حزب کمونیست ایران

دفاع از محیط زیست، دفاع است از حقوق و سلامتی مردم در جامعه

یکی از قطعنامه های مصوب کنگره هیجدهم کومه له  در رابطه با ضرورت مبارزه با تخریب محیط زیست در کردستان است. و در همین رابطه بر اهمیت جنبش مبارزه با تخریب محیط زیست تاکید شده است. قطعنامه جمهوری اسلامی را مسبب اصلی تخریب محیط زیست کردستان می داند و در این رابطه می گوید:

“جمهوری اسلامی همچون حلقه ای از این سیستم جهانیِ پرتنافض، محیط زیست ایران را با مشکلات عظیم و چه بسا برگشت ناپذیری روبرو کرده است. در این زمینه می توان به خشک کردن رودخانه ها، تالاب ها، سدسازی های بی رویه و غیرکارشناسانه، ساخت و سازهای بی رویه و از بین بردن جنگل ها اشاره کرد.”

اکنون سخنی در تاکید بیشتر بر مصوبه کنگره 18 در رابطه با مبارزه با تخریب محیط زیست در کردستان :

کردستان جامعه ای است که  در آن دفاع از  محیط زیست به صورت یک جنبش اجتماعی گسترش یافته است و این امر  با استقبال توده هرچه وسیعتری از مردم شریف و آگاه روبرو شده استدر کردستان دو نیرو در جدال بر سر محیط زیست رو در روی هم ایستاده اند. صف  آرایی و مرز این دو نیرو در برابر هم  آنچنان روشن است که هیچ درجه ای از ریاکاری و تبلیغات دروغین نمی توان آنرا  مخدوش کند.

رژیم جمهوری اسلامی ایران یک سوی جنگ بر سر محیط زیست در کردستان است . این رژیم از بدو روی کار آمدن آگاهانه و با برنامه در صدد تخریب محیط زیست کردستان بوده است .آتش زدن جنگل‌ها ، مین گذاری در مناطق مرزی ، توپ و خمپاره باران کوهستانها و مراتع  ، هدر دادن آب و منابع طبیعی ، استخراج بی رویه معادن ، منتقل کردن زباله های سمی در حومه شهرها و حتی آلوده کردن رودخانه ها ، کشیدن جاده های نظامی به بالای کوهها و تپه ها، تنها چند نمونه از تلاش‌های بدون وقفه حکومت اسلامی در ضربه زدن و به نابودی کشاندن محیط زیست کردستان بوده است .

بیکاری در کردستان که مسبب آن رژیم جمهوری اسلامی است ، عملا به تهدید محیط زیست منجر شده  تا جائی که   شکار و فروش سنجاب ، روباه ، گرگ ، خرس ، کبک و دیگر پرندگان و جانوران کردستان به محلی برای تامین هزینه زندگی افراد بیکار و تهیدست تبدیل شده است .

قوانین دست و پاگیر و ارتجاعی رژیم با ضربه زدن به محیط زیست همراه بوده است ، برای نمونه استفاده از دوچرخه سواری برای زنان در موارد زیادی ممنوع اعلام شد که به آلودگی بیشتر هوای شهری منجر می شود .

آب که حیاتی ترین مایحتاج انسان و هر موجود زنده دیگری است ، با سیاست های رژیم  در کردستان با بحران جدی روبرو شده و اینک کمبود آب در یکی از پر آب ترین مناطق خاورمیانه به امری عادی و روزمره تبدیل شده است .

عدم سرمایه گذاری در ترانسپورت سالم تر و از جمله شبکه های قطار بین شهری و مترو داخل شهری ،  ایجاد جاده های کم خطر و با استانداردهای قابل قبول جهانی  که مردم را ناچار به استفاده کردن از وسایل نقلیه شخصی و عموما کهنه و سرشار از مواد سمی برای آلوده و رودخانه ها کرده است .

علاوه بر تلاش سیستماتیک رژیم برای نابودی محیط زیست کردستان و آلوده کردن خاک ، هوا و آب ، رژیم با فعالین محیط زیست بعنوان یک دشمن و خطر برخورد کرده و با دستگیری ، تهدید و سنگ اندازی بر سر راه فعالیت، آنها، جنبش دفاع از محیط زیست کردستان را با مشکلات و خطرات بیشتری روبرو کرده است .

عدم وجود تکنولوژی مناسب برای بازیافت زباله ها ، تصفیه کامل فاضلابها و دامن زدن به انرژی سبز و غیر فسیلی که اساسا باید از سوی حکومت تامین گردد، که منجر به آلودگی بیشتر خاک و آب می شود، موجب خطرات زیادی برای انسان‌ها و همه جانداران موجود دیگر در کردستان می شود .

در جبهه مقابل رژیم اسلامی ، جنبش قوی و رو به گسترش دفاع از محیط زیست کردستان است . شکل گیری دهها نهاد و تشکل دفاع از محیط زیست ، مخالفت با شکار و دفاع از حقوق حیوانات ، تشکیل کلاسهای آموزشی برای ضرورت دفاع از محیط زیست ، درختکاری و جلوگیری از جنگل زدایی ، با دست خالیبا کمترین امکانات ممکن به خاموش کردن آتش جنگل‌ها پرداختن  فعالیتی روتین و روزمره در کردستان است . افراد فداکار و جانب برکفی چون شریف باجور و همراهانش پاسداران چنین فرهنگی در جامعه کردستان بودند.

دفاع از محیط زیست در کردستان در پیوندی تنگاتنگ با دیگر عرصه های مبارزه علیه حکومت اسلامی  گره خورده است . حق تشکیل تجمع و تشکل اولین خواست فعالین محیط زیست کردستان است . شرکت وسیع زنان در این جنبش عملا به خواست برابری زن و مرد و لغو تبعیض  جنسیتی پیوند می‌خورد . فعالیت محیط زیستی اساسا جنبشی آموزشی است و به آگاه کردن مردم به ضرورت دفاع از محیط زیست و دفاع از حقوق حیوانات مربوط می شود . فعالین محیط زیست کردستان از جمله پیشقراولان جنبش های مدنی و اجتماعی در کردستان هستند و برای دفاع از محیط زیست سالم با زندان  و مرگ روبرو بوده اند .کردستان محل تلاش هزاران فعال پرشور دفاع از محیط زیست است که در سخت ترین شرایط بر پرنسیپ های انسانی و جهانشمول پایفشاری می کنند . هزاران فعال زن و مرد مدافع محیط زیست کردستان شبانه روز تلاش می کنند برای پیشگیری از آلوده شدن بیشتر محیط زیست و در همان حال در هر فاجعه طبیعی و دستکرد انسان چون زلزله ، آتش گرفتن جنگل‌ها ، سیل ، آلوده شدن رودخانه ها و دریاچه ها اولین کسانی هستند که با کمترین امکانات به نجات و کمک به انسان‌ها و دیگر جانداران در محل حادثه حاضر می شوند