حزب کمونیست ایران

قیمت یک فرغون پانزده برابر قیمت یک ماشین ژیان در چهل سال پیش

گرانی سرسام آور همەی مایحتاج ضروری مردم از مواد خوراکی تا دارویی، از قیمت مسکن تا پوشاک، از هزینه  حمل و نقل تا آموزش کودکان کابوس روزمره ملیونها از پدران و مادران، از پیر و جوان کشور  ایران است.بر اساس گزارش روزنامه اقتصادی “تعادل”چاپ تهران:

سال ۹۹ با افزایش بی‌سابقه کالاهای اساسی سپری شد. اما موج گرانی به سال ۱۴۰۰ هم رسید. به‌طوری‌که هر روز شاهد گرانی یکی از اقلام مصرفی دربازار هستیم. «یک روز شکر کمیاب و گران می‌شود؛ روز دیگر برنج و روغن.» «یک روز خبر از گرانی میوه و سبزیجات است؛ روز دیگر زمزمه گرانی لبنیات»؛ «هزینه سبد مصرفی خانوارها هم خالی‌تر اما گران‌تر می‌شود.» این درحالی است که دولتمردان عنوان کردند که حداقل تا مردادماه شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود. اما آنچه مردم این روزها در بازار با آن روبرو هستند، برچسب گرانی است. به‌طوری‌که از از نیمه دوم فرودین ماه، قیمت لوازم خانگی به میزان 25 درصد کلید خورد‌؛ به دنبال آن، سیمان 20 درصد، روغن 35 درصد و مرغ 22 درصد به صورت رسمی گران شده‌اند. علاوه بر این زمزمه افزایش 50 درصدی قیمت نان و افزایش چندین باره قیمت لبنیات و شکر هم به گوش می‌رسد. حال مرکز آمار نیز در تازه‌ترین گزارش خود، اعلام کرده که نرخ تورم سالانه اردیبهشت ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٢,١ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت ماه ١٤٠٠ به عدد ٤٦,٩ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ٤٦.٩ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در پاسخ به سیر سرسام آور گرانی دولت رئیسی میزان یارانه های نقدی را دو برابر کرده است. اما در حالیکه بودجه سال 1401 دولت رئیسی کسری نجومی دارد، سوال این است که دوبرابر کردن یارانه ها را از کدام محل تامین می کند. البته در برنامه بودجه سال 1401 به این سئوال پاسخ داده است، از محل استقراض از بانک مرکزی و گران کردن بازهم بیشتر نرخ بنزین. چه کسی نمی داند که هزینه گران شدن بنزین و حامل های انرژی و یا چاپ اسکناس را  نه کسانی که از قبل درآمدهای کلان شان باید مالیات بیشتر بپردازند، بلکه محروم ترین اقشار جامعه می پردازند.

روزنامه انتخاب چاپ تهران در این زمینه در گفتگو با یک کارشناس اقتصادی می نویسد:« در شرایط کنونی، رقم حمایت‌ها به جای دو برابر، ده برابر هم شود، هیچ دردی از مردم  را دوا نمی‌کند اما هزینه‌های زندگی مردم را به‌شدت افزایش خواهد داد.»

برای روشن شدن بیشتر نرخ تورم و گرانی در حکومت اسلامی می توان نگاهی گذرا به  تغییر ارزش پول ایران در طول چهار دهه حاکمیت جمهوری اسلامی انداخت و حتی انرا با قدرت خرید مردم در یک کشور اروپایی مقایسه کرد، همان چیزی که در آمد  با توان و خرج با دلار نام گذاشته شده است.

در اوایل روی کار آمدن جمهوری اسلامی  حقوق بسیاری از کارمندان و کارگران  رقمی در حدود یک یا دو هزار تومان بود و بهترین حقوق‌ها بندرت از ده هزار تومان بالا تر می رفت.با حقوقی چنین پایین میزان فقر و مسکنت در جامعه بسیار پایین تر از امروز بود که حقوق‌ها  برای همان کارها، ملیونی شده و میزان خط فقر را در شهرهای بزرگ زیر ده ملیون تومان در ماه حساب می کنند. جمعیت مردم فقیر مردم به بیش از چهل ملیون نفر و یا نصف مردم ساکن ایران تخمین زده می شود.

حقوق یک روز کارگر و کارمند در این روزها کفاف خرید چند عدد نان، تخم مرغ و چند کیلو گوشت و مرغ را نخواهد کرد. در کشورهای پیشرفته با حقوق یک ساعت کار با حداقل دستمزد، می توان همان مواد تهیه ناشدنی در ایران برای مردم محروم را تامین و تهیه کرد.

 در حالیکه بازار واردات و صادرات ایران از سوی سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به علی خامنه ای کنترل و رهبری می شوند، باند علی خامنه ای، نهادهای نظامی و امنیتی، شبکه اخوندهای حکومتی و نهادهای مذهبی تمامی بندرها و نقل و انتقالات کالاها و جابجایی سرمایه را در دست دارند و خود  و خانواده هایشان در فساد سیستماتیکی غرق اند، اکثریت مردم ایران با کابوس گرانی روبرو هستند.

حکومت اسلامی ایران ، سران فاسد و دزد آن، اخوندهای مفتخور که به سلاطین این یا آن کالا مشهور هستند بانی و باعث این گرانی کمرشکن مردم هستند، وگرنه چگونه ممکن است قیمت یک فرغون امروز سه ملیون و هفت صد هزار تومان باشد و قیمت یک ماشین ژیان در اوایل همین حکومت، یعنی حدود چهل سال پیش رقمی در حدود سی هزار تومان، یعنی یک فرغون امروز معادل پانزده ماشین ژیان در چهل و دو سال پیش باشد!

در این شکی نیست که گرانی و تشدید فقر و بیکاری تأثیرات بسیار مخربی بر شرایط کار، زندگی زنان و مردان کارگر و مردم تهیدست و تندرستی کودکان آنان  گذاشته و میگذارد در شرایط کنونی که زندگی کارگران و مردم محروم زیر بار گرانی و فقر تباه می شود، ضروری است با  تلاش برای به پیروزی رساندن حرکتهای مطالبه محور جاری، جلوی این تباهی را  تا زمانیکه جامعه ایران از لوث وجود این رژیم پاک خواهد شد، گرفت.