حزب کمونیست ایران

جنایتی دیگر  که در مقیاس اجتماعی در شرف وقوع است

طی روزهای گذشته باردیگر موضوع “سیاست افزایش جمعیت”،  که بارها بوسیله خامنه ای مورد تاکید قرار گرفته است،به صفحه اول روزنامه ها و شبکه های اجتماعی در ایران کشیده شده است. روز پنجشنبه  25دیماه، کبری خزعلی، رئیس “شورای فرهنگی اجتماعی زنان”،اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی  قانون “غربالگری اجباری زایمان” را لغو کرده است. “غربالگری زایمان” عبارت از مجموعه ایی از آزمایشهای خون و سونوگرافی است که از طریق آن والدین در ماههای مختلف بارداری از سلامت جنین اطمینان حاصل می کنند. از  طریق این آزمایشها می توان از تولد کودکان معلول و دارای نقض مادرزادی جلوگیری نمود. این در حالی است که با وجود اینکه این ممنوعیت هنوز عملی هم نشده است، اما براساس اعلام سازمان بهزیستی ایران سالانه حداقل35هزار کودک معلول در ایران متولد می شوند. می توان تصور کرد که اگر چنین سیاستی اعمال شود، با چه فاجعه اجتماعی روبرو خواهیم شد.

“غربالگری زایمان”، سیاستی است که در بیشتر کشورهای جهان رایج است. در حالیکه در همه دنیا تلاش می کنند، تستهای غربالگری را رایگان کنند و اقدامات آموزشی و تشویقی در این زمینه را برای مادران در دستور قرار دهند ، در ایران می خواهند آنرا حذف کنند. در کشوری که ازدواج کودکان مجاز شمرده می شود، در کشوری که ازدواج های فامیلی رواج دارد، در کشوری که سوء تغذیه و پائین بودن سطح بهداشت و دهها آسیب اجتماعی دیگر مستقیما بر زندگی جنین در رحم مادر تاثیر می گذارد و حاصل آن دهها نوع آسیب و معلولیت مادرزادی است، ممنوع کردن “غربالگری”، جنایتی است در میان جنایتهائی که جمهوری اسلامی در حال ارتکاب آن است.

اما اقدام مجلس اسلامی برای جلوگیری از “غربالگری زایمان”، مسئله ای ابتدا به ساکن نیست. پیگیری این قضیه بر می گردد به دستوراتی که علی خامنه ای در مورد لزوم دو برابر شدن جمعیت ایران صادر کرده است. دستوراتی که هر چند ماه یکبار به مناسبتی روی آن تاکید می کند. به دنبال دستورات خامنه ای بود که  بلافاصله مجلس و “شورای عالی فرهنگی”،  موادی را به تصویب رساندند تا خانواده ها را به داشتن فرزندان بیشتر تشویق نمایند. وزارت بهداشت تمام خدمات در حهت کنترل جمعیت و جلوگیری از بارداری ناخواسته را قطع کرد. محصولات جلوگیری از بارداری را برای تنظیم خانواده در بیمارستان‌های دولتی محدود کردند. در مقابل، تبلیغات تشویقی گسترده ای برای بچه دار شدن به عمل آوردند. افزایش دوران مرخصی زایمان برای مادران و درنظر گرفتن مرخصی دو هفته‌ای برای پدران، افزایش کمک‌هزینه حق فرزند به کارمندانی که دو فرزند یا بیشتر دارند، رایگان کردن هزینه زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و جرم شدن سقط جنین، از جمله فعالیت‌های انجام شده بود.

اما سران رژیم شعور اجتماعی مردم را دست کم گرفتند. مردم به آسانی به این سیاست تن در ندادند. تلاشهای رژیم در این زمینه از جانب مردم نادیده گرفته شد. رشد جمعیت در ایران برای اولین بار به زیر یک درصد رسید. نتیجه همه این اقدامات ضد انسانی نه تنها افزایش جمعیت با آهنگ مورد نظر خامنه ای نبود، بلکه سقط جنین مخفیانه، در شرایط غیر بهداشتی جان مادران بسیاری را به خطر انداخت. آمارها نشان می‌دهد هرچه  علی خامنه‌ای بر فرزندآوری بیشتر تاکید داشته و دولت را مکلف به انجام اقدامات فوری در این خصوص کرده است ، مردم در ایران کمتر زیربار بچه‌دار شدن مورد نظر وی رفته اند.

در حالیکه نظام طبقاتی مردسالار و  رژیم اسلامی حاکم تلاش می کنند که حق اولیه و انسانی زن را بر بدن خود از وی سلب کنند، زنان ایران بیش از این، پایمال شدن این حق را تحمل نمی کنند و همانگونه که حجاب و پوشش اجباری را کنار می زنند، در مورد سلب حق انتخاب برای بچه دار شدن نیز مقاومت می کنند. اما متاسفانه دود این سیاستِ آشکارا زن ستیز، بیش از همه به چشم زنان کارگر و زحمتکش و تهیدست جامعه می رود. فقر گسترده و شدید، پائین بودن سطح بهداشت و درمان، مصرف داروهای غیر استاندارد برای جلوگیری از بارداری ناخواسته، سقط جنین های غیر بهداشتی و خطرناک، مقاومت در این عرصه را برای زنان زحمتکش، دردآور و جانکاه کرده است. از اینرو پافشاری جمهوری اسلامی بر این سیاست که آشکارا نتیجه معکوس هم داده است، جنایتی است در مقیاس اجتماعی که بر علیه زنان این کشور اعمال می شود.