حزب کمونیست ایران

اینترنت و جمهوری اسلامی ایران شکست دیگری در راه است

در حالی که اعتراض‌های گسترده به طرح محدودتر شدن اینترنت در ایران همچنان ادامه دارد، رئیس مجلس رژیم روز پنجشنبه هفتم مرداد تسلط نیروهای مسلح بر فضای مجازی را تایید کرد. نمایندگان مجلس رژیم روز چهارشنبه 6 مرداد ماه طرح محدود سازی اینترنت را تصویب کردند. این طرح شامل کل فضای مجازی از جمله سایت‌های اینترنتی و اپلیکیشن‌ها می‌شود. در چند روز اخیر کاربران فضای مجازی و صاحبان کسب و کارهای آنلاین به اشکال مختلف اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کرده اند. بر اساس ماده 9 این طرح کارگروهی مرکب از رئیس مرکز ملی فضای مجازی ، نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قوه قضاییه تشکیل می شود که بر اجرای این طرح نظارت خواهند کرد.

امروزه وجود اینترنت سریع و قوی یکی از شاخص های توسعه اقتصادی و حق داشتن و دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار، یکی از معیارهای وجود آزادی و حقوق فردی و حقوق بشر در هر جامعه ای است. ایران جزو معدود کشورهای جهان است که در آن گردش آزاد اخبار و استفاده از اینترنت در آن وجود ندارد و یا بسیار ضعیف است .اینترنت در ایران در سطح جامعه اکثراً محدود به وب‌گردی و ارتباطات راه ‌دور و در دانشگاه‌ها تحقیقات علمی است. تجارت از طریق اینترتت به علت نبود زیرساخت‌ها و قوانین لازم در سطح محدودی ارائه می‌گردد. با وجود همه این محدودیتها تحقیقات نشان می‌دهد که تجارت اینترنتی و وبگاه‌های تجاری ایران در سطح منطقه پر بازدیدتر از کشورهای همسایه هستند. در ایران برای کارهای دیگری مثل رزرو اینترنتی هتل‌ها، بلیت‌های چارتری و تورها، تدریس آنلاین برای فرهنگیان، رزرو بلیت هواپیماها، قطار و کشتی‌ها، ثبت نام اینترنتی و ایمیل نیز از اینترنت استفاده می‌شود. مصوبه مجلس بر همه این عرصه ها تاثیر می گذارد و کسب و کارها در این زمینه را کم رونق تر نیز می سازد.

در سال 1993 میلادی یعنی 28 سال پیش ایران به اینترنت متصل شد  از آن زمان، تعداد کاربران اینترنت در ایران روند فزاینده‌ای داشته‌است. اما بر اساس آمار ۲۰۱۸، ایران به لحاظ سرعت اینترنت برای کاربران خانگی، در بین ۲۰۷ کشور در جایگاه ۱۱۸ قرار داشت.  از سال ۲۰۱۹ تاکنون سرعت اینترنت موبایل ایران در رده ۵۶ و سرعت اینترنت ثابت ایران در رده ۱۳۰ جهان قرار دارد.

جمهوری اسلامی ایران درصدد  ایجاد “اینترنت ملی” است تا از این طریق ترافیک اینترنت را در کنترل داشته ، چرخش آزاد اطلاعات و اخبار را کنترل و محدود نماید و از اطلاعات و فناوری های خود در زمینه های نظامی، اقتصادی و حکومتی حفاظت کند. ایران با داشتن متوسط سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌ برثانیه، در رتبه‌ی ۱۳۱ جهان و پایین‌تر از کشورهایی چون سومالی و اوگاندا قرار دارد. بنابر آخرین آمار رسمی، دسترسی به بیش از پنج ‌میلیون سایت از داخل ایران مسدود است.

از حدود دویست کشور موجود در جهان ، بیست و دو کشور، مسدود شدن شبکه های اجتماعی و سیزده کشور شبکه های اینترنت و تلفن های همراه را مختل کرده اند. کشورهای چون ترکیه ، ونزوئلا و فیلیپین نهادها و مراکزی برای استخدام دارند که اشاعه سیاستهای دولتی و تحریف اطلاعات و یا بعبارتی اخبار دروغ و جعلی را تولید می کنند.

جمهوری اسلامی در شرایط عادی جامعه به مسدود کردن سایتها، ممانعت از دسترسی آزاد به اخبار و اطلاعات می پردازد و در وضعیتی چون امروز که میلیونها نفر از مردم ایران در اعتراض به حکومت اسلامی ایران در خیابان‌ها هستند به قطع کامل اینترنت در مناطقی چون خوزستان  دست می زند تا از انتشار اخبار مبارزات و پخش اخبار مربوط به سرکوب و جنایات رژیم جلوگیری نماید. در همان حال خبرنگار – بازجوهای مرتبط با دستگاههای امنیتی – نظامی را به منطقه فرستاده و گزارشات دروغین و جعلی را از وضعیت موجود منتشر می‌کند .

قطع اینترنت تنها ممانعت از چرخش آزاد اخبار و اطلاعات در جامعه نیست، تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت کار و زندگی شان در گرو دسترسی به اینترنت است و حکومت اسلامی با قطع اینترنت عملاً فقر و بیکاری بیشتری را بر مردم تحمیل می‌کند .

اما حرکت مذبوحانه رژیم در تقابل با دانش و تکنولوژی راه به جایی نمی برد . قبل از اینکه جمهوری اسلامی بتواند اینگونه طرح ها را به ثمر برساند، پخش اینترنت از طریق ماهواره های اینترنتی، پر سرعت، ارزان و در دسترس قرار خواهد گرفت. بعلاوه همه نشانه ها حاکی از آن است که امواج خروشان مبارزه مردم به جمهوری اسلامی مجال بهره برداری از طرح های استراتژیک و دراز مدت برای کنترل مردم را نخواهد داد. سال‌ها پیش رژیم برای جلوگیری مردمِ روستا از استفاده از ماهواره ها، برق روستا را قطع می‌کرد  که مردم با استفاده از باطری ماشین و تراکتور برای راه اندازی کانالهای ماهواره ای استفاده می‌کردند . جمع آوری خشونت بار  گیرنده ماهواره ای از پشت بام خانه ها، از سوی نیروهای رژیم تلاش مذبوحانه دیگری بود و امروز کمتر خانه ای وجود دارد که به تلویزیون و رادیوهای ماهواره ای دسترسی نداشته باشد. از حرام کردن موسیقی تا ممنوعیت ویدئو تا جمع آوری آنتن های ماهواره ای تا جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاهها تا فیلتر کردن اینترنت و غیره، مسیر عقب نشینی رژیم اسلامی در مقابل فشار مردم و دانش زمانه بوده است.

بلوک و فیلتر کردن سایت ها، به بازار آمدن امکانات متعدد فیلتر شکن ها منجر شد. پنجاه میلیون کاربر ایرانی، راههای مبارزه و خنثی کردن با سیاستهای ارتجاعی و ضد انسانی رژیم اسلامی را پیدا کرده و خواهند کرد. اگر آخوند روستا، با قطع برق توانست مانع دسترسی مردم به کانالهای ماهواره ای شود، حکومت اسلامی ایران هم خواهد توانست در قرن بیست و یکم جامعه و مردم را به هزار و چهارصد سال پیش در بیابان‌های عربستان باز گرداند.