حزب کمونیست ایران

به حمایت از جنبش مقاومت روژآوا ادامه دهیم

یک هفته از جنگ تجاوزکارانه دولت فاشیست ترکیه علیه جنبش حق طلبانه مردم کردستان سوریه می گذرد. در این مدت آتش باران شهرها و روستاهای نوار مرزی در خاک کردستان سوریه از طریق جنگنده بمب افکن ها و توپخانه ارتش ترکیه ادامه داشته است. همزمان با این آتش باران جنگ در مناطق مرزی بین یگان های مدافع خلق و یگانها مدافع زنان با نیروهای ارتش ترکیه و گروه های تروریست اسلامی وابسته به آن در جریان بوده است. در جریان این جنگ و آتش باران ده ها نفر از مردم بی دفاع جان خود را از دست داده و صدها نفر زخمی شده و حدود ۲۰۰ هزار نفر خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده اند. همچنین در جریان رودرروئی یگانها مدافع خلق با تهاجم نیروهای زمینی ارتش ترکیه تا کنون ده ها تن از نیروهای جنبش مقاومت جان خود را از دست داده و یا زخمی شده اند.

در حالی که ارتش ترکیه جنایات جنگی می آفریند و تلفات انسانی و غارتگری و ویرانی های  ناشی از این جنگ تجاوزکارانه هر روز ابعاد جدیدی پیدا می کند، جنبش همبستگی و حمایت از مقاومت و مبارزه حق طلبانه مردم کردستان سوریه نیز ابعاد جهانی پیدا کرده است.  در روزهای اخیر علاوه بر شهرهای مختلف کردستان ایران در تهران و در چندین شهر دیگر از استانهای لرستان، خراسان شمالی، البرز، گیلان و مازندران راه پیمایی هایی با شعار ” مرگ بر اردوغان”، ” زنده باد مقاومت روژآوار” در پشتیبانی از جنبش مقاومت مردم کردستان سوریه برگزار شده است. در چند شهر کردستان عراق هم تظاهرات و گردهمایی هایی به همین مناسبت برپا شدند.  همزمان در برخی از شهرهای بزرگ اروپا، کانادا و استرالیا نیز شاهد تظاهرات گسترده در محکومیت تهاجم نظامی ارتش ترکیه به کردستان سوریه و در همبستگی به جنبش مقاومت روژآوا بودیم.

بر متن این اوضاع و در حالی که مواضع و سیاست ریاکارانه دولت های اروپایی ادامه دارد و دولت آمریکا اعلام کرده باقی مانده نیروهایش شامل هزار سرباز را از شمال سوریه خارج می کند، خبر گزاری ها و  اداره خودگردان شمال و شرق سوریه از دستیابی به توافق با دولت بشار اسد خبر دادند. رویترز به نقل از یک منبع آگاه در کردستان سوریه نوشته است که این مذاکرات در پایگاه نظامیان روس در سوریه، موسوم به “حمیمیم”، برگزار شده و در آن نمایندگانی از سوی دولت بشار اسد و هیئتی از “نیروهای سوریه دموکراتیک” حضور داشته‌اند.

اداره خودگردان شمال و شرق سوریه  طی بیانیه ای رسمی اعلام کرده که : “برای جلوگیری و ممانعت از تجاوز دولت ترکیه، توافقی با دولت سوریه که وظیفه آن حمایت از مرزهای کشور و حفاظت از حق حاکمیت سوریه است، حاصل شد. صالح مسلم سخنگوی حزب اتحاد دمکراتیک در گفتگو با خبرگزاری فرات اظهار داشت که خطوط اصلی این تفاهم ‌نامه بدین شرح می‌باشد: “حاکمیت سوریه پذیرفته شده است. باید مشترکا این حاکمیت حفاظت شود. به همین علت نیز نیروهای نظامی سوریه از دیرک تا فرات مستقر شده و پرچم سوریه را بر می‌افرازند. نیروهای نظامی سوریه در شهرها مستقر نخواهند شد، بلکه در خارج از شهرها مستقر می‌شوند. اداره خودگردان، مجالس و نهادهای خودمدیریتی می‌توانند فعالیتهای خود را ادامه دهند. صالح مسلم همچنین تأکید کرد که “در مقابل حملات ترک، ارتش سوریه جنگ نمی‌کند. این ما هستیم که جنگ می‌کنیم. نیروهای نظامی سوریه با حضور خود در منطقه موجودیت و حاکمیت دولت سوریه را نمایندگی می‌کنند. به ما وعده‌ای نیز داده‌اند، روسیه و رژیم سوریه اعلام کرده‌اند که حریم هوایی شمال-شرق سوریه را بر روی هواپیماهای ترکیه خواهند بست و این امر نیز به منظور حمایت از مقاومت خلق‌ها و نیروهای سوریه دمکراتیک خواهد بود.”

