیت‌ها در بودجه سال ۱۳۹۷ حدود ۱۵۲۰ میلیارد تومان است.

همه آنچه نهادها و دستگاه‌های عمومی صرف امور دینی و ایدئولوژیک می‌کنند، در جزئیات بودجه مشخص نیست. علاوه بر این عملکرد بسیاری از نهادهای مختلف -از نهادهای آموزشی و فرهنگی گرفته تا تشکیلات نظامی و امنیتی- صرف تبلیغ امور دینی یا تثبیت ایدئولوژی حاکم می‌شود. بر اساس گزارش سایت «ایران بودجه» به دلیل عدم شفافیت کامل بودجه نهادهای عمومی، به خصوص نهادهای مرتبط با رهبری عملاً امکان برآورد دقیق هزینه دینی شدن حکومت وجود ندارد، اما با استناد به داده‌های موجود می‌توان گفت که دین و نهادهای دینی در سال، نزدیک ۵۵۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه در بر داشته است.

بعلاوه بخش عظیمی از بودجهِ ۲۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانیِ سپاه پاسدارانِ انقلاب اسلامی و بخشی از بودجه ۱۱۸۰ میلیارد تومانی بسیج به تبلیغ و ترویج امور دینی اختصاص دارد ولی به جهت شفاف نبودن حجم این بودجه، در گزارش به آن پرداخته نشده است. بخشی از بودجه فرهنگی وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و شهرداری‌ها در حال حاضر صرف امور دینی می شود، این بخش از بودجه نیز در محاسبات گنجانده نشده چون میزان دقیق آن شفاف و روشن نیست.

تمامی سیستم های تونالیتر و فاشیستی، اهمیت بسیار زیادی به پروپاگاندای حکومتی، به کنترل افکار عمومی، به بستن قلم و زبان مخالفین نظام ، به یک رنگ و صنعتی کردن دروغ و جعل تاریخ می‌دهند . آلمان نازی دوره هیتلر، فاشیست ها در اسپانیا و ایتالیا، سیستم اپارتاید در آفریقای جنوبی، همانند جمهوری اسلامی ایران تبلیغات را به سطحی در جامعه رساندند که اساسا و بگونه ای بنیادی با واقعیات موجود جامعه مخالف بود.

اما علیرغم صرف میلیاردها دلار جهت تبلیغات شیعه گری، به اقرار خود حاکمان این کشور مردم و بویژه جوانان، زنان، تحصیلکردگان بیش از هر دوره ای از دین و مذهب فاصله گرفته اند. پیشرفت تکنولوژی ارتباط جمعی، شهرنشینی و گسترش سواد و تحصیل فضا را بیش از پیش بر تبلیغات اسلامی تنگ خواهد کرد.