حزب کمونیست ایران

معلولین در مبارزه برای تامین حقوق خود

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ روز سوم دسامبر 2023، برابر با 12 آذر، را به عنوان روز جهانی معلولین ثبت کرد. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در دنیا دست کم ۱.۳ میلیارد نفر، یا ۱۶ درصد از جمعیت جهان، با معلولیت زندگی می‌کنند. این رقم در کشورهای در حال توسعه به نسبت بالاتر است. معلولیت به جسمی، روحی یا ذهنی تقسیم شده و آنها یا مادر زادی هستند و یا اکتسابی. جنگ و سوانح کاری از عوامل چشمگیر معلولیت اکتسابی به حساب می آیند. مثلا هم اکنون معلولین ناشی از نسل کشی دولت اسرائیل در غزه که بخش زیادی از آنها کودگ می باشند و نیز معلولین ناشی از تجاوز دولت روسیه به اکراین به صورت غذاب وجدان شدیدی برای انسان های بیدار و مبارزان صلح طلب و ضد جنگ در جهان درآمده است.

به طور کلی معلولان در کشورهای جهان، که همگی تحت مدیریتصاحبان سرمایه و دولت هایشان اداره می شوند، جزو بی حقوق ترین و رنج کشیده ترین شهروندان به حساب میآیند. هرجا که راست های افراطی، نظیر جمهوری اسلامی در غرب و شرق حاکمند، بی حقوقی و رنج کشیدگی معلولین طاقت فرسا تر می باشد.

بنا بر آمارهای رسمی جمهوری اسلامی، تنها حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور، دارای نوعی معلولیت به رسمیت شناخته شده اند. در مقابل تشکل مستقل “کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت”، مشهور به “کمپین معلولان” و تاسیس شده در سال 1395 این عدد را 8 میلیون و 300 هزار نفر اعلام کرده که هشتصد هزار و سیصد نفر آنها دارادی معلولیت شدید هستند. از آنجا که رژیم بر اساس سیاست ضد انسانی جوانی جمعیت آزمایشات ژنتیکی مربوط به جنین را قدغن کرده قطعا جامعه در آینده با تعداد بیشتری معلول مادر زادی روبرو خواهد شد. قابل تاکید است که آمار “کمپین معلولان” با آمار جهانی مطابقت دارد، ولی رژیم فقط آن تعداد از معلولان را به  رسمیت شناخته و اعلام کرده که از جانب سازمان به زیستی کمک بخور و نمیری دریافت میکنند. طبق اطلاعات “کمپین معلولان” سازمان نامبرده به شخصی با معلولیت شدید تنها 750 هزار تومان در ماه پرداخت میکند که با آن مقدار نمی توان یک حیوان خانگی را نیز تغذیه و اداره کرد.

هزینه معلولان چند سالی است که به طور مشخص در لایحه بودجه منظور نشده و در ردیف بودجه تامین اجتماعی گنجانده میشود. به همین جهت تشکلات مستقل دفاع از حقوق معلولان تنها با تلاش بسیار میتوانند دریابند که به هنگام صرف بودجه معلولین جسمی و روانی چه حیف و میل هائی به عمل می آیند. مثلا فعالین “کمپین معلولان” بر اساس تحقیقات مفصل دریافتند که شخصی در راس اداره بهزیستی فلان استان پول داده شده توسط خیرین، سایر امکانات و حتی زمین متعلق به معلولان را بالا کشیده است. علیرغم اطلاعرسانی کمپین مذکور، شخص خاطی در جای دیگری به پست بالاتری گمارده شد. افشاگران در مقابل از طریق پرونده سازی و حتی دستگیری از طرف اداره اطلاعات روبرو شدند. با اینحال فعالین دست از تلاش خود برای جلوگیری از دزدیدن و حیف و میل اموال و امکانات معلولان دست نکشیده اند. برای نمونه آنها با ارائه فاکت و دلایل متقن ثابت کردند که یکی از وابستگان رژیم پول کلانی از امکانات معلولین را بالا کشیده است. در نتیجه افشاگری آنها قوه قضائی بناچار طرف را دادگاهی کرد، اما او را فقط به مجازات ده روز حبس محکوم نمود. هم اکنون شخص مورد اشاره با پول دزدیده شده و استفاده از رانت و دادن رشوه کسب و کار پردرآمد راه انداخته  و در مقابل پرونده افشاگران در اداره اطلاعات سنگین تر شده است.

فقر و محرومیت معلولان مادر زادی و اکتسابی در جهان و بویژه در ایران بسیار زیاد است. گذشته از زندگی فقیرانه معلولین به دلیل متناسب نشدن خیابان ها، ادارات، داروخانه ها، مدارس، کتابخانه ها، ورزشگاهها، مراکز خرید، کمبود شدید وسایل نقلیه متناسب برای آنها، عدم رسیدگی کافی به تقاضاها و نیازهای طبی و بهداشتی آنها، عدم دسترسی کافی آنها به شغل، تحصیلات، تفریحات و ورزش، کمبود شدید مراکز نگهداری از معلولین بویژه شدید و نظایر شان، معلولین در رنج شدید روزگار میگذرانند. در بعضی از مراکز موجود نیز فساد، بدرفتاری و دادن بعضی مواد غذائی، که تاریخشان به سرآمده، و نظایر آنها به صورت مصور گزارش شده و در شبکه های اجتماعی پخش شده است.

رژیم از انجام وظایفی، که به معدودی از آنها اشاره شد، شانه خالی کرده و عملا انجام آنها را بدوش خانواده ها، خیرین، فعالان حقوق معلولین و تشکل های مستقل انداخته است. مجلس نشینان طی سالها برای جلب نظر سازمان ملل و استفاده از بودجه کمکی آن، قوانین چندی به نفع معلولین تصویب کرده اند که تنها معدودی از آنها، آنهم تحت فشار مبارزات معلولین و فعالان آنها جامعه عمل پوشیده.

مسئولان سطح بالای به زیستی هر سال در روز جهانی معلولین مراسم های پر خرج برگزار میکنند. برخی از آنها گاه به مراکز معدود نگهداری از آنها سر زده و عکس و تفصیلاتشان در رسانه های رسمی منتشر میشوند. سالهاست که تشکل های مستقل معلولین اینگونه تئاتر های مشمئز کننده را تحریم میکنند. آش چنان شور شده که امسال تشکل های رژیم ساخته نیز این شعبده بازیها را تحریم کردند.

فعالان حقوق معلولین، مبارزین نقض عضو یافته و تشکل های مستقل آنها سالهاست به طرزی موثر و سازمان یافته برای احقاق حقوق خود مبارزه کرده اند. تشکل های مستقل با استفاده از این فضای مبارزاتی قادر شده اند متشکل تر شده، از امکان اختلاس کاسته و بعضی امکانات مالی و غیره را متحقق کنند. مبارزان تامین خقوق معلولین و تشکل های مستقل آنها تلاش کرده اند با تشکل های مبارز دیگر و بویژه تشکل های مستقل کارگری ارتباط گرفته و از همکاری آنها بهره مند شوند. فعالین آگاه و رادیکال تامین حقوق معلولین به خوبی آگاهند که شرایط آنها تنها در صورت حذف جمهوری اسلامی و استقرار حکومت کارگران و زحمتکشان به صورت جدی بهبود خواهد یافت.