بر اساس مفاد این توافق که با دخالت مستقیم دولت روسیه بدست آمده است، ارتش سوریه برای جنگ و مقابله با تعرض ارتش ترکیه در مناطق مرزی و اطراف شهرها مستقر نمی شود، بلکه برای برافراشتن پرچم سوریه و به عنوان محملی که دولت روسیه بتواند با تکیه به آن منطقه پرواز ممنوع را اعلام و به اجرا بگذارد به منطقه گسیل شده است. برای جنبش مقاومت روژآوا در دل این توازن قوا و در حالی که در حلقه دشمنان مختلف و دوستان ریاکار گرفتار آمده، ممکن است برخی از همسویی های مقطعی و یا سازش های تاکتیکی معین اجتناب ناپذیر و تحمیل شده به نظر برسند. اما حتی اگر این سازش های تاکتیکی به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شدند باید ماهیت واقعی سازشی که انجام گرفته را برای مردم توضیح داد تا مردم از دام توهم به آمریکا به دام توهم به دولت سوریه و روسیه گرفتار نیایند. توده های مردم را باید برای روبرو شدن با پیامدهای آتی چنین سازشی آماده کرد، یعنی اینکه مردم دریابند که برای حفظ آنچه که به دست آمده است، نه به نیروی دولت های روسیه و سوریه، بلکه تنها میتوانند به نیروی خود وحامیان آزادیخواه و مردم هم سرنوشت خود در منطقه و جهان متکی باشند. دولت سوریه برای رودرروئی با ارتش ترکیه و حمایت از مردم کردستان نیرو به منطقه گسیل نکرده است. دولت سوریه با مشاوره متحدین استراتژیک خود مانند رژیم جمهوری اسلامی و روسیه طی سالهای اخیر مترصد فرصتی بوده که در نامطلوب ترین توازن قوا به زیان جنبش روژآوا با رهبری آن وارد مذاکره شود تا شرایط خود را به آن تحمیل نماید. ارتش سوریه در جریان اشغال عفرین به رغم توافقی که انجام گرفته بود به شیوه ای فریبکارانه از رودروئی با ارتش ترکیه امتناع ورزید. ارتش سوریه همان ارتشی است که نه سال پیش در سرکوب جنبش نان و آزادی از هیچ جنایتی دریغ نکرد. دولت های ترکیه و سوریه در رویارویی با جنبش روژآوا یک استراتژی سیاسی واحد، تضعیف و خاموشی آن از دو مسیر متفاوت را تعقیب می کنند. دولت روسیه که از سردرگمی راهبردی دولت ترامپ بهره برده و در بحران سوریه ابتکار عمل را در دست دارد هدفش از کسب این توافقات بهبود موقعیت دولت بشار اسد بر متن تغییر و تحولات کنونی است.

اما اگر رهبری سیاسی جنبش روژآوا از پرداختن به این روشنگری ها غفلت می ورزد، دلایل آن را باید در استراتژی سیاسی آنها جستجو کرد. استراتژی آنها برای آینده سیاسی سوریه برقراری یک سیستم فدرالی نامتمرکز مستقل از ماهیت طبقاتی آن است. در استراتژی سیاسی آنها روی حمایت قدرت های امپریالیستی حساب باز شده است. اما به رغم اختلافات استراتژیک با رهبری این جنبش نباید در حمایت از مبارزه حق طلبانه مردم کردستان سوریه  و دفاع از دستاوردهایش تردیدی بخود راه داد. باید برای گسترش حمایت و پشتیبانی از جنبش مقاومت مردم کردستان سوریه در برابر تهاجم ارتش از هیچ تلاشی دریغ نکرد.