حزب کمونیست ایران

کارناوال اربعین،صرف هزینه کلان از سفره های خالی مردم

امروز 15 شهریور به مراسم های اربعین و راه پیمائی دولتی آن نقطه ختمی گذاشته خواهد شد. از آنجا که مراسم و راه پیمائی امسال تنها ده روز مانده به قتل حکومتی ژینا امینی برگزار می شود، رژیم بودجه های سرسام آوری به آن اختصاص داد تا شاید به نیروهای سرکوبگر مرددش بقبولاند که پایگاه مردمی دارد و آنها را برای کشتار معترضین انقلابی آماده تر سازد.امسال سران حکومت اسلامی در عین افزایش چشمگیر سرکوبها به عنوان ابزار اصلی بقای خود،جهت مراسم های مربوط به ماه محرم نیز هزینه های بسیار کلانی صرف کرد تا شاید مردم دوری کرده از اسلام سیاسی و حکومتی را به بقای خود مطمئن سازد. مراسم های اربعین ظاهرا بخش چشمگیرتر مراسم محرم می باشد.قسمتی ازهزینه های خرج شده در آن مراسمها رسانه ای شده است.

سایت دیده بان ایران در یازدهم شهریور گزارشی پخش کرد که در آن بخشی از بودجه علنی اربعین بررسی شده است. به قول تهیه کننده گزارش همین بخش از بودجه هم شفاف نیست، ولی واقعیاتی را بیان میکند. برای بهبود زیرساخت‌های اربعین در استان کرمانشاه 439 میلیارد تومان خرج و یا حیف و میل شد. این مقدار حدودا 5 و نیم برابر سهم اجرای طرح ناحیه ای کاهش آلودگی هواست که آنهم ممکن است پرداخت نشود. در استان غنی، فاقد امکانات و چپاول شده ایلام هم 6 هزار و 400 میلیارد تومان در همین رابطه هزینه شده که میشد با آن هفت هزار و پانصد تخت بیمارستان تامین کرد. برای استان زرخیز و غارت شده خوزستان اطلاعاتی داده نشده است. تنها از یک مصاحبه استاندار آن استان می توان به ارقامی دست یافت. او در 27 مرداد خبر داد که گذشته از ساماندهی اتوبوس های بخش خصوصی دوهزار اتوبوس از ترکیه هم اجاره شده است. گذشته از آن اداره راهداری راهها را ترمیم، علامتگذاری و امن خواهد کرد. اداره برق در هر شرایطی برق زائران را تامین خواهد نمود و غیره. وزارت راه برای ترمیم و بهبود راهها سه هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته که این رقم برابر است با رقم اختصاص یافته برای گازرسانی به استان‌های سیستان و ‌بلوچستان، هرمزگان و برخی از استان‌های غربی که از گاز بی‌بهره هستند.به پرسنل وزارت رفاه و سازمان‌هایش، ۳ روز مرخصی تشویقی، ۵ میلیون تومان کمک هزینه و یک میلیون تومان برای هریک از اعضای خانواده، جهت اعزام به راهپیمایی اربعین پرداخت می‌شود.با آن مبلغ میشد۱۵۰۰ واحد آپارتمان ۷۰ متری را در طرح مسکن ملی ساخت و تحویل داد. میزان بودجه‌ای که به ستاد اربعین که زیرنظر وزارت کشور می باشد، اختصاص یافته مخفی نگه داشته شده، اما معاون عمرانی وزیر کشور عنوان کرده که این وزارتخانه امسال در راستای زیرساخت‌های اربعین ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده که ۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است. این رقم پنج برابر سهم ساخت متروی تهران در بودجه امسال است.

شورای شهر تهران برای اربعین امسال 40 میلیارد تومان تخصیص داده‌ است. علاوه بر این شهرداری تهران هر ساله امکانات و تسهیلات دیگری هم برای اربعین درنظر می‌گیرد؛ از جمله اعزام ماشین‌آلات، نیرو و پاکبان که به هزینه‌های دیگر شهرداری اضافه می‌شود.به جز شهرداری تهران، شهرداری مشهد نیز امسال به طور رسمی بودجه‌ 26 میلیارد تومانی را برای مراسم اربعین تصویب کرده است.شهرداری سایر شهرهای بزرگ و کوچک نیز مبالغی از بودجه خود را به این مراسم اختصاص داده اند که میزان آنها اعلام نشده است. رسانه های دیگر در همین زمینه گزارش داده اند که بانک مرکزی به هر زائر اربعین «۲۰۰ هزار دینار» عراقی می‌دهد. طبق ارزیابی یک استاد اقتصاد 50 میلیون از شهروندان ایرانی زیر خط فقر هستند. براساس گزارش پایش فقر وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، حدود ۲۶ میلیون ایرانی در سال ۱۴۰۰زیر خط فقر مطلق قرار داشته‌اند. بودجه ای که فقط برای چندین روز اربعین صرف شده را به کمک های رژیم به  ارگان های سرکوب و موسسات عدیده مذهبی اضافه کنید تا یکی از دلایل به فقر راندن این شهروندان معلوم شود. کابینه رئیسی، جلاد 67، گذشته از نیروهای مسلح، اطلاعاتی و انتظامی بودجه موسسه مذهبی در سال 1402 را در مقیاسی سرسام آور افزایش داده است.

مذهب یک وسیله سرکوب درونی انسانها است. اسلام در تمام حکومت ها و بویژه در دوره جمهوری اسلامی برای توجیه استثمار، استبداد، شکنجه، اعدام های هزاران نفره زندانیان سیاسی، تبعیض و نابرابری در حد وحشتناکی به کار گرفته شده است. این ابزار سرکوب و توجیه گر نابرابری در عین حال ناندانی بزرگ و دزد پروری بزرگ بوده است. این واقعیات سبب شده تا میلیون ها شهروند آگاه آنرا از زندگی سیاسی و اجتماعی خود و از جمله در مراسمهای مربوط به بزرگداشت یاد جانباختگان جنبش انقلابی ژینا، طرد کنند. مبارزه میلیونی زنان پیشرو علیه حجاب اجباری و سنت و فرهنگ مذهبی و پوسیده آن و تحقق عملی حق پوشش اختیاری نیز در همین چهارچوب قابل بررسی است.در ضمن نباید فراموش کرد که در میان میلیون ها تنی که در مراسم هاو راه پیمائی اربعین شرکت کرده اند حقوق بگیران نیروهای مسلح و سویل و نیز جوانانی هستند که امتیازات زیادی برایشان در نظر گرفته شده که به گوشه هائی از آن اشاره شد. درد رژیم اسلامی چنان عمیق است که خیمه شب بازی اربعین سرنوشت آنرا تغییر نخواهد داد.