حزب کمونیست ایران

ائمه جمعه، بلندگویانِ وقیحِ رژیم و خود نیز غرق در فساد

رضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری امامان جمعه اخیراً ابلاغیه ای در مورد ممنوعیت سخن گفتن از موارد فساد در جمهوری اسلامی در خطبه های نماز جمعه صادر کرده است.این ابلاغیه بحثهای زیادی را در میان محافل مختلف حکومتی دامن زده است. نفس طرح این بحث، مجالی را فراهم آورده است تا جزئیات مربوط به نقش امامان جمعه در سیستم سرشار از فسادِ جمهوری اسلامی بیشتر برملا شود.

سایت اینترنتی « ایران وایر » گزارش دقیقی از فساد مالی و اخلاقی ائمه جمعه در ایران منتشر کرده است، که در آن به نکات مهمی اشاره شده است. در بخشی از این گزارش آمده است:

…..اگر چه امامان جمعه مطلوبیت کمتری در شهرهای خود دارند؛ اما به لحاظ سیاسی و ساختاری قدرت آنان افزایش یافته است.  هر کدام از آنها به تناسب وضعیتِ خود اقدام به فعالیت اقتصادی کرده‌اند. گزارش‌های متعددی از فعالیت اقتصادی این امامان جمعه منتشر شده است. «محمدرضا ناصری»، امام جمعه سابق شهرکُرد و امام جمعه فعلی یزد، همراه با فرزندانش فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای در شهرکرد داشتند؛ «زین‌العابدین قربانی» امام‌جمعه رشت درگیر پروژه خانه سازی آدینه، یک پروژه ساختمانی بود که تاخیر زیاد در تکمیل و ساخت آن باعث ضرر و زیان خریداران و تجمع اعتراضی آن‌ها شده بود.  «غلامعلی نعیم آبادی»، امام جمعه بندرعباس با مجتمع آلومینیومِ «المهدی» شریک است و در برخی زد و بندها با گمرک برای ورود کالاهای خاص دست دارد. امام جمعه فارس نیز که چندی پیش درگذشت، اتهام‌های متعدد مالی در پرونده‌ خود داشت که با مرگ او، پرونده فساد این نماینده خامنه‌ای هم بسته شد. همچنین  در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی درباره فعالیت‌های اقتصادیِ پسران محمدعلی موسویِ جزایری، امام جمعه اهواز منتشر شده است.  بجز این امامانِ جمعهِ شاخص در مراکز استان‌ها، گزارش‌هایی درباره فساد امامان جمعهِ دیگر شهرها نیز منتشر شده  است.

امامان جمعه به صورت رسمی سمت‌هایی مختلف در موضوعات فرهنگی دارند و در موضوعات اجرایی نیز دخالت می‌کنند. امامان جمعهِ مراکز استان، ریاست فرهنگ عمومی استان را دارند که حدود ۲۳ عضو از نهادهای مختلف در آن عضویت دارند و به امامان جمعه، قدرت زیادی در موضوعات فرهنگی می‌دهد.  مسئول شورای هماهنگی تبلیغات، عضو شورای حل اختلاف، عضو شورای آموزش و پرورش و چندین ستاد مذهبی دیگر از جمله دیگر جایگاه‌های امامان جمعه است.  آنان همچنین در انتصابِ بسیاری از مقامات استان دخالت می‌کنند و بسته به نوع دولت و قدرت امام جمعه، حتی گاهی استانداران نیز در هماهنگی با آنان انتخاب می‌شوند.

با روی کار آمدن حکومت اسلامی، آخوندها و بویژه امامان جمعه به قدرت و نفوذی رسیدند که برای خودِ آنها هم باور کردنی نبود و تصورش در ذهن معدودی از مردم ایران وجود داشت. امام جمعه ها صاحب ماشین های ویژه و اکثراً ضدگلوله، محافظین مسلح، حقوق و خانه های مجلل، دسترسی به مقامات حکومتی، مال اندوزی و ثروت و سامان و دخالت گری و بعضاً تصمیم گیرنده اصلی شهر خود شدند.

طبق آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۹ در ایران ۴۵۱ شهرستان وجود دارد و تعداد امامان جمعه بیش از ۹۰۰ نفر هستند ، یعنی در بخش ها هم امامان جمعه بکار تبلیغ برای رژیم و پیشبرد سیاستهای حکومت مشغول هستند .امامان جمعه باید مورد تایید مقامات امنیتی و نظامی حکومت بوده و از سوی علی خامنه ای و دستگاهِ روحانیتِ تحت حاکمیت او پذیرفته شوند .

خطبه های جمعه امامانِ جماعت از سوی دستگاه روحانیتِ تحت نفوذ و کنترل خامنه ای و دستگاههای امنیتی، تعیین و به شیوه سراسری تبلیغ می شوند و ائمه جمعه اگر هم بخواهند قادر به گفتن مطلبی برخلاف نظر مقامات امینی شهر و استان نبستند .

سپاه پاسداران که برای دوره ای امور حفاظتی ائمه جمعه را بر عهده داشتند از تمامی زندگی خصوصی و اجتماعی آنها مطلع بوده و می دانند این آخوندها در چه فساد اخلاقی، مالی، خانوادگی و اجتماعی آلوده شده و اکثراً این اطلاعات را برای به سکوت کشاندن و یا اطاعت بی چون و چرای آنها از علی خامنه ای و دستگاههای نظامی و امنیتی بکار می گیرند .

امامان جمعه تنها در سطح تبلیغ سیاستهای رژیم و دخالت در اداره امور شهر محدود نمی شوند، علاوه بر فساد گسترده مالی و اخلاقی، به بسیجِ اراذل و اوباش برای امر به معروف و نهی از منکر، علیه کلیه کسان مخالف رژیم، اسید پاشی علیه زنان و حتی چون امامِ جمعهِ مرتجع اورمیه ملا حسنی به قتل عام روستاهای قارنا و قلاتان دست زده اند .

با سرنگونی حکومت اسلامی دکان این آخوندهای مفتخور و مرتجع هم تعطیل خواهد شد و دین امر خصوصی مردم خواهد بود و با جدایی دین از حکومت و از آموزش و پرورش، بودجه کشور صرف تبلیغ ارتجاع و خرافه نخواهد شد.