حزب کمونیست ایران

به تباهی کشاندن زندگی مردم و فرافکنی مسئولین رژیم

رضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رژیم روز یکم اسفند در گفتگو با وب‌سایت “بسیج‌نیوز” گفت که اگرچه مشکلاتی در مسائل اقتصادی و معیشتی وجود دارد اما “دشمنان، مشکلات و گره‌های زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند تا مردم را ناامید کنند.”

مشاهده عینی جامعه ایران و حتی آمارهای رسمی جمهوری اسلامی، از مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مردم در ایران خبر می‌دهند به گونه‌ای که تنها در سه سال گذشته، جمعیت زیر خط فقر در ایران دو برابر شده است. در یکی از جدیدترین گزارش‌ها از وضعیت فقر در ایران، رئیس مؤسسه مطالعات اقتصاد رژیم، در آبان ماه گذشته اعلام کرد که از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹، جمعیت زیر خط فقر در ایران «بیش از دو برابر» شده است.  پیش از آن نیز وزارت کار ایران روز ۳۰ مهرماه با انتشار گزارشی نوشت که بیش از یک سوم جمعیت ایران در «فقر مطلق» زندگی می‌کنند.

در نتیجه این شرایط، بسیاری از مردم حتی در تأمین ابتدایی‌ترین کالاها و نیازهای معیشتی خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو هستند. نقدینگی مهم‌ترین عامل تورم در ایران است و در نمونه‌ای از گزارش‌ها در خصوص آمارهای کلان اقتصادی، بانک مرکزی ایران به تازگی اعلام کرده که حجم نقدینگی تا پایان دی‌ ماه امسال با ۲۹.۵ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماه گذشته، از مرز چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. از سوی دیگر و به گفته بسیاری از کارشناسان مستقل، اقتصاد جمهوری اسلامی با فساد سیستماتیک روبه‌رو است و اقدامی برای مقابله با آن صورت نمی‌گیرد.

در یکی از جدیدترین آمارها در این خصوص، سیدجواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی رژیم به تازگی از گردش مالی “۲۶ میلیارد دلاری” کالای قاچاق در بازار ایران خبر داده است.  طی سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از قاچاق “سازمان‌یافته” کالا و سوخت توسط نهادهای حکومتی از جمله توسط سپاه پاسداران منتشر شده است از این رو، سخنان رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه “دشمنان مشکلات و گره‌های زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند تا مردم را ناامید کنند”، ادعایی کذب و گمراه کننده، تلاشی شکست خورده برای کم‌اهمیت جلوه دادن این همه فقر و گرانی، همچنین فرافکنی و ارائه آدرسی غلط از مسببان اصلی شرایط کنونی است.  رژیم ارتجاعی اسلامی، مردم ایران را چنان دچار فقر مفرط کرده که کمتر روزی است رسانه‌ها و مهره‌های خود رژیم نسبت به ویرانی اقتصاد و نابودی زندگی مردم اعتراف نکنند.

آنها ضمن اذعان به خیانت‌های رژیم در زمینه تخریب اقتصاد کشور و غارت منابع متعلق به مردم، به فقر گسترده در میان مردم نیز اعتراف می‌کنند.  به گفتەی احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام : تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند ۶۰درصد جمعیت کشور است. او می‌گوید مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰میلیون نفر تعلق می‌گیرد، یعنی ما می‌پذیریم کە ۷۲درصد مردم ایران مستحق کمک هستند. به گفته توکلی در ۴۰سال گذشته اعتماد مردم به حکومت هیچ‌گاه از این میزان فعلی پایین‌تر نبوده‌ است.

یک کارشناس حکومتی به نام محمدرضا محبوب‌فر در مصاحبه با روزنامه حکومتی “اقتصاد پویا” روز ۱۸دی گفت: میزان فقر در ایران درصد سال اخیر بی‌سابقه است. پیش‌تر شهاب نادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نيز گفته بود ۸۰درصد جمعیت ایران زیر خط فقر به سرمی‌برند. فقر باعث شده ۶۰میلیون نفر از مردم زیرخط فقر بەسر ببرند واز این تعداد نیز ۴۰میلیون نفر در فقر مطلق باشند که محتاج نان شب هستند.  به ‌گفته یک کارشناس دیگر ۹۰درصد مردم ایران فقر را به شکل‌های مختلف چشیده‌اند.  مهدی عسکری عضو مجلس رژیم نیز می گوید: “میلیون میلیون خانواده دارد به زیر خط فقر می روند و فقر کمر مردم ایران را شکسته است.

وضعیت فاجعه‌بار کنونی معیشت مردم را به جایی رسانده است که مردم به جای گوشت، استخوان گوسفند و مرغ را در آب می‌پزند و به‌عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌کنند. مردمی هم که توان خرید استخوان را ندارند به ناگزیر در میان منابع زباله به‌دنبال پس مانده غذایی هستند.  بالارفتن فاجعه‌بار خط فقر در کشور باعث شده که ایران به یکی از فقیرترین کشورها در رتبه بندی‌های جهانی تبدیل شود و در مورد شاخص فلاکت نیز یکی از ده کشوری است که در صدر لیست شاخص فلاکت قرار دارد.  رژیم در عین‌حال که اکثریت بیش از ۹۰درصدی را به زیر خط فقر کشانده، اقلیت محدود وابسته به خود را به اندازه‌ای ثروتمند کرده، که متوسط درآمد این قشر دهها برابر و حتی در موارد بسیاری،۱۰۰ برابر درآمد متوسط قشر فقیر است.

شرایط فلاکت‌بار کنونی اقتصاد کشور و معیشت مردم، پدیده آشغال گردی مردم به‌ویژه در ميان زنان و کودکان را به امری عادی تبدیل کرده است. واقعیت این است که بحران اقتصادی کنونی و روند رو به افزایش قیمتها و افزایش نرخ تورم، خط فقر نسبی را هر روز بیشتر می‌کند، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌ کنند که خط فقر نسبی تا پایان سال از ۱۵میلیون تومان عبور خواهد کرد و جمعیت بسیاری دیگر از مردم به زیر خط فقر کشیده می شوند.  این حکومت فاسد پس از ۴۳ سال وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم را به جایی کشانده است که به‌نوشته سایت حکومتی “رکنا” ایران در جایگاه اول شاخص فلاکت دنیا قرار گرفته است.

بر خلاف ادعای رضا تقوی، این دشمنان نيستند که مشکلات و گره‌های زندگی مردم را بزرگ جلوه می‌دهند، بلکه وضعیت بحرانی اقتصاد کشور و مشکلات معیشتی مردم، ناشی از دزدی و چپاولگری نظام فاسد و نهادهای وابسته به آن است.